AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Johannus »

Hey Alexander, goed bezig! (behalve met die velg natuurlijk ;) )

Ben benieuwd wat je van het weekeind allemaal van de todo-lijst af kunt strepen.

Verder heb ik ook nog wel een toevoeging voor je ToDo lijst, volgens mij doet die meter rechts nog niet zo veel:
AlexanderB wrote:[edit:] en dit:
Image
(1000 km op 1 dag, en bijna 2000 over het weekeinde, is een nieuwe mijlpaal.)

Ik heb inmiddels een uitgebouwd test-setje liggen:

Image
Image Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

volgens mij staat het contact uit? :)
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Johannus »

Jurjenz wrote:volgens mij staat het contact uit? :)
Ja dat klopt, maar daar gaat het niet om ;)

Alexander weet wel wat ik bedoel :P
Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bas_S »

Wanneer gaat dit ding nou eens pk's maken? :roll: :wink:
Altijd meer PK's dan jou!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by q01z »

goede tellerafwijking dan!
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bas_S »

q01z wrote:goede tellerafwijking dan!
Mijn diesel loopt 220!
Altijd meer PK's dan jou!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Johannus wrote:Hey Alexander, goed bezig! (behalve met die velg natuurlijk ;) )

Ben benieuwd wat je van het weekeind allemaal van de todo-lijst af kunt strepen.
In ieder geval koppakking/distri/waterpomp/alle upgrades aan het koelsysteem, en het installeren van de achter-skirts, de voor-stabi, en ik wilde gelijk de tijd nemen om alles uit te meten voor de turboslangen en spruitstukken..
Johannus wrote:
Jurjenz wrote:volgens mij staat het contact uit? :)
Ja dat klopt, maar daar gaat het niet om ;)

Alexander weet wel wat ik bedoel :P
Ja, zal dr binnenkort weer eens naar kijken. De meter werkt gewoon voor olie-peil, nou nog ff olie-temperatuur dr bij fixen.. :)
Johannus wrote: Ik heb inmiddels een uitgebouwd test-setje liggen:
Mooi, mooi. :) nou nog de juiste temperatuursensor dr bij vinden, en dan testen, right? :D
Bas_S wrote:Wanneer gaat dit ding nou eens pk's maken? :roll: :wink:
Geen haast hebben Bas, tenzij je voor mij een gratis sleutelplek beschikbaar hebt? :lol: In ieder geval dit weekeinde een aantal "supporting mods" installeren.. :D
De grootste beperking momenteel is dat ik steeds moet wachten en voorbereiden voor elk stom klusje om verder te kunnen. Het originele plan was om in de zomer een week lang te sleutelen, dan had die turbo dr nu al op gezeten waarschijnlijk..
q01z wrote:goede tellerafwijking dan!
Hoezo? Teller geeft altijd 10 aan bij 0-10, in fact, geeft met m'n huidige (iets te hoge) bandenmaat 2-5 km/h te wenig aan (hoe harder ik rij, hoe verder dat ie naar beneden afwijkt.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Ik denk dat q01z doelt op 't feit dat je auto met het contact uit nog steeds denkt dat ' ie 10 kilometer per uur rijdt...;-)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Johannus »

At doen alle axen....
Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Yep, dus 't is wel erg flauw.. :P maar als ik de naald op 0 zou zetten, zou ie overal 15 te weinig aangeven.. :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Ceristimo »

Oh? Dat wist ik niet. Ik heb altijd alleen maar Type 1 Citroëns gehad, en volgens mij stonden die tellertjes wél altijd op 0.

