Coen aka B_iks - 205 1.6 Gti Motor-uitbouw

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Coen aka B_iks - 205 1.6 Gti Motor-uitbouw

Post by B_iks »

Hallo allemaal,

Ik kijk hier al een tijdje sporadisch mee, maar nu is het de hoogste tijd om een profieltje aan te maken. Ik heb naast m'n bx (vandaar m'n nickname) een ax-je aangeschaft. Foto's (met telefoon geschoten):

klikkerdeklik

Ik kon 'm niet laten staan, maar het is nog even afwachten wat ik er mee ga doen. Er moet het een en ander aan gebeuren:

- benzinedamp als je het raam opendraait + de tank schijnt niet voller te kunnen dan de helft (ik heb nog niet hoeven te tanken). Ik heb onder de achterbank gekeken maar daar zag ik geen poreuze slangen. De tank maar even laten zakken deze week...
- knipperlichten aan de linkerzijkant en linkervoorkant werken niet. Alarmlichtschakelaar waarschijnlijk, maar hoe krijg ik deze eruit?
- Einddemper lek
- Aandrijfassen ratelen
- Rond de motor en het beruchte hoekje is het vettig. Nu dacht ik eerst aan de koppakking, maar zeker weet ik dat niet. Hoe kan ik dat met zekerheid checken? De olie en kvs zijn schoon, op peil en de koppakking is 3 jaar en 10.000 km terug al eens vervangen.

Een mogelijke projectauto, al kwam ik bij inspectie van de carrosserie en bodem wel wat minder mooie plaatsjes tegen. Er zit nog anderhalve maand APK op, dus deze week eerst een laten kijken wat er aan moet gebeuren (in ieder geval demper en alarmlichtschakelaar). Sinds de vorige APK heeft de auto slechts 2300 kilometer gereden, dus het kan goed meevallen. Ik hoop het stiekem, want hij rijdt echt voortreffelijk. Als eerste autootje reed ik ooit een 1100 met 4-bak, maar dit is andere koek. Het 1400 motortje is lekker vlot, een mooi klapdak en een stoere skirtset rondom.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen met deze auto! 8)
Last edited by B_iks on WedJul02, 2008 4:52:33 PM, edited 11 times in total.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Welkom!

Dat klinkt als 'n leuk 4deurs TRSje uitgerust met dat fraaie skirtsetje!

Ziet er op de foto's wel goed uit! Mooi wit is niet lelijk! :shock:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ziet er idd fraai uit, en over je knikkerlichtje het kan een los stekertje zijn onder de kap, precies voordat ze de knippers in gaan, zit een koppeling met splitsing.


de foto van het beruchtje hoekje is te hoog genomen!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Dan morgen nog eens goed kijken en nu je het zegt: op de foto zie je natuurlijk de klepdekselpakking! Verder zal ik die knipperlichtverbinding ook ff checken. Ik hoop dat je gelijk zult hebben!

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Meteen maar even met een goede lamp naar buiten gegaan! Het is wat lager bij de dynamo ook vettig, maar eigenlijk niet meer dan elders op de rand van de cilinderkop. Hmm, hij doet het in ieder geval voortreffelijk, dus maar even doorrijden.
De knipperlichtverbinding voor de splitsing even losgehad en ingespoten met contactspray, maar het probleem is nog niet opgelost.

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

WELKOM 8)

Bekende AX, ben er nog bij wezen kijken maar heb em zelf laten staan omdat hij mij wat te roestig leek onder de skirts :(

Hoop dat het allemaal meevalt!

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Dan heb je, eerlijk gezegd, iets beter gekeken dan ik, maar voor een appel en een ei kun je ook niets verwachten. Ik heb het niet goed genoeg kunnen beoordelen, omdat de wielen (met een luchtsleutel) muurvast waren gezet. Vandaag met een flinke hefboom eindelijk die bouten losgehad. Ik (of liever gezegd: wij) kan 'm voorlopig even goed gebruiken, maar toch eens kijken wat er voor de APK aan moet gebeuren. Of er moet iemand aangeven interesse te hebben in onderdelen (inj., skirts ofzo?)

Wat vond je verder van de auto? Ik ben benieuwd......

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

B_iks wrote:Meteen maar even met een goede lamp naar buiten gegaan! Het is wat lager bij de dynamo ook vettig, maar eigenlijk niet meer dan elders op de rand van de cilinderkop. Hmm, hij doet het in ieder geval voortreffelijk, dus maar even doorrijden.
De knipperlichtverbinding voor de splitsing even losgehad en ingespoten met contactspray, maar het probleem is nog niet opgelost.


