Hoe nokkenas en krukas uitlijnen en cilinderkop natrekken?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
adriaan
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: MonJul03, 2006 7:22:13 PM
Location: IJsselmuiden

Hoe nokkenas en krukas uitlijnen en cilinderkop natrekken?

Post by adriaan »

Ik heb de cilinderkop van mijn ax laten reviseren en nu moet hij er weer op.

Nokkenas kan ik uitlijnen en blokkeren, maar staat de krukas goed?
Image

van dichterbij
Image

Verder staat er in het handboek dat de cilinderbouten met 20 nm aangetrokken moeten worden. Daarna hebben ze het over fase 1 met 120
Moeten ze laten nagetrokken worden of zo?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

krukas kan je ook gewoon blokkeren, er zit een blokkeergat op het uitstekende gedeelte bij de bak aan de voorzijde, zeg maar naast en iets hoger dan het oliefilter.
past vlgs mij een M10 in?

kopbouten zet je in 3 fasen vast. slaat niet op tijd maar op volgorde.
120 = graden idd...

maar bij mijn weten is het 20 Nm, dan 120, dan nog een keer 120..?
Last edited by kevin.broke on ThuMay01, 2008 2:20:06 PM, edited 2 times in total.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

die 120 slaat op 120 graden. daarmee moet je hem dan nog eens vastzetten.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...dat is alleen bij gietijzeren onderblokken.
Als je een aluminium onderblok hebt, trek je de kopbouten in 1 keer door naar 240°
adriaan wrote:Ik heb de cilinderkop van mijn AX laten reviseren en nu moet hij er weer op.
Je had vóór het eraf halen van de distributie-riem ook EERST (met tipp-ex ofzo) markeringen moeten aanbrengen op de krukas- en nokkenas-poelie en op de riem!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

is niet noodzakelijk marco..

als je je krukas blokkeert, (hij staat nu ook in lijn overigens)
en je nokkenas blokkeert (zit ook een blokkeergat) dan staat dat gewoon goed en kan je de riem eromheen leggen!
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:...dat is alleen bij gietijzeren onderblokken.
Als je een aluminium onderblok hebt, trek je de kopbouten in 1 keer door naar 240°
oh?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:
MNM(tm) wrote:...dat is alleen bij gietijzeren onderblokken.
Als je een aluminium onderblok hebt, trek je de kopbouten in 1 keer door naar 240°
oh?
Zie Haynes pagina 2A.2 (PDF-reader pagina 37):

Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

en dat is omdat alu zich makkelijker zet dan gietijzer. op zich kom je er met 2x120 dus ook gewoon.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

klopt 1e keer 20Nm daarna 2x 120 graden altijd goed en dan deze volgorde aanhouden.

(bovenaanzicht kopbouten)

1 2 3 4 5
6 7 8 9 0

Dan is de volgorde
3-8-9-4-2-7-0-5-1-6 het is dus een spiraal.

Krukas en nokkenas hebben beide een timing gat. Die op de nokkenas is makkelijk te vinden. De krukas zet je vast via een gaatje op het vliegwiel (een kutklus om te vinden als je niet weet waar het zit). Die laatste zet ik altijd vast met een inbus.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

adriaan
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 26
Joined: MonJul03, 2006 7:22:13 PM
Location: IJsselmuiden

Post by adriaan »

Sander wrote: Krukas en nokkenas hebben beide een timing gat. Die op de nokkenas is makkelijk te vinden. De krukas zet je vast via een gaatje op het vliegwiel (een kutklus om te vinden als je niet weet waar het zit). Die laatste zet ik altijd vast met een inbus.
Klopt. Die op het vliegwiel zoek ik nog :roll:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

op het vliegwiel is een inhammetje, geen gaatje. je vindt 'm als je niet tegen het vliegwiel aan kijkt, maar juist aan de andere kant, tussen het oliefilter en het vliegwiel.

Post Reply