Saxo Onderstel

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Saxo Onderstel

Post by ZX-Cruiser »

Hey,
Omdat de veerpoten van de AX gaar zijn dacht ik eraan om gelijk maar een saxo onderstel eronder te schroeven 8)
In hoeverre past dat, past gewoon de veerpoot, draagarm, fusee etc van een willekeurige Sax (ook als het geen VTR/S is) op een AX?

En geld dat ook voor de achteras?
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

Het past wel ja, kmvrtr heeft het ook gedaan (oke, wel een 106 gti onderstel maar dat maakt niet zoveel uit dacht ik) Je moet wel wat aanpassen. Denk dat je hier en op citrosport wel het e.e.a. kunt vinden over hoe kmvrtr het heeft gedaan.

Wat je ook kunt doen is een AX GTI onderstel, dat heeft ook al 4 gaats namelijk. En dat past altijd op een AX volgens mij. Ik denk alleen wel dat ze niet zoveel op de sloop te vinden zijn...

Complete achteras hoeft toch niet per se?
Image

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Nee dat niet maar in de toekomst wel eh ;)
GTi is idd niet echt een optie, niet aan te komen denk ik zo...
Ik heb heb topic wel gelezen van KmVrtr maar echt details heb ik niet gezien...vandaar dit topic ! :)
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Rob GT wrote:Het past wel ja, kmvrtr heeft het ook gedaan (oke, wel een 106 gti onderstel maar dat maakt niet zoveel uit dacht ik) Je moet wel wat aanpassen. Denk dat je hier en op citrosport wel het e.e.a. kunt vinden over hoe kmvrtr het heeft gedaan.

Wat je ook kunt doen is een AX GTI onderstel, dat heeft ook al 4 gaats namelijk. En dat past altijd op een AX volgens mij. Ik denk alleen wel dat ze niet zoveel op de sloop te vinden zijn...

Complete achteras hoeft toch niet per se?


het voordeel van een complete VTS of GTi achteras is dat de torsiestaaf stugger zal zijn.. dus tuggere vering.
overigens heeft een saxo een ander remsysteem achter dan een 1e type ax.. een saxo heeft een remdrukverdeler achter, maar dat valt zelf ook wel op te lossen.
als je het simpel wilt houden dan haal je alleen de trommels van de sloop.. en dan dus de voorpoten gewoon.
Image

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Kan wel andere veerpoten scoren, maar onder het mom 'wat we vervangen wordt vervangen door iets mooiers/beters' :P
4-gats naven zijn ook wel erg leuk :D
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ZX-Cruiser wrote:Kan wel andere veerpoten scoren, maar onder het mom 'wat we vervangen wordt vervangen door iets mooiers/beters' :P
4-gats naven zijn ook wel erg leuk :D


voor 4gats hoef je dus alleen je trommels+naven te vervangen..
maar ik heb zo'n vermoeden dat die naven goed vast gevreten zitten??

edit: ook je velgen vervangen natuurlijk :roll:
Image

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Ik zal eindelijk die how-to eens in elkaar gaan zetten binnenkort. Zitten ook boel veel foto's bij. Gaat denk ik wel nog een paar dagen duren hoor.
Heeft iemand webspace om dat op te zetten?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

denk ut wel. Om hoeveel mb gaat het?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Anders heb ik het wel :)
MB's geen probleem :D
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

KMvrtr wrote:Ik zal eindelijk die how-to eens in elkaar gaan zetten binnenkort. Zitten ook boel veel foto's bij. Gaat denk ik wel nog een paar dagen duren hoor.
Heeft iemand webspace om dat op te zetten?


als de how to klaar is dan mail maar dan komt hij gewoon op de site van de club
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

q01z wrote:
ZX-Cruiser wrote:Kan wel andere veerpoten scoren, maar onder het mom 'wat we vervangen wordt vervangen door iets mooiers/beters' :P
4-gats naven zijn ook wel erg leuk :D


voor 4gats hoef je dus alleen je trommels+naven te vervangen..
maar ik heb zo'n vermoeden dat die naven goed vast gevreten zitten??