Check ook even de massa van je knippers, zit in t voorfront aan de binnenkant ergens links.
Die was bij mij zo vies, dat knippers geen massa meer hadden ;) en dus niet meer deden

welkom, btw ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Welkom! :D
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Ik ben er uit; motor en bak bewaren en rustig op zoek naar een mooie type I-koets. Deze loopt nog echt te goed om zo op de sloop te gooien.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Zo gezegd, zo gedaan! De motor en bak liggen rustig in de schuur te wachten op een ander koetsje om na een flinke opfrisbeurt daarin geplaatst te worden.

Is er qua onderstel nog iets wat ik mee moet nemen van deze trs? Ik lees over stabilisatorstangen? Stel dat ik de techniek in een kale 1.0 ga zetten.

Ik hoop dat iemand het weet.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als je toch bezig bent.. zoek eens voorzichtig naar een GTI onderstel of bewaar je veerpootjes en achteras en zoek een Rallye onderstel.
als je ook iets met velgjes wil iig...

statusquo
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedApr11, 2007 12:37:04 AM
Location: Dokkum

Post by statusquo »

he biks nog niet gezien op dit forum ^^ nog bedankt dat ik wat dingetjes van je trs kon overnemen voor op mijn trs (H)

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

statusquo wrote:he biks nog niet gezien op dit forum ^^ nog bedankt dat ik wat dingetjes van je trs kon overnemen voor op mijn trs (H)


Haha, zie nu je berichtje, wel zonde dat je hem dan uiteindelijk dan weer weg 'moet' doen.

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Nou, de carrosserie voor het motortje is inmiddels dus ook gevonden.

Link
Link
Link
Link
Link

Nu wil ik er alleen een andere versnellingsbak op. Ik kan voor weinig een 5-bak uit een '92-er tgs krijgen, ik vraag me alleen even af of ik dit zo aan m'n trs-blok uit '90 kan hangen. Ik heb al flink gezocht op dit forum, maar nog geen uitsluitsel over deze vraag. Klopt het wel dat deze de langste vijf heeft?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

die bak past en is de langste vijf voor benzinemotoren.
weet even niet zeker of die identiek is aan die van een diesel, de diesel heeft ook de langste 5 nl. (3200 r/min @ 120)

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Hoogste tijd voor een update. Ik heb vandaag een GT-Dash gescoord en nog wat kleine GT-prullaria! Leuk hoor dat werken aan een ax met dit weer. Als ik de kvs-sensor van de GT nu verwissel met die op mijn 14 trs-motor, gaat de meter op het dash dan gewoon werken? Voor wat betreft de toerenteller, werkt deze wel gewoon zonder aanpassingen en zelfde voor de brandstofmeter?
Het gaat dus allemaal om type I-spullen.

In ieder geval hoop ik dat de Mistral dadelijk naast de al aanwezige koplampverstelling ook cv, elektrische ramen en een lampje in de kofferruimte 8) extra heeft. De dakconsole was helaas foetsie, maar ik was al blij een nagenoeg complete GT op de sloop te treffen.

Verder bezig geweest met de hemelbekleding, die was niet echt fris meer. Foto's:

Link
Link
Link
Link
Link

Die wordt dus mooi zuiver weer teruggezet. Nu ik toch alles open heb liggen, denk ik even aan geluidsisolatie. Want dat is toch het grote ax-minpunt voor mij. Heeft het zin om bijvoorbeeld de hemel terug te plaatsen met een extra laag stof of iets dergelijks? Of wat zijn de positieve ervaringen met het verlagen van het geluidsniveau in het interieur?

Veel vragen, hoop dat iemand me blij kan maken met antwoorden :P.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

meeste herrie in het interieur komt van je achterwielkassen volgens mij. merk iig gigantisch verschil als ik de achterbank eruit heb.
en zijn je motorkap en schutbord bekleed? misschien ff extra isoleren achter het dashboard?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

B_iks wrote:.........Of wat zijn de positieve ervaringen met het verlagen van het geluidsniveau in het interieur?

Veel vragen, hoop dat iemand me blij kan maken met antwoorden :P.


Afgelopen zaterdag in de Plaisir van Michel (MBa@NL) een vloermat uit een GT gelegd volgens mij helpdat meer dan knutselen aan een hemel, KLIK hier voor een foto verslag.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Schutbordbekleding zou ik ff van mijn trs moeten gaan halen, ik neem aan dat motorkapbekleding alleen op de diesels zit. Tenminste, die GT van vandaag had het niet. Er zit wel het een en ander aan isolatie achter het dash, maar ik probeer er zeker nog meer achter te krijgen. Nu kan ik er nog bij.

Hmmm, achterin zit inderdaad vrij weinig (zeker bij deze uitvoering), maar ik zal eens studeren op betere isolatie naast en achter de achterbank. Een dikkere hoedenplank zal ook wel iets doen.

Post Reply