Kapotte 5e versnelling??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kapotte 5e versnelling??
Sinds gistermiddag (8 februari 2005) heb ik volgens mij een propleem(pje) met mijn versnellingsbak:
Met redelijk wat kracht krijg ik de hem nog in de 5e versnelling, maar als ik het gas loslaat en vervolgens ineens weer een dot gas geef, of als ik over een erg hobbelig stuk weg rijd, springt de bak zomaar uit de 5e versnelling. Bij de 3e en 4e versnelling is dit niet zo (1e en 2e heb ik niet getest...mn AXje maakt zoveel toeren als ik hem bij 80 km/u in zn 1 of 2 zet ). Ik heb een AX 1.1i Volcane uit 1995 en heb niet heel erg veel verstand van de technische zaken van een auto. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Met redelijk wat kracht krijg ik de hem nog in de 5e versnelling, maar als ik het gas loslaat en vervolgens ineens weer een dot gas geef, of als ik over een erg hobbelig stuk weg rijd, springt de bak zomaar uit de 5e versnelling. Bij de 3e en 4e versnelling is dit niet zo (1e en 2e heb ik niet getest...mn AXje maakt zoveel toeren als ik hem bij 80 km/u in zn 1 of 2 zet ). Ik heb een AX 1.1i Volcane uit 1995 en heb niet heel erg veel verstand van de technische zaken van een auto. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
kijk eerst eens of al je schakelstangen wel goed zitten. Deze zie je zo zitten als je onder de auto ligt en zitten verbonden met een bol koppeling. Deze willen nog weleens slijten en dan springen ze los. Zeer irritant maar makkelijk te maken.
Tijdelijke oplossing kan je zilverpapier om de bolkoppeling doen zodat deze beter blijft zitten.
Tijdelijke oplossing kan je zilverpapier om de bolkoppeling doen zodat deze beter blijft zitten.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
het zit niet in je stangetje ( om die reden heb ik een vbak gewisseld afgelopen weekend)
Heb je onlangs vbak olie vervangen?
aan linker voorwiel zijde kan je de bak open maken en de 5de versnelling bekijken (ja kan echt)
er schijnt daar een boutje te zitten die los kan gaan en dat zou je probleem kunnen zijn
(hoorde ik nadat ik de vbak gewisseld had)
Heb je onlangs vbak olie vervangen?
aan linker voorwiel zijde kan je de bak open maken en de 5de versnelling bekijken (ja kan echt)
er schijnt daar een boutje te zitten die los kan gaan en dat zou je probleem kunnen zijn
(hoorde ik nadat ik de vbak gewisseld had)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX liefhebber
- Posts: 363
- Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
- Location: st.nyk
- Contact:
Ik zal als ik thuis kom van mn werk gelijk even kijken. Ik vermoed dat ik onder de auto moet wezen om de bak open te maken, of niet soms (tja ik heb er echt nie zoveel verstand van). Alvast bedankt voor de tips / hulp.
Wordt vervolgt...
Wordt vervolgt...
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
pcrodent wrote:Zou zo'n schakelstang ook de oorzaak kunnen zijn van niet-zo-lekker-uit-de-achteruitversnelling-komen? Heb ik een beetje.... Ook 2e versnelling gaat ie soms wat zwaar uit. WD-40 misschien een oplossing?
Stangen smeren kan sowieso geen kwaad, de mijne schakelt na alle pekel e.d ook niet echt lekker meer als ie warm wordt, koud schakelt ie superlicht
Ben er al achter dat het zeer waarschijnlijk de synchromes van de 5e versnelling is. Wanneer ik van de 4 naar de 5 ga, doe ik het volgende en dan kan ik hem vrijwel probleemloos in zn 5 krijgen:
1. Ik zet hem in zn vrij,
2. Ontkoppel de bak,
3. Voila...hij kan in de 5 (oftewel het ouderwetse "double clutchen")
Heb ik nog een paar kleine vraagjes:
1. Is zo'n synchromes makkelijk zelf te vervangen (voor iemand die niet heel veel van autotechniek afweet)?
2. Zou iemand weten hoeveel een nieuwe synchromes ongeveer kost?
3. En waar ik die zou kunnen halen (liefst omgeving Leeuwarden)?
Alvast bedankt
1. Ik zet hem in zn vrij,
2. Ontkoppel de bak,
3. Voila...hij kan in de 5 (oftewel het ouderwetse "double clutchen")
Heb ik nog een paar kleine vraagjes:
1. Is zo'n synchromes makkelijk zelf te vervangen (voor iemand die niet heel veel van autotechniek afweet)?
2. Zou iemand weten hoeveel een nieuwe synchromes ongeveer kost?
3. En waar ik die zou kunnen halen (liefst omgeving Leeuwarden)?
Alvast bedankt
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
synchomesh ring vervangen
blok revisie wordt door de meeste garages uitbesteed!
is dus best specialistisch werk....
dus niet echt een aanrader voor iem zonder klus ervaring
is dus best specialistisch werk....
dus niet echt een aanrader voor iem zonder klus ervaring
Joost wrote:het zit niet in je stangetje ( om die reden heb ik een vbak gewisseld afgelopen weekend)
Heb je onlangs vbak olie vervangen?
aan linker voorwiel zijde kan je de bak open maken en de 5de versnelling bekijken (ja kan echt)
er schijnt daar een boutje te zitten die los kan gaan en dat zou je probleem kunnen zijn
(hoorde ik nadat ik de vbak gewisseld had)
Ik denk dat hij eerst beter zijn schakelstangen kan vervangen ik had laatst ook een probleem mijn schakelstang was losgeschoten, toen had ik geen 1,3 en 5e versnelling meer, als ik hem er wel inzette begon hij te kraken
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E and still owning AX GTI