draagarm brug

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

draagarm brug

Post by grietje »

Wie hier heeft dat eronder zitten?

Paste dat makkelijk, hoe heb je t gemonteerd?

Ik kom een ruime CM te kort bij monteren...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Die heb ik zitten en ook hier was het kl*te om te monteren. Ik kon amper een sleutel zetten op die moeren om ze aan te spannen. (type 2 draagarmen)

Bij mij paste ze wel heel mooi. Is het een OMP draagarmbrug?

Scheelt trouwens een aardig stuk in wegligging, maar je ax komt er wel irritant laag door... (die van mij heeft al meermaals gesleept)

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Scheelt het echt zo veel? en waar scheelt het in stuurt hij precieser of had je ook meer grip?

Wou hem er eigenlijk wel onderhebben maar ik kwam dat ik nu al regelmatig de grond raakt dus dat het waarschijniljk hier in hobbelland nie techt handig is.

axfirst1992
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 148
Joined: MonFeb09, 2009 8:11:37 PM
Location: Maarssenbroek

Post by axfirst1992 »

das toch die stang die dwars zit tussen je voorwillen in?

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

@ romy, Als je er niet uitkomt mag je bij de slalom wel even onder de rok van mijn auto kijken. De OMP wat lastiger te monteren maar wel de betere.

@ happytree. Dit scheelt meer dan een veerpootbrug. De veertorens zitten bij een ax zo dicht tegen het schutbord dat daar al heel veel stevigheid in zit. Let wel op dat hij in de regen een stukkie onderstuurder word.

@ axfirst1992, Nee das je stabilisatiestang ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ik zou het alleen niet aanraden onder een sterk verlaagde auto gezien je dan alles aan de onderkant meeschraapt. Het scheeld zeker, bij een veerpootbrug was het effect minimaal (bij de meeste is het vooral een placebo effect, zoveel effect geeft zo'n ding niet) maar bij een draagarmbrug was bij de 106 te merken dat het ding nog een stukje stijver was en minder onderstuur had.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

maar hoe moet dat ding nu eigenlijk gemonteerd worden dan??

Want zoals ik het nu bekijk kan die toch op 2 manieren, en Mark (zilvere ax) heeft hem zegmaar aan de achterkant van die bouten

Ik probeerde hem toch echt aan de voorkant. maja dan past ie waarschijnlijk als nog niet.

Maar ik baal er beetje van, want ik wil het er graag onder maar als ik het niet gemonteerd krijg :S

Hoe kan ik die draagarmen naar elkaar toe dwingen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

grietje wrote: Hoe kan ik die draagarmen naar elkaar toe dwingen?
heel boos kijken?
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:maar hoe moet dat ding nu eigenlijk gemonteerd worden dan??

Want zoals ik het nu bekijk kan die toch op 2 manieren, en Mark (zilvere AX) heeft hem zegmaar aan de achterkant van die bouten

Ik probeerde hem toch echt aan de voorkant. maja dan past ie waarschijnlijk als nog niet.
Achterkant van bouten? Voorkant van bouten? :?
Over welke bouten heb je 't dan?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

de draagarm bout, die 18, meest binnenste/voorste bouten
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

:idea: Okeej, die dus. :)
Maar dat is toch deel van het basis chassis en zou toch bij elke AX even ver uit elkaar moeten staan?
Kan me ook niet voorstellen dat er verschil zit tussen de voorkant of aan de achterkant.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

marco, is het je wel eens opgevallen hoeveel KIT er in een ax zit?

ik denkdat , als je aan een originele Ax gaat meten met de gegevens vd tekening bij de hand, je 9vd10x niet uit komt!!
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De hoeveelheid kit die er blijkbaar in zit, is me geheel ontgaan.
Wat me wèl is opgevallen is dat er op plekken waar best wel kit had mogen zitten, het juist níet zit. :roll:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

hij hoort iig aan de achterkant grietje ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Drake wrote:ik zou het alleen niet aanraden onder een sterk verlaagde auto gezien je dan alles aan de onderkant meeschraapt. Het scheeld zeker, bij een veerpootbrug was het effect minimaal (bij de meeste is het vooral een placebo effect, zoveel effect geeft zo'n ding niet) maar bij een draagarmbrug was bij de 106 te merken dat het ding nog een stukje stijver was en minder onderstuur had.
Ik merk het toch erg goed hoor dat er een veerpootbrug opzit. (bilstein B8) Op de GT5 met raceland ophanging merkte je het wel minder. Op standaardophanging heb ik het nog niet geprobeerd.

@ happytree: ja, het scheelt echt de moeite waard. Zoals gezegd: het nadeel is dat de bodemvrijheid nog verkleint...

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Hij hoort aan de achterkant:
Image

Zolang de auto niet verlaagt is valt de bodemvrijheid wel mee:
Image

citrofenwick wrote: Ik merk het toch erg goed hoor dat er een veerpootbrug opzit. (bilstein B8) Op de GT5 met raceland ophanging merkte je het wel minder. Op standaardophanging heb ik het nog niet geprobeerd.
Op een vrij stug onderstel zal je het iets merken, maar ik vond bij de 106 het verschil minimaal en verwaarloosbaar.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ik zie dat ik hem zoiezo al verkeerd probeerde, dus ga eerst nog ff passen of tie niet toch wil!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Drake wrote: Op een vrij stug onderstel zal je het iets merken, maar ik vond bij de 106 het verschil minimaal en verwaarloosbaar.
Hoe kan je nou zeggen dat een veerpootbrug op een ax weinig effect heeft omdat het weinig effect had op je 106? Das appels met peren vergelijken. De carroserie is totaal verschillend. Een 106 (saxo ook trouwens) is veel stijver.

Op een standaard ax merk je het effect van een draagarm brug heel sterk. Minder overhellen scherper sturen met minder gezwabber. Je auto wordt er iets meer onderstuurt van.

Bij een draagarmbrug is het effect sterker. Maar dan moet je eigenlijk ook iets aan je achterkant doen anders wordt je auto te onderstuurt. Om hem wat neutraler te krijgen zou je de achterstand wat stijver moeten veren/dempen. Een dikkere stabilisatie stang aan de achterkant doet ook wonderen in dat geval.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Drake wrote:bij een veerpootbrug was het effect minimaal (bij de meeste is het vooral een placebo effect, zoveel effect geeft zo'n ding niet) maar bij een draagarmbrug was bij de 106 te merken dat het ding nog een stukje stijver was en minder onderstuur had.
heel kort door de bocht; wat een bull shit.
met 195/45/15 banden ben je zonder brug een zwabber op de weg.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik sluit me aan bij Joost en Sander. Je merkt het zelfs érg goed als je ze hebt. Ik moest er zelfs even aan wennen omdat hij toch wel merkbaar anders stuurde.

Post Reply