Wat voor soort Olie en hoeveel?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
en het vervangen op zich? klink allemaal vrij gemakkelijk, of is het stiekem best nog een rotklusje? want dan is het misschien niet de moeite waard...Uiteindelijk vind ik em prima schakelen op het moment dat ie ietsjes warmer is, maar ik vind ook een evt verbetering van het brandstofverbruik wel een goed argument om evt de olie te vervangen, denkt iemand dat het zou kunnen schelen?
Ik laat het doen... Kost mij toch geen kont..
Als je het zelf doet zit je met de oude olie...
Tis een simpel klusje op zich..Dikke schroef onderaan eruit draaien en olie eruit laten lopen in een grote bak. Als die wat uitgedruppeld is draai je het filter eraf! Daar loopt ook nog wel wat uit!
Vervolgens nieuwe filter erop.. En schroef er weer in natuurlijk.. En vullen maar met nieuwe verse olie..
Als je het zelf doet zit je met de oude olie...

Tis een simpel klusje op zich..Dikke schroef onderaan eruit draaien en olie eruit laten lopen in een grote bak. Als die wat uitgedruppeld is draai je het filter eraf! Daar loopt ook nog wel wat uit!
Vervolgens nieuwe filter erop.. En schroef er weer in natuurlijk.. En vullen maar met nieuwe verse olie..
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2744
- Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
- Location: Fijnaart (West Brabant)
- Contact:
Brutus wrote:Ik laat het doen... Kost mij toch geen kont..
Als je het zelf doet zit je met de oude olie...![]()
Tis een simpel klusje op zich..Dikke schroef onderaan eruit draaien en olie eruit laten lopen in een grote bak. Als die wat uitgedruppeld is draai je het filter eraf! Daar loopt ook nog wel wat uit!
Vervolgens nieuwe filter erop.. En schroef er weer in natuurlijk.. En vullen maar met nieuwe verse olie..
ehm dat is de motorolie. Hij bedoelde volgens mij de versnellingsbakolie.
Om die te vervangen moet je ff je linker voorwiel eraf halen en dan zitten daar 2 aftappluggen. Allebei losdraaien en leeg laten lopen, dan de onderste er weer indraaien en de olie via het bovenste gat erin gieten totdat het er weer uitkomt.
Zelf nog nooit gedaan, maar zo schreef sander het ooit op het forum. (vast nog wel te vinden via search)

Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)
- Joris
- AX Master Spammer
- Posts: 2018
- Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
- Location: Heerenveen (Friesland)
- Contact:
master-arnie wrote:Ik gooi dr ook goedkope olie in, iets van 7 euro voor 4 liter, de mijne stookt het toch wel op, ongeveer een litertje op de 3000-4000 km.
Bij mij gaat er altijd kwaliteit in... Mijn AX verbruikt tot nu toe nog geen druppel olie
die heeft meer stilgestaan dan gereden

Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Joris wrote:master-arnie wrote:Ik gooi dr ook goedkope olie in, iets van 7 euro voor 4 liter, de mijne stookt het toch wel op, ongeveer een litertje op de 3000-4000 km.
Bij mij gaat er altijd kwaliteit in... Mijn AX verbruikt tot nu toe nog geen druppel olie
die heeft meer stilgestaan dan gereden
Ghehe, sinds kort niet meer

Freude am Fahren.
Buks wrote:help me ff want heb momenteel mn haynes niet bij de hand: Wat voor type versnellingsbakolie gaat er in een AX? De brezan heeft 75W90 voor 6e per liter, en 75W80 halfsynth. voor 12e per liter, wat is nu wijs, en hoeveel gaat erin? (dacht 2 l)
tnx alvast als iemand het weet of ff kan opzoeken..
2 liter
75w90
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
mwah wil em juist vervangen omdat ik em redelijk vind schakelen op temperatuur, maar niet zo lekker als ie koud is, bovendien heb ik het idee dat er wel eens wat weinig in zou kunnen zitten, maar weet iemand met ZEKERHEID waar de 2 getallen voor staan, en wat dus het verschil in gedrag is bij verschillende temeraturen tussen:
75W80
75W90
tnx alvast, wil het ff 100% zeker weten voordat ik de olie 2x kan gaan vervangen..
75W80
75W90
tnx alvast, wil het ff 100% zeker weten voordat ik de olie 2x kan gaan vervangen..
Beste Antoine,
Even een paar dingetjes om je aan te vullen / verbeteren.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het volgende wat je zegt:
ben ik het niet helemaal mee eens.
Een hoge viscositeit wil zeggen dat de vloeistof stroperig is, dus een hoog cijfer.
Een lage viscositeit wil juist zeggen dat de vloeistof erg vloeibaar is (= een laag cijfer zoals in je eerste quote staat).
Verder vond ik het een heel duidelijk verhaal van je. tnx
Groeten,
Tjisse
Even een paar dingetjes om je aan te vullen / verbeteren.
Hoe lager het cijfer, hoe vloeibaarder.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het volgende wat je zegt:
Overigens is een hoge viscositeit (= een laag cijfer) niet zaligmakend.
ben ik het niet helemaal mee eens.
Een hoge viscositeit wil zeggen dat de vloeistof stroperig is, dus een hoog cijfer.
Een lage viscositeit wil juist zeggen dat de vloeistof erg vloeibaar is (= een laag cijfer zoals in je eerste quote staat).
Verder vond ik het een heel duidelijk verhaal van je. tnx
Groeten,
Tjisse
Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)
uiteindelijk op aanraden van de brezan toch de 75W/80W versie genomen, wel duurder dus, was bij elkaar voor 2l 22e (kroon olie). Staat wel specifiek op de fles dat deze voor renault en PSA gemaakt is dus dat schept vertrouwen. Weet iemand die een keer zn olie vervangen heeft hoe dat precies in zn werk gaat? Welke tools/maten van tools heb je nodig en is het moeilijk?