PC in je auto!

Show your sound, of vraag de audiofiel voor tips

Moderators: Drake, webmasters

kevin.broke
AX Spaster Mammer

PC in je auto!

Post by kevin.broke »

N.a.v. Anouschka's autoradio-dilemma leek het me wel leuk om eens te kijken hoe jullie denken over het idee om een pc in je auto te hangen.

Ik heb meteen al een paar tips en idee?n:

Behuizing/stratische stroom
Dit is belangrijk, daarom als eerste onderwerp statische stroom.
Monteer alle pc-onderdelen in een metalen behuizing en verbind die behuizing met je chassis. De zgn. kooi van Faraday die je hiermee cre?ert beschermt de kwetsbare computeronderdelen tegen statische spanningen e.d.
Je onderdelen moeten dan uiteraard geen direct contact maken met de metalen behuizing. Leg vooral ook het moederbord niet op een metalen plaat, want dan krijg je kortsluiting. Koop je een nieuw moederbord? Dan krijg je er een prachtig dik stuk plastic bij, wat je er gewoon onder kan laten zitten. Dit geleidt nl. niet.

Koeling
Computers kunnen - net als auto's - ook erg slecht tegen hoge temperaturen. Een slim plekje om je computer te monteren zou namelijk zijn: Onder je achterbank of een stoel. Aangezien het hier echter nog iets warmer zal worden dan in de auto zelf zullen je onderdelen het er best zwaar mee krijgen. Het devies is dus: Ventilatie! 12V ventilatoren kan je rechtstreeks op je moederbord, je voeding en zelfs op je accu aansluiten. Van 14-16V heb ik nog geen koeler zien sterven, ze gaan alleen wel ?rg hard draaien dan dus een fanguard is wel gewenst. Mochten ze teveel herrie maken, dan is een parallelschakeling misschien wel slimmer: Hiermee halveer je de spanning, waardoor ze beide nog maar op 8V werken. Daar worden ze mooi rustig van en ze produceren nog steeds een stevige luchtstroom.
Wat ook erg belangrijk is voor de luchtstroom, is hoe je je behuizing indeelt. Het is slim om je moederbord ??rst in de koele luchtstroom te leggen, en de dan lichtelijk opgewarmde lucht over je harde schijf/schijven te sturen.

Voeding
Diverse modellen oude UPS'en hebben een nogal vreemde schakeling: 220V wissel > 12V gelijk > stabilisator > 220V wissel. Haal je dus het eerste gedeelte hieruit, dan blaas je niet (net zoals ik - lang leve garantie) eerst 3 moederborden op voordat je er achter komt dat je auto iets van 14V levert met een draaiende motor in plaats van 12.
De montage van een goede UPS heeft overigens nog meer voordelen; er zijn UPS-en met een aansluiting voor je pc, die ervoor zorgen dat als de ingangsspanning te lang beneden een acceptabele waarde daalt (bijv. contact uit), dat je pc automatisch afsluit. Je hoeft dus nooit ??rst je pc af te sluiten en dan pas je auto uit te zetten.

Moederbord e.d.
Je kan verschillende kanten op. Compact, betaalbaar en redelijk snel is een Mini-ITX moederbord van VIA. Nano-ITX komt binnenkort uit, is nog kleiner maar waarschijnlijk ook duurder. Op de forums op mini-itx.com kan je hier heel veel informatie over opdoen. Een andere optie is een gechipte X-Box in je auto.
- Als je toch de Mini-ITX weg verkiest: Investeer in een wireless netwerkoplossing, preferably een betaalbare router! Bijv.: Je hangt 1 Linksys WRT54G in je auto, die je met een UTP-kabeltje aansluit op de PC, en ??n Linksys WRT54G zet je binnen in je huis, ook aangesloten op je PC. Hieraan ben je 155 euro kwijt (2x Linksys + 2x UTP-kabel), en zodra je nieuwe firmware inflasht kan je het zendvermogen veilig opkrikken tot zo'n 90-95 mW (overigens is 100 mW het wettelijk maximum voor amateurzenders en daar valt dit ook onder). Het voordeel? Nooit meer lopen met cd's, gewoon lekker over het netwerk je films en mp3's naar je auto kopi?ren, met 95 mW kan dat zelfs als je auto 200 meter verderop staat! Wil je nog verder of woon je in een flat, dan moet je aan de haal met externe antennes. Helaas wordt het dan wel vrij prijzig..

