Draad door schutbord? Waar?

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
pcrodent
Moderator
Moderator

Draad door schutbord? Waar?

Post by pcrodent »

Als ik nu stroom wil hebben direct vanaf de accu, waar moet ik dan op letten als ik dat aan ga sluiten? Het is gewoon draadje tussen de accuklem en de pool doen, right?
Ik heb het geloof ik in december in Nieuwegein gezien bij iemand die strobes had. Even onder de kap gekeken en die zaten direct vanaf de accu aangesloten. Iemand tips?
Last edited by pcrodent on MonFeb07, 2005 7:56:58 AM, edited 2 times in total.
Kijk uit, een Cactussssss

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Gewoon aan de draad knijpen dan kan je die zo om dat klemboutje doen waarmee je accu draad vast zit.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

en vergeet niet een zekering zo dicht mogelijk bij de accu te doen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

"aan de draad knijpen?"
Is dat de technische manier om te zeggen "draadje tussen accuklem en pool doen"?

En komen er nog meer dingen bij kijken? Brandgevaar enzo ;)
FYI het gaat uiteindelijk hooguit 70 Watt trekken.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

pcrodent wrote:"aan de draad knijpen?"
Is dat de technische manier om te zeggen "draadje tussen accuklem en pool doen"?

Heb ik zo gedaan voor mijn mistlichten. Mischien niet de meest professionele oplossing mar het werkt prima. Zorg alleen wel dat je een draad neemt die dik genoeg is. Ligt er een beetje aan wat je erop aansluit. Mijn mischtlichten zijn 2x55 watt +relais en dat gaat prima...

Wel gezekerd natuurlijk!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Je hebt van die oogjes die je aan een draad kan knijpen met een kabelschoen tang. Dit werkt erg netjes.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

ik heb alleen geen kabelschoentang :( dus zal de "kakelbont-manier" worden dan.
misschien een keer op een meeting veranderen dan als iemand nog zo'n handige tang heeft.
het plan was 4 mm^2 voor die 70 watt. lukt makkelijk lijkt me?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Ja dat moet wel goed gaan. Ik heb wel een kabelschoentang moet je me tzt maar even aan helpen herinneren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

voor tussen de 7 a 10 euro heb je een doosje met allemaal kabelstekertjes en zo;n tang.. bij de bouwmarkten liggen ze wel eens :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

En dat zijn vreselijk beroerde k*t tangen. (excusie moi frans)

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

true true maar ja voor de mensen die 1x per maand zo;n ding nodig hebben wel handig..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

okee hoe aan te sluiten is nu duidelijk...
maar nu zit ik met het volgende:
ik keek nu vanavond eens naar waar de kachel zit enzo, maar ik kan niet ontdekken waar de kabels de cabine binnenkomen. onder de kap kan ik (als het licht is buiten :roll: ) wel zien waar de kabels door het schutbord gaan, maar waar komen ze uit in de cabine? wat moet ik weghalen om erbij te kunnen? (radio, klokkenwerk, ?)

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Vandaag bij licht gekeken en ik ben eruit!
Ik heb zowel het 'gat' bij de klokkenwinkel als het 'gas-gat' als het gat bij de kachel kunnen vinden.
Ik neem aan dat het gewoon mogelijk is met een priem een extra gaatje in het rubbertje te prikken en daar mijn draadje dan door te trekken, right?
Nouja mocht het niet zo zijn, post het alsjeblieft, het is nog niet te laat :)
Het wordt overigens hoogstwaarschijnlijk het 'gat' bij de kachel. Die is het makkelijkst te bereiken en ligt het dichtst bij het dashboardkastje (daar moeten de draden heen).

And now.... on to my project :)

Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Joris »

Of gewoon je dashboard kastje eruit en daar achter een gat boren.
Heb je meer ruimte voor nog meer projectjes!!
Wel even netjes met rubber dat gat bekleden!
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Dat zou kunnen maar ik ben een beetje huiverig om gaten in m'n carrosserie te gaan boren. Kan alleen maar weer gaan roesten, en de boel is al een beetje aan het roesten... :(
En meer stroom direct van de accu ga ik niet nodig heb ben. Het is 90W maximaal (voor dit projectje), en ik verwacht eigenlijk niet dat er veel andere projecten komen die zoveel stroom gaan trekken dat ik er een aparte (dikke) draad voor wil.

Niettemin bedankt voor je antwoord :)

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

pcrodent wrote:Dat zou kunnen maar ik ben een beetje huiverig om gaten in m'n carrosserie te gaan boren. Kan alleen maar weer gaan roesten, en de boel is al een beetje aan het roesten... :(
En meer stroom direct van de accu ga ik niet nodig heb ben. Het is 90W maximaal (voor dit projectje), en ik verwacht eigenlijk niet dat er veel andere projecten komen die zoveel stroom gaan trekken dat ik er een aparte (dikke) draad voor wil.

Niettemin bedankt voor je antwoord :)

Bij mij zit er onderin in het midden een rubber dop, vlak boven de vloerbedekking in de middenconsole, daar lopen bij mij ook 2 kabels voor de koplampverstelling, lijkt me dat die dop dr bij jou ook moet zijn, gaatje dr in prikken, kabel dr door, en klaar.

Zo heb ik tenminste mn draad voor de versterker getrokken, en de draden voor de mistlampen, je moet ze alleen wel even goed wegwerken dat ze nergens langs schuren.

Post Reply