sleutelen is dan gewoon niet leuk meer...
Moderators: Rock's, webmasters
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
sleutelen is dan gewoon niet leuk meer...
OK, hieronder dus het verhaal van waarom ik al een week loop te balen;
Sinds ik de diesel heb, ben ik al op, rond of onder een ax te vinden. TOF niks mis mee. Als er een probleem is en ik los het op vind ik dat alleen maar prachtig. Bijvoorbeeld met het niet werkend koelsysteem; nieuwe thermostaat, kachelslangen, slangklemmen etc. Of toen ik de koppaking vervangen heb. Veel werk, maar het loont de moeite.
Nu tijdens de keuring bleek dat de linker achterrem niet goed was begon ik vol goede moed om deze even te vervangen. Voor de zekerheid wou ik de complete ankerplaat vervangen met die van mn 1.1 k-way. (dus waar alle remonderdelen zoals remcilinder, mechanisme en handremkabel aan hangen). De achteremmen van de k-way waren immers vorig jaar nog vernieuwd.
Probleem 1: De ankerplaat op de diesel zit muurvast op de veerpoot. M'n torx bitje brak er op af en met de hartstalen versie draaide alle bouten dol. kl*te dus. En dat terwijl die van de k-way met wat vloeken zo los ging. (k-way is 4 jaar ouder!!!).
Enfin, de ankerplaat maar houden zitten en alleen de remcilinder overzetten. OOK VASTGEROEST Met het losdraaien brak zelfd de koperen remleiding . Nieuwe remleiding laten fabrieken en deze er ook onder gefrutst. Met veel moeite kreeg ik de ouwe er toch nog af, en de nieuwe ging samen met liters kruipolie weer terug.
Nouja remcilinder ook maar laten zitten. Deze doet het immers nog. Toen dus maar het mechanisme en remschoenen overgezet. Dat ging wel.
Remtrommel en wiel er weer op en ontluchten maar.
rechtsachter: prima ontlucht
linksachter: onluchtingsboutje ging met veel moeite en tijd toch los, en prima ontlucht
rechtsvoor: Onluchtingsnippel breekt bij het minste gelijk glad af!
linksvoor: ging wel goed.
Uitboren van de remklauw rechtsvoor was een kl*te werk, en na 2 uur bleek het geen reet uit te maken omdat het toch niet ging. Ook brak de rubber remleiding nog af bij het losdraaien. De dag erna een andere remklauw gehaald van een ZX EN een nieuwe remslang en deze allebei gemonteerd rechtsvoor.
Toen weer ontluchten en dat ging allemaal goed. JIPPIE!!
Even op de handrem zetten. KNAK de handremkabel brak af aaarhg.... Weer linksachter de trommel open om de oude kabel eruit te vrotten. Brak ook nog de handremkabel geleider af in de ankerplaat van de achterrem. Kon ik ook deze nog uit gaan boren, en met de dremel bijschuren. Dit duurde een hele avond. Uiteindelijk de nieuwe kabel weer door het gat gevrot, bleek dat door het geschuur de kabel te lang was geworden zodat de handremkabel niet goed gespannen kon worden. Uiteindelijk toch voor elkaar gekregen om de handrem te spannen en nu is tie dus klaar. Voorlopig.
Al met al wordt ik er niet vrolijk van, zoveel tegenslag. ALLES maar dan ook ALLES zit muurvast aan die auto. Daar wordt je niet vrolijk van.
Ik heb citroen wat vervloekt afgelopen week
Tot zover mijn zielige verhaal. Sorry dat het zo lang werd Nu werkt alles (voorlopig) weer naar behoren en kan ie woensdag naar de herkeuring. We zien wel.
Groeten Rob
Sinds ik de diesel heb, ben ik al op, rond of onder een ax te vinden. TOF niks mis mee. Als er een probleem is en ik los het op vind ik dat alleen maar prachtig. Bijvoorbeeld met het niet werkend koelsysteem; nieuwe thermostaat, kachelslangen, slangklemmen etc. Of toen ik de koppaking vervangen heb. Veel werk, maar het loont de moeite.
