nou je kan t natuurlijk proberen maar een turbo project doe je niet ff
je moet iig een uitlaatspruitstukje gaan fabriceren, inlaat aan gaan passen, zorgen dat er meer brandstof wordt ingespoten onder boost.
tevens moet je nog ergens een intercooler kwijt en je hebt al zo weinig ruimte in de motorruimt.
de turbo van n bx is voor een grotere motor als je ax genoeg uitlaatgassen produceerd om die turbo aan de slag te laten gaan zit ie waarschijnlijk al aan een maximum toeren.
Alleen zijn die 1.9 TD's XU motoren en hebben die spruitstukken dus een andere flens.
De 110 pk 1.6 16v HDi (uit bv. de Xsara Picasso of de Peugeot 206 HDi GTi) met bijbehorende versnellingsbak en aandrijfassen is helaas een beetje prijzig tweedehands Maar het lijkt me wel leuk, een verbruik van 1 op 23 en dan onder de 10 sec naar de honderd Eventueel nog chippen en je hebt 136 pktjes en 290 Nm's
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
Er zijn turbokits voor TU diesels (1.4). Zijn vrij duur (500 pleuro's ofzo) en mij lijkt het geen verstandig idee.
Je krijgt enorme compressie op een koppakking die al niet het sterkste punt zijn van de tu diesels...
Als je de diesel echt wilt opvoeren lijkt is het misschien een idee om een brandstofpomp van een 1.5 op te zoeken, en kijken of je deze afgesteld krijgt op je 1.4. Let wel, dit zijn vaak bosch pompen en die opereren op een hogere druk. Andere verstuivers is dan ook geen verkeerd idee.
Kakelbont wrote:Als je de diesel echt wilt opvoeren lijkt is het misschien een idee om een brandstofpomp van een 1.5 op te zoeken, en kijken of je deze afgesteld krijgt op je 1.4. Let wel, dit zijn vaak bosch pompen en die opereren op een hogere druk. Andere verstuivers is dan ook geen verkeerd idee.
Daar zul je niet veel mee opschieten behalve een (veel) hoger verbruik en een klein beetje meer vermogen. Je moet meer lucht in de motor krijgen om die extra (bio)diesel of olie te kunnen verbranden. Vandaar vaak de turbo (=luchtpomp) op dieselmotoren.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94
1.4 TU diesels en turbo's gaan echt niet samen, ze zijn al niet bijster sterk op de koppakking, en dr een turbo op schroeven is vragen om problemen, zoals kakelbont al zei.
Een HDI blok zou wel kunnen... alleen vind die maar eens voor een redelijke prijs
Saxo.VTS.16v wrote:Daar zul je niet veel mee opschieten behalve een (veel) hoger verbruik en een klein beetje meer vermogen. Je moet meer lucht in de motor krijgen om die extra (bio)diesel of olie te kunnen verbranden. Vandaar vaak de turbo (=luchtpomp) op dieselmotoren.
Zowizo zou een turbo project nooit alleen mogen bestaan uit een turbo en in/uitlaat spruitstuk...
Net als bij benzine motoren zou je de compressie moeten verlagen door een dikkere al dan niet van een ander materiaal bestaande koppakking.
Een turbo hoeft niet afkomstig te zijn van een diesel, dus je zou gewoon een 'vrij' kleine turbo erop moeten kunnen zetten toch?
als je dan toch bezig bent, kan je beter andere zuigers nemen om de compressie te verlagen.
en als je daar aan gaat beginnen kan je het beste je hele blok reviseren.
en als je dan toch bezig bent, is een 1.4 HDI ineens niet zo duur meer
overigens denk ik dat zo'n 70pk HDI (1.4 8V) al heel lekker rijdt in een AX, vooral met een chipje eraan.
Die pluk je zo uit een 206, v/a 2002 geloof ik... wel opletten, de eerste modellen hadden kinderziektes en hebben een aantal modificaties gehad. De 2.0 HDI liep beter... maar die past niet
Jaar Kilometers Kwaliteit Kleur Opmerkingen Leverancier Prijs Kies onderdeel Aanvraag
2003 2 Als nieuw N/A A1 BE Citroën + Peugeot Bart Ebben ? 1925.00
2002 0 Goed N/A BE Citroën + Peugeot Bart Ebben ? 1925.00
reken dus dat je echt wel zo'n 2500 euro kwijt bent aan een ombouw met een blok van Bart.
De Vos Demontage is goedkoper, zou ze eens bellen om te kijken of ze een blokje hebben liggen.
dit is trouwens dus de DV4TD met 70pk.
Gechipped is het 92 pk @ 4000 / 210 Nm @ 2050 (Bron: wetterauer.nl)
Reken er trouwens maar op dat het DV4 blokje niet zomaar past. En als je dan toch van plan bent zo veel geld uit te geven neem dan gelijk de DV6TED4 met 110 pk
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94