Warm lopen auto

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Warm lopen auto

Post by Joost »

Mijn auto heeft sinds vorige week de eigenschap de koelvin aan te laten slaan tijdens het rijden.
Dit was voor mij al een indicatie dat er iets niet zuiver was.
Het voorgevoel klopte de temp loopt hoger op, Ik heb besloten het bakky maar met rust te laten tot het gefixed is.

een paar maanden geleden had ik hetzelfde probleem (tijdens tourrit citrosport) het probleem zat hem in een dichtgeslagen Thermostaat.
enfin niet veel werk 3 boutjes los, eruit, erin, 3boutjes vast, ontluchten bijvullen rijden maar weer.

dus ik enthousiast aan deze eenvoudige klus begonnen.
alles klaar (ik riep al ow kwartier werken en rijden weer)
Helaas probleem bestaat nog steeds.
De verwarming in de auto wordt lekker warm totdat de temperatuurmeter ongeveer 80/90 graden wordt. De kachel wordt dan kouder :?
de koelvin slaat dan al vrij vlot aan.
enkele weken geleden heb ik de distributieriem vervangen ivm een versleten spanrol. Kan het zijn dat de waterpomp ook op zijn einde is gelopen?
de radiateurslang rechtsvoor (bij thermostaat) lijkt wel warm te worden (niet echt heet) het kleine slangetje op het thermostaathuis wordt wel sneller warm.

als eerst ga ik morgen testen zonder thermostaat, dan weet ik zeker dat daar het niet aan ligt en kan ik kijken wat hij dan doet.

heeft iemand een idee wat dit probleem kan zijn, kloppen mijn vermoedens van een versleten waterpomp, of moet ik eerder gaan zoeken in een verstopping "ergens"

alle raad is welkom en lukt het mij niet dan gaat er iemand anders aan werken
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Inmiddels ben ik een heuze koelsysteem expert :D

Ik zou hem eens goed uitspoelen met gewoon water.., en dan uitblazen...Ik had ook een kleine verstopping.. Opmerkelijk wat dat scheelt.. Maar nu ben ik erachter dat zelfs ik een versleten waterpomp lijk te hebben...

Maar de tuinslang erin hielp mij een stuk..

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Kan heel goed waterpomp zijn op ax-leeftijd. Eerst maar een schoonspoelen en kijken of het beter wordt. Wat je dan nog kunt doen is kijken op je de temperatuur van je koelvloeistof kunt meten... de voeler van de vin kan ook verkeerde waardes aangeven.

Ik heb wel vaker gehoord dat de waterpomp de geest geeft na het vervangen van de distri riem, komt doordat de spanning van de nieuwe hoger is... en dan kan de pomp gaan lekken of de vloeistof niet meer fatsoenlijk rondpompen.

Ff beginnen met het goedkoopste/simpelste en zo naar boven werken totdat het weg is.... succes ermee.
Ax is back

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Zit je radiator niet verstopt? Dit omdat de bovenste radiatorslang niet zo warm wordt, maar de kleine (kachelslang) juist wel.

Ik zou zeggen probeer het. Radiator vervangen is stukke simpeler als waterpomp...
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Kakelbont wrote:Zit je radiator niet verstopt? Dit omdat de bovenste radiatorslang niet zo warm wordt, maar de kleine (kachelslang) juist wel.

Ik zou zeggen probeer het. Radiator vervangen is stukke simpeler als waterpomp...


eh.. als je radiator verstopt zou zijn... dan zou die dikke slang ook warm moeten zijn...

Ik denk dat je dan eerder zou moeten zeggen dat de thermostaat niet goed open gaat...

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

update


ik heb een thermostaat zo gemolesteerd dat er enkel een metaal plaatje en rubbertje over is (standje erg altijd open)

de auto wordt nu weer precies 80 graden, toch is dit vreemd
3 maanden geleden thermostaat kapot (dichtgeslagen)
de anwb heeft deze toen ook open geslagen en koelsysteem met water aangevuld, toen werd hij niet warmer dan 50 graden.

rara politiepet, de koelslang rechtsvoor wordt nu wel warmer, als ik de tempsensor uit het thermostaathuis haal, zie ik de vloeistof wel stromen (maarja wat is normaal :? )
ik vermoed dat het idee van richard niet verkeerd is, of het moet toch de koppakking zijn.

/ update

hij blijft zonder thermostaat wel koeler een graad of 40/50
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

na een flinke rit zonder thermostaat (wel rustig gereden!)

blijkt alles netjes koel stukje voor de radiateur gehangen (werd hij nog wat beter op temp)


heb ik de thermostaat gekookt en gezien dat hij open ging (best grappig)

alles terug geplaatst en ook ontlucht door de temp meter sensor van het thermostaathuis een paar keer los te draaien

het lijkt nu allemaal gewoon goed te gaan (al meer als een week en 500 km)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

idd waarschijlijk je radiateur die willen nog al eens dichtslippen,.. ik zou idd eerst proberen door te spoelen werkt dit niet dan vervangen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

op deze stralende maandagmorgen nog even een koelvraagje.

als je radiator verstopt zit of je termostaat gaat niet open, zou je kachel dan warm moeten blijven of is ie per definitie koud...

de vraag is eigenlijk; maakt de koelvloeistof een groot rondje onder de motorkap of zijn er twee aparte circuits voor radiator en kachel.

