Ik heb meteen al een paar tips en idee?n:
Behuizing/stratische stroom
Dit is belangrijk, daarom als eerste onderwerp statische stroom.
Monteer alle pc-onderdelen in een metalen behuizing en verbind die behuizing met je chassis. De zgn. kooi van Faraday die je hiermee cre?ert beschermt de kwetsbare computeronderdelen tegen statische spanningen e.d.
Je onderdelen moeten dan uiteraard geen direct contact maken met de metalen behuizing. Leg vooral ook het moederbord niet op een metalen plaat, want dan krijg je kortsluiting. Koop je een nieuw moederbord? Dan krijg je er een prachtig dik stuk plastic bij, wat je er gewoon onder kan laten zitten. Dit geleidt nl. niet.
Koeling
Computers kunnen - net als auto's - ook erg slecht tegen hoge temperaturen. Een slim plekje om je computer te monteren zou namelijk zijn: Onder je achterbank of een stoel. Aangezien het hier echter nog iets warmer zal worden dan in de auto zelf zullen je onderdelen het er best zwaar mee krijgen. Het devies is dus: Ventilatie! 12V ventilatoren kan je rechtstreeks op je moederbord, je voeding en zelfs op je accu aansluiten. Van 14-16V heb ik nog geen koeler zien sterven, ze gaan alleen wel ?rg hard draaien dan dus een fanguard is wel gewenst. Mochten ze teveel herrie maken, dan is een parallelschakeling misschien wel slimmer: Hiermee halveer je de spanning, waardoor ze beide nog maar op 8V werken. Daar worden ze mooi rustig van en ze produceren nog steeds een stevige luchtstroom.
Wat ook erg belangrijk is voor de luchtstroom, is hoe je je behuizing indeelt. Het is slim om je moederbord ??rst in de koele luchtstroom te leggen, en de dan lichtelijk opgewarmde lucht over je harde schijf/schijven te sturen.
Voeding
Diverse modellen oude UPS'en hebben een nogal vreemde schakeling: 220V wissel > 12V gelijk > stabilisator > 220V wissel. Haal je dus het eerste gedeelte hieruit, dan blaas je niet (net zoals ik - lang leve garantie) eerst 3 moederborden op voordat je er achter komt dat je auto iets van 14V levert met een draaiende motor in plaats van 12.
De montage van een goede UPS heeft overigens nog meer voordelen; er zijn UPS-en met een aansluiting voor je pc, die ervoor zorgen dat als de ingangsspanning te lang beneden een acceptabele waarde daalt (bijv. contact uit), dat je pc automatisch afsluit. Je hoeft dus nooit ??rst je pc af te sluiten en dan pas je auto uit te zetten.
Moederbord e.d.
Je kan verschillende kanten op. Compact, betaalbaar en redelijk snel is een Mini-ITX moederbord van VIA. Nano-ITX komt binnenkort uit, is nog kleiner maar waarschijnlijk ook duurder. Op de forums op mini-itx.com kan je hier heel veel informatie over opdoen. Een andere optie is een gechipte X-Box in je auto.
- Als je toch de Mini-ITX weg verkiest: Investeer in een wireless netwerkoplossing, preferably een betaalbare router! Bijv.: Je hangt 1 Linksys WRT54G in je auto, die je met een UTP-kabeltje aansluit op de PC, en ??n Linksys WRT54G zet je binnen in je huis, ook aangesloten op je PC. Hieraan ben je 155 euro kwijt (2x Linksys + 2x UTP-kabel), en zodra je nieuwe firmware inflasht kan je het zendvermogen veilig opkrikken tot zo'n 90-95 mW (overigens is 100 mW het wettelijk maximum voor amateurzenders en daar valt dit ook onder). Het voordeel? Nooit meer lopen met cd's, gewoon lekker over het netwerk je films en mp3's naar je auto kopi?ren, met 95 mW kan dat zelfs als je auto 200 meter verderop staat! Wil je nog verder of woon je in een flat, dan moet je aan de haal met externe antennes. Helaas wordt het dan wel vrij prijzig..
Harddisks
Hang je harde schijf/schijven op in een afgeveerde behuizing! Je verlengt de levensduur van zo'n ding behoorlijk als je ze niet hetzelfde lot aandoet als je vullingen.
Verder is een 1,8" of 2,5" laptop harddisk verreweg het compactst, maar deze dingen zijn ook d??r. In een grote auto als een Citroën AX vind je echt wel een plekje waar je een setje 3,5" hardeschijven kan monteren. Een 200GB IDE schijf vind je tegenwoordig voor rond de 100 euro, en daar kan je heel wat uurtjes muziek op wegzetten... Een goede IDE-kabel is verkrijgbaar tot een lengte van ongeveer 120cm, dus je kan je moederbord ook nog eens een eindje verderop plaatsen. SATA in je auto? Nergens voor nodig.
Beeld
Zorg voor een videokaart met TV-out (volgens mij standaard op alle mini-itx borden); de meeste TFT-schermen voor in de auto hebben een TV-in.
Software/installatie
Windows Media Center Edition is een optie, het is echter redelijk makkelijk om een Windows 98 of 2000 zo aan te passen dat deze evenveel verschillende softwareformaten aan kan en je hebt aanzienlijk minder processorkracht/werkgeheugen nodig. Linux is ook een optie, maar daar heb ik niet genoeg ervaring mee om er iets duidelijks over te kunnen zeggen.
Tip: test en installeer je pc op je tafel. Om in je auto tot de ontdekking te komen dat er iets niet (goed) werkt kan erg irritant zijn, vooral als je daarna die prachtige installatie weer moet slopen.
Navigatie
Navigatie? Ja, navigatie. Niet GPS, en ook niet navigatie door je auto, want zo groot is die nu ook weer niet.. Maar navigatie door dat besturingssysteem wat je op je pc hebt. Sowieso is het slim om de controle-optie voor je toetsenbord uit te schakelen in het BIOS, anders kom je niet verder dan de POST bij het opstarten, ook zo lastig. Tenzij je natuurlijk met een toetsenbord op schoot wil rondrijden.
Het slimste om je muis te vervangen is een trackball, dat kan je gebruiken als een soort i-Drive zeg maar, maar dan met een aanwijzer. Die kan je het beste monteren op een soort armsteun.
Het enige lastige is de bediening op deze manier: Hiervoor moet je wel bijna stilstaan. Ook hier zullen vast maatwerkoplossingen voor zijn, daar heb ik me echter nog niet echt in verdiept.
Een digitaal dashboard?
Er zijn allerlei schakelingen verkrijgbaar om met een computer bijv. druk, temperatuur enz. te meten. Zo kan je dus misschien een signaal voor de water- of olietemperatuur naar je computer sturen en dit permanent weergeven op je scherm! Heb je hier maatwerksoftware voor nodig? Dan moet je me even een PB sturen

Zo, ik ben even uitgeblaat, jullie?
Veel succes!