Wouter aka Createur (AX 1.4 GT '90)
Moderator: webmasters
Wouter aka Createur (AX 1.4 GT '90)
Hallo AX-liefhebbers,
Sinds enkele dagen ben ik in het trotse bezit van een AX 1.4 GT uit 1990. Deze auto heb ik van mijn broertje kunnen overnemen, Laurens aka Lohran, die de AX heeft verruild voor een BMW 3-serie diesel.
De auto (m'n eerste!) zie ik puur als hobby object en het lijkt me dan ook leuk om er wat aan te sleutelen en natuurlijk in te scheuren Ik wil de auto in een zo origineel mogelijke staat brengen wat inhoud dat ik de achterlichten vervang en op de den duur de uitlaat en nog wat kleine zaken. Ook wil ik de mistlampen weer werkzaam maken. Verder ben ik erg tevreden over m'n fransman wat betreft algehele staat van carrosserie en techniek.
Over mezelf... Ik ben 22 jaar en studeer aan de VU in Amsterdam. Naast auto's heb ik grote belangstelling voor computers, films en op z'n tijd wat cultuur. Mijn liefde voor auto's zit er al vanaf de kindertijd in en hoewel ik mijn rijbewijs al een aantal jaar heb is het er nooit van gekomen een eigen auto te kopen; eindelijk is het dan zover!
Op niet al te lange termijn wil ik beide aandrijfassen van mijn AX gaan vervangen (maken herrie) en de auto aan een algemene 'checkup' onderwerpen. Olie vervangen, filtertjes e.d. Daarna ga ik beginnen aan het uiterlijk van de auto alhoewel ik daar snel mee klaar zal zijn.
Over die aandrijfassen: zoals jullie weten zijn deze bij IDDStechnique te koop voor zo'n 70 euro p.s. Nou vond ik het een beetje twijfelachtig of deze assen wel geschikt zijn voor een 1.4 motor maar volgens de Citroen dealer zijn er maar 2 assen te koop: 1 soort assen voor 1.0,1.1,1.4 en 1.4D en 1 as voor de GTI's van NA 1993. Kortom, de 1.1 as is ook voor de 1.4 geschikt volgens Citroen!
Mensen, ik hoop zowel op de weg als hier op het internet een leuke tijd te hebben met mijn AX en als ik het forum zo lees komt dat helemaal goed. IK denk terecht dat je veel aan een club en forum kunt hebben wat betreft het onderhouden van een auto. En natuurlijk het sociaal aspect niet vergetende...
Tot snel!
Wouter
Sinds enkele dagen ben ik in het trotse bezit van een AX 1.4 GT uit 1990. Deze auto heb ik van mijn broertje kunnen overnemen, Laurens aka Lohran, die de AX heeft verruild voor een BMW 3-serie diesel.
De auto (m'n eerste!) zie ik puur als hobby object en het lijkt me dan ook leuk om er wat aan te sleutelen en natuurlijk in te scheuren Ik wil de auto in een zo origineel mogelijke staat brengen wat inhoud dat ik de achterlichten vervang en op de den duur de uitlaat en nog wat kleine zaken. Ook wil ik de mistlampen weer werkzaam maken. Verder ben ik erg tevreden over m'n fransman wat betreft algehele staat van carrosserie en techniek.
Over mezelf... Ik ben 22 jaar en studeer aan de VU in Amsterdam. Naast auto's heb ik grote belangstelling voor computers, films en op z'n tijd wat cultuur. Mijn liefde voor auto's zit er al vanaf de kindertijd in en hoewel ik mijn rijbewijs al een aantal jaar heb is het er nooit van gekomen een eigen auto te kopen; eindelijk is het dan zover!
Op niet al te lange termijn wil ik beide aandrijfassen van mijn AX gaan vervangen (maken herrie) en de auto aan een algemene 'checkup' onderwerpen. Olie vervangen, filtertjes e.d. Daarna ga ik beginnen aan het uiterlijk van de auto alhoewel ik daar snel mee klaar zal zijn.
