Nog eens tijd voor een update, lijkt me. Er ligt alweer een dikke laag stof op mn wieiswie.
De laatste maanden heb ik weinig tijd gehad om te sleutelen en om leuke dingen te doen met de AX. Ik ben opnieuw gaan studeren en dat slorpt aardig wat tijd op. Het eerste jaar studeren zit er net op en dat wil zeggen dat ik momenteel eindelijk nog eens wat kan beunen in de schuur.
Mn bordeaux GTI heeft de laatste 10 maanden uitsluitend dienst gedaan als dagelijks vervoersmiddel en heeft zich eigenlijk prima gehouden. In die 10 maanden heb ik het volgende voorgehad:
- BDP-sensor kapot. Hier heb ik echt zitten zoeken naar waarom hij op een ochtend niet meer wilde starten. Kabelboom is er zelfs uitgeweest. Bleek domweg de BDP-sensor. De whatsapp-groep heeft me toen helpen denken en zoeken, waarvoor dank.
- Er op een vrijdagavond laat tijdens mn stage noodgedwongen een dikke demper ondergelast. Zit er nog steeds onder

- Niet zo lang erna een supersprint spruitstuk gemonteerd
- Nieuwe topmounts + regelbare koni's vooraan. Op originele veren gelaten omdat de standaard rijhoogte hier wel aan te raden is. Gemonteerd gewoon om wat beter te sturen eigenlijk. Ook laten uitlijnen nadien. De achterste dempers heb ik origineel gelaten en dat rijdt heel goed zo. De iets zachtere kont maakt hem vergevingsgezinder op hobbelige wegen.
- Vorige week een nieuwe alternator geplaatst ook. De oude begon kuren te vertonen. Ik had hem afgenomen en was er mee gereden naar een speciaalzaak vlakbij om te vragen om nieuwe kooltjes. Hij was ook erg lawaaierig geworden en vertoonde lichte speling. Daarom dan een nieuwe meegenomen.
Wel sterk, de man zag direct op zicht dat het een AX-alternator was en haalde hup direct een nieuwe (revisie) tevoorschijn.
Diezelfde namiddag dan vrij impulsief eigenlijk nog de versnellingsbak vervangen ook. Ik hoorde al eventjes een gillend geluid waarvan ik dacht dat het uit de bak kwam. We hebben de ax omhooggekrikt met de neus en ik heb alle versnellingen eens doorlopen terwijl de motor liep. Vanaf dat je de bak bij wat snelheid belaste begon hij te janken.
Ik had nog een bak liggen met maar 33k km, dus die hebben we er dan ondergezet. De AX heeft nu 142k km. Al 43k km sinds aankoop.
De AX is enorm veel stiller nu dan voorheen! Schakelt ook iets beter.
http://i741.photobucket.com/albums/xx59 ... imshl8.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i741.photobucket.com/albums/xx59 ... f4rvmt.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien ik er binnenkort mee naar Budapest rijd voor de Budapest rally (navigatierit, geen 'rally') ga ik de auto nog eens goed nazien de komende week. Hij moet ook nog opnieuw gekeurd worden.
http://www.routedusoleil.org/br16" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat rallyrijden betreft dit jaar. Weinig tijd voor en mn prioriteiten liggen momenteel helaas elders....
En ik heb iets te vieren! Ik rijd 10 jaar onafgebroken AX!
De ax waarmee het begon is inmiddels oldtimer geworden ook. Zou hem inschrijven maar hem nu al een oldtimer AX op kenteken waar ik niets mee doe..

AX-kopen is verslavend.