Ach nouja, dat zal 't Franse karakter zijn. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Naah, italiaanse tellerbakken, troep. :D

Kijk ook naar de naald van de toerenteller, die gaat ook niet helemaal naar beneden, maar blijft onder dezelfde hoek staan.. Wel zo consistent. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, na anderhalve dag garage wat vorderingen:

- Wielkasten achter rondgeslepen en beetje uitgeklopt (zodat skirtset dr op geplakt kan worden). Anne heeft ze netjes in de verf gezet zodat ze niet gaan roesten..
- 16V stabi aan de voorkant erop gezet. Dat zat ff vies tegen doordat het draagarmrubber aan 1 kant niet goed paste/niet de juiste vorm had.. Diezelfde draagarm waarvan de fuseekogel eerder ook al niet paste (verkeerde pasvorm had) ik zie een patroon..)
- uitlaat doorgezaagd en de voorpijp op z'n kop dr onder gezet zodat ie ruim om de stabi heen past. kan beter, maar had dr ff geen zin in.
- Missende bout van de achter-as teruggeplaatst. Die was er ergens in het afgelopen jaar uitgevallen, oops..
- 16V oliekoeler op het blok gemonteerd.
- Uitgevonden waarom de aftapplug van m'n carterpan lekte, de plug is blijkbaar 14mm, en dr zat een 16mm ringetje omheen. Das ff iets om te onthouden dus. (En voor het nieuwe ringetje dat ik daar morgen voor halen ga.)
- en nou bezig om het blok los te maken zodat ik de koppakking/distri/vliegwiel/koppeling/aandrijfas/etc.. kan doen. :) Alleen grote oeps, de distri-tandwielen hebben niet zo'n gaatje zoals ze zouden moeten hebben om ze 'op tijd' vast te zetten, moet ff kijken wat ik daar nou weer mee aanmoet.. :) de tandwiemwielen hebben een vork-vormig ding aan de binnenkant zitten waar de timing-pinnen invallen. :) top!
- Die as-moer waar iedereen over viel, (omdat het leek alsof de as niet goed in de naaf zat) was gewoon een vreemd soort tussenmaat. :shock: Ik zal dr morgen ff een foto van maken. :)
- Het blok draaien met een steeksleugel ging verdacht makkelijk, veel minder compressie-tegenkracht tov m'n GTI blok. :?: Denk dat ie dus lekt, laten we hopen dat t de kleppen zijn, daar kan ik morgen wat aan doen. :)

Vandaag een vroeg einde aan de dag, morgen weer op tijd lekker verder. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Laurent »

AlexanderB wrote:- 16V stabi aan de voorkant erop gezet. Dat zat ff vies tegen doordat het draagarmrubber aan 1 kant niet goed paste/niet de juiste vorm had.. Diezelfde draagarm waarvan de fuseekogel eerder ook al niet paste (verkeerde pasvorm had) ik zie een patroon..)
Dat ding dat uiteindelijk onder een afbraamschijf door is gegaan om hem pas te maken? :lol:
AX 1.1i Volcane Rood

mini_mouse
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by mini_mouse »

AlexanderB wrote: ..... Alleen grote oeps, de distri-tandwielen hebben niet zo'n gaatje zoals ze zouden moeten hebben om ze 'op tijd' vast te zetten, moet ff kijken wat ik daar nou weer mee aanmoet.. :) de tandwiemwielen hebben een vork-vormig ding aan de binnenkant zitten waar de timing-pinnen invallen. :) top!
Zowel de nokkenas als de pomp hebben een verstelbaar tandwiel voor de precieze timing! Maar je bent er inmiddels al achter! Ik vind het lastiger om de spanning van de distributie riem goed te zetten zonder zo'n seem unit metertje. Dat is altijd een beetje op de gok/gevoel :wink: .

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Laurent wrote:Dat ding dat uiteindelijk onder een afbraamschijf door is gegaan om hem pas te maken? :lol:
Die ja. :roll:
mini_mouse wrote:Zowel de nokkenas als de pomp hebben een verstelbaar tandwiel voor de precieze timing! Maar je bent er inmiddels al achter! Ik vind het lastiger om de spanning van de distributie riem goed te zetten zonder zo'n seem unit metertje. Dat is altijd een beetje op de gok/gevoel :wink: .
Yep. :D
Hm, ja, ik doe t gewoon op gevoel, ben benieuwd of dat op de diesel ook lukt.

