Saxo.VTS.16v wrote:Dat de compressie verlaagd wordt bij een turbo diesel is om dezelfde reden als bij een turbo benzine, namelijk om pingelen tegen te gaan. Veel mensen denken wel dat een diesel alleen maar pingelt maar dat is niet zo. Als dat wel zo zou zijn is binnen een paar seconden je motor naar z'n grootje. Zelfontbranding door de hoge druk (en temperatuur) is immers geen ongecontroleerde verbranding (=zeer schadelijk).
Als je de compressieverhouding van een moderne turbo benzinemotor vergelijkt met een atmosferische benzinemotor zie je dat het ook maar weinig scheelt.
Een hogere compressieverhouding levert meer rendement. Meer rendement bij eenzelfde cilinderinhoud betekend dus sneller ?n zuiniger.
Oudere motoren hebben een lagere compressieverhouding omdat die niet zo doorontwikkeld zijn als moderne motoren. De vorm van de verbrandingskamer en het inspuitprincipe kan in hoge mate de klopvastheid van de motor beinvloeden!
Het is dus absoluut niet zo dat je bij een oud type motor met een lage compressieverhouding en ouderwets inspuitsysteem zomaar even een turbo erop kunt schroeven omdat deze een net zo lage compressieverhouding heeft als een moderne motor m?t turbo.
kijk, dat is een uitleg!
in principe kan je dus wel de compressie omlaag brengen en dan gebruik maken van een turbo?
excuse me als ik iets heel doms zeg, diesels zijn voor mij namelijk gewoon grotendeels onbekend terrein... maarrr, als je bij een benzinemotor kijkt heb je meestal nog behoorlijk wat ruimte voor je echt de grens v/h pingelen bereikt. Zie bijv. een standaard TU3JP, die heeft een compressieverhouding van 8,8:1. Als je 'm flink laat vlakken, zoals bij opgevoerde blokjes vaak gebeurt, zitten ze soms al aan 11,0:1 en het loopt nog steeds probleemloos, zij het met minimaal oct. gehalte 95, of zelfs 98.
Zou dat bij diesels ook niet kunnen?