wielbouten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

kees kaas
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: TueOct26, 2004 9:53:52 PM

wielbouten

Post by kees kaas »

vraagje:
verwissel een bandje bij je AX en er draaien twee wielbouten door.
Wat doe je dan oftewel hoeveel van de auto moet ik vervangen wil het wiel weer aan de auto kunnen.
A X E L E R E N !!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Hangt ervan af is de draad op de bout dol of in de naaf. Als die in de naaf dol is dan moet je een nieuwe naaf hebben en een nieuw wiellager. Goedkoper is dan een nieuwe veerpoot halen op de sloop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

wedervraag:

is het probleem voor of achter?

mogelijkheid 1 is dat de bouten niet goed meer zijn, vergelijken met goede bout en eventueel vervangen.

Anders de volgende vervangingen:


Probleem voor betekend vervangen van de wielnaaf. Voorpoot moet er dan onderuit en met een pers de naaf er uit halen. Deze actie kost meestal een naaf en een wiellager.

Probleem achter is gewoon omwisselen van de remtrommel.


P. :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

PeterM wrote:wedervraag:

is het probleem voor of achter?P. :)


Goeie vraag :wink:
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

kees kaas
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: TueOct26, 2004 9:53:52 PM

wielbouten

Post by kees kaas »

het probleem zit achter.
andere bouten geprobeerd, helpt niet
A X E L E R E N !!!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

zonde en vreemd dat de bouten niet passen

achter is een stuk eenvoudiger op te lossen in ieder geval


je draait de handremkabel los achter en met bout 32 draai je de moer los die achter het dopje zit.


dit doe je ook op de sloop en je bouwt die van de sloop terug

kosten zijn vrij minimaal denk ik
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

:roll: Ok, ik heb dus een schroefdraad in de naaf dolgedraait. Ik kan voor 100 euro aan 2 GTI voorpoten komen, of zal ik er een nieuwe naaf+lager op laten zetten? :roll:

Iemand idee waar ik slimmer aan doe?

En gelijk het volgende. Wielbouten va neen Saxo VTS zijn toch langer als die van een AX GTI, de dealer zegt namelijk van niet. Doordat de bouten niet vergenoeg in de naaf staken zijn ze dol geworden denk ik :(
Freude am Fahren.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

naaf demonteren en bij een ijzerboer nieuw draad erin laten tappen?
anders gewoon die veerpoten kopen, kan nooit kwaad en niet heel veel duurder dan nieuwe naaf en wiellager samen. Je moet echter wel laten uitlijnen dan volgens mij.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

da's eigenlijk ook nog niet zo stom Browny! Als ik me niet vergis zijn er hier @ forum ook mensen die draad kunnen tappen!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

kakanox wrote:da's eigenlijk ook nog niet zo stom Browny! Als ik me niet vergis zijn er hier @ forum ook mensen die draad kunnen tappen!


ik weet in woerden een bedrijf in hydrauliek die eigenlijk vrijwel elk draad kunnen tappen, ook de zeer sporadische maten. Wij hadden het inwendige draad van een homokineet van een Transporten een beetje gemold en toen daar ff laten fixen voor nop.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

je hoeft niet je lager te vervangen om draad te tappen. Naar ik meen is het M14x1.50 maar dat kunnen ze wel voor je meten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Jongens... Als de draad dol is kun je geen nieuwe draad tappen hoor. Dan draai je hem met dezelfde gang weer dol. De diameter is nu gewoon te groot voor dezelfde draad.

Of ik moet een grotere boutmaat gaan nemen, maar zijn daar makkelijk bouten voor te krijgen?
Freude am Fahren.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

master-arnie wrote::roll: Ok, ik heb dus een schroefdraad in de naaf dolgedraait. Ik kan voor 100 euro aan 2 GTI voorpoten komen, of zal ik er een nieuwe naaf+lager op laten zetten? :roll:

Iemand idee waar ik slimmer aan doe?

