Flikkerlicht op bas?

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Flikkerlicht op bas?

Post by FoxHunter »

Hallo,

Nou, owkee ff in kort. Ik heb dus een subwoofer van 450 watt op het oog, met een interne versterker. Is allemaal makkelijker voor mij om meerdere redenen. Kabels heb ik erbij. Ff door de dorpels trekken en aansluiten en pimpen maar.

Maaar, 1 probleem. Volgens de winkel is er een kans, dat op het moment dat het ruig gaat, mijn buitenverlichting kan gaan flikkeren op de maat van de bas (teveel stroom ineens uit de accu)... Of is dit alleen het geval wanneer de motor NIET draait, en is er niets aan de hand als ik wel rijd...

Iemand ervaring mee, sugesties en/ of oplossingen?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

gaan idd flikkeren maar niet zo erg als een stroboscoop,
maar ik denk niet dat die 450 (wat ongeveer 175 watt rms zal zijn) zoveel gaat trekken.

wat je er kan tegen doen?; zwaardere accu.

maar het kan opzich geen kwaad.

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Drake wrote:gaan idd flikkeren maar niet zo erg als een stroboscoop,
maar ik denk niet dat die 450 (wat ongeveer 175 watt rms zal zijn) zoveel gaat trekken.

wat je er kan tegen doen?; zwaardere accu.

maar het kan opzich geen kwaad.


Maar is het ook tijdens het rijden zelf dat dit gebeurt? Kan me voorstellen dat andere weggebruikers het niet echt leuk vinden!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Je kunt ook een condensator tussen je versterker en je sub plaatsen

EDIT: :oops: had het woordje interne over het hoofd gezien, dus je kunt geen verstreker ertussen plaatsen

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

idd condensator ertussen, 1 farad is voldoende. Zijn al te koop vanaf 60 euro!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

AX_POWAH wrote:idd condensator ertussen, 1 farad is voldoende. Zijn al te koop vanaf 60 euro!


Zat ik ook al aan te denken, maar hij slaat het daarop! Dus trekt hij het toch alsnog uit je accu? Waar kan ik zon ding krijgen voor 60 euro, en hoe is die aan te sluiten!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

FoxHunter wrote:Zat ik ook al aan te denken, maar hij slaat het daarop! Dus trekt hij het toch alsnog uit je accu?...


Heel simpel gezegd: doordat ie het opslaat, krijg je geen pieken meer en zullen je lampen nie gaan flikkeren

FoxHunter wrote:...en hoe is die aan te sluiten!

Normaal gesproken plaats je een condensator tussen de versterker en de sub...enige probleem in jouw geval is dat het een sub is met interne versterking....dus hoe het dan moet weet ik nie

Hier meer info:
www.12vhifi.nl
Last edited by TjizZzuH on MonJun13, 2005 11:11:37 AM, edited 1 time in total.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

FoxHunter wrote:
AX_POWAH wrote:idd condensator ertussen, 1 farad is voldoende. Zijn al te koop vanaf 60 euro!


Zat ik ook al aan te denken, maar hij slaat het daarop! Dus trekt hij het toch alsnog uit je accu? Waar kan ik zon ding krijgen voor 60 euro, en hoe is die aan te sluiten!


Ik weet dat de Mediamarkt vaker die dingen in de aanbieding heeft. Hoe dat ding aan te sluiten is staat geloof ik ergens op het forum.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

condensator plaats je toch halverwege je pluskabel, dus tussen de accu en de versterker?

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Browny wrote:condensator plaats je toch halverwege je pluskabel, dus tussen de accu en de versterker?


Ja sorry...dat is inderdaad het geval...niet NA de versterker, maar VOOR de versterker

Dit staat op http://www.12vhifi.nl:
Monteer de condensator zo dicht mogelijk (ca. 10cm) bij de grootste stroomverbruiker. Meestal is dit de versterker die de subwoofer(s) aanstuurt.

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

robin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunDec14, 2003 10:21:59 PM
Location: Dirkshorn
Contact:

Post by robin »

Je moet een dikke plus van je accu naar je versterker en dan moet je een dikke min van je versterker naar je massa!!

later kan je altijd een condensator gebruiken!!!!
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Voor dit probleem zijn er verschillende oplossingen:

Dikkere plus en dikkere min > vergeet het! Daar verhelp je je kleine "discolicht buitenverlichting probleempje" niet mee. Uiteraard wel zou ik, wanneer ik toch een kabel trekken moet, een goeie 16 mm2 neopreen kabel gebruiken, en geen 10mm2 hard kunststof rotding. Als je evt in de toekomst meer geluid zou willen is dat met een 16 (of zelfs 25) mm2 altijd mogelijk.