Harddisks
Hang je harde schijf/schijven op in een afgeveerde behuizing! Je verlengt de levensduur van zo'n ding behoorlijk als je ze niet hetzelfde lot aandoet als je vullingen.
Verder is een 1,8" of 2,5" laptop harddisk verreweg het compactst, maar deze dingen zijn ook d??r. In een grote auto als een Citroën AX vind je echt wel een plekje waar je een setje 3,5" hardeschijven kan monteren. Een 200GB IDE schijf vind je tegenwoordig voor rond de 100 euro, en daar kan je heel wat uurtjes muziek op wegzetten... Een goede IDE-kabel is verkrijgbaar tot een lengte van ongeveer 120cm, dus je kan je moederbord ook nog eens een eindje verderop plaatsen. SATA in je auto? Nergens voor nodig.

Beeld
Zorg voor een videokaart met TV-out (volgens mij standaard op alle mini-itx borden); de meeste TFT-schermen voor in de auto hebben een TV-in.

Software/installatie
Windows Media Center Edition is een optie, het is echter redelijk makkelijk om een Windows 98 of 2000 zo aan te passen dat deze evenveel verschillende softwareformaten aan kan en je hebt aanzienlijk minder processorkracht/werkgeheugen nodig. Linux is ook een optie, maar daar heb ik niet genoeg ervaring mee om er iets duidelijks over te kunnen zeggen.
Tip: test en installeer je pc op je tafel. Om in je auto tot de ontdekking te komen dat er iets niet (goed) werkt kan erg irritant zijn, vooral als je daarna die prachtige installatie weer moet slopen.

Navigatie
Navigatie? Ja, navigatie. Niet GPS, en ook niet navigatie door je auto, want zo groot is die nu ook weer niet.. Maar navigatie door dat besturingssysteem wat je op je pc hebt. Sowieso is het slim om de controle-optie voor je toetsenbord uit te schakelen in het BIOS, anders kom je niet verder dan de POST bij het opstarten, ook zo lastig. Tenzij je natuurlijk met een toetsenbord op schoot wil rondrijden.
Het slimste om je muis te vervangen is een trackball, dat kan je gebruiken als een soort i-Drive zeg maar, maar dan met een aanwijzer. Die kan je het beste monteren op een soort armsteun.
Het enige lastige is de bediening op deze manier: Hiervoor moet je wel bijna stilstaan. Ook hier zullen vast maatwerkoplossingen voor zijn, daar heb ik me echter nog niet echt in verdiept.

Een digitaal dashboard?
Er zijn allerlei schakelingen verkrijgbaar om met een computer bijv. druk, temperatuur enz. te meten. Zo kan je dus misschien een signaal voor de water- of olietemperatuur naar je computer sturen en dit permanent weergeven op je scherm! Heb je hier maatwerksoftware voor nodig? Dan moet je me even een PB sturen :-)

Zo, ik ben even uitgeblaat, jullie?

Veel succes!

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

Je weet dat PCRodent al bezig is geweest hiermee?

Check zijn wie is wie anders eens! :)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Waarom niet gewoon een 2de hands laptop kopen met een kapot LCD scherm?

Loop je tegen veel minder problemen aan. Een auto adapter heb je al voor een laptop. En het geheel neemt veel minder ruimte in beslag.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

waarom dan niet 1 met een goed beeldscherm..

en een steun maken om je laptop aan de passagiers zijde te monteren!

dat gaat bij mij nog een keer gebbeuren ooit
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Waarom niet gewoon een 2de hands laptop kopen met een kapot LCD scherm?

omdat een laptop veel duurder is en moeilijker te repareren bij defecten. Dat is mijn idee iig...

ennuh... q01z, moet jij niet >>>hier<<< posten? :P :twisted:

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

D00d is ie me voor :( K was bezig aan een HowTo.
Zullen we er een joint-venture van maken? Verwerk ik dit erin. Mijn info voor in dit topic komt later; ik moet nu rennen om de bus te halen :)
Last edited by pcrodent on MonFeb28, 2005 12:24:42 PM, edited 1 time in total.
Kijk uit, een Cactussssss

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Perconte »

Ik ben van plan om mijn laptop achterin in te bouwen en een schermpje voorin te plaatsen. Gebruik men laptop al wel als navigatie maar dan op men bijrijdersstoel met de gordel eromheen :). Ik wil dan ook men laptop op men radio aansluiten zodat ik ook mp3 kan luisteren en films kan kijken. Als ik tegen een goedkoop scherm aan loop ga ik beginnen aan men project :).
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Okee hier dan een iets grotere reactie van mij.
Ik ben momenteel bezig aan een HowTo. Een groot deel komt overeen met wat jij schrijft, alleen werk ik iets goedkoper ;)

Inhoudelijke reactie op jouw stuk (voor nu):
Harde schijven afveren is op GoT uitgebreid besproken en wordt afgeraden. Door de vering bouncet je harde schijf vaker op en neer dan de auto, en elk van die keren moet de harde schijf een klap(je) opvangen. De best bekende oplossing voor 3,5" harde schijven tot nu toe gevonden aldaar: omgekeerd (!) op een stuk schuimrubber leggen.

