GTI houdt enorm in rond 3000 toeren
Moderators: denny, vtspower, webmasters
GTI houdt enorm in rond 3000 toeren
Ik heb een probleem met een GTI, het is een rally-wagen en we hebben het blok overgezet van ons oude wagentje in ons nieuwe bakkie, maar nu krijgen we het blokje niet lekker aan het lopen(voorheen deed hij het vlekkeloos). Hij houdt namelijk erorm in rond de 2500-3000 toeren en wil hier niet doorheen, hoeveel je ook met het gas speelt. Als je terugschakelt en hij komt door die grens, dan gaat ie wel door tot de 7000 toeren, maar ook niet van harte, hij trekt niet echt door.
We hebben hem al uit laten lezen, het zit niet in de electronica. We hebben de boubine en de boegie kabels vervangen, de benzine toevoer is in orde en we zijn radeloos.
Ik heb er al wel iets vergelijkbaars over gelezen bij een eerder topic van Rob GT, maar het is mij niet duidelijk of het nu aan dat losse stekkertje lag of dat het nog steeds niet is opgelost.
Ik hoop dat jullie wat ideeen hebben wat het zou kunnen zijn, want we staan te trappelen om zaterdag bij de rally in Hulst aan de start te verschijnen en met de AX iedereen in de nieuwe Kalos-cup zoek te rijden.....
Vriendelijke groeten,
een radeloze Jac
p.s. zie www.tudelft-rally.nl voor ons juweeltje
We hebben hem al uit laten lezen, het zit niet in de electronica. We hebben de boubine en de boegie kabels vervangen, de benzine toevoer is in orde en we zijn radeloos.
Ik heb er al wel iets vergelijkbaars over gelezen bij een eerder topic van Rob GT, maar het is mij niet duidelijk of het nu aan dat losse stekkertje lag of dat het nog steeds niet is opgelost.
Ik hoop dat jullie wat ideeen hebben wat het zou kunnen zijn, want we staan te trappelen om zaterdag bij de rally in Hulst aan de start te verschijnen en met de AX iedereen in de nieuwe Kalos-cup zoek te rijden.....
Vriendelijke groeten,
een radeloze Jac
p.s. zie www.tudelft-rally.nl voor ons juweeltje
EY!
alvast succes zaterdag.. zelfs in zn achteruit moet je het nog wel van die Kalos kunnen winnen
euhmm het lijkt idd op iets van een stekkertje of vacuum slangetje. ik zou de vaccuumvervroeger eens controleren. Die wil nog wel eens voor dit soort problemen zorgen
maar eigenlijk lijkt het toch meer iets van een begrenzer ofzo te zijn.. want zonder vacuumvervroeger hoort hij er toch wel doorheen te kunnen komen
heb je niet nog een ECU liggen?
alvast succes zaterdag.. zelfs in zn achteruit moet je het nog wel van die Kalos kunnen winnen
euhmm het lijkt idd op iets van een stekkertje of vacuum slangetje. ik zou de vaccuumvervroeger eens controleren. Die wil nog wel eens voor dit soort problemen zorgen
maar eigenlijk lijkt het toch meer iets van een begrenzer ofzo te zijn.. want zonder vacuumvervroeger hoort hij er toch wel doorheen te kunnen komen
heb je niet nog een ECU liggen?
kunnen idd veel dingen zijn:
- ontsteking die fout staat
- een te rijk/arm mengsel --> lambda
- bij multipoint, je injectoren zelf, of het signaal wat ze krijgen. kun je meten door een LED lampje in het stekkertje van je injector te duwen, dan starten... hij moet fel pulsen
- compressie een keer meten
tkan zo veel zijn bij die schijtbakken....simpele techniek, tot het stuk gaat. Met geen mogelijkheid direct het probleem vast te stellen.
Je kunt ook eens wat dealers rondbellen, als je verteld dat je een rallyteam bent zijn ze vaak wel bereid je te helpen.
- ontsteking die fout staat
- een te rijk/arm mengsel --> lambda
- bij multipoint, je injectoren zelf, of het signaal wat ze krijgen. kun je meten door een LED lampje in het stekkertje van je injector te duwen, dan starten... hij moet fel pulsen
- compressie een keer meten
tkan zo veel zijn bij die schijtbakken....simpele techniek, tot het stuk gaat. Met geen mogelijkheid direct het probleem vast te stellen.
