Kapotte 5e versnelling??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Kapotte 5e versnelling??

Post by TjizZzuH »

Sinds gistermiddag (8 februari 2005) heb ik volgens mij een propleem(pje) met mijn versnellingsbak:
Met redelijk wat kracht krijg ik de hem nog in de 5e versnelling, maar als ik het gas loslaat en vervolgens ineens weer een dot gas geef, of als ik over een erg hobbelig stuk weg rijd, springt de bak zomaar uit de 5e versnelling. Bij de 3e en 4e versnelling is dit niet zo (1e en 2e heb ik niet getest...mn AXje maakt zoveel toeren als ik hem bij 80 km/u in zn 1 of 2 zet :D ). Ik heb een AX 1.1i Volcane uit 1995 en heb niet heel erg veel verstand van de technische zaken van een auto. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

kijk eerst eens of al je schakelstangen wel goed zitten. Deze zie je zo zitten als je onder de auto ligt en zitten verbonden met een bol koppeling. Deze willen nog weleens slijten en dan springen ze los. Zeer irritant maar makkelijk te maken.

Tijdelijke oplossing kan je zilverpapier om de bolkoppeling doen zodat deze beter blijft zitten.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

bij mij hebben deze stangetjes idd ook iets speling wat ervoor zorgt dat hij welleens uit de 1e versnelling schiet.

die dingen zijn nieuw alleen niet goedkoop geloof ik! je zou op de sloop kunnen kijken als ze kapot zijn.. maar die weten meestal de prijzen ook wel van dit soort dingen
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het zit niet in je stangetje ( om die reden heb ik een vbak gewisseld afgelopen weekend)

Heb je onlangs vbak olie vervangen?

aan linker voorwiel zijde kan je de bak open maken en de 5de versnelling bekijken (ja kan echt)

er schijnt daar een boutje te zitten die los kan gaan en dat zou je probleem kunnen zijn

(hoorde ik nadat ik de vbak gewisseld had)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Perconte
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 184
Joined: TueFeb08, 2005 9:44:27 AM
Location: Nieuw Vennep
Contact:

Post by Perconte »

Zou iemand misschien een foto kunnen maken van die stangetjes? Mijn pook heeft heel veel speling en denk dat ik die moet gaan vervangen. Heb het alleen nog niet zelf gedurft.
Heey het is dat wel een 106 maar er zit hetzelfde hartje in hoor.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

q01z wrote:die dingen zijn nieuw alleen niet goedkoop geloof ik! je zou op de sloop kunnen kijken als ze kapot zijn.. maar die weten meestal de prijzen ook wel van dit soort dingen



86 eurie kost een setje :evil:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

of je synchromes van de 5e versnelling versleten.
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

edwin ss50 wrote:of je synchromes van de 5e versnelling versleten.



dan kan je die ook via dat klepje vervangen als ik me niet vergis!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Ik zal als ik thuis kom van mn werk gelijk even kijken. Ik vermoed dat ik onder de auto moet wezen om de bak open te maken, of niet soms (tja ik heb er echt nie zoveel verstand van). Alvast bedankt voor de tips / hulp.

Wordt vervolgt...

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Zou zo'n schakelstang ook de oorzaak kunnen zijn van niet-zo-lekker-uit-de-achteruitversnelling-komen? Heb ik een beetje.... Ook 2e versnelling gaat ie soms wat zwaar uit. WD-40 misschien een oplossing?
Kijk uit, een Cactussssss

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

pcrodent wrote:Zou zo'n schakelstang ook de oorzaak kunnen zijn van niet-zo-lekker-uit-de-achteruitversnelling-komen? Heb ik een beetje.... Ook 2e versnelling gaat ie soms wat zwaar uit. WD-40 misschien een oplossing?


Stangen smeren kan sowieso geen kwaad, de mijne schakelt na alle pekel e.d ook niet echt lekker meer als ie warm wordt, koud schakelt ie superlicht

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Ga ik dan maar eens doen. Weet ik ook meteen waar ie zit :D
Kijk uit, een Cactussssss

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Ben er al achter dat het zeer waarschijnlijk de synchromes van de 5e versnelling is. Wanneer ik van de 4 naar de 5 ga, doe ik het volgende en dan kan ik hem vrijwel probleemloos in zn 5 krijgen:

1. Ik zet hem in zn vrij,
2. Ontkoppel de bak,
3. Voila...hij kan in de 5 (oftewel het ouderwetse "double clutchen")

Heb ik nog een paar kleine vraagjes:
1. Is zo'n synchromes makkelijk zelf te vervangen (voor iemand die niet heel veel van autotechniek afweet)?
2. Zou iemand weten hoeveel een nieuwe synchromes ongeveer kost?
3. En waar ik die zou kunnen halen (liefst omgeving Leeuwarden)?

Alvast bedankt

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het enige wat ik je kan zeggen, ik heb er 200 km mee kunnen rijden en vervolgens zat de bank ram vast.

Ik zou de 5de versnelling voorlopig "overslaan"
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

synchomesh ring vervangen

Post by bz10 »

blok revisie wordt door de meeste garages uitbesteed!
is dus best specialistisch werk....
dus niet echt een aanrader voor iem zonder klus ervaring

Gideon
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 320
Joined: SunFeb20, 2005 6:44:35 PM
Location: wezep

Post by Gideon »

Joost wrote:het zit niet in je stangetje ( om die reden heb ik een vbak gewisseld afgelopen weekend)

Heb je onlangs vbak olie vervangen?

aan linker voorwiel zijde kan je de bak open maken en de 5de versnelling bekijken (ja kan echt)

er schijnt daar een boutje te zitten die los kan gaan en dat zou je probleem kunnen zijn

(hoorde ik nadat ik de vbak gewisseld had)


Ik denk dat hij eerst beter zijn schakelstangen kan vervangen ik had laatst ook een probleem mijn schakelstang was losgeschoten, toen had ik geen 1,3 en 5e versnelling meer, als ik hem er wel inzette begon hij te kraken
1st car: Citroën AX 1.1 1995 33.000km
2nd car: Citroën Saxo 1.4 VSX Airco
3rd car: Citroën XM 2.5TD12 VSX
4th car: Citroën AX GTI
5th car: Jaguar XJ6 Sovereign 4.2
6th car: Jaguar XJ40 Sovereign
Now driving a AX 1.0E :P and still owning AX GTI

Post Reply