Ik ben Mark. Alweer 28 jaar oud. Heb sinds 30-06-2000 mijn rijbewijs en een jaartje later mijn eerste auto'tje gekocht.
Op dat moment had ik maar 4 eisen.
- Hij moet licht zijn voor de wegenbelasting.
- Zuinig zijn omdat benzine al duur zat is.
- Goedkoop zijn met verzekeren. Zeker als je net begint.
- En weinig KM's op de klok hebben.
En aangezien de meeste in de familie Citroën rijden..... Juist ja. Citroën dus.
En na wat zoeken had ik hem gevonden. Een zilvergrijze Citroën AX uit eind 1994 met slechts 22000KM op de teller. Toen nog voor 7000 gulden.
Wezen kijken papieren gecontroleerd. Zag er allemaal uit als nieuw. En dus gekocht.
Het eerste half jaar vond ik het allemaal best. Hij bracht me waar ik heen wilde... Maar toch... Er ontbrak wat. De auto miste de nodige uitstraling. Misschien zelfs wel respect van de medeweggebruikers. Hij was tenslotte ook helemaal standaard.
Dus eens rondkijken voor een Spoilertje... Een sideskirt... Nog een spoilertje... Andere bumper. En toen kwam er geen eind meer aan. 2 jaar later en nog steeds heel veel aan het verbouwen. Het is een echte hobby geworden die nog heel lang kan duren.
Inmiddels heb ik het volgende allemaal aangepast:
Uitteraard met af en toe een helpende hand van vrienden en een oom die extreem handig is met auto's. Anders had de motoroverbouw niet gelukt.
Maar een garage heeft ie van binnen niet gezien. En dat proberen we zo te houden. Zelf proberen en anders met hulp. Daar wordt je wijzer van!
- Citroen ZX 1.4i Avantage motor ingebouwd.
- Citroen ZX 1.4i motor gechiptuned. (+9 PK).
- Voorwielophang Peugeot 106 Rallye 4gaats geplaatst.
- Saxo 16V remklauwen geplaatst.
- Kathalysator vervangen voor een rechte pijp.
- Citroen BX 1.9i radiateur fan tussen de bumper en de radiateur geplaatst om de boel koel te houden.
- AX radiateur fan verwijderd.
- ZX tellerunit met toerenteller en watertemperatuur meter geplaatst.
- Sideskirts in kleur rondom.
- Achterwielkassen rond gemaakt.
- GTI bumper glad met verstralers en in kleur.
- Achterbumper glad en in kleur.
- Ruitenwisser in het midden en in kleur.
- Retro Reflective zonnenband met logo's erop.
- 80% Geblindeerd. (De achterste 3 ruiten)
- 15% Geblindeerd. (De voorste ruiten)
- 15% Geblindeerd. (De voorruit)
- Rondom 4 cm verlaagd.
- Stabilisator stang geplaatst.
- Sparco veerpootbrug geplaatst.
- OMP draagarmbrug geplaats.
- Sparco openlucht filter geplaatst.
- Brisk Premium Multivonk bougies geplaatst.
- Bilstein B8 Sprint achterschokdempers geplaatst.
- Bilstein B6 Sport voorschokdempers geplaatst.
- Peugeot 106 Sport interieur geplaatst.
- AX GTI sportstuur geplaatst.
- 15" Enzo H velgen geplaatst (195/45/15 Toyo Proxes bandjes).
- Dubbele DEVIL sportuitlaat geplaatst.
- Trekhaak verwijderd.
- Achterlicht units 80% verduisterd.
- Boven raam spoiler geplaatst.
- Onderklep spoiler geplaatst.
- 3e remlicht onder de onderspoiler geplaatst.
- Neon Undercar op de remlichten aangesloten.
- Blauwe incar neon onder het dashboard.
- Blauwe incar neon in de kofferbak.
- Sparco gegroefde en geboorde gegoten en geventileerde remschijven geplaatst.
- EBC Greenstuff remblokken geplaatst. (30% meer remkracht en je velgen blijven schoon)
- Zelf ontworpen Retro Reflective striping gezet.
- Merk logo's op de voordeur gezet.
- Standaard koplampen vervangen voor Morette lampen.
- BI-Xenon ombouw.
- Oranje zijscherm knippers vervangen voor witte Xsara knippers.
- Centrale deurvergrendeling ingebouwd.
- Electrische ramen ingebouwd.
En de zonodige audio:
- Pioneer DEH 6800MP Headunit 4x50 CD / MP3 WMA Tuner.
- JBL GTO 755.6 6 Channel 4x60 / 2x107 watt RMS versterker.
- JBL GTO 506CE 55 watt RMS Composet in de voordeuren.
- JBL GTI T595 Ovalen 3 weg 155 watt RMS in een MDF hoedenplank.
- JBL GTO 1204BP 1200watt subwoofer.
- Necom 1 Fahrat Condensator.
En om het alles tegen diefstal te beschermen is er een Klasse 2 gecertificeerd GT alarm ingebouwd.
Tijd voor wat foto's:
Het origineel:

Interieur verwijderen:

1ste resultaat:

2de resultaat:

Een hele tijd later... Wielkassen rond maken:

De Citroën ZX 1.4i donor auto. Van de sloop gekocht nadat deze een frontale botsing had gehad. Het motorblok was nog perfect in orde en had nog maar 60000KM gedraaid:

Motor overbouw. Verliep niet zonder problemen. Bijna alle electronica was anders:

Toerenteller en watertemperatuur meter aansluiten:

Saxo VTS schokdempers eronder aan het hangen. Links ben ik. Rechts een goeie vriend met een helpende hand:

Undercar neon aan het aansluiten. Meer dan 16 meter draden:

De nieuwe striping. Positieve en negatieve meningen gekregen:

Nieuwe velgen. Nieuwe Brembo schijven en EBC Greenstuff remblokken:

Interieur. Beetje jammer dat er zoveel rammelt bij een AX:

Wekelijkse meeting in Reeuwijk:

Speed & Design 2004. Best wel wat verbaasde gezichten dat er een AX stond:

Speed & Design 2004. En veel positieve opmerkingen gehad. Een AX is tenminste wat anders. Golf'jes zag je er teveel:

Zo dat was hem dan. En het project gaat door. Ik ga me wat actiever op het forum inzetten want het is DE manier om AX rijders bij elkaar te brengen. (-:
AX RULEZ.