AX Diesel met Turbo upgraden?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Saxo.VTS.16v wrote:Dat de compressie verlaagd wordt bij een turbo diesel is om dezelfde reden als bij een turbo benzine, namelijk om pingelen tegen te gaan. Veel mensen denken wel dat een diesel alleen maar pingelt maar dat is niet zo. Als dat wel zo zou zijn is binnen een paar seconden je motor naar z'n grootje. Zelfontbranding door de hoge druk (en temperatuur) is immers geen ongecontroleerde verbranding (=zeer schadelijk).
Als je de compressieverhouding van een moderne turbo benzinemotor vergelijkt met een atmosferische benzinemotor zie je dat het ook maar weinig scheelt.

Een hogere compressieverhouding levert meer rendement. Meer rendement bij eenzelfde cilinderinhoud betekend dus sneller ?n zuiniger.
Oudere motoren hebben een lagere compressieverhouding omdat die niet zo doorontwikkeld zijn als moderne motoren. De vorm van de verbrandingskamer en het inspuitprincipe kan in hoge mate de klopvastheid van de motor beinvloeden!
Het is dus absoluut niet zo dat je bij een oud type motor met een lage compressieverhouding en ouderwets inspuitsysteem zomaar even een turbo erop kunt schroeven omdat deze een net zo lage compressieverhouding heeft als een moderne motor m?t turbo.


kijk, dat is een uitleg!

in principe kan je dus wel de compressie omlaag brengen en dan gebruik maken van een turbo?

excuse me als ik iets heel doms zeg, diesels zijn voor mij namelijk gewoon grotendeels onbekend terrein... maarrr, als je bij een benzinemotor kijkt heb je meestal nog behoorlijk wat ruimte voor je echt de grens v/h pingelen bereikt. Zie bijv. een standaard TU3JP, die heeft een compressieverhouding van 8,8:1. Als je 'm flink laat vlakken, zoals bij opgevoerde blokjes vaak gebeurt, zitten ze soms al aan 11,0:1 en het loopt nog steeds probleemloos, zij het met minimaal oct. gehalte 95, of zelfs 98.

Zou dat bij diesels ook niet kunnen?

Gizart
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: TueMar02, 2004 6:23:30 PM
Location: NoordNederland
Contact:

Post by Gizart »

Vergeet je niet dat de turbo ook een plaatsje moet hebben onder de kap?
Uitlaatspruitstuk zal waarschijnlijk opnieuw gemaakt moeten worden.
En ga je meteen ook voor een intercooler? Kan namelijk ook nogal eens wat vermogen schelen.
Don't let sensible people talk you out of your dreams.
205 1.9 GTI³

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

intercooler lijkt me wel nodig, je inlaatlucht is veel heter dan onder normale omstandigheden, kan nooit gezond zijn.

freewheeler
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 131
Joined: WedOct20, 2004 9:59:55 PM
Location: Belgi?

Post by freewheeler »

Bestaat niet, nooit bestaan...

Ik weet dat dit nog bestaan heeft, check even www.turboshoet.nl
Ga naar turbo aanbiedingen, onderaan archief - naar 1/ 2003, daar kan je in de lijst nog een turbo-kit terugvinden voor ? 495, artikelnummer TT219. Misschien hebben ze dit nog wel op voorraad, er zal tenslotte wel niet zoveel vraag voor geweest zijn indertijd.. . Kit voor AX 1.4 D ( met alles in, ook turbo zelf)


Misschien kunnen ze u wel op weg helpen

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

loooooooooool


TT219 Turbokit Citroen AX 1.4D ?495,-

:lol:

vind ik nog best een nette prijs voor een kit.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

idd.. hoeveel zou er uit komen met zo'n turbokitje erop?

-> heb een Charade 1.0 TD gehad, die deed na een grotere turbo en een nieuwe (stalen) koppakking zo'n 70 pk (naar schatting)... Volgens mij moet je uit een 1.4D echt wel 85-90 pk kunnen halen als je voor maximum druk gaat!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

495 is dan wel de prijs exclusief. Komt namelijk nog bij; elk jaar een kop te laten vlakken inclusief nieuwe koppakking... :?


Niettemin lijkt het me wel leuk om een keer te proberen op een sloopdiesel. Kijken wat het doet. Jammer dat het zoveel geld moet kosten. Misschien dat er geld vanaf kan?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Post Reply