tunen.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

tunen.

Post by the lone night rider »

ik weet niet of hier al een topic over is.
maar zijn de "makelijke" manieren om een GT CARB te tunen?
bij een inj. is het met een chip te doen.
maar hoe bij een carb???

hoop dat jullie iets weten...

:lol:
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

hier weet marc qo1z alles van ;)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

TTF wrote:hier weet marc qo1z alles van ;)


hopen dat ie dat met mij wil delen :lol:
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Je kunt net als bij een injectie de volgende onderdelen erop zetten:

* Spagettispruitstuk erop
* Openluchtfilter systeem
* Totaal gewicht van de auto verlagen door er vanalles uit te halen wat JIJ overbodig vindt.

De rest laat ik aan mark over 8)
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

AX_POWAH wrote:1 - Spagettispruitstuk erop
2 - Openluchtfilter systeem


1 - weet iemand wat dat ongeveer kost? (of heeft iemand het tweedehands?)
2 - wat kost een openlucht filter ongeveer en welk merk kan ik het best nemen?

en de rest hoor ik van Mark 8)
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

1. Raceland nieuw kost 235 euro, 2dehands weinig aangeboden maar meestal rond de 100, 125 euro

2. Green, K&N, Raceland (ben ik zelf geen superfan van) en allemaal tussen de 50 en 150 euro nieuw en 2de hands check marktplaats
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

AX_POWAH wrote:1. Raceland nieuw kost 235 euro, 2dehands weinig aangeboden maar meestal rond de 100, 125 euro

2. Green, K&N, Raceland (ben ik zelf geen superfan van) en allemaal tussen de 50 en 150 euro nieuw en 2de hands check marktplaats


1. toch eens gaan kijken voor spagetie spruitstuk dan...
heoveel winst haal je daarmee eruit?

2. een goede vriend van mij rijdt een Opel Corsa sport. (sorry voor het vloeken en grove taalgebruik :oops: )
hij heeft er een openluchtfilter inzitten, (ik meen green) en die heeft nu een prachtig roffelend geluid met optrekken.
kan dit door alleen een luchtfilter voor elkaar gekregen worden???
zoja? hoe, dit wil ik ook :P
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

the lone night rider wrote:2. een goede vriend van mij rijdt een Opel Corsa sport. (sorry voor het vloeken en grove taalgebruik :oops: )
hij heeft er een openluchtfilter inzitten, (ik meen green) en die heeft nu een prachtig roffelend geluid met optrekken.
kan dit door alleen een luchtfilter voor elkaar gekregen worden???
zoja? hoe, dit wil ik ook :P


Dat komt o.a. door het monteren van een open luchtfilter...ik heb het met mn AX namelijk ook en ik heb geen sportuitlaat eronder hangen.

Wanneer ik het gaspedaal wat dieper intrap en de motor draait meer dan 2000 rpm, komt er een heerlijke diepe brom onder mn motorkapje vandaan die veel mensen doet omkijken 8)

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

TjizZzuH wrote:Dat komt o.a. door het monteren van een open luchtfilter...ik heb het met mn AX namelijk ook en ik heb geen sportuitlaat eronder hangen.

Wanneer ik het gaspedaal wat dieper intrap en de motor draait meer dan 2000 rpm, komt er een heerlijke diepe brom onder mn motorkapje vandaan die veel mensen doet omkijken 8)


wat voor merk filter heb jij dan?
en zon brom had ik met mijn bx en zx ook, maar hij heeft echt een zware roffel.
net een VW VR6 die langskomt.
zoiets wil ik ook...
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Ik heb gewoon een universeel filter van Carpoint (Dynamik Air-Intake filter 76x160 mm)...het moet voor mij namelijk een beetje betaalbaar blijven als student zijnde

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

TjizZzuH wrote:Ik heb gewoon een universeel filter van Carpoint (Dynamik Air-Intake filter 76x160 mm)...het moet voor mij namelijk een beetje betaalbaar blijven als student zijnde


voor mij ook eigenlijk.
wat heb je er voor betaald als ik vragen mag en waar heb je het gekocht?
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Ik heb het filter in Leeuwarden bij Autoshop Wassenaar gekocht voor 27,50

Vroeger zat die ook bij http://www.autoshop.nl/ aangesloten...toen ik het filter kocht stond ie nog steeds als verkooppunt in hun lijst maar was er toen al niet meer bij aangesloten zei de eigenaar tegen mij...