En gelijk het volgende. Wielbouten va neen Saxo VTS zijn toch langer als die van een AX GTI, de dealer zegt namelijk van niet. Doordat de bouten niet vergenoeg in de naaf staken zijn ze dol geworden denk ik :(


Ik zou dan voor die voorpoten gaan. Nieuw wiellager had ik pas voor 50 euro (incl. de nodige korting). Dit is alleen voor het lager, dus exclusief montage. Tel daarbij op je kosten voor het laten persen van je wiellagers.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

master-arnie wrote:Of ik moet een grotere boutmaat gaan nemen, maar zijn daar makkelijk bouten voor te krijgen?


als ze iets hebben om die maat inwendig te kunnen tappen zullen ze ook wel een boutje kunnen leveren ervoor. Moet alleen wel konisch zijn dan. Ik zou het gewoon proberen, opnieuw te laten tappen, kost weinig moeite en vaak is het draad niet helemaal vernaggeld, maar maar een beetje op het einde. Heb ik al vaker met dingen laten doen die ik had verneukt.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Browny wrote:
master-arnie wrote:Of ik moet een grotere boutmaat gaan nemen, maar zijn daar makkelijk bouten voor te krijgen?


als ze iets hebben om die maat inwendig te kunnen tappen zullen ze ook wel een boutje kunnen leveren ervoor. Moet alleen wel konisch zijn dan. Ik zou het gewoon proberen, opnieuw te laten tappen, kost weinig moeite en vaak is het draad niet helemaal vernaggeld, maar maar een beetje op het einde. Heb ik al vaker met dingen laten doen die ik had verneukt.


Ik zal Maandag ff alles overwegen. Die kerel van die voorpoten is nu 2 weken naar Frankrijk, dus dat schiet ook niet op!
Freude am Fahren.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Jongens... Als de draad dol is kun je geen nieuwe draad tappen hoor. Dan draai je hem met dezelfde gang weer dol. De diameter is nu gewoon te groot voor dezelfde draad


Hey arne, dat kan wel. hier heb je " Seals" voor. Dit is een soort busje met aan de buitenkant en binnenkant schroefdraad. (heb ik toch nog iets aan mijn 2jaar werktuigbouwkunde gehad :) )

Goede en goedkope oplossing als opnieuw tappen niet gaat maar meestal is dit wel mogelijk, ik heb t ook gedaan. Veilig stevig en t minste werk.

Geen grotere bouten in ieder geval!!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Oke ff overheen gelezen, je moet nieuwe naven. Prijstechnisch zal het weinig verschil maken een nieuw wiellager lap je ook zomaar 4 tientjes voor. Dan zou ik voor de voorpoten gaan, das een stuk minder gedoe.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Sander wrote:Oke ff overheen gelezen, je moet nieuwe naven. Prijstechnisch zal het weinig verschil maken een nieuw wiellager lap je ook zomaar 4 tientjes voor. Dan zou ik voor de voorpoten gaan, das een stuk minder gedoe.


Idd, maar hoe zijn die? En ik moet er nu 2 weken op gaan w8en. Me auto mag ik niet meer gebruiken van pa. Ik wil zo snel mogelij kweer rijden, bel morgen ff de dealer voor de onderdelenkosten en de eventueele montage daarvan...

Dat persen kan ook nooit zo'n probleem zijn. Al dat getap hier vindt ik maar niks. Bij mijn wielen moet het gewoon goed zitten en geen gezooi :wink:
Freude am Fahren.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als jij met een losse veerpoot aan komt dan vallen de kosten wel mee. Mochten die nieuwe poten gaar zijn kan je altijd veren+dempers omzetten. Wiellagers kan je btw ook met een bankschroef persen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Sander wrote:Als jij met een losse veerpoot aan komt dan vallen de kosten wel mee. Mochten die nieuwe poten gaar zijn kan je altijd veren+dempers omzetten. Wiellagers kan je btw ook met een bankschroef persen.


Ik moet allemaal ff kijken. Heb ook nog verlagingsveren liggen, dus die kunnen er dan meteen onder.
Freude am Fahren.

Post Reply