Iets te pittig... stationair toerental, klepspeling? ideeen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 237
Joined: FriMay01, 2009 5:21:32 PM
Location: Rhenen

Iets te pittig... stationair toerental, klepspeling? ideeen?

Post by lindap89 »

M'n AXje heeft pas een nieuwe koppakking gekregen, maar sindsdien rijdt ie niet helemaal meer zoals hoort...

1. Verbruik is omhoog gegaan (1:15 ipv de 1:17,5/ 1:18 die ik anders altijd haal) --> komt mede door hoog stationair toerental: temperatuursensoren waren niet aangesloten -nu wel dankzij aardige clubleden :)- maar mogelijk zit er nu nog iets?? Zal ik anders de ECU weer resetten?

2. Koppeling lijkt iets zwaarder te gaan... Moet wel zeggen dat ie erg hard optrekt :P Maar ik prefereer toch zuinig rijden ;) Kan natuurlijk ook met hoge stationair toerental te maken hebben dat harde optrekken :P Logisch natuurlijk maar misschien is er nog iets anders.

3. Motor lijkt snel warm te worden, zeker aan de blower merk je dat in de winter ;) Zou het kunnen dat de klepspeling verkeerd staat? Uiteraard komt dat mede door hoge toerental, maar er is denk ik nog iets anders...

Terzijde: Ligt niet aan het vervangen van de koppakking, maar hij trekt enorm naar rechts... (rechter ashoes is lek, dus die ga ik vervangen) Met name bij hoge snelheden moet je t stuur niet loslaten.
Ligt niet aan uitlijnen of uitbalanceren, dat is een poos geleden al gedaan (en toen was het ook niet weg).
Weer op zoek naar Citroën

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

is het bij puntje 3 ook niet zo dat die de KVS nu goed rond pomp. Omdat koppakking dus wss lek was kan het zijn dat er lucht in het systeem heb gezeten en daardoor de kachel nooit goed warm werd.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Staat de distributieriem geen tandje verkeerd?
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Linda, had je de ecu(computer) al een reset gegeven? :)

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Bas_S wrote:Staat de distributieriem geen tandje verkeerd?
Als je de ecu niet gereset hebt, lijkt me dat logischer.
Altijd meer PK's dan jou!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

We hebben er ook allemaal omheen gestaan en we hebben geluisterd naar de motor.. Zo'n tandje ernaast hoor je toch wel denk ik?

Jongejan
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 112
Joined: SunMar01, 2009 8:42:36 PM
Location: Breezand

Post by Jongejan »

Een tandje ernaast leidt volgens mij al tot schade aan de kleppen.
Maar dit kan toch snel gecontroleerd worden?
Even de deksels van de distributieriem eraf en kijken of de boel goed staat (6 mm pen in vliegwiel en bout in nokkenaswiel)
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Jongejan wrote:Een tandje ernaast leidt volgens mij al tot schade aan de kleppen.
Neen, toch niet!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Het eerste in blok in de first was opeens door een ringetje 2 tandjes verschoven, liep nog wel maar slecht maar geen schade opgelopen daardoor.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

1 of 2 tandjes moet echt kunnen bij een ax. maar daar hebben we linda nog niet mee geholpen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 237
Joined: FriMay01, 2009 5:21:32 PM
Location: Rhenen

Post by lindap89 »

ECU heb ik gereset (ff de accu losgekoppeld) maar loopt nog steeds niet rustig genoeg naar m'n zin...

Zou t aan de CO kunnen liggen (zie Haynes)? Want dan moet iemand t handmatig op n speciale manier bij kunnen stellen...
Kan iemand misschien dan de ECU uitlezen of ff alle aansluitingen nakijken? Misschien zit er nog steeds n stekkertje verkeerd?
Wil t best zelf doen (graag zelfs; maar heb er nog weinig verstand van; moet nog n hoop leren ;))

Trouwens; ashoes is vervangen (as was nog goed) maar AXje trekt nog steeds enorm naar rechts... Lijkt me stug dat ie na 30 000 km alweer opnieuw uitgelijnd moet worden? Hij heeft zelfs pas na uitlijnen nog niet echt rechtuit gereden dus er moet iets met t stuur zijn of de assen...
Weer op zoek naar Citroën

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Niet noodzakelijk. Kan ook een aanlopende rem zijn of een versleten wiellager. Assen kunnen er sowieso niet voor zorgen dat de auto naar 1 kant trekt: die dingen doen niets anders dan 1:1 de ronddraaiende beweging van het differentiëel doorgeven naar de wielen. Ze kunnen zich verder nergens tegen af zetten om een remmende werking te krijgen.

