Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS
Moderator: webmasters
Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS
Eindelijk eens tijd vrij gemaakt om na 2 jaar mijn Wie is Wie een invulling te geven.
Ik ben Mark. Alweer 28 jaar oud. Heb sinds 30-06-2000 mijn rijbewijs en een jaartje later mijn eerste auto'tje gekocht.
Op dat moment had ik maar 4 eisen.
- Hij moet licht zijn voor de wegenbelasting.
- Zuinig zijn omdat benzine al duur zat is.
- Goedkoop zijn met verzekeren. Zeker als je net begint.
- En weinig KM's op de klok hebben.
En aangezien de meeste in de familie Citroën rijden..... Juist ja. Citroën dus.
En na wat zoeken had ik hem gevonden. Een zilvergrijze Citroën AX uit eind 1994 met slechts 22000KM op de teller. Toen nog voor 7000 gulden.
Wezen kijken papieren gecontroleerd. Zag er allemaal uit als nieuw. En dus gekocht.
Het eerste half jaar vond ik het allemaal best. Hij bracht me waar ik heen wilde... Maar toch... Er ontbrak wat. De auto miste de nodige uitstraling. Misschien zelfs wel respect van de medeweggebruikers. Hij was tenslotte ook helemaal standaard.
Dus eens rondkijken voor een Spoilertje... Een sideskirt... Nog een spoilertje... Andere bumper. En toen kwam er geen eind meer aan. 2 jaar later en nog steeds heel veel aan het verbouwen. Het is een echte hobby geworden die nog heel lang kan duren.
Inmiddels heb ik het volgende allemaal aangepast:
Uitteraard met af en toe een helpende hand van vrienden en een oom die extreem handig is met auto's. Anders had de motoroverbouw niet gelukt.
Maar een garage heeft ie van binnen niet gezien. En dat proberen we zo te houden. Zelf proberen en anders met hulp. Daar wordt je wijzer van!
- Citroen ZX 1.4i Avantage motor ingebouwd.
- Citroen ZX 1.4i motor gechiptuned. (+9 PK).
- Voorwielophang Peugeot 106 Rallye 4gaats geplaatst.
- Saxo 16V remklauwen geplaatst.
- Kathalysator vervangen voor een rechte pijp.
- Citroen BX 1.9i radiateur fan tussen de bumper en de radiateur geplaatst om de boel koel te houden.
- AX radiateur fan verwijderd.
- ZX tellerunit met toerenteller en watertemperatuur meter geplaatst.
- Sideskirts in kleur rondom.
- Achterwielkassen rond gemaakt.
- GTI bumper glad met verstralers en in kleur.
- Achterbumper glad en in kleur.
- Ruitenwisser in het midden en in kleur.
- Retro Reflective zonnenband met logo's erop.
- 80% Geblindeerd. (De achterste 3 ruiten)
- 15% Geblindeerd. (De voorste ruiten)
- 15% Geblindeerd. (De voorruit)
- Rondom 4 cm verlaagd.
- Stabilisator stang geplaatst.
- Sparco veerpootbrug geplaatst.
- OMP draagarmbrug geplaats.
- Sparco openlucht filter geplaatst.
- Brisk Premium Multivonk bougies geplaatst.
- Bilstein B8 Sprint achterschokdempers geplaatst.
- Bilstein B6 Sport voorschokdempers geplaatst.
- Peugeot 106 Sport interieur geplaatst.
- AX GTI sportstuur geplaatst.
- 15" Enzo H velgen geplaatst (195/45/15 Toyo Proxes bandjes).
- Dubbele DEVIL sportuitlaat geplaatst.
- Trekhaak verwijderd.
- Achterlicht units 80% verduisterd.
- Boven raam spoiler geplaatst.
- Onderklep spoiler geplaatst.
- 3e remlicht onder de onderspoiler geplaatst.
- Neon Undercar op de remlichten aangesloten.
- Blauwe incar neon onder het dashboard.
- Blauwe incar neon in de kofferbak.
- Sparco gegroefde en geboorde gegoten en geventileerde remschijven geplaatst.
