Flikkerlicht op bas?
Moderators: Drake, webmasters
Flikkerlicht op bas?
Hallo,
Nou, owkee ff in kort. Ik heb dus een subwoofer van 450 watt op het oog, met een interne versterker. Is allemaal makkelijker voor mij om meerdere redenen. Kabels heb ik erbij. Ff door de dorpels trekken en aansluiten en pimpen maar.
Maaar, 1 probleem. Volgens de winkel is er een kans, dat op het moment dat het ruig gaat, mijn buitenverlichting kan gaan flikkeren op de maat van de bas (teveel stroom ineens uit de accu)... Of is dit alleen het geval wanneer de motor NIET draait, en is er niets aan de hand als ik wel rijd...
Iemand ervaring mee, sugesties en/ of oplossingen?
Nou, owkee ff in kort. Ik heb dus een subwoofer van 450 watt op het oog, met een interne versterker. Is allemaal makkelijker voor mij om meerdere redenen. Kabels heb ik erbij. Ff door de dorpels trekken en aansluiten en pimpen maar.
Maaar, 1 probleem. Volgens de winkel is er een kans, dat op het moment dat het ruig gaat, mijn buitenverlichting kan gaan flikkeren op de maat van de bas (teveel stroom ineens uit de accu)... Of is dit alleen het geval wanneer de motor NIET draait, en is er niets aan de hand als ik wel rijd...
Iemand ervaring mee, sugesties en/ of oplossingen?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Drake wrote:gaan idd flikkeren maar niet zo erg als een stroboscoop,
maar ik denk niet dat die 450 (wat ongeveer 175 watt rms zal zijn) zoveel gaat trekken.
wat je er kan tegen doen?; zwaardere accu.
maar het kan opzich geen kwaad.
Maar is het ook tijdens het rijden zelf dat dit gebeurt? Kan me voorstellen dat andere weggebruikers het niet echt leuk vinden!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
AX_POWAH wrote:idd condensator ertussen, 1 farad is voldoende. Zijn al te koop vanaf 60 euro!
Zat ik ook al aan te denken, maar hij slaat het daarop! Dus trekt hij het toch alsnog uit je accu? Waar kan ik zon ding krijgen voor 60 euro, en hoe is die aan te sluiten!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
FoxHunter wrote:Zat ik ook al aan te denken, maar hij slaat het daarop! Dus trekt hij het toch alsnog uit je accu?...
Heel simpel gezegd: doordat ie het opslaat, krijg je geen pieken meer en zullen je lampen nie gaan flikkeren
FoxHunter wrote:...en hoe is die aan te sluiten!
Normaal gesproken plaats je een condensator tussen de versterker en de sub...enige probleem in jouw geval is dat het een sub is met interne versterking....dus hoe het dan moet weet ik nie
Hier meer info:
www.12vhifi.nl
Last edited by TjizZzuH on MonJun13, 2005 11:11:37 AM, edited 1 time in total.
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
FoxHunter wrote:AX_POWAH wrote:idd condensator ertussen, 1 farad is voldoende. Zijn al te koop vanaf 60 euro!
Zat ik ook al aan te denken, maar hij slaat het daarop! Dus trekt hij het toch alsnog uit je accu? Waar kan ik zon ding krijgen voor 60 euro, en hoe is die aan te sluiten!
Ik weet dat de Mediamarkt vaker die dingen in de aanbieding heeft. Hoe dat ding aan te sluiten is staat geloof ik ergens op het forum.
Browny wrote:condensator plaats je toch halverwege je pluskabel, dus tussen de accu en de versterker?
Ja sorry...dat is inderdaad het geval...niet NA de versterker, maar VOOR de versterker
Dit staat op http://www.12vhifi.nl:
Monteer de condensator zo dicht mogelijk (ca. 10cm) bij de grootste stroomverbruiker. Meestal is dit de versterker die de subwoofer(s) aanstuurt.
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
Voor dit probleem zijn er verschillende oplossingen:
Dikkere plus en dikkere min > vergeet het! Daar verhelp je je kleine "discolicht buitenverlichting probleempje" niet mee. Uiteraard wel zou ik, wanneer ik toch een kabel trekken moet, een goeie 16 mm2 neopreen kabel gebruiken, en geen 10mm2 hard kunststof rotding. Als je evt in de toekomst meer geluid zou willen is dat met een 16 (of zelfs 25) mm2 altijd mogelijk.
Een condensator is de meest gebruikte optie en ook het meest voor de hand liggend > kost het minste en neemt het minste plek in beslag. Goeie oplossing dus.
Ik heb zelf in mijn celica (tijdje geleden alweer) het idee gehad om een tweede accu in de kofferbak te plaatsen. Dit moet gewoon een tweede startaccu zijn van ong 30-40 amp. (zwaarder mag natuurlijk ook). Hierop sluit je de elektrische componenten voor je hifi installatie aan. Werkt gelijk als een condensator, maar tegelijk ook als stroomverzorgen voor langere tijd.
De accu is dmv een diodebrug gelinkt aan je dynamo, welke ook gelinkt is aan je normale startaccu. Voordeel van dit systeem: Je hebt twee accu?s die elkander niet leeg trekken kunnen. Je kunt muziek spelen tot de accu leeg is.
Dan start je de auto op de andere accu en die muziek accu wordt door de dynamo bijgeladen. Ook kun je met een tweede plusdraad die de accu?s direkt met elkaar verbindt, voorkomen dat je de auto niet kunt starten wegens een lege accu omdat je je licht bent vergeten uit te zetten.