Een condensator is de meest gebruikte optie en ook het meest voor de hand liggend > kost het minste en neemt het minste plek in beslag. Goeie oplossing dus.

Ik heb zelf in mijn celica (tijdje geleden alweer) het idee gehad om een tweede accu in de kofferbak te plaatsen. Dit moet gewoon een tweede startaccu zijn van ong 30-40 amp. (zwaarder mag natuurlijk ook). Hierop sluit je de elektrische componenten voor je hifi installatie aan. Werkt gelijk als een condensator, maar tegelijk ook als stroomverzorgen voor langere tijd.

De accu is dmv een diodebrug gelinkt aan je dynamo, welke ook gelinkt is aan je normale startaccu. Voordeel van dit systeem: Je hebt twee accu?s die elkander niet leeg trekken kunnen. Je kunt muziek spelen tot de accu leeg is.

Dan start je de auto op de andere accu en die muziek accu wordt door de dynamo bijgeladen. Ook kun je met een tweede plusdraad die de accu?s direkt met elkaar verbindt, voorkomen dat je de auto niet kunt starten wegens een lege accu omdat je je licht bent vergeten uit te zetten.

Diodebruggen komen eigenlijk uit de scheepsvaart, maar werken ook perfect in de automobielen. Kwalitatief is dit systeem veel beter en veiliger als een condensator.

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

http://www.elja.nl/diode.htm

meer info over diodelaadverdelers

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Humm, het plaatsen van de condesator is nog niet zo duidelijk. Ik weet wel dat ik er een setje bekabeling compleet bij kocht voor euro. Hiermee had ik een plus, min, eentje voor op mijn acupolen en nog wat zooi egloof ik.

Het zit zo. Heb een subwoofer, met daarachter een versterker gemonteerd. Achter de subwoofer zitten dus ook diverse uitgangen. Deze gaan met twee tulps naar mijn radio.

De gewone speakers blijven gewoon in mijn autoradio aangesloten, die kunnen niet op die versterker!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Ja dus????

condensator komt gewoon tussen je pluskabel > kabel doorknippen, condensator ertussen en twee eindes kabel eraan knopen.

Is gewoon een buffer van elektrische energie, zodat je accu (en de rest van je elektrische systeem) niet zo zwaar belast wordt.

tjek anders ff google, easy

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

bokkie wrote:Ja dus????

condensator komt gewoon tussen je pluskabel > kabel doorknippen, condensator ertussen en twee eindes kabel eraan knopen.

Is gewoon een buffer van elektrische energie, zodat je accu (en de rest van je elektrische systeem) niet zo zwaar belast wordt.

tjek anders ff google, easy


Thnx, denk dat ik dat dan maar ga doen... Even erin bouwen en kijken hoe het gaat, anders maar een condesator ertussen planten...

Hoop dat het raam erin blijft :D
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

owja, BTW.. Iemand wel eens een PDA met Mediaplayer op zijn radio instalatie aangesloten?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Leuk maar mijn broertje heeft een ground zero condensator ertussen zitten van 1,2F maar alsnog knipperen de lampen, maar zijn accu is vrij slecht, zorg er dus voor dat je een fatsoenlijke accu hebt anders is een condensator alsnog nutteloos.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

je bekabeling is belangrijker..

je kan wel een condensator en alles aan schafen maar als je de dunste kabel gebruikt kom je nog nergens..

ik had er eerst ook last van .. maar nu heb ik de dikste bekabeling die er is.. tis even een uitgave 11,35 per meter ( zonder korting ) maar je kunt het ook mee nemen naar je volgende auto ..

en een condensator er bij .. gekocht op fullspeed .. 35 euro geloof ik .. en t knipperen is gestopt
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

De dikste bekabeling die er is???

Ik vind het een beetje overdreven om een 50mm2 of 70 mm2 naar achteren te leggen voor een versterkertje dat een 450 Woofertje moet voeden. Er ligt toch een begrenzing bij je AMP?s die je erop knijpt. Ookal heb je dikke kabel, daar op dat punt blijf je weerstand houden.

16mm2 is in deze situatie meer dan genoeg, heel eventueel kun je voor 25mm2 kiezen. En dan de AMP?s erop vertinnen ipv knijpen.

Post Reply