Keuring, of afzetten?

Plaats en deel hier je frustraties.
Geflitst, AX een stukkie korter, roest etc.

Moderators: Rock's, webmasters

hot_femeel
AX liefhebber
AX liefhebber

Keuring, of afzetten?

Post by hot_femeel »

Laat ik jullie maar eens vertellen over Citroendealer van Oord in Utrecht. Hij had mijn geliefde Ax-je afgekeurd op een paar feiten die wel goed waren!

Volgens het onafhankelijke keurstation in Nieuwegein was het echt belachelijk dat het AX-je afgekeurd was op die punten, want er was helemaal niets mis mee.

En nu komt het mooie:
Een maand nadat de Citroendealer de AX afgekeurd had krijg ik post van ze

Een persoonlijke uitnodiging voor een ocassion- uitverkoop.!:shock:

Nou vraag ik je! Is dat afzetterij en met voorbedachte rade een oud autootje afkeuren of ben ik nou gek? :?

Mijn tip aan alle liefhebbers die niet voor de gek gehouden willen worden:
GA NIET NAAR CITROENDEALER VAN OORD OP DE AUTOBOULEVARD VAN UTRECHT!
De kans bestaat namelijk dat ze je erin laten trappen!
Grrrrrrr, Hot_femeel

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Kakelbont »

naaistreek ja!. Waarop keurde ze hem af dan?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

Hoeveel tijd zat er tussen beide keuringen?

Brief sturen naar RDW.. Met uitleg.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Saxo.VTS.16v »

Ja, wat waren de afkeurpunten?
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

hot_femeel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by hot_femeel »

Hoi,

Tussen de keuringen in zaten 2 weken. De eerste keurmeester van citroen vertelde me dat reparatie rond de ?640,- zou gaan kosten. Na de eerste keuring was er een sleutelmeeting, waar de jongens zeiden dat de auto niet afgekeurd kon worden op een aantal punten.

1 afkeur was goed, dat was dat er een gaatje zat in de uitlaat. heeft Sander voor me gelast, nieuwe ring erop en was klaar. (?4,- voor ringetje)

Tweede punt van afkeur waren de banden. Die ze er zelf onder hadden gelegd vorig jaar. Het profiel hiervan was ruim 1.8 mm.

Derde afkeur was dat volgens de citroenmonteur de remmen achter muurvast zaten en het zeker niet meer deden. Ze zouden ze open moeten slijpen en vervangen. Ik heb nog gevraagd of ik dat met rijden en remmen niet had moeten merlken dattie achter niet remde, maar dat hoefde niet omdat je voor harder remt als achter. Hij vond het wel gevaarlijk als ik er mee naar huis ging rijden.

De keuring door het onafhankelijke bedrijf hebben ze uitgevoerd met de kennis dat ze hem af hadden gekeurd op deze punten. Ze hebben dus extra aandacht besteed aan de banden en de remmen voor en achter. En ze hebben extra gekeken of de uitlaat goed dicht was.

De keurmeester van dit bedrijf in Nieuwegein heeft op me gewacht toen ik hem kwam halen, om me te vertellen dat de remmen echt heel goed waren, en dat de banden helemaal niet vervangen hoefden te worden. Hij heeft me wel drie keer gezegd dat hij het echt belachelijk vond om de AX af te keuren, omdat er helemaal niets mis mee was. Een van de banden kreeg wel een punt van aandacht, omdat er een paar hele kleine scheurtjes in zaten, maar was zeker geen punt van afkeur.

Wat ze ook nog ontdekten was dat de radiator verstopt zat. Ze hebben hem vervangen op mijn verzoek, omdat ik het inderdaad wel altijd heel koud had in de winter. Vreemd is echter, dat de citroenman vorig jaar de aanjager heeft vervangen, maar dus helemaal niet heeft geconstateerd dat de radiator verstopt zat. Terwijl ik deze AX al een jaar of drie heb, en de verwarming het eigenlijk al nooit deed! De onafhankelijke monteur merkte het meteen op, en stelde voor om er iets aan te doen. Wat me een goed idee leek. (dit alles inclusief keuring kostte me iets meer als ?200,- en dan hebben ze voor de extra service, het vervangen van olie en het wachten op me niet meegerekend)

Trouwens, toen ik bij de dealer zei dat ik de AX weer mee ging nemen, en hem niet wilde laten afkeuren, maar nog eens wilde kijken of iemand van de club hem wilde repareren, deed de man een beetje moeilijk. Hij zei nogmaals dat er ver mee rijden niet verstandig was vanwege de remmen, en dat repareren heel duur zou zijn. Dit bleek dus bullshit!