Diodebruggen komen eigenlijk uit de scheepsvaart, maar werken ook perfect in de automobielen. Kwalitatief is dit systeem veel beter en veiliger als een condensator.
Dikkere plus en dikkere min > vergeet het! Daar verhelp je je kleine "discolicht buitenverlichting probleempje" niet mee. Uiteraard wel zou ik, wanneer ik toch een kabel trekken moet, een goeie 16 mm2 neopreen kabel gebruiken, en geen 10mm2 hard kunststof rotding. Als je evt in de toekomst meer geluid zou willen is dat met een 16 (of zelfs 25) mm2 altijd mogelijk.
Een condensator is de meest gebruikte optie en ook het meest voor de hand liggend > kost het minste en neemt het minste plek in beslag. Goeie oplossing dus.
Ik heb zelf in mijn celica (tijdje geleden alweer) het idee gehad om een tweede accu in de kofferbak te plaatsen. Dit moet gewoon een tweede startaccu zijn van ong 30-40 amp. (zwaarder mag natuurlijk ook). Hierop sluit je de elektrische componenten voor je hifi installatie aan. Werkt gelijk als een condensator, maar tegelijk ook als stroomverzorgen voor langere tijd.
De accu is dmv een diodebrug gelinkt aan je dynamo, welke ook gelinkt is aan je normale startaccu. Voordeel van dit systeem: Je hebt twee accu?s die elkander niet leeg trekken kunnen. Je kunt muziek spelen tot de accu leeg is.
Dan start je de auto op de andere accu en die muziek accu wordt door de dynamo bijgeladen. Ook kun je met een tweede plusdraad die de accu?s direkt met elkaar verbindt, voorkomen dat je de auto niet kunt starten wegens een lege accu omdat je je licht bent vergeten uit te zetten.
Diodebruggen komen eigenlijk uit de scheepsvaart, maar werken ook perfect in de automobielen. Kwalitatief is dit systeem veel beter en veiliger als een condensator.
Humm, het plaatsen van de condesator is nog niet zo duidelijk. Ik weet wel dat ik er een setje bekabeling compleet bij kocht voor euro. Hiermee had ik een plus, min, eentje voor op mijn acupolen en nog wat zooi egloof ik.
Het zit zo. Heb een subwoofer, met daarachter een versterker gemonteerd. Achter de subwoofer zitten dus ook diverse uitgangen. Deze gaan met twee tulps naar mijn radio.
De gewone speakers blijven gewoon in mijn autoradio aangesloten, die kunnen niet op die versterker!
Het zit zo. Heb een subwoofer, met daarachter een versterker gemonteerd. Achter de subwoofer zitten dus ook diverse uitgangen. Deze gaan met twee tulps naar mijn radio.
De gewone speakers blijven gewoon in mijn autoradio aangesloten, die kunnen niet op die versterker!
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
bokkie wrote:Ja dus????
condensator komt gewoon tussen je pluskabel > kabel doorknippen, condensator ertussen en twee eindes kabel eraan knopen.
Is gewoon een buffer van elektrische energie, zodat je accu (en de rest van je elektrische systeem) niet zo zwaar belast wordt.
tjek anders ff google, easy
Thnx, denk dat ik dat dan maar ga doen... Even erin bouwen en kijken hoe het gaat, anders maar een condesator ertussen planten...
Hoop dat het raam erin blijft
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
owja, BTW.. Iemand wel eens een PDA met Mediaplayer op zijn radio instalatie aangesloten?
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
Klik Hier!!
ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**
je bekabeling is belangrijker..
je kan wel een condensator en alles aan schafen maar als je de dunste kabel gebruikt kom je nog nergens..
ik had er eerst ook last van .. maar nu heb ik de dikste bekabeling die er is.. tis even een uitgave 11,35 per meter ( zonder korting ) maar je kunt het ook mee nemen naar je volgende auto ..
en een condensator er bij .. gekocht op fullspeed .. 35 euro geloof ik .. en t knipperen is gestopt
je kan wel een condensator en alles aan schafen maar als je de dunste kabel gebruikt kom je nog nergens..
ik had er eerst ook last van .. maar nu heb ik de dikste bekabeling die er is.. tis even een uitgave 11,35 per meter ( zonder korting ) maar je kunt het ook mee nemen naar je volgende auto ..
en een condensator er bij .. gekocht op fullspeed .. 35 euro geloof ik .. en t knipperen is gestopt
De dikste bekabeling die er is???
Ik vind het een beetje overdreven om een 50mm2 of 70 mm2 naar achteren te leggen voor een versterkertje dat een 450 Woofertje moet voeden. Er ligt toch een begrenzing bij je AMP?s die je erop knijpt. Ookal heb je dikke kabel, daar op dat punt blijf je weerstand houden.
16mm2 is in deze situatie meer dan genoeg, heel eventueel kun je voor 25mm2 kiezen. En dan de AMP?s erop vertinnen ipv knijpen.
Ik vind het een beetje overdreven om een 50mm2 of 70 mm2 naar achteren te leggen voor een versterkertje dat een 450 Woofertje moet voeden. Er ligt toch een begrenzing bij je AMP?s die je erop knijpt. Ookal heb je dikke kabel, daar op dat punt blijf je weerstand houden.
16mm2 is in deze situatie meer dan genoeg, heel eventueel kun je voor 25mm2 kiezen. En dan de AMP?s erop vertinnen ipv knijpen.