Diesel wat vlotter laten lopen / turbo

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

Diesel wat vlotter laten lopen / turbo

Post by superdave »

Ik ben in bezit van 1.4 diesel..

maar hij mag van mij wel wat vlotter dan 15 sec naar de 100 :wink:

Heeft iemand tips om mijn dieseltje wat vlotter te laten lopen!??

en heeft iemand al ervaringen met het inbouwen van een turbo (van bijv BX turbo diesel) lijkt me namelijk een leuk project...

is er al eens een TD van een BX (dus 1.9 blok) in een ax gebouwd?

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

nou je kan t natuurlijk proberen maar een turbo project doe je niet ff
je moet iig een uitlaatspruitstukje gaan fabriceren, inlaat aan gaan passen, zorgen dat er meer brandstof wordt ingespoten onder boost.
tevens moet je nog ergens een intercooler kwijt en je hebt al zo weinig ruimte in de motorruimt.

de turbo van n bx is voor een grotere motor als je ax genoeg uitlaatgassen produceerd om die turbo aan de slag te laten gaan zit ie waarschijnlijk al aan een maximum toeren.

maar verder voorzie ik weinig problemen!

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Vraag me af of de koppakking extra vermogen wel aankan. Die zijn volgens mij sowieso al niet zo sterk bij de diesels?

Succes ermee in ieder geval!
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Kan er niet een ander dieselblok in? Een 1600 diesel bijvoorbeeld?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Eriks wrote:Kan er niet een ander dieselblok in? Een 1600 diesel bijvoorbeeld?


bestaan niet in TU type
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hoor ik daar een 1.4HDI? :P
Image

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Ja als je een 1.4 hdi 16v turbo uit de c3 plukt dan zou je wel onder de 10 sec uit moeten komen(92 pk 200Nm!)
maar of dat binnen het budget ligt??

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

kijk, zo iets had ik inderdaad in mijn hoofd

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

de 1.6 HDI heeft toch dezelfde opbouw als de TU motor, of heb ik dat verkeerd gezien?

als je er een uit een Volvo S40 pakt begin je al met 110 pk/240 Nm

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

er zijn 205jes 19td als je nou es aan die spruitstukken kon komen ben je al een heel eind

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Alleen zijn die 1.9 TD's XU motoren en hebben die spruitstukken dus een andere flens.

De 110 pk 1.6 16v HDi (uit bv. de Xsara Picasso of de Peugeot 206 HDi GTi) met bijbehorende versnellingsbak en aandrijfassen is helaas een beetje prijzig tweedehands :(
Maar het lijkt me wel leuk, een verbruik van 1 op 23 en dan onder de 10 sec naar de honderd :twisted: Eventueel nog chippen en je hebt 136 pktjes en 290 Nm's :shock:
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Er zijn turbokits voor TU diesels (1.4). Zijn vrij duur (500 pleuro's ofzo) en mij lijkt het geen verstandig idee.

Je krijgt enorme compressie op een koppakking die al niet het sterkste punt zijn van de tu diesels...

Als je de diesel echt wilt opvoeren lijkt is het misschien een idee om een brandstofpomp van een 1.5 op te zoeken, en kijken of je deze afgesteld krijgt op je 1.4. :idea: Let wel, dit zijn vaak bosch pompen en die opereren op een hogere druk. Andere verstuivers is dan ook geen verkeerd idee.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Kakelbont wrote:Als je de diesel echt wilt opvoeren lijkt is het misschien een idee om een brandstofpomp van een 1.5 op te zoeken, en kijken of je deze afgesteld krijgt op je 1.4. :idea: Let wel, dit zijn vaak bosch pompen en die opereren op een hogere druk. Andere verstuivers is dan ook geen verkeerd idee.


Daar zul je niet veel mee opschieten behalve een (veel) hoger verbruik en een klein beetje meer vermogen. Je moet meer lucht in de motor krijgen om die extra (bio)diesel of olie te kunnen verbranden. Vandaar vaak de turbo (=luchtpomp) op dieselmotoren.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

1.4 TU diesels en turbo's gaan echt niet samen, ze zijn al niet bijster sterk op de koppakking, en dr een turbo op schroeven is vragen om problemen, zoals kakelbont al zei.

Een HDI blok zou wel kunnen... alleen vind die maar eens voor een redelijke prijs

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Saxo.VTS.16v wrote:Daar zul je niet veel mee opschieten behalve een (veel) hoger verbruik en een klein beetje meer vermogen. Je moet meer lucht in de motor krijgen om die extra (bio)diesel of olie te kunnen verbranden. Vandaar vaak de turbo (=luchtpomp) op dieselmotoren.


aha daar heb je wel gelijk in jah :idea:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Kan toch wel, zo'n 1.5/1.5 Diesel..

Zowizo zou een turbo project nooit alleen mogen bestaan uit een turbo en in/uitlaat spruitstuk...
Net als bij benzine motoren zou je de compressie moeten verlagen door een dikkere al dan niet van een ander materiaal bestaande koppakking.
Een turbo hoeft niet afkomstig te zijn van een diesel, dus je zou gewoon een 'vrij' kleine turbo erop moeten kunnen zetten toch?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

als je dan toch bezig bent, kan je beter andere zuigers nemen om de compressie te verlagen.

en als je daar aan gaat beginnen kan je het beste je hele blok reviseren.

en als je dan toch bezig bent, is een 1.4 HDI ineens niet zo duur meer :D

overigens denk ik dat zo'n 70pk HDI (1.4 8V) al heel lekker rijdt in een AX, vooral met een chipje eraan.
Die pluk je zo uit een 206, v/a 2002 geloof ik... wel opletten, de eerste modellen hadden kinderziektes en hebben een aantal modificaties gehad. De 2.0 HDI liep beter... maar die past niet :D

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

@ Bart Ebben ligt het volgende:

Jaar Kilometers Kwaliteit Kleur Opmerkingen Leverancier Prijs Kies onderdeel Aanvraag
2003 2 Als nieuw N/A A1 BE Citroën + Peugeot Bart Ebben ? 1925.00
2002 0 Goed N/A BE Citroën + Peugeot Bart Ebben ? 1925.00

reken dus dat je echt wel zo'n 2500 euro kwijt bent aan een ombouw met een blok van Bart.

De Vos Demontage is goedkoper, zou ze eens bellen om te kijken of ze een blokje hebben liggen.

dit is trouwens dus de DV4TD met 70pk.
Gechipped is het 92 pk @ 4000 / 210 Nm @ 2050 (Bron: wetterauer.nl)

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Reken er trouwens maar op dat het DV4 blokje niet zomaar past. En als je dan toch van plan bent zo veel geld uit te geven neem dan gelijk de DV6TED4 met 110 pk :P
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Post Reply