De AX is dus gered, omdat er een paar mannen op dit forum zeiden dat ze wel wilde proberen om de AX te repareren, voordat ik hem af zou laten keuren! Hulde aan de jongens van het sleutelteam!
Grrrrrrr, Hot_femeel

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Saxo.VTS.16v »

hot_femeel wrote:Trouwens, toen ik bij de dealer zei dat ik de AX weer mee ging nemen, en hem niet wilde laten afkeuren, maar nog eens wilde kijken of iemand van de club hem wilde repareren, deed de man een beetje moeilijk. Hij zei nogmaals dat er ver mee rijden niet verstandig was vanwege de remmen, en dat repareren heel duur zou zijn. Dit bleek dus bullshit!

Ze waren gewoon bang om door de mand te vallen natuurlijk!
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Dus jongens (en meisjes ;) ) Kijk alsjeblieft uit met die garages. Er zitten een heleboel eikels tussen die misbruik maken van het feit dat er maar weinig mensen verstand hebben van auto's.

Doe je apk een maand van te voren (Niet zeuren kost 45 euro in de 12 jaar) Wordt ie goed gekeurd is er niets aan de hand. Bij afkeur zet je punten op het forum dan krijg je te horen of het terecht is of niet. Er zijn een aantal mensen op het forum die je dat zo kunnen vertellen.

Bij de moeilijkere dingen is er altijd nog eens in de maand een meeting. En anders dan valt er altijd wel iets te regellen die bij je langskomt voor of jij daar als dat kan.

Als er behoefte aan is dan kan ik wel eens een lijstje maken met vaak voorkomende apk afkeurpunten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

hot_femeel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by hot_femeel »

Sander wrote:Doe je apk een maand van te voren (Niet zeuren kost 45 euro in de 12 jaar) Wordt ie goed gekeurd is er niets aan de hand. Bij afkeur zet je punten op het forum dan krijg je te horen of het terecht is of niet. Er zijn een aantal mensen op het forum die je dat zo kunnen vertellen.

Als er behoefte aan is dan kan ik wel eens een lijstje maken met vaak voorkomende apk afkeurpunten.

Hoi Sander,

Je bent een soort van Sleutel-Held!

Het lijkt mij inderdaad ook een goed idee om een lijstje te maken. Dan kun je alvast voordat je naar de keuring moet wat dingen vervangen/repareren/controleren.
Ook is het fijn om te weten dat je zelf ook best wel wat kan sleutelen aan je autootje. Dat heb ik nu van jullie geleerd op die sleutelmeeting. Veel mensen weten of durven vaak niet zelf aan autoos te morrelen omdat ze bang zijn meer stuk te maken als te repareren. Ik was ook zo iemand. Als dan vertelt wordt dat je best zelf wat kan doen, dan scheelt dat ook veel!

Dingen die denk ik op een lijstje zouden kunnen? Banden, slangetjes van rubber in de motor (daar hebben ze mij ook al een paar keer flink wat geld mee afhandig gemaakt, terwijl zelf repareren eigenlijk best makkelijk is!) :wink: En wat dacht je van de verschillende vloeistoffen aanvullen/vervangen?

Wanneer is eigenlijk de volgende meeting? Ik heb er nu alweer zin in!
Grrrrrrr, Hot_femeel

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eriks »

Bij een garage kun je altijd belazerd worden, niet alleen bij de APK. Kom je voor nieuwe remblokken, dan zijn er garages die al snel zeggen dat je de schijven ook moet laten vervangen, terwijl die nog dik, vlak, recht en effen zijn. Of in het ergste geval zien ze dat je puike schokbrekers aan vervaning toe zijn.

Helaas zijn vrouwen nog sneller de klos.

In de laatste ANWB kampioen stond een heel stuk over garages. Dat ging over de grote beurt. Ik zal eens zien of ik het nog kan vinden. Het was een onderzoek naar de kwaliteit van de grote beurt. En inderdaad, dingen waren vervangen terwijl het niet nodig was, andere dingen niet terwijl dat juist wel nodig was (geen leuk klusje misschien, of te veel werk??) en weer andere dingen stonden op de factuur maar waren absuluut niet uitgevoerd.