Je kunt ook eens wat dealers rondbellen, als je verteld dat je een rallyteam bent zijn ze vaak wel bereid je te helpen.
Ax is back
Het vorige blok in jullie rally wagen liep ook niet geweldig toch? Zo het dan niet logisch zijn dat het probleem toch zit in iets dat jullie niet vervangen hebben?
Zoals bijvoorbeeld de benzine pomp. Misschien levert die wel genoeg druk tot een zeker toerental, maar daarna als de vraag te hoog wordt, niet meer...?
Zoals bijvoorbeeld de benzine pomp. Misschien levert die wel genoeg druk tot een zeker toerental, maar daarna als de vraag te hoog wordt, niet meer...?
-
- AX liefhebber
- Posts: 254
- Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
- Location: Berkel en Rodenrijs
- Contact:
- De huidige gechipte ECU hebben we gewisseld met een standaard GTI ECU, loopt alleen maar slechter. (vanwege minder benzine)
- Vaccuumslangen zitten er ook allemaal op...
- Het is een multipoint injectie.
- Benzinepomp zorgt voor ruim 1,5 liter per minuut, en een druk van 150 psi, die ietsje terugvalt bij hoger toerental (is goed toch Bas?)
Zoals Jac al heeft geschreven bovenaan, als je terugschakeld, en in een hoger toerengebied zit, kan je 'm met half gas doortrekken. Bij vol gas houdt hij in, ratelt een beetje.... (ontstekingstijdstip of ontstekingskracht?)
De motor heeft het dus prima gedaan in een andere auto, met andere kabelboom (oud type gti of sport?). De kabelboom die we nu gebruiken is van een gti uit '93. Het vreemde is dat het uitlezen van de ECU geen storingen geeft....
Tim
- Vaccuumslangen zitten er ook allemaal op...
- Het is een multipoint injectie.
- Benzinepomp zorgt voor ruim 1,5 liter per minuut, en een druk van 150 psi, die ietsje terugvalt bij hoger toerental (is goed toch Bas?)
Zoals Jac al heeft geschreven bovenaan, als je terugschakeld, en in een hoger toerengebied zit, kan je 'm met half gas doortrekken. Bij vol gas houdt hij in, ratelt een beetje.... (ontstekingstijdstip of ontstekingskracht?)
De motor heeft het dus prima gedaan in een andere auto, met andere kabelboom (oud type gti of sport?). De kabelboom die we nu gebruiken is van een gti uit '93. Het vreemde is dat het uitlezen van de ECU geen storingen geeft....
Tim
verzuipt ie of krijgt ie te weinig? Ik zou haast denken aan een kapotte lambda sensor, ben je je MAP sensor niet vergeten (vacuumslangetje van inlaatspruitstuk naar ecu).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Timbo en andere jongens,
Laten we dit probleem logisch aanpakken, want opnoemen wat er ALLEMAAL mis kan zijn, levert alleen maar meer vragen op dan antwoorden..
Ten eerste, bij het vorige blok had hij (ongeveer) dezelfde verschijnselen, dus bij deze kan het alleen maar liggen aan de onderdelen die NIET vervangen zijn gedurende de laatste motorwissel, dus:
Deze dingen lijken mij dus de zaken die direct aandacht nodig hebben. Voor de kabelboom zou het perfect zijn een werkende AX-GTI ernaast te hebben om te vergelijken. Iemand op het forum die zich aanbied? Verder helpt het doormeten / uitlezen natuurlijk ook!
Voor de brandstoftoevoer: ander pomp proberen
Voor de uitlaat+lampda, gat boren en lambda monteren!
Veel succes vanuit Florida!
Laten we dit probleem logisch aanpakken, want opnoemen wat er ALLEMAAL mis kan zijn, levert alleen maar meer vragen op dan antwoorden..
Ten eerste, bij het vorige blok had hij (ongeveer) dezelfde verschijnselen, dus bij deze kan het alleen maar liggen aan de onderdelen die NIET vervangen zijn gedurende de laatste motorwissel, dus:
- kabelboom (computer zelf is vervangen geweest)
- brandstoftoevoer
- uitlaat+lambda
- ... wat nog meer?