Nu tijdens de keuring bleek dat de linker achterrem niet goed was begon ik vol goede moed om deze even te vervangen. Voor de zekerheid wou ik de complete ankerplaat vervangen met die van mn 1.1 k-way. (dus waar alle remonderdelen zoals remcilinder, mechanisme en handremkabel aan hangen). De achteremmen van de k-way waren immers vorig jaar nog vernieuwd.
Probleem 1: De ankerplaat op de diesel zit muurvast op de veerpoot. M'n torx bitje brak er op af en met de hartstalen versie draaide alle bouten dol. kl*te dus. En dat terwijl die van de k-way met wat vloeken zo los ging. (k-way is 4 jaar ouder!!!).
Enfin, de ankerplaat maar houden zitten en alleen de remcilinder overzetten. OOK VASTGEROEST Met het losdraaien brak zelfd de koperen remleiding . Nieuwe remleiding laten fabrieken en deze er ook onder gefrutst. Met veel moeite kreeg ik de ouwe er toch nog af, en de nieuwe ging samen met liters kruipolie weer terug.
Nouja remcilinder ook maar laten zitten. Deze doet het immers nog. Toen dus maar het mechanisme en remschoenen overgezet. Dat ging wel.
Remtrommel en wiel er weer op en ontluchten maar.
rechtsachter: prima ontlucht
linksachter: onluchtingsboutje ging met veel moeite en tijd toch los, en prima ontlucht
rechtsvoor: Onluchtingsnippel breekt bij het minste gelijk glad af!
linksvoor: ging wel goed.
Uitboren van de remklauw rechtsvoor was een kl*te werk, en na 2 uur bleek het geen reet uit te maken omdat het toch niet ging. Ook brak de rubber remleiding nog af bij het losdraaien. De dag erna een andere remklauw gehaald van een ZX EN een nieuwe remslang en deze allebei gemonteerd rechtsvoor.
Toen weer ontluchten en dat ging allemaal goed. JIPPIE!!
Even op de handrem zetten. KNAK de handremkabel brak af aaarhg.... Weer linksachter de trommel open om de oude kabel eruit te vrotten. Brak ook nog de handremkabel geleider af in de ankerplaat van de achterrem. Kon ik ook deze nog uit gaan boren, en met de dremel bijschuren. Dit duurde een hele avond. Uiteindelijk de nieuwe kabel weer door het gat gevrot, bleek dat door het geschuur de kabel te lang was geworden zodat de handremkabel niet goed gespannen kon worden. Uiteindelijk toch voor elkaar gekregen om de handrem te spannen en nu is tie dus klaar. Voorlopig.
Al met al wordt ik er niet vrolijk van, zoveel tegenslag. ALLES maar dan ook ALLES zit muurvast aan die auto. Daar wordt je niet vrolijk van.
Ik heb citroen wat vervloekt afgelopen week
Tot zover mijn zielige verhaal. Sorry dat het zo lang werd Nu werkt alles (voorlopig) weer naar behoren en kan ie woensdag naar de herkeuring. We zien wel.
Groeten Rob
Last edited by Kakelbont on TueMar22, 2005 9:32:31 AM, edited 1 time in total.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
-
- Technische Man
- Posts: 200
- Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
- Location: Spijkenisse
Ron,van harte gefeliciteerd met je behaalde resultaat.Een auto die toch al
zoveel jaren oud is en (oke dat is niet makkelijk) je heb het toch voor el-
kaar gekregen.Ik weet heel goed hoe het is,zeker als je bijna je leven
lang al met dit toch niet eenvoudige merk aan de weer ben geweest.