Aanlopende rem kun je zelf heel gemakkelijk controleren: na een stuk rijden moet je dan duidelijk warmte kunnen voelen bij het wiel (en vaak ook een indringende stank).

Krik het rechter voorwiel eens van de grond (met handrem aangetrokken en versnelling in vrij) en draai dan eens het wiel rond met de hand. Aanlopende rem moet je dan meteen kunnen voelen en horen (slepend geluid).

Een versleten wiellager is wat lastiger te controleren. Eigenlijk zou daarvoor het wiel eraf moeten en de as uit de naaf, zodat je de naaf met de hand kunt draaien. Te licht draaien is niet goed (te weinig of geen vet meer in het lager), te zwaar draaien is niet goed (lagerschalen versleten), knarsend draaien betekent NIET MEER MEE RIJDEN!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

een slechte as kan er weldegelijk voor zorgen dat hij scheef trekt! Als er eens te weinig vet ingezeten heeft kan het lager van de homokineet beschadigd zijn. Dat heb ik eens voorgehad en toen trok ie enorm scheef.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dan zou je dat moeten voelen in de vorm van kloppen, denk ik zo.
Een homokineet bestaat ten slotte uit drie rollagers en daardoor lijkt me een gelijkmatig 'afremmen' van het wiel niet logisch.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Mischien een stomme vraag, maar zijn je banden even hard opgepomt ?
Ik had laatst een lekke (nieuwe) band en op het momend dat hij naar rechts begon te trekken moest er weer even lucht bij, met 1.2 bar moest ik echt het stuur niet los laten hoor, dan ging ik er echt af !

Nu toch maar binnen bandjes erin laten zetten 8)
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

@lekkersimpel:
Nu toch maar binnen bandjes erin laten zetten
Ik hoop dat je je fiets bedoeld en niet de Ax. Binnenbanden is niet erg aan te raden in een tubelessband
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Nee, ik bedoel niet mijn fiets, ook niet de ax maar de 106 :oops:
Hij lekt langs de velg rand en met mijn oude banden had ik het ook al, dus was ik het zat, volgens de garage kon het geen kwaad, waarom zou het niet kunnen dan ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Tubeless banden zijn niet gemaakt voor binnen banden, je hebt een groot risico op een klapband. Dit kan gebeuren doordat de binnenband te warm wordt door de wrijving tegen je buitenband. Dus ik zou dit niet doen. Raar dat de garage je met zoiets laat rijden, ik vind het erg onverantwoord. Misschien handig als een tijdelijk lapmiddel maar niet om er mee te blijven rijden. Dus vervang je velg en zet er een band op zonder binnenband.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

lindap89
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 237
Joined: FriMay01, 2009 5:21:32 PM
Location: Rhenen

Post by lindap89 »

Bandenspanning gecontroleerd, overal 2 bar.
Geen speling op de wielen, dus misschien toch een keer uit laten lijnen? Is 3 jaar geleden inmiddels...

Wat stationair toerental betreft, na een hele tijd rijden nog steeds te hoog.. ECU kan t blijkbaar niet voldoende bij regelen, zal toch iets aan de hand moeten zijn, iets anders... Het verbruik is nog steeds te hoog (1:15 ten op zichte van de 1:17,5/1:18 die ik anders altijd haalde)...
Rijdt wel lekker pittig, dat wel, daar is niks op aan te merken. Maar je merkt wel dat hij meer "herrie" maakt maar dat is logisch natuurlijk...
Weer op zoek naar Citroën

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Als ik bij autodata bij de klachten kijk die jij opgeeft, te weten hoog verbruik en hoog stationair toerental, dan komt er één onderdeel bij bijde klachten voor en dat is je koelvloeistof temperatuur sensor, kijk dus nog even of deze goed is aangesloten en of je bedrading naar die sensor niet is gebroken.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Post Reply