Over die aandrijfassen: zoals jullie weten zijn deze bij IDDStechnique te koop voor zo'n 70 euro p.s. Nou vond ik het een beetje twijfelachtig of deze assen wel geschikt zijn voor een 1.4 motor maar volgens de Citroen dealer zijn er maar 2 assen te koop: 1 soort assen voor 1.0,1.1,1.4 en 1.4D en 1 as voor de GTI's van NA 1993. Kortom, de 1.1 as is ook voor de 1.4 geschikt volgens Citroen!
Mensen, ik hoop zowel op de weg als hier op het internet een leuke tijd te hebben met mijn AX en als ik het forum zo lees komt dat helemaal goed. IK denk terecht dat je veel aan een club en forum kunt hebben wat betreft het onderhouden van een auto. En natuurlijk het sociaal aspect niet vergetende...
Tot snel!
Wouter
gefeliciteerd met de aanschaf van dit nette AXje en leuk dat je m origineel wilt opbouwen! dat hoor je niet vaak, maar ik hoor het graag
over die assen, ze passen allemaal op die vd GTI na (diesel weet ik niet zkeer) ECHTER zijn de tussenstukken tussen de homokineten niet even dik. en hoe dunner hoe minder belasting ze kunnen hebben uiteraard.
ik weet niet of die van een 1.1 ook dunner zijn dan van een 1.4, maar van me 1.0 waren ze weldegelijk een stuk dunner
over die assen, ze passen allemaal op die vd GTI na (diesel weet ik niet zkeer) ECHTER zijn de tussenstukken tussen de homokineten niet even dik. en hoe dunner hoe minder belasting ze kunnen hebben uiteraard.
ik weet niet of die van een 1.1 ook dunner zijn dan van een 1.4, maar van me 1.0 waren ze weldegelijk een stuk dunner
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
erg mooi autootje idd!
de originele aandrijfasjes van de originele bak zijn berekend op ongeveer 120 pk / 175 Nm heb ik me laten vertellen.
Waarom de GTI daarop dus de bak met het versterkte differentieel en andere aandrijfassen heeft gekregen is mij dus onduidelijk, maar die zou het vol moeten houden tot zo'n 160 pk / 220 Nm...
Overigens weet ik niet wat verder de verschillen zijn tussen de aandrijfasjes; 1.0 en 1.1 zijn soms gelijk en 1.1 en 1.4 soms. 1.1 en 1.4 hebben een soort van verdikking. Het lijkt mij echter dat je hier heel weinig aan hebt, aangezien het de 2 koppelingen zijn die het zwaar hebben en regelmatig kapot gaan, en niet het massief stalen tussenstuk..
de originele aandrijfasjes van de originele bak zijn berekend op ongeveer 120 pk / 175 Nm heb ik me laten vertellen.
Waarom de GTI daarop dus de bak met het versterkte differentieel en andere aandrijfassen heeft gekregen is mij dus onduidelijk, maar die zou het vol moeten houden tot zo'n 160 pk / 220 Nm...
Overigens weet ik niet wat verder de verschillen zijn tussen de aandrijfasjes; 1.0 en 1.1 zijn soms gelijk en 1.1 en 1.4 soms. 1.1 en 1.4 hebben een soort van verdikking. Het lijkt mij echter dat je hier heel weinig aan hebt, aangezien het de 2 koppelingen zijn die het zwaar hebben en regelmatig kapot gaan, en niet het massief stalen tussenstuk..
Bedankt voor de reacties!
Ik twijfel nog steeds over die asjes, zeker omdat Citroen zegt er maar 2 te kunnen leveren (1 voor de GTI en de rest is het zelfde). Ik hoor en lees dus verschillende verhalen!
Uiteraard zou ik het zonde vinden de verkeerde asjes onder de AX 1.4 te zetten, zeker omdat ik af en toe best graag flink mag optrekken
Heeft iemand btw wel ervaring met de assen van iddstechnique?
Laterzz
Wouter
Ik twijfel nog steeds over die asjes, zeker omdat Citroen zegt er maar 2 te kunnen leveren (1 voor de GTI en de rest is het zelfde). Ik hoor en lees dus verschillende verhalen!