Een gewone voeding neemt veel ruimte in, produceert warmte en het is altijd een verrassing, zoals je terecht opmerkt, hoe de boel gestabiliseerd wordt. Verder zit er een fan in - volkomen onnodig in een auto, de PC trekt niet zoveel vermogen van de voeding dus zo warm wordt die niet. Als je zoveel moeite gaat doen om je oude voeding aan te passen kun je net zo goed een nieuwe kopen ;)

Mini-ITX en nano-ITX zijn helemaal de shit ;) maar wel wat aan de dure kant, als je zoals ik voor budget gaat. Maar als je het kunt en wilt betalen: doen!
TV-Out is geloof ik niet standaard op mini-ITX borden.

Navigatie kan dmv een touchscreen of - schrik niet - een toetsenbord. Touchscreens zijn handig maar vrij duur als je ze kant-en-klaar op een (dure!!) TFT koopt. Een toetsenbord lijkt me daarom toch wel handig: je maakt of downloadt een klein programma dat bij elke keer dat je op een bepaalde toets drukt een vooraf ingestelde actie uitvoert. Hoeft het scherm niet eens aan te staan. Het toetsenbord is nog wel ergens te monteren...

Verder prima stuk! Als je het goed vindt gebruik ik er graag iets van voor in de howto.

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Perconte »

Uhm word een HDD in schuim verpakt ook niet rete warm? Ik heb wel eens gehoord van rubbere ringen tussen de bracket waar je je HDD in doet en je schijf.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Perconte wrote:Uhm word een HDD in schuim verpakt ook niet rete warm? Ik heb wel eens gehoord van rubbere ringen tussen de bracket waar je je HDD in doet en je schijf.

in mijn oude pc zweefde de trillende elementen.. ik had de hd's en cdromspelers opgehangen met behulp van tierips.. werkte super goed!
Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

Nee niet ingepakt... Maar rustend op een schuimlaagje...

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Pak gewoon een laptopschijf, deze worden ten eerste minder warm, en zijn wat minder schokgevoelig, en tis kleiner :D

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

IceByte wrote:Pak gewoon een laptopschijf, deze worden ten eerste minder warm, en zijn wat minder schokgevoelig, en tis kleiner :D

en wat prijziger... :D

Maar wel een goed idee...

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Brutus wrote:
IceByte wrote:Pak gewoon een laptopschijf, deze worden ten eerste minder warm, en zijn wat minder schokgevoelig, en tis kleiner :D

Ja de prijs is vooral het probleem. Vooral omdat je met wat handige connecties voor een prikkie tegen de 20GB bij elkaar kunt scharrelen aan gewone desktopschijven...
En zie het zo: gaan ze stuk, dan kun je altijd nog laptopschijven kopen. :)

bad_my84
AX Master
AX Master

Post by bad_my84 »

q01z wrote:
Perconte wrote:Uhm word een HDD in schuim verpakt ook niet rete warm? Ik heb wel eens gehoord van rubbere ringen tussen de bracket waar je je HDD in doet en je schijf.

in mijn oude pc zweefde de trillende elementen.. ik had de hd's en cdromspelers opgehangen met behulp van tierips.. werkte super goed!

Tierips lijken me niet erg handig in een auto, iedere keer als je over een hobbel rijd slaat je hdd tegen de kast, want ik neem aan dat je de kast niet zo groot gaat maken dat je hier geen last van hebt.

Het hele probleem van een pc in je auto is dat de onderdelen er niet op gemaakt zijn om werkend vervoerd te worden, ze kunnen nu eenmaal niet zo goed tegen schokken, wil niet zeggen dat de pc het niet lang uithoud, maar toch.
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

bad_my84 wrote:Tierips lijken me niet erg handig in een auto, iedere keer als je over een hobbel rijd slaat je hdd tegen de kast, want ik neem aan dat je de kast niet zo groot gaat maken dat je hier geen last van hebt.

je moet h et wel onder spanning houden natuurlijk.. niet zomaar los.. maar wel strak gespannen..
heb geen foto's meer helaas :(
Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

pcrodent wrote:
Brutus wrote:

Ja de prijs is vooral het probleem. Vooral omdat je met wat handige connecties voor een prikkie tegen de 20GB bij elkaar kunt scharrelen aan gewone desktopschijven...
En zie het zo: gaan ze stuk, dan kun je altijd nog laptopschijven kopen. :)

20 gig laptopschijfje kost ook maar rond de 50 euro, kan ik nu niet echt de kosten noemen, 40 gig zijn dr al vanaf 60.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Tel daar gelijk wel even 10 euro bij voor de omzetter van IDE naar laptopschijf.