Ik heb ook een hekel aan mensen die dingen doen waar je niet om gevraagd heb. Ruitenwisser vloeistof is bijgevuld bijvoorbeeld, terwijl je thuis nog een dikke 6 liter hebt staan. Heel aardig van ze, maar als het je 5 euro kost hoeft het natuurlijk niet.

probeer een goede garage te vinden waar anderen al goed ervaringen hebben en wordt daar vaste klant.

Dit is de link naar hert stukje uit de kampioen, de introductie

En hier naar de test resultaten

De 10 beste beurten
Citroën-dealer De Jong's Autobedrijven in Leiden
Skoda-dealer Martin Schilder in Alkmaar
Citroën-dealer P. van Empel in Berlicum
Volkswagen-dealer Autoland Van den Burg in Heerenveen
Toyota-dealer Louwman in Den Haag
Subaru-dealer Van der Ploeg in Kollumerzwaag
Chrysler-dealer Countycar in Rotterdam
Volkswagen-dealer De Waal Autogroep in Culemborg
Volkswagen-dealer Wittebrug in Voorburg
Renault-dealer Autohaag Zeeuw in Den Haag

De 10 slechtste beurten
Volkswagen-dealer Wittebrug in Den Haag
Dealer Chrysler Jeep in Den Haag
Fiat-dealer Boot-Rialto in Noordwijk
Mazda-dealer Baak Autocenter in Alphen a/d Rijn
Opel-garage Eef en Huub in Berkel en Rodenrijs
Citroën-garage Mooyman in Den Haag
Snelfitter Kwik Fit in Den Haag
Fiat-dealer Preuninger in Zoetermeer
Universele garage Ten Raa in Epe
Citroën-garage Autobedrijf Rob Huijben in Breda.

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eriks »

Ik heb de kampioen er nog eens bijgepakt voor de hele lijst. Helaas staat Citroen van Oord in Utrecht er niet tussen.

hot_femeel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by hot_femeel »

Eriks wrote:Ik heb de kampioen er nog eens bijgepakt voor de hele lijst. Helaas staat Citroën van Oord in Utrecht er niet tussen.

Nee, klopt. ik had zelf ook al gekeken. Ook heb ik geprobeerd om bij de ANWB iets van een klacht ofzo in te dienen. Maar dat kan niet. Vandaar dat ik deze "frustratie" zo maar even gemeld heb! :P

Vreemd eigenlijk dat er niet zoiets is als een meldpunt 'oplichterij' APK/Beurt!?

En ja, ze zien een vrouw aankomen met een autootje, en jammer genoeg denken nog steeds een aantal mannen dat ze die dan eens lekker kunnen pakken (eh, foute woordkeus?) op hun vermoede gebrek aan auto-kennis! Een beetje bluffen en met moeilijke auto-woorden strooien wil nog wel eens werken :wink: :wink: :wink: Werkt voor mannen trouwens ook erg goed. ook bijvoorbeeld in elektronicazaken, computerwinkels en sportzaken is dat een goede manier om als vrouw/man een betere service te krijgen. Moet je natuurlijk wel een beetje weten waar je het over hebt, anders zeg je hele gekke dingen! :lol:
Grrrrrrr, Hot_femeel

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WouterL »

Ik moet je garage toch echt voor een deel wel gelijk geven!

1. Gaatje in de uitlaat --> lassen is een tijdelijke oplossing. Je zal binnen niet al te lange tijd alsnog aan een nieuwe uitlaat toe zijn. Daar naast is het lassen van een uitlaat vrij delicaat en is de kans dat het niet goed gaat redelijk groot.

2. Banden met ruim 1,8mm is MEGA weinig!! Nieuwe banden hebben 8mm profiel en aanbevolen wordt om ze zodra je onder de 2,5mm zit te vervangen. Ook hier zou je weer kunnen zeggen dat je er nog wel even mee door had kunnen rijden, maar in de praktijk komt het dan neer op doorrijden tot de volgende APK. Je rijdt dan dus vrijwel een volledig jaar rond met banden waar nauwelijks profiel op zit. En bovendien mag het niet eens meer zodra je onder de 1,6 komt.