Zo, weer een middag sleutelen verder. Heb het blok uit de auto gehaald, dat had nog wat voeten in de aarde, want de onderste motorsteun zat echt HEEL erg vast*, en daarna wilde de motor niet rechtop blijven staan toen ik m probeerde neer te zetten, blijkbaar is die dynamo en inspuitpomp samen aan 1 kant genoeg om t ding niet op de vlakke onderkant van de carterpan te laten staan.

*de achterste bout zit nogsteeds vast, heb de voorste dr dan maar uitgedraaid, maar dat ging ook niet van harte omdat ik die dr blijkbaar verkeerdom had ingestoken waardoor ie tegen het subframe aankwam, uiteindelijk gelukt door de motor eerst een paar cm te laten zakken..

Ik heb de (blauwe) temperatuursensor vervangen, nou zou ik ook temperatuuraflezing op m'n dashboard moeten hebben. :) Verder de koudstart-kabel-thermostaat vervangen, alleen de nieuwe is wat korter, die past wel als ik de Bosch inspuitpomp installeer, maar nu dus nog ff geen variabel stationair toerental dus.

Heb de kop helemaal los gemaakt, contactvlakken schoongemaakt, en de nieuwe Elring MLS koppakking geplaatst. :)

Waterpomp.. wow... Die pakte ik dr letterlijk met 2 vingers uit, en het ding is zo goed als nieuw. Heb m netjes in het doosje gestopt, die kunnen we wellicht nog wel eens ergens voor gebruiken..

En toen kwam ik een probleempje tegen, 1 van de 2 nieuwe spanrollen is anders dan degene die dr op zat, daar moet een langere bout in, dus ik ben nu ff thuis om wat te eten, en een langere bout te zoeken. :)

Als ik zo een bout vind en het allemaal meezit, dan trek ik nog wel ff de bak, koppeling en het vliegwiel los, anders bewaar ik dat voor een andere keer. :) Ik wil t vannacht allemaal weer in elkaar hebben..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

Mooi en druk bezig! :D
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Well, mooie bout gevonden, hij was iets te lang, dus ff op maat gemaakt met de slijptol.

Distributieriem paste de 1e keer perfect, geen gedoe, erg prettig.

Daarna alle kappen en dingel die aan t blok moeten weer een beetje teruggeschroefd, blok met een takel op een 'hondje' gezet, de auto nog verder opgekrikt, en terug dr onder geschoven, blok met de takel rechtop gezet, en daarna stukje opgehesen, en de auto weer een stukje laten zakken. (Stond wel heel erg te wiebelen met de assteunen maximaal uitgeschoven.)

Een hoop bouten, moeren, slangklemmen en andere dingetjes later is ie bijna klaar, moet nog de radiator+fan en de aandrijfassen plaatsen + fuseekogels terug op hun plek steken, alle vloeistoffen vullen, en starten. :)
Alleen het was 1 uur 's nachts, en ik was het zat, dus ik ga morgenvroeg vroeg beginnen weer, zodat ik om 10 uur de sleutel van de garage kan inleveren.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

En hij rijd weer! :D

Nu zonder KLAK-KLAK-KLOEK-KLOEK-KLOEK in de bochten en over drempels (rechter aandrijfas ook vervangen) en voor de rest.. Eigenlijk hetzelfde als altijd, en dat was eigenlijk precies het doel. :)

Enige wat mij opviel is dat ie tijdens de 1e 10 minuten na het starten lichtblauw rookte en niet lekker stationair liep, ik ging al bijna aan mezelf twijfelen, maar ik geef gewoon de schoonmaakmiddelen die ik op de luchtinlaat en de kop gebruikt heb de schuld, alsmede lucht in het brandstofsysteem doordat alles los is geweest.. :) ondertussen loopt ie weer als vanouds en rookt ie ook niet meer. Top!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Jurjenz »

:D Heb je al foto's gemaakt?
Image

Post Reply