GTI houdt enorm in rond 3000 toeren

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Jac33
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: ThuApr21, 2005 5:29:14 PM

GTI houdt enorm in rond 3000 toeren

Post by Jac33 »

Ik heb een probleem met een GTI, het is een rally-wagen en we hebben het blok overgezet van ons oude wagentje in ons nieuwe bakkie, maar nu krijgen we het blokje niet lekker aan het lopen(voorheen deed hij het vlekkeloos). Hij houdt namelijk erorm in rond de 2500-3000 toeren en wil hier niet doorheen, hoeveel je ook met het gas speelt. Als je terugschakelt en hij komt door die grens, dan gaat ie wel door tot de 7000 toeren, maar ook niet van harte, hij trekt niet echt door.

We hebben hem al uit laten lezen, het zit niet in de electronica. We hebben de boubine en de boegie kabels vervangen, de benzine toevoer is in orde en we zijn radeloos.

Ik heb er al wel iets vergelijkbaars over gelezen bij een eerder topic van Rob GT, maar het is mij niet duidelijk of het nu aan dat losse stekkertje lag of dat het nog steeds niet is opgelost.

Ik hoop dat jullie wat ideeen hebben wat het zou kunnen zijn, want we staan te trappelen om zaterdag bij de rally in Hulst aan de start te verschijnen en met de AX iedereen in de nieuwe Kalos-cup zoek te rijden..... :D

Vriendelijke groeten,

een radeloze Jac

p.s. zie www.tudelft-rally.nl voor ons juweeltje

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

EY!

alvast succes zaterdag.. zelfs in zn achteruit moet je het nog wel van die Kalos kunnen winnen ;)

euhmm het lijkt idd op iets van een stekkertje of vacuum slangetje. ik zou de vaccuumvervroeger eens controleren. Die wil nog wel eens voor dit soort problemen zorgen

maar eigenlijk lijkt het toch meer iets van een begrenzer ofzo te zijn.. want zonder vacuumvervroeger hoort hij er toch wel doorheen te kunnen komen :roll:

heb je niet nog een ECU liggen?
Image

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

kunnen idd veel dingen zijn:

- ontsteking die fout staat
- een te rijk/arm mengsel --> lambda
- bij multipoint, je injectoren zelf, of het signaal wat ze krijgen. kun je meten door een LED lampje in het stekkertje van je injector te duwen, dan starten... hij moet fel pulsen
- compressie een keer meten

tkan zo veel zijn bij die schijtbakken....simpele techniek, tot het stuk gaat. Met geen mogelijkheid direct het probleem vast te stellen.

Je kunt ook eens wat dealers rondbellen, als je verteld dat je een rallyteam bent zijn ze vaak wel bereid je te helpen.
Ax is back

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik denk niet dat er daadwerkelijk iets kapot is..

jullie hebben vast de ECU al opnieuw in laten lezen?
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Is het een multipoint of een monopoint?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Bas R
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: MonFeb07, 2005 2:49:40 PM
Location: Delft

Post by Bas R »

Het vorige blok in jullie rally wagen liep ook niet geweldig toch? Zo het dan niet logisch zijn dat het probleem toch zit in iets dat jullie niet vervangen hebben?

Zoals bijvoorbeeld de benzine pomp. Misschien levert die wel genoeg druk tot een zeker toerental, maar daarna als de vraag te hoog wordt, niet meer...?

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Hebben jullie geen mengselmeter (aan boord)?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Timbo
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SunMar20, 2005 9:22:00 PM
Contact:

Post by Timbo »

- De huidige gechipte ECU hebben we gewisseld met een standaard GTI ECU, loopt alleen maar slechter. (vanwege minder benzine)
- Vaccuumslangen zitten er ook allemaal op...
- Het is een multipoint injectie.
- Benzinepomp zorgt voor ruim 1,5 liter per minuut, en een druk van 150 psi, die ietsje terugvalt bij hoger toerental (is goed toch Bas?)

Zoals Jac al heeft geschreven bovenaan, als je terugschakeld, en in een hoger toerengebied zit, kan je 'm met half gas doortrekken. Bij vol gas houdt hij in, ratelt een beetje.... (ontstekingstijdstip of ontstekingskracht?)

De motor heeft het dus prima gedaan in een andere auto, met andere kabelboom (oud type gti of sport?). De kabelboom die we nu gebruiken is van een gti uit '93. Het vreemde is dat het uitlezen van de ECU geen storingen geeft....

Tim

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

verzuipt ie of krijgt ie te weinig? Ik zou haast denken aan een kapotte lambda sensor, ben je je MAP sensor niet vergeten (vacuumslangetje van inlaatspruitstuk naar ecu).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

AXVTS
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 242
Joined: ThuJul03, 2003 7:31:02 PM
Location: Den Bosch
Contact:

Post by AXVTS »

Timbo en andere jongens,

Laten we dit probleem logisch aanpakken, want opnoemen wat er ALLEMAAL mis kan zijn, levert alleen maar meer vragen op dan antwoorden..