Voor mij ben je nu een beste Citrofiel.Reken eens uit wat je uitgespaard heb.
zoveel jaren oud is en (oke dat is niet makkelijk) je heb het toch voor el-
kaar gekregen.Ik weet heel goed hoe het is,zeker als je bijna je leven
lang al met dit toch niet eenvoudige merk aan de weer ben geweest.
Voor mij ben je nu een beste Citrofiel.Reken eens uit wat je uitgespaard heb.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Gerard Maas wrote:Ron,van harte gefeliciteerd.....
roB Maargoed. Ik ben er nog niet. De handrem kan nu wel blokkeren op beide wielen, maar pas als het handvat bijna helemaal bovenin is. Ik weet niet wat ze bij de APK hiervan denken. Kan niet veel verder spannen omdat we een stuk van de ankerplaat af moesten slijpen waar de buitenkabel van de handrem normaal in hangt.
Nu dat cilindertje op de ankerplaat dus korter is, komt de buitenkabel ongeveer een centimeter dichter naar het mechanisme te zitten, waardoor de kabel 'slapper' staat.
Mocht dit nou niet goed zijn komt er een andere ankerplaat op, maar omdat deze muurvast zit aan de draagarm (alle 4 de torx bouten dol) moet er dus Of een andere draagarm op, of een compleet andere achteras.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Kakelbont wrote:Gerard Maas wrote:Ron,van harte gefeliciteerd.....
roB Maargoed. Ik ben er nog niet. De handrem kan nu wel blokkeren op beide wielen, maar pas als het handvat bijna helemaal bovenin is. Ik weet niet wat ze bij de APK hiervan denken. Kan niet veel verder spannen omdat we een stuk van de ankerplaat af moesten slijpen waar de buitenkabel van de handrem normaal in hangt.
Nu dat cilindertje op de ankerplaat dus korter is, komt de buitenkabel ongeveer een centimeter dichter naar het mechanisme te zitten, waardoor de kabel 'slapper' staat.
Mocht dit nou niet goed zijn komt er een andere ankerplaat op, maar omdat deze muurvast zit aan de draagarm (alle 4 de torx bouten dol) moet er dus Of een andere draagarm op, of een compleet andere achteras.
als de handrem het doet is het goed
(ik ken verhalen van zoveel tikjes en niet boven de versnellingspook maar dat schijnt bull shit te zijn)
en het sleutelen ik begrijp het wel hoor dat het soms genoeg is! (vraag Jeroen) maar als het dan eenmaal klaar is ben je er blij mee!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- Technische Man
- Posts: 200
- Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
- Location: Spijkenisse
Ik ben gister ook met de remmen aan de gang gegaan. Nieuwe schijven voor! Wiel er af, blokken er uit en toen hield het op! Het kleine schroefje dat de schijf vastzet zit muur vast en de kruiskop was niet al te best meer! Kruipolie erin hielp niets! En inmiddels is de hele kruiskop doorgedraaid! Geen houvast meer dus!
Inderdaad, als dingen even niet mee zitten is er echt geen bal aan om te klussen!
Inderdaad, als dingen even niet mee zitten is er echt geen bal aan om te klussen!
enig idee hoe je dat schroefje wel los kan krijgen aan 1 kant is die afgeknapt bij mij dus daar kan ik de schijf er zo afhalen ma de andere kant word moeilijk. Me remmen trillen dus ik vraag me af of dat niet komt doordat dat schroefje er niet is al zou je denken dat de schijven ook wel door de wielbouten worden vastgehouden
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
aaaaaaaahgghg!!! Hij is nu bij de herkeuring. Is het nog niet goed genoeg want schijnbaar is het zelfstellend mechanisme naar de ballen volgens hun.
