Wat voor soort Olie en hoeveel?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

en het vervangen op zich? klink allemaal vrij gemakkelijk, of is het stiekem best nog een rotklusje? want dan is het misschien niet de moeite waard...Uiteindelijk vind ik em prima schakelen op het moment dat ie ietsjes warmer is, maar ik vind ook een evt verbetering van het brandstofverbruik wel een goed argument om evt de olie te vervangen, denkt iemand dat het zou kunnen schelen?

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Ik laat het doen... Kost mij toch geen kont..

Als je het zelf doet zit je met de oude olie... :?

Tis een simpel klusje op zich..Dikke schroef onderaan eruit draaien en olie eruit laten lopen in een grote bak. Als die wat uitgedruppeld is draai je het filter eraf! Daar loopt ook nog wel wat uit!

Vervolgens nieuwe filter erop.. En schroef er weer in natuurlijk.. En vullen maar met nieuwe verse olie..

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

bedoelde de transmissie olie he, daar zit toch geen apart filter bij?? want de normale olie heb ik al gedaan nl...

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Brutus wrote:Ik laat het doen... Kost mij toch geen kont..

Als je het zelf doet zit je met de oude olie... :?

Tis een simpel klusje op zich..Dikke schroef onderaan eruit draaien en olie eruit laten lopen in een grote bak. Als die wat uitgedruppeld is draai je het filter eraf! Daar loopt ook nog wel wat uit!

Vervolgens nieuwe filter erop.. En schroef er weer in natuurlijk.. En vullen maar met nieuwe verse olie..


ehm dat is de motorolie. Hij bedoelde volgens mij de versnellingsbakolie.

Om die te vervangen moet je ff je linker voorwiel eraf halen en dan zitten daar 2 aftappluggen. Allebei losdraaien en leeg laten lopen, dan de onderste er weer indraaien en de olie via het bovenste gat erin gieten totdat het er weer uitkomt.

Zelf nog nooit gedaan, maar zo schreef sander het ooit op het forum. (vast nog wel te vinden via search) :wink:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Buks wrote:bedoelde de transmissie olie he, daar zit toch geen apart filter bij?? want de normale olie heb ik al gedaan nl...


Mijn fout.. :oops:

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ik gooi dr ook goedkope olie in, iets van 7 euro voor 4 liter, de mijne stookt het toch wel op, ongeveer een litertje op de 3000-4000 km.


Bij mij gaat er altijd kwaliteit in... Mijn AX verbruikt tot nu toe nog geen druppel olie 8)
Freude am Fahren.

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

master-arnie wrote:
Ik gooi dr ook goedkope olie in, iets van 7 euro voor 4 liter, de mijne stookt het toch wel op, ongeveer een litertje op de 3000-4000 km.


Bij mij gaat er altijd kwaliteit in... Mijn AX verbruikt tot nu toe nog geen druppel olie 8)


die heeft meer stilgestaan dan gereden :P
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Joris wrote:
master-arnie wrote:
Ik gooi dr ook goedkope olie in, iets van 7 euro voor 4 liter, de mijne stookt het toch wel op, ongeveer een litertje op de 3000-4000 km.


Bij mij gaat er altijd kwaliteit in... Mijn AX verbruikt tot nu toe nog geen druppel olie 8)


die heeft meer stilgestaan dan gereden :P


Ghehe, sinds kort niet meer :wink:
Freude am Fahren.

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Het is wel zo over het algemeen: duurdere olie is betere kwaliteit en dat zie je terug in het verbruik/ levensduur. Maar je kunt je afvragen of een bus olie kopen van bijna 40 euro wel nut heeft voor een AX.

Volgens mij kan er net zo goed Halfords olie in.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

help me ff want heb momenteel mn haynes niet bij de hand: Wat voor type versnellingsbakolie gaat er in een AX? De brezan heeft 75W90 voor 6e per liter, en 75W80 halfsynth. voor 12e per liter, wat is nu wijs, en hoeveel gaat erin? (dacht 2 l)

tnx alvast als iemand het weet of ff kan opzoeken..

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Buks wrote:help me ff want heb momenteel mn haynes niet bij de hand: Wat voor type versnellingsbakolie gaat er in een AX? De brezan heeft 75W90 voor 6e per liter, en 75W80 halfsynth. voor 12e per liter, wat is nu wijs, en hoeveel gaat erin? (dacht 2 l)

tnx alvast als iemand het weet of ff kan opzoeken..

2 liter

75w90
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

75 of 80W staat er in de ATH
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

maar jullie denken dat het dus niet uit zal maken dat een 75w90 olie iets afwijkt van de specs die de kluwer opgeeft? scheelt wel vrij veel geld nl.. En wat is het verschil tussen 75w80 en 75W90 qua gedrag enzo, want dat kan ik nooit onthouden;)!!

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

volgens mij hoe hoger het nummer hoe dikker de olie met de 90 zul je dus aan het begin iets stugger schakelen als de olie nog niet warm is, bij wat oudere versnellingsbakken zou ik dan eerder voor de wat dunnere gaan

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

mwah wil em juist vervangen omdat ik em redelijk vind schakelen op temperatuur, maar niet zo lekker als ie koud is, bovendien heb ik het idee dat er wel eens wat weinig in zou kunnen zitten, maar weet iemand met ZEKERHEID waar de 2 getallen voor staan, en wat dus het verschil in gedrag is bij verschillende temeraturen tussen:

75W80
75W90

tnx alvast, wil het ff 100% zeker weten voordat ik de olie 2x kan gaan vervangen..

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

Beste Antoine,

Even een paar dingetjes om je aan te vullen / verbeteren.

Hoe lager het cijfer, hoe vloeibaarder.


Hier ben ik het helemaal mee eens.

Het volgende wat je zegt:
Overigens is een hoge viscositeit (= een laag cijfer) niet zaligmakend.

ben ik het niet helemaal mee eens.

Een hoge viscositeit wil zeggen dat de vloeistof stroperig is, dus een hoog cijfer.
Een lage viscositeit wil juist zeggen dat de vloeistof erg vloeibaar is (= een laag cijfer zoals in je eerste quote staat).

Verder vond ik het een heel duidelijk verhaal van je. tnx


Groeten,

Tjisse

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

W90 schakelt ie moeilijker als ie koud is doordat de olie wat dikker is.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ok ja daar heb ik dus niet echt zin in
weet iemand tot slot nog of er halfsynth. in MOET, of mag er ook gewoon mineraal in?

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ik zou gewoon de goedkoopste nemen ik heb met die van de brezan goede ervaring in mijn oldtimer

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

uiteindelijk op aanraden van de brezan toch de 75W/80W versie genomen, wel duurder dus, was bij elkaar voor 2l 22e (kroon olie). Staat wel specifiek op de fles dat deze voor renault en PSA gemaakt is dus dat schept vertrouwen. Weet iemand die een keer zn olie vervangen heeft hoe dat precies in zn werk gaat? Welke tools/maten van tools heb je nodig en is het moeilijk?

Post Reply