Zelf "Climate control" in een AX bouwen (van AX UK

Alles wat in de auto zit en niet elektrisch is.

Moderator: webmasters

Post Reply
AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Zelf "Climate control" in een AX bouwen (van AX UK

Post by AX_Powah »

Ik zat op t engelse ax forum te kijken en daar kwam ik dit tegen:

Rhys, (zo noemt ie zichzelf) is bezig om climate control in zijn ax te bouwen (afkomstig van een 206).
De ventilator heeft 8 standen, en elk element kun je apart instellen op temperatuur. In de unit zitten sensors die zichzelf bijstellen en zo de temperatuur in de auto gewenst houden.
http://www.ax-rated.co.uk/pictures/climate_1.JPG
The Climate Control Unit Powered up but in Idle Mode.
http://www.ax-rated.co.uk/pictures/climate_2.JPG
Control Unit Powered up in Auto Mode, the Digi Display shows the Selected Temperature you desire with the In Cab Temperature Sensor verifying that the changes are being met by the cold-hot flaps being moved accordingly.
The Fan Icon has an independant 8 segment display showing the exact speed its currently running at.
http://www.ax-rated.co.uk/pictures/climate_3.JPG
These 3 actuators will replace the manually sliding selectors currently on the AX Heater Control Panel. The 3 control:

>>Fresh/Re-Circultated Air

>> Air Flow Flap Position

>> Cold/Hot Flap Movement

Instead of using the cable driven flaps by hand, these drive independly but are strickly controlled by the Unit, where each actuator can be rotated to a 2 degree accuracy.
The ribbon cables shown are daisy chained form the unit with the independant white wire giving each actuator permission to use the ribbon supply.

http://www.ax-rated.co.uk/pictures/climate_4.JPG
The fan unit, which shows the housed heater element.

This element is also used for the fan speed control and acts as a 'Tyristor Fire' Type unit as such, with constant 12V Power fed to this and the Negative Feeds controlled by the electronic unit inside.

Ive mapped out the actuator postions in relation to the dispal and they seem to be identical to the AX, which is looking good.

I got plans to somehow intergrate the heating gear into an AX Fan as this aids fitment but Preminary Reports show that that could cause fan speed problems. (too fast or slow)

Plans about intergration into the AX Heater Box are still in the air, as i have optional ideas about Plastic Welding this to run nicely, but also ideas about utilising the standard Heater Box and getting the Air Con Running also in the AX.

I got it fully running on the bench and the results are impressive.

Be warned as the circuitry for this system is yet to be released to the public, as i took me approx. 5 hours sat in the car @ the Scrapyard, shorting out the ignition barrel and powering up the dash loom to find what wires need what supplys. That info is staying in my noggin!

Een heel karwei dus!!! Ben onder de indruk en benieuwd of t allemaal gaat lukken!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Hulde aan deze knutselaar 8)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

:arrow: Wrapped at this dabbler / RESPECT 2 THIS HANDYMAN!!

REAGEREN GRAAG IN ENGELS DAN KAN HIJ ZELF INFO AANVULLEN!!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!


TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

KMvrtr wrote:Cool! :wink:


Or HOT (in the winter) :wink:

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

KMvrtr wrote:Cool! :wink:


Or HOT (in the winter) :wink:
:Thnks

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

tja, dat kost een paar uur maar is best te doen, het is nog steeds erg simpele techniek.

Maar hoezo Cool??? volgens mij voorlopig alleen hot want als ik het goed lees is het eerste plan om de ax standaard kachel regelend te maken. Dus nog geen airco :D

Zie wel dat hij eventueel van plan is de 206 kachel met airco in te bouwen maar of dat qua ruimte lukt??? Heb het zelf al eens met een airco kachel uit een 205 geprobeerd in een AX maar dat ging niet lekker passen. Digitale climat. set uit een XM in een BX was juist weer erg simpel en deed het prima.

Maar voor al dit soort projecten nu en in de toekomst~, GA DOOR!!!

P. :idea:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

leuk plan! maar er zijn toch ook ax-jes met airco. Is het dan niet veel makkelijker om gewoon airco uit een ax in te bouwen? Of zijn die dingen totaal niet te vinden en nieuw heel erg duur?

Edwin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 472
Joined: FriDec03, 2004 5:03:41 PM
Location: Vlissingen
Contact:

Post by Edwin »

Ik ben op de sloop tot nu toe nog geen AX tegengekomen met airco, heb zomaar een vermoeden dat het aantal ax-jes met airco vrij zeldzaam is ;)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Probleem van een ax airco is dat deze geen verwarmingskachel heeft!
dus koud in de zomer maar ook in de winter :wink:

daarom zijn ze ook zeldzaam, alleen geleverd in warme landen waar ze geen winter kennen en een kachel overbodig is.

verder respect voor deze engelsman!.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

I think it won't work, lack of space.
I have a complete airconditioning system over here, from the Pug 306 I extracted my engine from. On my engine it's situated at the right side of the engine, behind it (seen from the front). It used to be run from the alternator belt in the 306, but I just can't seem to find ANY space to fit it in. That's why I haven't bothered trying. I might start cutting metal on the car I'm gonna pickup this saturday, just to see if it would be possible to fit it half way into the dashboard. Also, you'll have to use a custom alternator belt, which is hard to find in my opinion. If that works, then I might start trying to fit it on my GT.. oh well.. somewhere halfway 2007? :P

But... if you find a solution:
1) good luck
2) tell me!

Post Reply