Volgens de site zijn de enige verkooppunten nu gevestigd in Hengelo, Nijmegen en Rijssen

Maar ik denk dat elke willekeurige autospeciaalzaak deze filters ook wel verkoopt

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

je moet een wat langere aanzuigbuis maken van PVC heb ik vernomen. moet je eens aan joris of TTF vragen!

verder, voor een spaghetti: ik ben bezig met een inkoopactie te organiseren. heb het nu bij de voorzitter (Joost) liggen, wacht nog reactie af, maar ik heb vernomen dat ik voor 400 euro incl. btw aan nieuwe Devil spruitstukken kan komen (normale prijs = 590,24 euro incl.). stukje duurder maar het is ook wel iets andere kwaliteit! 5 jaar garantie! en dan heb je ook niet zo'n spruitstuk dat eronderuit rot.. de mijne is bijv. gescheurd toen ik hem bij probeerde te buigen!

ik wacht nog even de reacties. mooie van zo'n spruitstuk is dat 't zijn waarde ook houdt. ik laat er zelf een maken of koop er ook eentje.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

FF OFFTOPIC:

@ kakanox: leuk idee maar er zijn er op t forum maar een paar die ook geld hebben te besteden/ willen besteden dus verwacht geen grote aantallen inkopers van die spruitstukken en het kan z'n waarde wel houden maar er zijn weinig mensen die t er voor overhebben!

Kijk liever bij raceland, kosten ze nieuw de helft van compleet rvs!!

Gelijk weer ontopic aub :)
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

kakanox wrote:je moet een wat langere aanzuigbuis maken van PVC heb ik vernomen. moet je eens aan joris of TTF vragen!


Ik heb al de goede vorm aan PVC thuis liggen (75 mm diameter)...alleen was de pijp net te klein om over de aansluiting te schuiven, en net te groot om erin te schuiven...dus waarschijnlijk ga ik er een randje afschuren met grof schuurpapier, zodat ie er mooi strak ingeschoven kan worden...
Last edited by TjizZzuH on MonJun27, 2005 3:56:32 PM, edited 1 time in total.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

zon buis moet ik nog eens ergens vandaan toveren....
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Als je het openluchtfilter direct op de plaats van het originele luchtfilterhuis plaats heb je meer vermogen (en dus een [iets] hogere topsnelheid).

Zet je een (PVC) aanvoerbuis tussen de plek waar je originele luchtfilterhuis zat en je sportluchtfilter, zal je AX iets meer koppel hebben...

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

TjizZzuH wrote:Als je het openluchtfilter direct op de plaats van het originele luchtfilterhuis plaats heb je meer vermogen (en dus een [iets] hogere topsnelheid).

Zet je een (PVC) aanvoerbuis tussen de plek waar je originele luchtfilterhuis zat en je sportluchtfilter, zal je AX iets meer koppel hebben...


is dat goed merkbaar het verschil?
want aan koppel heb ik uiteraard iets meer...
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Ik heb geen flauw idee...daarom wil ik het namelijk gewoon ff gaan proberen

Ik merkte wel dat met het filter direct op de plek van het oude filterhuis de motor wat later oppakt dan eerst...met het originele filter trok ie wat pittiger op dan met het sportluchtfilter...

Qua topsnelheid is ie er wel op vooruit gegaan:
  • Origineel filter: 176 op de km-teller (schaalverdeling loopt tot 180)
  • Open sportfilter: >180 op de km-teller...tis dat de wijzer nie verder gaat, maar anders gok ik dat ie nu ongeveer 185 - 190 (op de denkbeeldige wijzerplaat) rijd

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

the lone night rider
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: WedMay25, 2005 8:40:23 PM
Location: wijk en aalburg

Post by the lone night rider »

TjizZzuH wrote:Ik heb geen flauw idee...daarom wil ik het namelijk gewoon ff gaan proberen

Ik merkte wel dat met het filter direct op de plek van het oude filterhuis de motor wat later oppakt dan eerst...met het originele filter trok ie wat pittiger op dan met het sportluchtfilter...

Qua topsnelheid is ie er wel op vooruit gegaan:
  • Origineel filter: 176 op de km-teller (schaalverdeling loopt tot 180)
  • Open sportfilter: >180 op de km-teller...tis dat de wijzer nie verder gaat, maar anders gok ik dat ie nu ongeveer 185 - 190 (op de denkbeeldige wijzerplaat) rijd



bij mijn BX had ik het huis gewoon weggehaalt en het orginele filter laten zitten zonder er iets omheen.
maar dan trekt ie wel beter.
maar ik zal eens gaan proberen.

maar waar kan ik zulke buizen halen?
-vw mkIII '93 2.8 vr6. (for sale)
-vw mkIII '94 2.8 vr6 aut.
-vw mkIII '95 2.8 vr6...

Post Reply