AX 1.4 diesel koppakking/motor probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

AX 1.4 diesel koppakking/motor probleem

Post by superdave »

Goeie avond allemaal...

Ik zal mijn verhaal van begin af vertellen.

Ik belande met mijn 1.4 diesel in een file (op hete dag) mijn lampje van temp. ging branden dus ben op de vluchtstrook gaan staan.. 5min gewacht, gestart en het lampje was weer uit.

Ben de file weer in gegaan en na 3 min ging het lampje weer aan.

Heb de auto 3min laten rusten, en weer gestart en ben met circa 40km/h op de vluchtstrook gaan rijden (rij koeling). het lampje sprong weer aan.. ik heb zo nog circa 5 tot 10minuten gereden en heb mijn auto bij een pompstation gezet...

Mijn auto sloeg vanzelf af... ik kon hem wel starten, met moeiten, maar stond te schudden en sloeg weer af. Heb mijn vader gebeld of die mij kwam halen dus mijn auto heeft 1,5-2u afgekoeld...

thuis aangekomen (heb bij het slepen, motor stationair laten lopen ivm rembekrachtiging, is overigens geen lampje aangegaan) starte mijn ax weer goed en liep goed...

Bij het aftappen van het water kwam er circa 1,5l uit het koelsysteem.....
Zonder olie!!

om het zekere voor het onzekere te nemen hebben we de kop eraf getrokken, tot onze grote verbazing konden wij geen lekke koppakking constateren. waterpomp eruit gehaald, ook deze was vrijwel in nieuwstaat.

we hebben daarom maar gegokt en alleen een koppakking en een zet kopbouten gehaald...

eindelijk klaar... auto starten, liep goed, wat blauwe rook... maar na 15min warmdraaien begon er aan de distuributie kant olie H??L licht te borrelen, klein beetje... motor uitgezet...

ochtend daarna kop er weer afgehaald, laten vlakken (was wat krom maar weinig!) gemonteerd (overigens nieuwe koppakking.. wat zijn die krijgen duur)

Kleppen gesteld
Distuributie weer optijd (was afgestreept)

Maar nu liep de ax ook erg schokkend.. uitgezet en de volgende dag de verstuivers laten testen, deze stonden alle 4 te 'pissen', laten afpersen zodat deze weer goed waren...

net gestart maar hij loopt als hij koud is schokkerig en er is veel blauwe rook te zien ((diesel)olie!??)
Als hij warm is loopt hij goed, maar lijkt wat in te houden of de diesel is gewoon traag ;), heb namelijk paar dagen 150pk tdi gereden :)

misschien dat de pomp opnieuw moet worden afgesteld (mikt dit nauwkeurig na het kopafvlakken?????)

wie geeft mij (ons) goeie raad

Please help

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Als hij alleen met koude motor k*t loopt kan het zijn dat je vergeten bent het kabeltje wat de pompvervroeger bedient te stellen.

In het thermostaathuis zit een bi-metaal wat een kabeltje strakker trekt als het koud is, dit kabeltje trekt op de pomp dan weer een handeltje om. (zit links van je gashandel, bovenop de pomp). Probeer maar met de hand, als ie met koude motor beroerd loopt, en met dit handeltje iets ingedrukt beter, dan is dat het waarschijnlijk.

Kan ook nog zijn dat er valse lucht via de pompverstuiver naar binnen lekt. Hebben ze daar allemaal wel Nieuwe koper ringentjes tussen gedaan?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Kan zijn dat je dieselpomp een tandje verschoven is bij het monteren/demonteren van de distributieriem, zou het een en ander kunnen veroorzaken.

Pomp zou niet opnieuw afgesteld hoeven te worden na het vlakken van de kop, is bij mijn oude motortje beide keren niet nodig geweest.
Heb je verder de olie wel ververst na het omwisselen van de kop, aangezien ie lastig startte kan het zijn dat je ook water in je olie gekregen hebt, omdat misschien 1 cylinder volliep met water.
De 3e keer kreeg ik mn diesel ook amper aan de praat toen ik em dr goed tussenuit blies, bij koude motor liep ie wel juist goed.
Blauwe rook kan zijn dat ie olie ergens lekt in de verbranding, teveel diesel zal ie zwart van gaan roken, en koelwater wit

superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

Post by superdave »

hij loopt nu koud goed!! Roet wel veel (vind ik dan) en af en toe een olie pluimpje. Wie weet hoe ik het lucht diesel verhouding moet afstellen met die schroef/moer

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

wat voor een pomp heb je, daar zit namelijk nogal een verschil in, de ene is niet af te stellen, andere type kan je nog wel het een en ander mee doen, alleen hoe precies weet ik niet, ik laat het gewoon doen, geen gedoe met die dieselpomp

superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

Post by superdave »

IceByte wrote:wat voor een pomp heb je, daar zit namelijk nogal een verschil in, de ene is niet af te stellen, andere type kan je nog wel het een en ander mee doen, alleen hoe precies weet ik niet, ik laat het gewoon doen, geen gedoe met die dieselpomp


Volgens mij een bosch... ik werk zelf in een auto garage en ben zelf ook redelijk handig (en me vader nog meer :) ) zal van de week even het klokje halen van me werken en klok uitlezen of hij optijd staat

Post Reply