(1.1i tge uit 1993)

het zit zo: de motor loopt warm, kachel blaast koud en koelvloeist. reservoir is vol (bij warme motor)

eerst dacht ik aan pomp, maar als ie stuk is, dan is ie meestal lek (toch?) en ik verlies geen vloeistof.
nu weet ik het niet zo goed.

in feb. had ik hetzelfde.
AX heeft toen bij de Sprint gestaan, die hadden een vaag verhaal over wat ze gedaan hadden; verdeelhuis achter waterpomp aangedraaid (???) en ontlucht oid. (wel een bon die ik contant moest betalen)

nu dus terug bij af.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Twee circuits...

Een klein rondje door blok... en een groot rondje door de blok naar radiator en weer rond..

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

dus radiator is zelfde rondje als kachel.
hmm, dan zal de boel wel ergens verstopt zijn...

tanx, morgen proberen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ben ik weer.

toch vloeistof verlies. reservoir zat wel vol maar dat komt omdat door lucht in het systeem/radiator t reservoir niet aangesproken kan worden (oid?)

lek(je) dus, ergens achter de waterpomp.
iemand een idee hoe de afdichting van de aansluiting op het motorblok er uit ziet?

(plaatjes!!)
Last edited by Elsje on WedApr13, 2005 8:17:30 AM, edited 1 time in total.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

tufffen wrote:ben ik weer.

ik verlies vloeistof ergens achter de waterpomp.
iemand een idee hoe de afdichting van de aansluiting op het motorblok er uit ziet?

(plaatjes!!)


Achter de waterpomp, bedoel je toch niet de aansluiting van je retourslangen op het blok ? Die zitten daar ook in de buurt.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Kakelbont wrote:
tufffen wrote:ben ik weer.

ik verlies vloeistof ergens achter de waterpomp.
iemand een idee hoe de afdichting van de aansluiting op het motorblok er uit ziet?

(plaatjes!!)


Achter de waterpomp, bedoel je toch niet de aansluiting van je retourslangen op het blok ? Die zitten daar ook in de buurt.


ehm, tsja
da's nog een beetje de vraag.
het lekt daar ergens. moeilijk te zien.

ik bedoel eigenlijk de verbindingen van het waterpomphuis naar het blok.

wil gewoon maar ergens beginnen...

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

ringetje van waterpomp was kapot.
vervangen, dus t zou opgelost kunnen zijn

maar ik hoor nog steeds water stromen bij wegrijden.
(als motor warm is en ik draai ontluchtings dingetje open, dan komt er meteen water, geen lucht)

iemand een idee wat dat kan betekenen en wat je eraan kunt doen?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

De wagen eens flink op z'n staart trappen, dus veel toeren maken. Dan komen de meest hardnekkige luchtbellen er wel uit. Ontluchten doet de auto ook zelf via de radiator.

Wel eerst netjes en goed warmrijden natuurlijk :!:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

User avatar
Diek
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: ThuMar17, 2005 5:19:10 PM
Location: Omgeving Deventer
Contact:

Post by Diek »

Als je toch gaat spoelen met kraanwater, kun je net zo goed een flinke hoeveelheid huishoud soda oplossen in een emmer lauw water en hier een paar dagen mee rond rijden.
De soda lost zo'n beetje alle rotzooi op die er in het koelsysteem kan zijn ontstaan! Dan aftappen, goed doorspoelen met veel schoon water (desnoods weer stukje mee rijden) en dan schone/verse koelvloeistof erin en evt van die zooi uit een blikje wat claimt dat het het koelsysteem schoon/corrosie- en lekvrij houdt.

Heb ik gedaan bij zowel CX, AX als een Suzuki, je staat verbaasd hoeveel "prut" er dan nog uitkomt!

User avatar
Diek
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: ThuMar17, 2005 5:19:10 PM
Location: Omgeving Deventer
Contact:

Post by Diek »

Oh ja, bij het ontluchten niet vergeten de verwarming op warm te zetten! Anders blijft er lucht in de kachelradiator zitten.

Wat ook wel wil helpen is 'm ergens met de neus omhoog te zetten (op bokjes/hoge stoep/hellinkje etc) Ontlucht vaak makkelijker.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

En meerdere doppen open zetten..

Dus de dop van reservoir van te voren eraf halen..
en later als ie draai het ventieltje eraf... Tevens op je thermostaathuis zit ook nog een lange bout!

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

en rechts op je radiateur zit ook nog zo'n ontluchtingsgeval
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Post Reply