advies van ax leden nodig :-)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
gompy58
Vlotte starter
Vlotte starter

advies van ax leden nodig :-)

Post by gompy58 »

Hallo allemaal...

Ik rij een xm en heb ook nog een zx... nu gaat hier een ax bijkomen.. 8)
wellicht deze...
http://link.marktplaats.nl/153047471

Ik heb met de eigenaar gesproken en hij gaf aan dat er een 4 bak inzit ipv de originele 5 bak. Verder zou de ax helemaal in orde zijn.

nu heb ik een paar vraagjes...

1 waar moet ik absoluut op letten bij de aanschaf hiervan
2 kent iemand deze ax?
3 wat kost en goede 5 bak om hieronder te zetten.

alvast bedankt voor de info.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

KLIK HIER voor tips bij een eventuele aankoop.

Of doe een oproep op dit forum, misschien is er iemand die in de buurt woont en even met je mee wil kijken?

Versnellingsbakken worden op het forum regelmatig aangeboden voor diverse prijzen voor zover ik me kan herinneren onder de €100,=.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Er is over deze AX al een hele discussie geweest. Ging ook vooral over de versnellingsbak geloof ik. Versnellingsbak van een GTI is wel anders dan die van andere AX-en. Het heeft oa. een versterkt differentieel. Er zijn hier vast wel leden die er meer over kunnen vertellen dan dat ik kan.
Image Image Image

gompy58
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by gompy58 »

oh? een hele discussie?? Waar kan ik daar iets van terugvinden?

Ik heb de huidige eigenaar gesproken. Wat ik heb begrepen is de wagen helemaal in orde. Nadeel zou de 4 bak zijn ipv de 5 bak. Op zich maakt dat me niet zoveel uit. Er is best financiele ruimte om dat aan te pakken.

Deze bakken voor een ax zouden allemaal uitwisselbaar zijn ?

In ieder geval heeft hij de wagen nu 6 weken op eigen naam, hiervoor was het een gedeeld eigendom.

Als de ax in de basis goed is dan zal het wel los lopen maar historie is altijd fijn.

iig is dit forum wel een fijne hulp. Ik had eerst een op het oog zeeeeer gave ax op het oog met musketier spul. ik werd toen echte rop dit forum met ene topic gewezen...

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Dat klopt, ik zag je vraag op het Citroën-Forum. Eén vd discussies die ik terug kan vinden is deze: http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... p?p=216665
Image Image Image

gompy58
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by gompy58 »

welk van de onderstaande blokken zit/hoort er nu in te zitten?

1,4 >> K6B >> 72 kW (100 pk) @ 6800 r/min ('91-'93, multipoint inj.)

1,4 >> KFY = TU3FJ2/Z >> 66 kW (90 pk) @ 6600 r/min ('91-'97, U9, multipoint inj.)

1,4 >> KFZ (TU3FJ2/L >> 70 kW (95 pk) @ 6600 r/min ('91-'97, U9, multipoint inj.)

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Volgens de vraagbaak de KFZ (TU3 FMZ/L)

De verkoper is trouwens actief op dit forum en heeft bij mij in de straat gewoond, de foto's in de advertentie zijn ook bij mij in de straat gemaakt.
Ik ken hem niet als iemand die een advertentie mooier maakt dan de auto in werkelijkheid is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Mjah, maar de opmerking "ABS!! (optioneel)" is gewoon grenzeloze flauwe kul!
't Ding heeft wèl of géén ABS. Punt.

Als 't er niet op zit, is het niet te doen om 't er wèl op te zetten en als het er wèl op zit, moet je niet gaan zeggen dat 't optioneel is.

ABS vereist namelijk andere wielnaven, andere assen, sensorringen, ABS computer, andere hoofdremcylinder, remdrukregelaar, andere remleidingen, en vlg. mij zijn ook andere voorpoten nodig. Niet bepaald iets dat je er "even" in klikt en 't dan meteen werkt.

En als het waar is dat er nu een 4-bak onder zit: lekker degelijk dan in combinatie met GTI assen (als die ten minste wèl zijn blijven zitten!): GTI-assen hebben een kortere spie aan bakzijde (vanwege het "versterkt" differentiëel in de originele GTI bak) en die hebben onvoldoende houvast in niet-GTI bakken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Mjah, maar de opmerking "ABS!! (optioneel)" is gewoon grenzeloze flauwe kul!
Misschien bedoelt ie wel dat het toendertijd een optie is geweest? Dus dat ABS niet standaard op een GTI zit maar op deze wel?

gompy58
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by gompy58 »

grietje wrote:
MNM(tm) wrote:Mjah, maar de opmerking "ABS!! (optioneel)" is gewoon grenzeloze flauwe kul!
Misschien bedoelt ie wel dat het toendertijd een optie is geweest? Dus dat ABS niet standaard op een GTI zit maar op deze wel?
dat bedoeld hij ook en daar maak ik me helemaal niet druk over. Ik heb niet de indruk dat de verkoper iets achterhoud hoor. Op mijn vragen kreeg ik een net antwoord.

Ik heb alleen ook zelf een zoek plicht. :) Wil dus even weten hoe en wat.

Dat van die assen is dan wel weer intterresant. Als ik er straks een ori bak onder hang, zijn die te vinden ?, en de assen blijken ook anders te zijn dan zijn dat wel prijs bepalende zaken.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:
Zó kun je 't idd ook lezen. :)
Mijn excuses voor mijn nogal botte reaktie dan. :oops:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

denkdenk, 4 bak, dus assen die daar bij horen. Als het een heel vroege GTI is kan het passen in de bak want daar zit nog het kleine diff in.

Als er werkelijk ABS op zit moet dat met de APK ook werken, aandrijfassen moeten dan voorzien zijn van een ABS ring met nokken. Dus nog iets om uit te zoeken bij vervanging van bak en eventueel assen.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

gompy58
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by gompy58 »

PeterM wrote:denkdenk, 4 bak, dus assen die daar bij horen. Als het een heel vroege GTI is kan het passen in de bak want daar zit nog het kleine diff in.

Als er werkelijk ABS op zit moet dat met de APK ook werken, aandrijfassen moeten dan voorzien zijn van een ABS ring met nokken. Dus nog iets om uit te zoeken bij vervanging van bak en eventueel assen.

P. :)
kortom... ALS ik 'm koop en ALS ik naar een 5 bak wil, MOET ik ook nog bijbehorende assen kopen die goed zijn EN die dus op de GTI passen EN de juiste ABS ringen hebben...

pffff, :?

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Een vijf kun je er toch "los" op zetten?
(dat de bak niet elkaar hoeft)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

klopt maar het heeft weinig nut als de huidige 4e versnelling dezelfde ratio heeft als de 5e die je erin gaat zetten :wink:

Post Reply