edit: ook je velgen vervangen natuurlijk :roll:


Ik heb een veerpoot los en idd die naaf lijkt erg veel op een 4 gats naaf van bijv. een 106.
Wie weet wat past? Zodat ik het evt kan bestellen, mocht ik overgaan op 4gats...
En Saxo onderstel moet nog wachten, we gaan eerst het bestaande onderstel strak maken, en of een saxo onderstel dan nog veel beter is is nog maar de vraag.. .:) alleen die achteras zou wel gaaf zijn!
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Het 106/Saxo onderstel zit wat steviger in elkaar. Dat zie je bijvoorbeeld ook aan de veel dikkere homokineten in de aandrijfassen.

Ben begonnen aan how-to, maar nog lang niet klaar. Pff... :sleepy3:

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

klein schopje...

ik ben ook van plan mn onderstel aan te passen naar 4 gats... ( want de ax word toch maar niet verkocht )

alleen ik zit met de volgende vragen.

achter kun je alleen te tromels vervangen? dus ik kan gewoon 2 trommels van de sloop afhalen van een willekeurig type saxo 106 ( 4 gats ) en dat past?

en voor voor kan ik gewoon 2 veerpoten ophalen van een saxo vts of kan andere types ook ? en passen mijn verlagings veren die ik nu heb op de saxo 106 veer poot?

en hoe zit het met de aandrijsassen draagarm, fusee en

en hoe kan ik zien, voelen of mijn aandrijfassen nog goed zijn .. ( als ik rij heb ik soms wel wat lawaai.. maar dat komt ook een beetje na dat ik een kleine aanvaring heb gehad met een stoepje..

en past eventueel een aandrijf ass van een saxo/106 ook? en hoe zit het met de remmen .. kun je je remklauw van je 3 gats veerpoot over zetten?

en wat ben je zo al kwijt voor een 2 trommels en 2 veerpoten op de sloop?

en de laatste vraag.. welke velgen passen er voor een 4gats ax.. ik zat zelf te denken aan een 205 1.9 gti velg ( speedlines )
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Misschien mag ik hier direct op in haken...

Ik wil achter ook schijfremmen... Hoe doen we dat? :?:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Brutus wrote:Misschien mag ik hier direct op in haken...

Ik wil achter ook schijfremmen... Hoe doen we dat? :?:


dat slopen we af van een VTS of GTI

de leidingen zal je dan zelf wel moeten aanbrengen op maat denk ik.. maar dat is het verschil ook niet!

zeker niet aangezien jij een type2 achteras hebt waarmee je gelijk achter een remdrukverdeler hebt zitten :)
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Voor kun je ook volstaan met de naven van een 205 zoals ik heb. Achter moet je wel een hele nieuwe brug hebben voor schijven. Op een GTI zitten overigens geen schijven. maar op de saxo en de 106 zitten wel achter schijven. (alleen op de sportieve modellen dan he)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Precies dat van die naven dacht ik ook gezien te hebben, 4 gats past dus gewoon ook in het lager?
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Sander wrote:maar op de saxo en de 106 zitten wel achter schijven. (alleen op de sportieve modellen dan he)


volgens mij ook alleen op de nieuwere sportieve modellen
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Marc01
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 266
Joined: MonSep20, 2004 7:52:48 PM

Post by Marc01 »

Kakelbont wrote:
Sander wrote:maar op de saxo en de 106 zitten wel achter schijven. (alleen op de sportieve modellen dan he)


volgens mij ook alleen op de nieuwere sportieve modellen


Maar dan hoef je dus alleen de naaf mee te nemen, aandrijfas e.d. past gewoon?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Achter heb je (helaas) geen aandrijfassen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply