wielbouten
Moderators: denny, vtspower, webmasters
wielbouten
vraagje:
verwissel een bandje bij je AX en er draaien twee wielbouten door.
Wat doe je dan oftewel hoeveel van de auto moet ik vervangen wil het wiel weer aan de auto kunnen.
verwissel een bandje bij je AX en er draaien twee wielbouten door.
Wat doe je dan oftewel hoeveel van de auto moet ik vervangen wil het wiel weer aan de auto kunnen.
A X E L E R E N !!!
Hangt ervan af is de draad op de bout dol of in de naaf. Als die in de naaf dol is dan moet je een nieuwe naaf hebben en een nieuw wiellager. Goedkoper is dan een nieuwe veerpoot halen op de sloop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
wedervraag:
is het probleem voor of achter?
mogelijkheid 1 is dat de bouten niet goed meer zijn, vergelijken met goede bout en eventueel vervangen.
Anders de volgende vervangingen:
Probleem voor betekend vervangen van de wielnaaf. Voorpoot moet er dan onderuit en met een pers de naaf er uit halen. Deze actie kost meestal een naaf en een wiellager.
Probleem achter is gewoon omwisselen van de remtrommel.
P.
is het probleem voor of achter?
mogelijkheid 1 is dat de bouten niet goed meer zijn, vergelijken met goede bout en eventueel vervangen.
Anders de volgende vervangingen:
Probleem voor betekend vervangen van de wielnaaf. Voorpoot moet er dan onderuit en met een pers de naaf er uit halen. Deze actie kost meestal een naaf en een wiellager.
Probleem achter is gewoon omwisselen van de remtrommel.
P.
zonde en vreemd dat de bouten niet passen
achter is een stuk eenvoudiger op te lossen in ieder geval
je draait de handremkabel los achter en met bout 32 draai je de moer los die achter het dopje zit.
dit doe je ook op de sloop en je bouwt die van de sloop terug
kosten zijn vrij minimaal denk ik
achter is een stuk eenvoudiger op te lossen in ieder geval
je draait de handremkabel los achter en met bout 32 draai je de moer los die achter het dopje zit.
dit doe je ook op de sloop en je bouwt die van de sloop terug
kosten zijn vrij minimaal denk ik
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Ok, ik heb dus een schroefdraad in de naaf dolgedraait. Ik kan voor 100 euro aan 2 GTI voorpoten komen, of zal ik er een nieuwe naaf+lager op laten zetten?
Iemand idee waar ik slimmer aan doe?
En gelijk het volgende. Wielbouten va neen Saxo VTS zijn toch langer als die van een AX GTI, de dealer zegt namelijk van niet. Doordat de bouten niet vergenoeg in de naaf staken zijn ze dol geworden denk ik
Iemand idee waar ik slimmer aan doe?
En gelijk het volgende. Wielbouten va neen Saxo VTS zijn toch langer als die van een AX GTI, de dealer zegt namelijk van niet. Doordat de bouten niet vergenoeg in de naaf staken zijn ze dol geworden denk ik
Freude am Fahren.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
kakanox wrote:da's eigenlijk ook nog niet zo stom Browny! Als ik me niet vergis zijn er hier @ forum ook mensen die draad kunnen tappen!
ik weet in woerden een bedrijf in hydrauliek die eigenlijk vrijwel elk draad kunnen tappen, ook de zeer sporadische maten. Wij hadden het inwendige draad van een homokineet van een Transporten een beetje gemold en toen daar ff laten fixen voor nop.
master-arnie wrote::roll: Ok, ik heb dus een schroefdraad in de naaf dolgedraait. Ik kan voor 100 euro aan 2 GTI voorpoten komen, of zal ik er een nieuwe naaf+lager op laten zetten?
Iemand idee waar ik slimmer aan doe?