Maar zoals ik al zei: wanneer m'n gewone HDD de geest geeft koop ik een laptopschijfje. :)

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

Maat van me heeft een heel computer-systeem in zijn Honda Civic. Zal is kijken of hij der wat over kan vertellen.
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

pcrodent wrote:Okee hier dan een iets grotere reactie van mij.
Ik ben momenteel bezig aan een HowTo. Een groot deel komt overeen met wat jij schrijft, alleen werk ik iets goedkoper ;)

Inhoudelijke reactie op jouw stuk (voor nu):
Harde schijven afveren is op GoT uitgebreid besproken en wordt afgeraden. Door de vering bouncet je harde schijf vaker op en neer dan de auto, en elk van die keren moet de harde schijf een klap(je) opvangen. De best bekende oplossing voor 3,5" harde schijven tot nu toe gevonden aldaar: omgekeerd (!) op een stuk schuimrubber leggen.

Goedkoper = in mijn optiek bijna altijd beter ;) Als ze die conclusie op GoT getrokken hebben zal het idd wel kloppen, heb je een linkje? Toen ik overigens bezig was met het bouwen van een dergelijk systeem waren ze nog niet zo ver..

Een gewone voeding neemt veel ruimte in, produceert warmte en het is altijd een verrassing, zoals je terecht opmerkt, hoe de boel gestabiliseerd wordt. Verder zit er een fan in - volkomen onnodig in een auto, de PC trekt niet zoveel vermogen van de voeding dus zo warm wordt die niet. Als je zoveel moeite gaat doen om je oude voeding aan te passen kun je net zo goed een nieuwe kopen ;)

Het grote voordeel van mijn oplossing was dat de auto uit kon gaan zonder dat de pc afgesloten was. Ik ben iemand (en met mij zijn er meerdere) die dat nogal eens vergeten!

Mini-ITX en nano-ITX zijn helemaal de shit ;) maar wel wat aan de dure kant, als je zoals ik voor budget gaat. Maar als je het kunt en wilt betalen: doen!
TV-Out is geloof ik niet standaard op mini-ITX borden.

Een Mini-ITX bordje vind je vanaf zo'n 80 euro tegenwoordig, als je genoegen neemt met een wat oudere versie. Dan hoeft er alleen nog maar geheugen op en een harde schijf aan.. voor een 150 euro moet je wel klaar kunnen zijn, en dan heb je een nieuwe en goeie set-up. Dat vind ik weinig te duur - het blijft natuurlijk niet niks, een pc in je auto. Een goeie optie is overigens ook een 2e-handse compacte pc aanschaffen en die uit erin monteren. Foto:

Image

Deze systeempjes vind je tegenwoordig vanaf zo'n 100 euro (voor een P3-667). Het formaat is 24 x 27 cm.

Navigatie kan dmv een touchscreen of - schrik niet - een toetsenbord. Touchscreens zijn handig maar vrij duur als je ze kant-en-klaar op een (dure!!) TFT koopt. Een toetsenbord lijkt me daarom toch wel handig: je maakt of downloadt een klein programma dat bij elke keer dat je op een bepaalde toets drukt een vooraf ingestelde actie uitvoert. Hoeft het scherm niet eens aan te staan. Het toetsenbord is nog wel ergens te monteren...

Een tijdje terug kon je voor een 150 euro LCD's kopen bij de kijkshop. Ik weet niet precies of het wat was of niet, had er toen ff het geld niet voor. Binnenkort nog eens kijken denk ik :-)
Toch vind ik een toetsenbord niet echt een optie. Als ik een pc in mijn auto monteer, dan hangt er een 160GB schijf bij, en heb ik dus altijd zo ongeveer de helft van m'n platen, cd's, en andere (legale! :P) MP3's bij me. Navigeren door zo'n 18000 muziekbestanden is niet alles zonder visuele oplossing. Ik ben nog even aan het bedenken wat voor interface hier bruikbaar is, zit eigenlijk te denken aan een joystick + wat zelf geschreven software. Volgens mij heb je me toch weer aangestoken met het "virus", als m'n autootje een beetje klaar is ga ik toch weer bouwen denk ik...

Verder prima stuk! Als je het goed vindt gebruik ik er graag iets van voor in de howto.

:oops: :lol: gaat uw gang :-)

Post Reply