- EBC Greenstuff remblokken geplaatst. (30% meer remkracht en je velgen blijven schoon)
- Zelf ontworpen Retro Reflective striping gezet.
- Merk logo's op de voordeur gezet.
- Standaard koplampen vervangen voor Morette lampen.
- BI-Xenon ombouw.
- Oranje zijscherm knippers vervangen voor witte Xsara knippers.
- Centrale deurvergrendeling ingebouwd.
- Electrische ramen ingebouwd.
En de zonodige audio:
- Pioneer DEH 6800MP Headunit 4x50 CD / MP3 WMA Tuner.
- JBL GTO 755.6 6 Channel 4x60 / 2x107 watt RMS versterker.
- JBL GTO 506CE 55 watt RMS Composet in de voordeuren.
- JBL GTI T595 Ovalen 3 weg 155 watt RMS in een MDF hoedenplank.
- JBL GTO 1204BP 1200watt subwoofer.
- Necom 1 Fahrat Condensator.
En om het alles tegen diefstal te beschermen is er een Klasse 2 gecertificeerd GT alarm ingebouwd.
Tijd voor wat foto's:
Het origineel:
Interieur verwijderen:
1ste resultaat:
2de resultaat:
Een hele tijd later... Wielkassen rond maken:
De Citroën ZX 1.4i donor auto. Van de sloop gekocht nadat deze een frontale botsing had gehad. Het motorblok was nog perfect in orde en had nog maar 60000KM gedraaid:
Motor overbouw. Verliep niet zonder problemen. Bijna alle electronica was anders:
Toerenteller en watertemperatuur meter aansluiten:
Saxo VTS schokdempers eronder aan het hangen. Links ben ik. Rechts een goeie vriend met een helpende hand:
Undercar neon aan het aansluiten. Meer dan 16 meter draden:
De nieuwe striping. Positieve en negatieve meningen gekregen:
Nieuwe velgen. Nieuwe Brembo schijven en EBC Greenstuff remblokken:
Interieur. Beetje jammer dat er zoveel rammelt bij een AX:
Wekelijkse meeting in Reeuwijk:
Speed & Design 2004. Best wel wat verbaasde gezichten dat er een AX stond:
Speed & Design 2004. En veel positieve opmerkingen gehad. Een AX is tenminste wat anders. Golf'jes zag je er teveel:
Zo dat was hem dan. En het project gaat door. Ik ga me wat actiever op het forum inzetten want het is DE manier om AX rijders bij elkaar te brengen. (-:
AX RULEZ.
Ik ben Mark. Alweer 28 jaar oud. Heb sinds 30-06-2000 mijn rijbewijs en een jaartje later mijn eerste auto'tje gekocht.
Op dat moment had ik maar 4 eisen.
- Hij moet licht zijn voor de wegenbelasting.
- Zuinig zijn omdat benzine al duur zat is.
- Goedkoop zijn met verzekeren. Zeker als je net begint.
- En weinig KM's op de klok hebben.
En aangezien de meeste in de familie Citroën rijden..... Juist ja. Citroën dus.
En na wat zoeken had ik hem gevonden. Een zilvergrijze Citroën AX uit eind 1994 met slechts 22000KM op de teller. Toen nog voor 7000 gulden.
Wezen kijken papieren gecontroleerd. Zag er allemaal uit als nieuw. En dus gekocht.
Het eerste half jaar vond ik het allemaal best. Hij bracht me waar ik heen wilde... Maar toch... Er ontbrak wat. De auto miste de nodige uitstraling. Misschien zelfs wel respect van de medeweggebruikers. Hij was tenslotte ook helemaal standaard.
Dus eens rondkijken voor een Spoilertje... Een sideskirt... Nog een spoilertje... Andere bumper. En toen kwam er geen eind meer aan. 2 jaar later en nog steeds heel veel aan het verbouwen. Het is een echte hobby geworden die nog heel lang kan duren.
