Ik heb de cilinderkop van mijn ax laten reviseren en nu moet hij er weer op.
Nokkenas kan ik uitlijnen en blokkeren, maar staat de krukas goed?
van dichterbij
Verder staat er in het handboek dat de cilinderbouten met 20 nm aangetrokken moeten worden. Daarna hebben ze het over fase 1 met 120
Moeten ze laten nagetrokken worden of zo?
krukas kan je ook gewoon blokkeren, er zit een blokkeergat op het uitstekende gedeelte bij de bak aan de voorzijde, zeg maar naast en iets hoger dan het oliefilter.
past vlgs mij een M10 in?
kopbouten zet je in 3 fasen vast. slaat niet op tijd maar op volgorde.
120 = graden idd...
maar bij mijn weten is het 20 Nm, dan 120, dan nog een keer 120..?
Last edited by kevin.broke on ThuMay01, 2008 2:20:06 PM, edited 2 times in total.
...dat is alleen bij gietijzeren onderblokken.
Als je een aluminium onderblok hebt, trek je de kopbouten in 1 keer door naar 240°
adriaan wrote:Ik heb de cilinderkop van mijn AX laten reviseren en nu moet hij er weer op.
Je had vóór het eraf halen van de distributie-riem ook EERST (met tipp-ex ofzo) markeringen moeten aanbrengen op de krukas- en nokkenas-poelie en op de riem!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
als je je krukas blokkeert, (hij staat nu ook in lijn overigens)
en je nokkenas blokkeert (zit ook een blokkeergat) dan staat dat gewoon goed en kan je de riem eromheen leggen!
MNM(tm) wrote:...dat is alleen bij gietijzeren onderblokken.
Als je een aluminium onderblok hebt, trek je de kopbouten in 1 keer door naar 240°
oh?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
klopt 1e keer 20Nm daarna 2x 120 graden altijd goed en dan deze volgorde aanhouden.
(bovenaanzicht kopbouten)
1 2 3 4 5
6 7 8 9 0
Dan is de volgorde
3-8-9-4-2-7-0-5-1-6 het is dus een spiraal.
Krukas en nokkenas hebben beide een timing gat. Die op de nokkenas is makkelijk te vinden. De krukas zet je vast via een gaatje op het vliegwiel (een kutklus om te vinden als je niet weet waar het zit). Die laatste zet ik altijd vast met een inbus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:
Krukas en nokkenas hebben beide een timing gat. Die op de nokkenas is makkelijk te vinden. De krukas zet je vast via een gaatje op het vliegwiel (een kutklus om te vinden als je niet weet waar het zit). Die laatste zet ik altijd vast met een inbus.
op het vliegwiel is een inhammetje, geen gaatje. je vindt 'm als je niet tegen het vliegwiel aan kijkt, maar juist aan de andere kant, tussen het oliefilter en het vliegwiel.