Citroen dealer gebeld, moet ik komplete achterremset bestellen met nieuwe blokken EN remclinder a 186eurie. En er schijnen 3 versies achterremmen rond te waren dus op de sloop zoeken is ook een drama
Citroen dealer gebeld, moet ik komplete achterremset bestellen met nieuwe blokken EN remclinder a 186eurie. En er schijnen 3 versies achterremmen rond te waren dus op de sloop zoeken is ook een drama
Last edited by Kakelbont on WedMar23, 2005 12:41:59 PM, edited 1 time in total.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
dat schroeffie is denk ik bij iedereen een doorn in het oog > daarom issie ok bij onderhand iedereen afgebroken . Probeer er eens met een hamer en een drevel (plat met een groot oppervlak) een fikse hengst op te geven > dan schrikt ie meestal wel los en kun je hem zo losdraaien terwijl je daarvoor nog een dik half uur aan het tobben was
bokkie wrote:dat schroeffie is denk ik bij iedereen een doorn in het oog > daarom issie ok bij onderhand iedereen afgebroken . Probeer er eens met een hamer en een drevel (plat met een groot oppervlak) een fikse hengst op te geven > dan schrikt ie meestal wel los en kun je hem zo losdraaien terwijl je daarvoor nog een dik half uur aan het tobben was
uhh wat is een drevel
@ Kakelbont > ik kan zaterdag wel ff kijken wat een "bosch revisiesetje" kost (daar zit alles in: wielremcilinders, schoentjes, stelmechanisme, veertjes en ander klein spul).
Toen ik zelf de vorige x mn remmen vervangen heb, heb ik daar ok een prijs van gevraagd (en ik meen me te herinneren dat het rond de 100 - 120 euri kwam). Pin me er iig niet op vast.
Toen ik zelf de vorige x mn remmen vervangen heb, heb ik daar ok een prijs van gevraagd (en ik meen me te herinneren dat het rond de 100 - 120 euri kwam). Pin me er iig niet op vast.
Een drevel is een doorslag > zon slagpin waar je normaal gesproken spijkers net iets onder het houtoppervlak mee kunt meppen (verzinken). Maar dan een beetje een fikse uitvoering met een grote kop oppervlakte heb je dan nodig zodat je de kop van de schroef niet (geheel) vervormd.
Das de ideale manier > van een ouwe rot geleerd en warempel, "het werkt"
Das de ideale manier > van een ouwe rot geleerd en warempel, "het werkt"
-
- Technische Man
- Posts: 200
- Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
- Location: Spijkenisse
bokkie wrote:Een drevel is een doorslag > zon slagpin waar je normaal gesproken spijkers net iets onder het houtoppervlak mee kunt meppen (verzinken). Maar dan een beetje een fikse uitvoering met een grote kop oppervlakte heb je dan nodig zodat je de kop van de schroef niet (geheel) vervormd.
Das de ideale manier > van een ouwe rot geleerd en warempel, "het werkt"
owkee bedankt zo'n ding hebben we thuis wel ja hoop alleen dat hij groot genoeg is maar dat zien we snel genoeg
anders een stukkie ijzer staafmateriaal of desnoods gebruik je een ouwe bout. tis maar dat da kl*te schroeffie ff schrikt. Dan kun je hem meestal (bij wijze van spreken) met de hand eruit draaien.
P.S. bij het vast zetten ff een likje kopervet ertussen > dan voorkom je dit probleem als je in de toekomst weer aan de gang gaat met je remmen.
P.S. bij het vast zetten ff een likje kopervet ertussen > dan voorkom je dit probleem als je in de toekomst weer aan de gang gaat met je remmen.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
bokkie wrote:dat schroeffie is denk ik bij iedereen een doorn in het oog > daarom issie ok bij onderhand iedereen afgebroken . Probeer er eens met een hamer en een drevel (plat met een groot oppervlak) een fikse hengst op te geven > dan schrikt ie meestal wel los en kun je hem zo losdraaien terwijl je daarvoor nog een dik half uur aan het tobben was
Werkt ook goed, bij gebrek aan een drevel is een goede scherpe beitel voor metaal ook goed geschikt, de schroef kan je daarna wel afschrijven, maar los is ie dan wel