Deze dingen lijken mij dus de zaken die direct aandacht nodig hebben. Voor de kabelboom zou het perfect zijn een werkende AX-GTI ernaast te hebben om te vergelijken. Iemand op het forum die zich aanbied? Verder helpt het doormeten / uitlezen natuurlijk ook!
Voor de brandstoftoevoer: ander pomp proberen
Voor de uitlaat+lampda, gat boren en lambda monteren!
Veel succes vanuit Florida!
Jac33 wrote:We have found it!
Het probleem bleek in de brandstofpomp te zitten.
JD, ik wil je graag bedanken voor je oude brandstofpomp, want hij rijdt nu als nooit tevoren!
Morgen het debuut, zin an!
Groeten,
Jac
Hoe ben je daar achter gekomen? Die van mij rijdt en loopt namelijk nog steeds niet lekker... maar zit echt tussen de 2000 en de 3000 bij mij. Daarboven gaat ie als een speer. En als ik het gas loslaat om vervolgens vol in te drukken gaat ie ook gewoon zoals dat hoort. Stationair loopt ie ook niet lekker. Pas begon ie ineens te lopen alsof hij de ECU opnieuw aan het inregelen was... (noodloop?)
En zo nu en dan slaat ie af met ingetrapte koppeling als ik op een kruispunt afrijdt en moet remmen...
Injectoren zijn niet vuil volgens mij. Heb injectorreiniger geprobeerd en flink lopen gassen... (met warme motor uiteraard)
Verbruik is gelukkig wel normaal!
Rob GT wrote:
Hoe ben je daar achter gekomen? Die van mij rijdt en loopt namelijk nog steeds niet lekker... maar zit echt tussen de 2000 en de 3000 bij mij. Daarboven gaat ie als een speer. En als ik het gas loslaat om vervolgens vol in te drukken gaat ie ook gewoon zoals dat hoort. Stationair loopt ie ook niet lekker. Pas begon ie ineens te lopen alsof hij de ECU opnieuw aan het inregelen was... (noodloop?)
Hier heb ik ook last van. Als ie inhoudt heb je voor je gevoel het idee alsof ie elk moment vol kan doortrekken, en gebeurt ook wel als ie eenmaal boven 3500 toeren komt.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
die van mij kwam laatst ook niet > 3500 r/min.. of ja, het ging wel.. maar het duurde zo'n 10 seconden om tot 4500 r/min te komen in de 2e versnelling, en normaal is ie sneller.. heb ECU + injectiehuis + spruitstuk + kabelboom + lambdasonde vervangen en toen was het probleem opgelost.
Heb mijn oude kabelboom nog eens zitten inspecteren na de ombouw, had een sluiting in het stekkertje dat bij de monopoint op de voorkant van de injectie zit (iig stukje gesmolten plastic, en zo warm wordt dat inlaatspruitstuk dat eronder zit niet).
Volgens mij is dat van de ? luchtsensor? aan de linker voorkant (ECU-kanT) iig. Remedie is dus in eerste instantie kabelboom, daarna eens sensors na gaan kijken. Injectiehuis terugwisselen liep bij mij wel, maar hij had moeite boven de 5000 r/min waar ie nu als een speer doorging naar 6500.
Heb mijn oude kabelboom nog eens zitten inspecteren na de ombouw, had een sluiting in het stekkertje dat bij de monopoint op de voorkant van de injectie zit (iig stukje gesmolten plastic, en zo warm wordt dat inlaatspruitstuk dat eronder zit niet).
Volgens mij is dat van de ? luchtsensor? aan de linker voorkant (ECU-kanT) iig. Remedie is dus in eerste instantie kabelboom, daarna eens sensors na gaan kijken. Injectiehuis terugwisselen liep bij mij wel, maar hij had moeite boven de 5000 r/min waar ie nu als een speer doorging naar 6500.
Joost wrote:
en wat waren de resultaten in hulst????
Helaas 75% op 3 cilinders gereden, vanwege een losgeschoten bougiekabel. De tijd was dus niet om naar huis te schrijven, maar het was een goede "testrit".
16 mei hebben we een herkansing in Rotterdam!
Bekijk ons oranje rallymonster op www.tudelft-rally.nl