Inmiddels heb ik het volgende allemaal aangepast:
Uitteraard met af en toe een helpende hand van vrienden en een oom die extreem handig is met auto's. Anders had de motoroverbouw niet gelukt.
Maar een garage heeft ie van binnen niet gezien. En dat proberen we zo te houden. Zelf proberen en anders met hulp. Daar wordt je wijzer van!
- Citroen ZX 1.4i Avantage motor ingebouwd.
- Citroen ZX 1.4i motor gechiptuned. (+9 PK).
- Voorwielophang Peugeot 106 Rallye 4gaats geplaatst.
- Saxo 16V remklauwen geplaatst.
- Kathalysator vervangen voor een rechte pijp.
- Citroen BX 1.9i radiateur fan tussen de bumper en de radiateur geplaatst om de boel koel te houden.
- AX radiateur fan verwijderd.
- ZX tellerunit met toerenteller en watertemperatuur meter geplaatst.
- Sideskirts in kleur rondom.
- Achterwielkassen rond gemaakt.
- GTI bumper glad met verstralers en in kleur.
- Achterbumper glad en in kleur.
- Ruitenwisser in het midden en in kleur.
- Retro Reflective zonnenband met logo's erop.
- 80% Geblindeerd. (De achterste 3 ruiten)
- 15% Geblindeerd. (De voorste ruiten)
- 15% Geblindeerd. (De voorruit)
- Rondom 4 cm verlaagd.
- Stabilisator stang geplaatst.
- Sparco veerpootbrug geplaatst.
- OMP draagarmbrug geplaats.
- Sparco openlucht filter geplaatst.
- Brisk Premium Multivonk bougies geplaatst.
- Bilstein B8 Sprint achterschokdempers geplaatst.
- Bilstein B6 Sport voorschokdempers geplaatst.
- Peugeot 106 Sport interieur geplaatst.
- AX GTI sportstuur geplaatst.
- 15" Enzo H velgen geplaatst (195/45/15 Toyo Proxes bandjes).
- Dubbele DEVIL sportuitlaat geplaatst.
- Trekhaak verwijderd.
- Achterlicht units 80% verduisterd.
- Boven raam spoiler geplaatst.
- Onderklep spoiler geplaatst.
- 3e remlicht onder de onderspoiler geplaatst.
- Neon Undercar op de remlichten aangesloten.
- Blauwe incar neon onder het dashboard.
- Blauwe incar neon in de kofferbak.
- Sparco gegroefde en geboorde gegoten en geventileerde remschijven geplaatst.
- EBC Greenstuff remblokken geplaatst. (30% meer remkracht en je velgen blijven schoon)
- Zelf ontworpen Retro Reflective striping gezet.
- Merk logo's op de voordeur gezet.
- Standaard koplampen vervangen voor Morette lampen.
- BI-Xenon ombouw.
- Oranje zijscherm knippers vervangen voor witte Xsara knippers.
- Centrale deurvergrendeling ingebouwd.
- Electrische ramen ingebouwd.
En de zonodige audio:
- Pioneer DEH 6800MP Headunit 4x50 CD / MP3 WMA Tuner.
- JBL GTO 755.6 6 Channel 4x60 / 2x107 watt RMS versterker.
- JBL GTO 506CE 55 watt RMS Composet in de voordeuren.
- JBL GTI T595 Ovalen 3 weg 155 watt RMS in een MDF hoedenplank.
- JBL GTO 1204BP 1200watt subwoofer.
- Necom 1 Fahrat Condensator.
En om het alles tegen diefstal te beschermen is er een Klasse 2 gecertificeerd GT alarm ingebouwd.