Uiteraard zou ik het zonde vinden de verkeerde asjes onder de AX 1.4 te zetten, zeker omdat ik af en toe best graag flink mag optrekken
Heeft iemand btw wel ervaring met de assen van iddstechnique?
Laterzz
Wouter
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Nou ik heb vandaag de aandrijfasjes van Buks bij IDDS Technique opgehaald! Ze zien er goed en ik kan niet wachten tot het dinsdag is, dan worden ze er namelijk op gezet. Gelijk ff bakolie vervangen en een algemene checkup uitvoeren. Zodra de assen er op zitten horen jullie van mij
Volgens de verkopende partij, IDDS, kon de fabrikant van de assen geen uitsluitsel geven over het feit of de assen wel zouden passen op een GT uit 1990. De assen zijn besteld voor Buks en deze reed een 1.4 TRS met dus de zelfde motor en bak... heb er dus vertrouwen in!
Verder heb ik de originele antenne van de AX schoongemaakt en weer op het dak geplaatst; staat een stuk beter dan dat korte sprietje.
Ook ben ik wezen kijken voor achterlichtkapjes, aangezien de huidige donker gespoten zijn. Bij de sloop verkopen ze alleen hele units voor 20 euro per stuk. Moet nog maar even kijken hoe ik dat ga oplossen.
Groet
Wouterrrr
Volgens de verkopende partij, IDDS, kon de fabrikant van de assen geen uitsluitsel geven over het feit of de assen wel zouden passen op een GT uit 1990. De assen zijn besteld voor Buks en deze reed een 1.4 TRS met dus de zelfde motor en bak... heb er dus vertrouwen in!
Verder heb ik de originele antenne van de AX schoongemaakt en weer op het dak geplaatst; staat een stuk beter dan dat korte sprietje.
Ook ben ik wezen kijken voor achterlichtkapjes, aangezien de huidige donker gespoten zijn. Bij de sloop verkopen ze alleen hele units voor 20 euro per stuk. Moet nog maar even kijken hoe ik dat ga oplossen.
Groet
Wouterrrr
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
De sloop bij ons in Hoorn is erg duur als ik dat zo hoor!! Ik verwacht dat ik nog kan afdingen tot zo'n 25 a 30 euro maar, daar is ook alles mee gezegd.
Kakanox -> Ik vind de type 2 achterlichten een stuk mooier dus ik zou graag gebruik maken van je aanbieding! Zou perfect zijn! Ik hoef dan nix te veranderen aan de auto toch? Stekkers aansluiten en klaar...
Laterzzz
Wouter
Kakanox -> Ik vind de type 2 achterlichten een stuk mooier dus ik zou graag gebruik maken van je aanbieding! Zou perfect zijn! Ik hoef dan nix te veranderen aan de auto toch? Stekkers aansluiten en klaar...
Laterzzz
Wouter
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Toch wel aangemeld hier?
Ik vind nog steeds dat je een mooie auto hebt gekocht! En om hem standaard te maken hoef je niet veel te veranderen. Ik zou de zwarte stalen velgen ook gewoon zo laten, ik vind 'm juist net wat vetter daardoor. Maar de zwarte lichten zou ik inderdaad ook doen. Het leek me wel mooi staan en dat staat het ook wel, maar de Type II staan denk ik toch beter en geven veeeeeeel beter licht.
Mooi wagentje! Ben blij dat 'ie nog in de straat staat, al vinden de buren het wat minder dat er nu 4 auto's van ons in de straat staan..
Ik vind nog steeds dat je een mooie auto hebt gekocht! En om hem standaard te maken hoef je niet veel te veranderen. Ik zou de zwarte stalen velgen ook gewoon zo laten, ik vind 'm juist net wat vetter daardoor. Maar de zwarte lichten zou ik inderdaad ook doen. Het leek me wel mooi staan en dat staat het ook wel, maar de Type II staan denk ik toch beter en geven veeeeeeel beter licht.
Mooi wagentje! Ben blij dat 'ie nog in de straat staat, al vinden de buren het wat minder dat er nu 4 auto's van ons in de straat staan..