Iets te pittig... stationair toerental, klepspeling? ideeen?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Iets te pittig... stationair toerental, klepspeling? ideeen?
M'n AXje heeft pas een nieuwe koppakking gekregen, maar sindsdien rijdt ie niet helemaal meer zoals hoort...
1. Verbruik is omhoog gegaan (1:15 ipv de 1:17,5/ 1:18 die ik anders altijd haal) --> komt mede door hoog stationair toerental: temperatuursensoren waren niet aangesloten -nu wel dankzij aardige clubleden - maar mogelijk zit er nu nog iets?? Zal ik anders de ECU weer resetten?
2. Koppeling lijkt iets zwaarder te gaan... Moet wel zeggen dat ie erg hard optrekt Maar ik prefereer toch zuinig rijden Kan natuurlijk ook met hoge stationair toerental te maken hebben dat harde optrekken Logisch natuurlijk maar misschien is er nog iets anders.
3. Motor lijkt snel warm te worden, zeker aan de blower merk je dat in de winter Zou het kunnen dat de klepspeling verkeerd staat? Uiteraard komt dat mede door hoge toerental, maar er is denk ik nog iets anders...
Terzijde: Ligt niet aan het vervangen van de koppakking, maar hij trekt enorm naar rechts... (rechter ashoes is lek, dus die ga ik vervangen) Met name bij hoge snelheden moet je t stuur niet loslaten.
Ligt niet aan uitlijnen of uitbalanceren, dat is een poos geleden al gedaan (en toen was het ook niet weg).
1. Verbruik is omhoog gegaan (1:15 ipv de 1:17,5/ 1:18 die ik anders altijd haal) --> komt mede door hoog stationair toerental: temperatuursensoren waren niet aangesloten -nu wel dankzij aardige clubleden - maar mogelijk zit er nu nog iets?? Zal ik anders de ECU weer resetten?
2. Koppeling lijkt iets zwaarder te gaan... Moet wel zeggen dat ie erg hard optrekt Maar ik prefereer toch zuinig rijden Kan natuurlijk ook met hoge stationair toerental te maken hebben dat harde optrekken Logisch natuurlijk maar misschien is er nog iets anders.
3. Motor lijkt snel warm te worden, zeker aan de blower merk je dat in de winter Zou het kunnen dat de klepspeling verkeerd staat? Uiteraard komt dat mede door hoge toerental, maar er is denk ik nog iets anders...
Terzijde: Ligt niet aan het vervangen van de koppakking, maar hij trekt enorm naar rechts... (rechter ashoes is lek, dus die ga ik vervangen) Met name bij hoge snelheden moet je t stuur niet loslaten.
Ligt niet aan uitlijnen of uitbalanceren, dat is een poos geleden al gedaan (en toen was het ook niet weg).
Weer op zoek naar Citroën
Een tandje ernaast leidt volgens mij al tot schade aan de kleppen.
Maar dit kan toch snel gecontroleerd worden?
Even de deksels van de distributieriem eraf en kijken of de boel goed staat (6 mm pen in vliegwiel en bout in nokkenaswiel)
Maar dit kan toch snel gecontroleerd worden?
Even de deksels van de distributieriem eraf en kijken of de boel goed staat (6 mm pen in vliegwiel en bout in nokkenaswiel)
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
ECU heb ik gereset (ff de accu losgekoppeld) maar loopt nog steeds niet rustig genoeg naar m'n zin...
Zou t aan de CO kunnen liggen (zie Haynes)? Want dan moet iemand t handmatig op n speciale manier bij kunnen stellen...
Kan iemand misschien dan de ECU uitlezen of ff alle aansluitingen nakijken? Misschien zit er nog steeds n stekkertje verkeerd?
Wil t best zelf doen (graag zelfs; maar heb er nog weinig verstand van; moet nog n hoop leren )
Trouwens; ashoes is vervangen (as was nog goed) maar AXje trekt nog steeds enorm naar rechts... Lijkt me stug dat ie na 30 000 km alweer opnieuw uitgelijnd moet worden? Hij heeft zelfs pas na uitlijnen nog niet echt rechtuit gereden dus er moet iets met t stuur zijn of de assen...
Zou t aan de CO kunnen liggen (zie Haynes)? Want dan moet iemand t handmatig op n speciale manier bij kunnen stellen...
Kan iemand misschien dan de ECU uitlezen of ff alle aansluitingen nakijken? Misschien zit er nog steeds n stekkertje verkeerd?
Wil t best zelf doen (graag zelfs; maar heb er nog weinig verstand van; moet nog n hoop leren )
Trouwens; ashoes is vervangen (as was nog goed) maar AXje trekt nog steeds enorm naar rechts... Lijkt me stug dat ie na 30 000 km alweer opnieuw uitgelijnd moet worden? Hij heeft zelfs pas na uitlijnen nog niet echt rechtuit gereden dus er moet iets met t stuur zijn of de assen...