Tijd voor wat foto's:
Het origineel:
Interieur verwijderen:
1ste resultaat:
2de resultaat:
Een hele tijd later... Wielkassen rond maken:
De Citroën ZX 1.4i donor auto. Van de sloop gekocht nadat deze een frontale botsing had gehad. Het motorblok was nog perfect in orde en had nog maar 60000KM gedraaid:
Motor overbouw. Verliep niet zonder problemen. Bijna alle electronica was anders:
Toerenteller en watertemperatuur meter aansluiten:
Saxo VTS schokdempers eronder aan het hangen. Links ben ik. Rechts een goeie vriend met een helpende hand:
Undercar neon aan het aansluiten. Meer dan 16 meter draden:
De nieuwe striping. Positieve en negatieve meningen gekregen:
Nieuwe velgen. Nieuwe Brembo schijven en EBC Greenstuff remblokken:
Interieur. Beetje jammer dat er zoveel rammelt bij een AX:
Wekelijkse meeting in Reeuwijk:
Speed & Design 2004. Best wel wat verbaasde gezichten dat er een AX stond:
Speed & Design 2004. En veel positieve opmerkingen gehad. Een AX is tenminste wat anders. Golf'jes zag je er teveel:
Zo dat was hem dan. En het project gaat door. Ik ga me wat actiever op het forum inzetten want het is DE manier om AX rijders bij elkaar te brengen. (-:
AX RULEZ.
Last edited by Mark on FriJan29, 2010 2:02:34 PM, edited 31 times in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Ik ben idd niet zomaar tevreden... En we zien vanzelf wel waar het ophoud.
Jammer dat ik je niet gezien op Speed & Design sander. Stond er niemand bij de auto op het moment dat je langsliep?
En nog ff over die speakers. Ik heb MDF gebruikt maar het ging niet echt vanzelf. Ik had er eerst 10cm speakers inzitten. Dan kun je af met 1 gehele plaat voor in de flessenhouder. Nu heb ik 13cm speakers erin. Maar dan moet je 2 stukken mdf gebruiken. En die speaker er in het midden tussenschroeven.
Ik kan die maten wel even bekijken. Maar je zult toch bij moeten vijlen om die ronding mooi pas te krijgen. Dat lukt alleen met passen en meten.
Jammer dat ik je niet gezien op Speed & Design sander. Stond er niemand bij de auto op het moment dat je langsliep?
En nog ff over die speakers. Ik heb MDF gebruikt maar het ging niet echt vanzelf. Ik had er eerst 10cm speakers inzitten. Dan kun je af met 1 gehele plaat voor in de flessenhouder. Nu heb ik 13cm speakers erin. Maar dan moet je 2 stukken mdf gebruiken. En die speaker er in het midden tussenschroeven.
Ik kan die maten wel even bekijken. Maar je zult toch bij moeten vijlen om die ronding mooi pas te krijgen. Dat lukt alleen met passen en meten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Mark wrote:Ik ben idd niet zomaar tevreden... En we zien vanzelf wel waar het ophoud.
Jammer dat ik je niet gezien op Speed & Design sander. Stond er niemand bij de auto op het moment dat je langsliep?
En nog ff over die speakers. Ik heb MDF gebruikt maar het ging niet echt vanzelf. Ik had er eerst 10cm speakers inzitten. Dan kun je af met 1 gehele plaat voor in de flessenhouder. Nu heb ik 13cm speakers erin. Maar dan moet je 2 stukken mdf gebruiken. En die speaker er in het midden tussenschroeven.
Ik kan die maten wel even bekijken. Maar je zult toch bij moeten vijlen om die ronding mooi pas te krijgen. Dat lukt alleen met passen en meten.
klopt, ik wil dr ook 13 cm in zetten, 2 stukken is dan ook geen probleem, als ik de breedte en hoogte maar heb, de hoeken bijschaven is niet zo'n probleem
Van Speed & Design was echt wel mazzel dat ik die plaats kreeg toegewezen ja. Hoop dat er vaker mogelijkheden komen om op een beurs te staan.
En met die speakers in je flessenhouders heb je nog 1 probleempje.
De speaker zelf past wel maar de speakergrill past er niet meer overheen. Die komt tegen dat schuin oplopende deurpaneel aan.
En met die speakers in je flessenhouders heb je nog 1 probleempje.
De speaker zelf past wel maar de speakergrill past er niet meer overheen. Die komt tegen dat schuin oplopende deurpaneel aan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Master
- Posts: 1979
- Joined: TueJul01, 2003 1:53:44 AM
- Location: Hoogeveen (Drenthe)
- Contact:
Zozo, dat is niet nix zeg... die verbouwing...
