Hoe nokkenas en krukas uitlijnen en cilinderkop natrekken?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Hoe nokkenas en krukas uitlijnen en cilinderkop natrekken?
Ik heb de cilinderkop van mijn ax laten reviseren en nu moet hij er weer op.
Nokkenas kan ik uitlijnen en blokkeren, maar staat de krukas goed?
van dichterbij
Verder staat er in het handboek dat de cilinderbouten met 20 nm aangetrokken moeten worden. Daarna hebben ze het over fase 1 met 120
Moeten ze laten nagetrokken worden of zo?
Nokkenas kan ik uitlijnen en blokkeren, maar staat de krukas goed?
van dichterbij
Verder staat er in het handboek dat de cilinderbouten met 20 nm aangetrokken moeten worden. Daarna hebben ze het over fase 1 met 120
Moeten ze laten nagetrokken worden of zo?
-
- AX Spaster Mammer
krukas kan je ook gewoon blokkeren, er zit een blokkeergat op het uitstekende gedeelte bij de bak aan de voorzijde, zeg maar naast en iets hoger dan het oliefilter.
past vlgs mij een M10 in?
kopbouten zet je in 3 fasen vast. slaat niet op tijd maar op volgorde.
120 = graden idd...
maar bij mijn weten is het 20 Nm, dan 120, dan nog een keer 120..?
past vlgs mij een M10 in?
kopbouten zet je in 3 fasen vast. slaat niet op tijd maar op volgorde.
120 = graden idd...
maar bij mijn weten is het 20 Nm, dan 120, dan nog een keer 120..?
Last edited by kevin.broke on ThuMay01, 2008 2:20:06 PM, edited 2 times in total.
...dat is alleen bij gietijzeren onderblokken.
Als je een aluminium onderblok hebt, trek je de kopbouten in 1 keer door naar 240°
Als je een aluminium onderblok hebt, trek je de kopbouten in 1 keer door naar 240°
Je had vóór het eraf halen van de distributie-riem ook EERST (met tipp-ex ofzo) markeringen moeten aanbrengen op de krukas- en nokkenas-poelie en op de riem!adriaan wrote:Ik heb de cilinderkop van mijn AX laten reviseren en nu moet hij er weer op.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
oh?MNM(tm) wrote:...dat is alleen bij gietijzeren onderblokken.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Zie Haynes pagina 2A.2 (PDF-reader pagina 37):grietje wrote:oh?MNM(tm) wrote:...dat is alleen bij gietijzeren onderblokken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
Recently done:
-
- AX Spaster Mammer
klopt 1e keer 20Nm daarna 2x 120 graden altijd goed en dan deze volgorde aanhouden.
(bovenaanzicht kopbouten)
1 2 3 4 5
6 7 8 9 0
Dan is de volgorde
3-8-9-4-2-7-0-5-1-6 het is dus een spiraal.
Krukas en nokkenas hebben beide een timing gat. Die op de nokkenas is makkelijk te vinden. De krukas zet je vast via een gaatje op het vliegwiel (een kutklus om te vinden als je niet weet waar het zit). Die laatste zet ik altijd vast met een inbus.
(bovenaanzicht kopbouten)
1 2 3 4 5
6 7 8 9 0
Dan is de volgorde
3-8-9-4-2-7-0-5-1-6 het is dus een spiraal.
Krukas en nokkenas hebben beide een timing gat. Die op de nokkenas is makkelijk te vinden. De krukas zet je vast via een gaatje op het vliegwiel (een kutklus om te vinden als je niet weet waar het zit). Die laatste zet ik altijd vast met een inbus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Klopt. Die op het vliegwiel zoek ik nogSander wrote: Krukas en nokkenas hebben beide een timing gat. Die op de nokkenas is makkelijk te vinden. De krukas zet je vast via een gaatje op het vliegwiel (een kutklus om te vinden als je niet weet waar het zit). Die laatste zet ik altijd vast met een inbus.
-
- AX Spaster Mammer