Weer op zoek naar Citroën
Niet noodzakelijk. Kan ook een aanlopende rem zijn of een versleten wiellager. Assen kunnen er sowieso niet voor zorgen dat de auto naar 1 kant trekt: die dingen doen niets anders dan 1:1 de ronddraaiende beweging van het differentiëel doorgeven naar de wielen. Ze kunnen zich verder nergens tegen af zetten om een remmende werking te krijgen.
Aanlopende rem kun je zelf heel gemakkelijk controleren: na een stuk rijden moet je dan duidelijk warmte kunnen voelen bij het wiel (en vaak ook een indringende stank).
Krik het rechter voorwiel eens van de grond (met handrem aangetrokken en versnelling in vrij) en draai dan eens het wiel rond met de hand. Aanlopende rem moet je dan meteen kunnen voelen en horen (slepend geluid).
Een versleten wiellager is wat lastiger te controleren. Eigenlijk zou daarvoor het wiel eraf moeten en de as uit de naaf, zodat je de naaf met de hand kunt draaien. Te licht draaien is niet goed (te weinig of geen vet meer in het lager), te zwaar draaien is niet goed (lagerschalen versleten), knarsend draaien betekent NIET MEER MEE RIJDEN!
Aanlopende rem kun je zelf heel gemakkelijk controleren: na een stuk rijden moet je dan duidelijk warmte kunnen voelen bij het wiel (en vaak ook een indringende stank).
Krik het rechter voorwiel eens van de grond (met handrem aangetrokken en versnelling in vrij) en draai dan eens het wiel rond met de hand. Aanlopende rem moet je dan meteen kunnen voelen en horen (slepend geluid).
Een versleten wiellager is wat lastiger te controleren. Eigenlijk zou daarvoor het wiel eraf moeten en de as uit de naaf, zodat je de naaf met de hand kunt draaien. Te licht draaien is niet goed (te weinig of geen vet meer in het lager), te zwaar draaien is niet goed (lagerschalen versleten), knarsend draaien betekent NIET MEER MEE RIJDEN!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Dan zou je dat moeten voelen in de vorm van kloppen, denk ik zo.
Een homokineet bestaat ten slotte uit drie rollagers en daardoor lijkt me een gelijkmatig 'afremmen' van het wiel niet logisch.
Een homokineet bestaat ten slotte uit drie rollagers en daardoor lijkt me een gelijkmatig 'afremmen' van het wiel niet logisch.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Mischien een stomme vraag, maar zijn je banden even hard opgepomt ?
Ik had laatst een lekke (nieuwe) band en op het momend dat hij naar rechts begon te trekken moest er weer even lucht bij, met 1.2 bar moest ik echt het stuur niet los laten hoor, dan ging ik er echt af !
Nu toch maar binnen bandjes erin laten zetten
Ik had laatst een lekke (nieuwe) band en op het momend dat hij naar rechts begon te trekken moest er weer even lucht bij, met 1.2 bar moest ik echt het stuur niet los laten hoor, dan ging ik er echt af !
Nu toch maar binnen bandjes erin laten zetten
Techniek is simpel zolang je het snapt !
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Tubeless banden zijn niet gemaakt voor binnen banden, je hebt een groot risico op een klapband. Dit kan gebeuren doordat de binnenband te warm wordt door de wrijving tegen je buitenband. Dus ik zou dit niet doen. Raar dat de garage je met zoiets laat rijden, ik vind het erg onverantwoord. Misschien handig als een tijdelijk lapmiddel maar niet om er mee te blijven rijden. Dus vervang je velg en zet er een band op zonder binnenband.
Bandenspanning gecontroleerd, overal 2 bar.
Geen speling op de wielen, dus misschien toch een keer uit laten lijnen? Is 3 jaar geleden inmiddels...
Wat stationair toerental betreft, na een hele tijd rijden nog steeds te hoog.. ECU kan t blijkbaar niet voldoende bij regelen, zal toch iets aan de hand moeten zijn, iets anders... Het verbruik is nog steeds te hoog (1:15 ten op zichte van de 1:17,5/1:18 die ik anders altijd haalde)...
Rijdt wel lekker pittig, dat wel, daar is niks op aan te merken. Maar je merkt wel dat hij meer "herrie" maakt maar dat is logisch natuurlijk...
Geen speling op de wielen, dus misschien toch een keer uit laten lijnen? Is 3 jaar geleden inmiddels...
Wat stationair toerental betreft, na een hele tijd rijden nog steeds te hoog.. ECU kan t blijkbaar niet voldoende bij regelen, zal toch iets aan de hand moeten zijn, iets anders... Het verbruik is nog steeds te hoog (1:15 ten op zichte van de 1:17,5/1:18 die ik anders altijd haalde)...
Rijdt wel lekker pittig, dat wel, daar is niks op aan te merken. Maar je merkt wel dat hij meer "herrie" maakt maar dat is logisch natuurlijk...
Weer op zoek naar Citroën
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Als ik bij autodata bij de klachten kijk die jij opgeeft, te weten hoog verbruik en hoog stationair toerental, dan komt er één onderdeel bij bijde klachten voor en dat is je koelvloeistof temperatuur sensor, kijk dus nog even of deze goed is aangesloten en of je bedrading naar die sensor niet is gebroken.
Techniek is simpel zolang je het snapt !