En gelijk het volgende. Wielbouten va neen Saxo VTS zijn toch langer als die van een AX GTI, de dealer zegt namelijk van niet. Doordat de bouten niet vergenoeg in de naaf staken zijn ze dol geworden denk ik
Ik zou dan voor die voorpoten gaan. Nieuw wiellager had ik pas voor 50 euro (incl. de nodige korting). Dit is alleen voor het lager, dus exclusief montage. Tel daarbij op je kosten voor het laten persen van je wiellagers.
master-arnie wrote:Of ik moet een grotere boutmaat gaan nemen, maar zijn daar makkelijk bouten voor te krijgen?
als ze iets hebben om die maat inwendig te kunnen tappen zullen ze ook wel een boutje kunnen leveren ervoor. Moet alleen wel konisch zijn dan. Ik zou het gewoon proberen, opnieuw te laten tappen, kost weinig moeite en vaak is het draad niet helemaal vernaggeld, maar maar een beetje op het einde. Heb ik al vaker met dingen laten doen die ik had verneukt.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Browny wrote:master-arnie wrote:Of ik moet een grotere boutmaat gaan nemen, maar zijn daar makkelijk bouten voor te krijgen?
als ze iets hebben om die maat inwendig te kunnen tappen zullen ze ook wel een boutje kunnen leveren ervoor. Moet alleen wel konisch zijn dan. Ik zou het gewoon proberen, opnieuw te laten tappen, kost weinig moeite en vaak is het draad niet helemaal vernaggeld, maar maar een beetje op het einde. Heb ik al vaker met dingen laten doen die ik had verneukt.
Ik zal Maandag ff alles overwegen. Die kerel van die voorpoten is nu 2 weken naar Frankrijk, dus dat schiet ook niet op!
Freude am Fahren.
Jongens... Als de draad dol is kun je geen nieuwe draad tappen hoor. Dan draai je hem met dezelfde gang weer dol. De diameter is nu gewoon te groot voor dezelfde draad
Hey arne, dat kan wel. hier heb je " Seals" voor. Dit is een soort busje met aan de buitenkant en binnenkant schroefdraad. (heb ik toch nog iets aan mijn 2jaar werktuigbouwkunde gehad )
Goede en goedkope oplossing als opnieuw tappen niet gaat maar meestal is dit wel mogelijk, ik heb t ook gedaan. Veilig stevig en t minste werk.
Geen grotere bouten in ieder geval!!
Mzzls Geert
Wie niet snel is.......is laag!!
Wie niet snel is.......is laag!!
Oke ff overheen gelezen, je moet nieuwe naven. Prijstechnisch zal het weinig verschil maken een nieuw wiellager lap je ook zomaar 4 tientjes voor. Dan zou ik voor de voorpoten gaan, das een stuk minder gedoe.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Sander wrote:Oke ff overheen gelezen, je moet nieuwe naven. Prijstechnisch zal het weinig verschil maken een nieuw wiellager lap je ook zomaar 4 tientjes voor. Dan zou ik voor de voorpoten gaan, das een stuk minder gedoe.
Idd, maar hoe zijn die? En ik moet er nu 2 weken op gaan w8en. Me auto mag ik niet meer gebruiken van pa. Ik wil zo snel mogelij kweer rijden, bel morgen ff de dealer voor de onderdelenkosten en de eventueele montage daarvan...
Dat persen kan ook nooit zo'n probleem zijn. Al dat getap hier vindt ik maar niks. Bij mijn wielen moet het gewoon goed zitten en geen gezooi
Freude am Fahren.
Als jij met een losse veerpoot aan komt dan vallen de kosten wel mee. Mochten die nieuwe poten gaar zijn kan je altijd veren+dempers omzetten. Wiellagers kan je btw ook met een bankschroef persen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Sander wrote:Als jij met een losse veerpoot aan komt dan vallen de kosten wel mee. Mochten die nieuwe poten gaar zijn kan je altijd veren+dempers omzetten. Wiellagers kan je btw ook met een bankschroef persen.
Ik moet allemaal ff kijken. Heb ook nog verlagingsveren liggen, dus die kunnen er dan meteen onder.
Freude am Fahren.