Ten eerste, bij het vorige blok had hij (ongeveer) dezelfde verschijnselen, dus bij deze kan het alleen maar liggen aan de onderdelen die NIET vervangen zijn gedurende de laatste motorwissel, dus:

  • kabelboom (computer zelf is vervangen geweest)
  • brandstoftoevoer
  • uitlaat+lambda
  • ... wat nog meer?


Deze dingen lijken mij dus de zaken die direct aandacht nodig hebben. Voor de kabelboom zou het perfect zijn een werkende AX-GTI ernaast te hebben om te vergelijken. Iemand op het forum die zich aanbied? Verder helpt het doormeten / uitlezen natuurlijk ook!

Voor de brandstoftoevoer: ander pomp proberen

Voor de uitlaat+lampda, gat boren en lambda monteren!

Veel succes vanuit Florida!

Jac33
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: ThuApr21, 2005 5:29:14 PM

Post by Jac33 »

We have found it!

Het probleem bleek in de brandstofpomp te zitten.

JD, ik wil je graag bedanken voor je oude brandstofpomp, want hij rijdt nu als nooit tevoren!

Morgen het debuut, zin an!

Groeten,

Jac

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Mooi dat het probleem nu opgelost is.

Suc6 morgen

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

bokkie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 535
Joined: ThuOct21, 2004 1:24:47 PM
Location: Den bosch
Contact:

Post by bokkie »

Veel succes morgen en laat ze maar es flink in de pijp kijken :lol: :wink:

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

succes morgen in Hulst in de A5 klasse!

zwaai ook even naar de A6 klasse rijders!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Jac33 wrote:We have found it!

Het probleem bleek in de brandstofpomp te zitten.

JD, ik wil je graag bedanken voor je oude brandstofpomp, want hij rijdt nu als nooit tevoren!

Morgen het debuut, zin an!

Groeten,

Jac


Hoe ben je daar achter gekomen? Die van mij rijdt en loopt namelijk nog steeds niet lekker... maar zit echt tussen de 2000 en de 3000 bij mij. Daarboven gaat ie als een speer. En als ik het gas loslaat om vervolgens vol in te drukken gaat ie ook gewoon zoals dat hoort. Stationair loopt ie ook niet lekker. Pas begon ie ineens te lopen alsof hij de ECU opnieuw aan het inregelen was... (noodloop?)

En zo nu en dan slaat ie af met ingetrapte koppeling als ik op een kruispunt afrijdt en moet remmen...

Injectoren zijn niet vuil volgens mij. Heb injectorreiniger geprobeerd en flink lopen gassen... (met warme motor uiteraard)

:roll:

Verbruik is gelukkig wel normaal!
Image

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Rob GT wrote:
Hoe ben je daar achter gekomen? Die van mij rijdt en loopt namelijk nog steeds niet lekker... maar zit echt tussen de 2000 en de 3000 bij mij. Daarboven gaat ie als een speer. En als ik het gas loslaat om vervolgens vol in te drukken gaat ie ook gewoon zoals dat hoort. Stationair loopt ie ook niet lekker. Pas begon ie ineens te lopen alsof hij de ECU opnieuw aan het inregelen was... (noodloop?)


Hier heb ik ook last van. Als ie inhoudt heb je voor je gevoel het idee alsof ie elk moment vol kan doortrekken, en gebeurt ook wel als ie eenmaal boven 3500 toeren komt.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

die van mij kwam laatst ook niet > 3500 r/min.. of ja, het ging wel.. maar het duurde zo'n 10 seconden om tot 4500 r/min te komen in de 2e versnelling, en normaal is ie sneller.. heb ECU + injectiehuis + spruitstuk + kabelboom + lambdasonde vervangen en toen was het probleem opgelost.

Heb mijn oude kabelboom nog eens zitten inspecteren na de ombouw, had een sluiting in het stekkertje dat bij de monopoint op de voorkant van de injectie zit (iig stukje gesmolten plastic, en zo warm wordt dat inlaatspruitstuk dat eronder zit niet).

Volgens mij is dat van de ? luchtsensor? aan de linker voorkant (ECU-kanT) iig. Remedie is dus in eerste instantie kabelboom, daarna eens sensors na gaan kijken. Injectiehuis terugwisselen liep bij mij wel, maar hij had moeite boven de 5000 r/min waar ie nu als een speer doorging naar 6500.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Jac33 wrote:We have found it!

Het probleem bleek in de brandstofpomp te zitten.

JD, ik wil je graag bedanken voor je oude brandstofpomp, want hij rijdt nu als nooit tevoren!

Morgen het debuut, zin an!

Groeten,

Jac



en wat waren de resultaten in hulst????
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Timbo
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SunMar20, 2005 9:22:00 PM
Contact:

Post by Timbo »

Joost wrote:
en wat waren de resultaten in hulst????


Helaas 75% op 3 cilinders gereden, vanwege een losgeschoten bougiekabel. De tijd was dus niet om naar huis te schrijven, maar het was een goede "testrit".
16 mei hebben we een herkansing in Rotterdam!
Bekijk ons oranje rallymonster op www.tudelft-rally.nl

batman
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: WedFeb02, 2005 10:49:36 AM
Location: Mol (Belgie) en Delft

Post by batman »

waar kan ik die bak van jullie in delft zien?
AX 1.0 k-way '91
81000 km

Post Reply