3. Het verhaal over je achterremmen is wel vaag trouwens.

Verder is het helemaal niet raar dat je reclame over occasion's krijgt hoor. Je zit gewoon in hun adressenbestand en krijgt dus de standaard mailings ...

hot_femeel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by hot_femeel »

Ja, het is ook wel zo dat er nog weinig profiel op de banden zat, maar afkeuren mag je een auto niet als er meer als 1,6 mm op zit!
De uitlaat lassen was ook de oplossing van de garage, dus is nog helemaal niet vreemd om dat zelf te doen. Het was op een oude lasnaad. Die uitlaat moet inderdaad nog wel een keer vervangen worden, maar dat heeft dus geen haast.

Die remmen waren volgens hen dus het grootste euvel, maar daar was helemaal niets mee!

Die occasion folders krijg je inderdaad wel vaker. Maar dit was zo kort na het afkeuren van mijn auto dat ik er toch een beetje een bijsmaak van kreeg. Net alsof ze hem hebben gekeurd met het idee om hem af te keuren zodat ik snel een nieuwe kon kopen! Maar ja, dat kan ik inderdaad niet zeker weten!
Grrrrrrr, Hot_femeel

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

1 Uitlaat lassen is simpel deze was trouwens wel heel rot Dus vervangen is nodig. Maar als er een gaatje in een verder goede uitlaat zit is het heel makkelijk te lassen. Deze uitlaat heb ik uiteindelijk dicht gekregen. Ik ben geen professionele lasser dus als ik het kan, kan bijna iedereen het.

2 Volgens mij was het profiel bijna overal meer dan 1,8 mm wel heel vreemd dat die garage ??n band had vervangen niet al te lang geleden. Maar 1,6 is gewoon heel weinig. En met 2,5 zou je inderdaad nieuwe banden moeten kopen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by WouterL »

Klein gaatje in verder nog goede uitlaat ok .. Maar als ie verder nog goed is de kans op gaatjes ook niet zo groot ...

Ik wil het gedrag van die garage ook niet verdedigen hoor. Ze moeten op zijn minst aangeven dat het nog mogelijk is dingen tijdelijk op te lappen .. of dat je nog wel een paar 1000 km op je banden rond kunt rijden, maar dat het eigenlijk vervangen moet worden ....

hot_femeel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by hot_femeel »

Ja, ze zouden gewoon goed moeten keuren als het nog mag, en dan aanbevelingen doen. Maar ze hebben gewoon glashard tegen me gezegd: " Hij is afgekeurd, en komt alleen door de keuring als we 1,2,3 repareren en dat kost u ?640,-". Zo is er geen sprake van een keuze:roll:. Maar volgende sleutelmeeting denk ik dat ik er maar een nieuwe uitlaat onder zet. En nieuwe banden misschien. Dan kunnen we in de zomer ook weer een eindje ermee rijden!
Grrrrrrr, Hot_femeel

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

RDW Heeft aangekondigd dat een apk afkeur met formulieren moet zijn.

Wat is het punt zonder formulier heb je geen poot om op te staan
met formulier kan je beroep aanteken op afkeur punten en een herkeuring van de RDW vragen.

Een keuringsinstatie die dus op een goed onderdeel afkeurt om geld te verdienen mag boetes gaan verwachten
De RDW gaat dit zelf ook uitproberen bij bedrijven
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

hot_femeel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by hot_femeel »

Weet je dat ik niet eens formulieren meegekregen heb? Bij de tweede keuring wel, inclusief plattegrond en checklist die ze gebruikt hadden!
Grrrrrrr, Hot_femeel

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Brutus »

hot_femeel wrote:Weet je dat ik niet eens formulieren meegekregen heb? Bij de tweede keuring wel, inclusief plattegrond en checklist die ze gebruikt hadden!

Slechte garage dus...

Toen mijn vorige auto afgekeurd was op bepaalde punten hoor je het op papier mee te krijgen.. Net als risicopunten voor volgend jaar!

Zodoende kun je met je auto bij de RDW langs met die papieren als je het ergens niet mee eens bent... Goede les voor volgend jaar.. altijd een papier mee vragen met apk afkeurpunten.. :!:

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

Hangt ervan af als ze hem afmelden als afgekeurt dan mag je er de weg niet meer mee op. Als alleen de apk verlopen is doen ze er minder moeilijk over.

Post Reply