Maar het resultaat mag er ZEKER wel zijn hoor
Van harte welkom hier en we zien je hopelijk snel eens op een AXCLUB-meeting verschijnen
Maar het resultaat mag er ZEKER wel zijn hoor
Van harte welkom hier en we zien je hopelijk snel eens op een AXCLUB-meeting verschijnen
Greetz Martin
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
BVB Rallying
Citroën AX 1.1 TRE '87 -- 26 juni 2002 t/m 28 mei 2004
Citroën AX 1.4 GT '90 -- 21 mei 2004 t/m 21 oktober 2008
Citroën ZX 1.6 Break '96 -- 04 mei 2007 t/m juli 2008
Citroën Xantia 2.0 16v break '97 -- 05 juli 2008 t/m ?
Peugeot 205 1.9 GTI '90 -- 14 oktober 2008 t/m ? --> rallyauto in opbouw
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Mark wrote:Van Speed & Design was echt wel mazzel dat ik die plaats kreeg toegewezen ja. Hoop dat er vaker mogelijkheden komen om op een beurs te staan.
En met die speakers in je flessenhouders heb je nog 1 probleempje.
De speaker zelf past wel maar de speakergrill past er niet meer overheen. Die komt tegen dat schuin oplopende deurpaneel aan.
Dat is volgens mij een beetje afhankelijk van hoe diep je die plaat monteerd, en anders is het een kwestie van een klein stukje uit die speakergrill halen, is op zich ook geen ramp
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
Ik heb maar 2 ax'jes gezien op de beurs.
Die van mezelf en een Cross AX.
Als je foto's hebt wil ik ze wel ff zien.
Wel jammer dat ik er precies niet bij was op het moment dat je langskwam.
Ik hoop dat het zondag een beetje redelijk weer is. Dan kom ik ook ff in nieuwegein kijken.
Die van mezelf en een Cross AX.
Als je foto's hebt wil ik ze wel ff zien.
Wel jammer dat ik er precies niet bij was op het moment dat je langskwam.
Ik hoop dat het zondag een beetje redelijk weer is. Dan kom ik ook ff in nieuwegein kijken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
Mark wrote:Ik heb maar 2 AX'jes gezien op de beurs.
Die van mezelf en een Cross AX.
Als je foto's hebt wil ik ze wel ff zien.
Wel jammer dat ik er precies niet bij was op het moment dat je langskwam.
Ik hoop dat het zondag een beetje redelijk weer is. Dan kom ik ook ff in nieuwegein kijken.
de cross ax is van mij
http://www.jeharacing.tk das mijn site staan ook foto`s op.
groetjes JEffrey
Nou ik ga helaas niet op de meeting verschijnen. )-:
Mijn koppakking is flink lek.
Heb net vanmiddag de halve motor al uit elkaar gehaald.
Moet er nog een nieuwe pakking in. De kop gevlakt worden.
Nieuwe distributie riem. Spanrol en waterpomp.
En al die troep uit de leidingen zien te spoelen.
Minstens een week geen AX dus.
En hopen maar dat ie dit soort geintjes niet teveel gaat uithalen.
Mijn koppakking is flink lek.
Heb net vanmiddag de halve motor al uit elkaar gehaald.
Moet er nog een nieuwe pakking in. De kop gevlakt worden.
Nieuwe distributie riem. Spanrol en waterpomp.
En al die troep uit de leidingen zien te spoelen.
Minstens een week geen AX dus.
En hopen maar dat ie dit soort geintjes niet teveel gaat uithalen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Kan ook geen dag zonder.
Heb hem elke dag nodig voor mijn werk.
Moeten we maar weer kijken hoe we dat op gaan lossen.
Hij staat er nu zo bij:
Heb hem elke dag nodig voor mijn werk.
Moeten we maar weer kijken hoe we dat op gaan lossen.
Hij staat er nu zo bij:
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.