AX_POWAH!! = GEERT vd HEIJDEN (AX 1.4 Project)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Locked
AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

THX ax dude!

Vandaag weer druk bezig geweest en me enkele carb zit er nu op ! Me spagetti -spruitstuk kostte me meer moeite maar zit inmiddels ook zoals t hoort! Ik moet alleen nog ff 2 nieuwe schroefdraad0stukjes halen die in het blok zitten want 2 zijn erg slecht!
Image
Morgen ff langs de sloop voor een tussendemper en nog wat kleine dingen (o.a benzineslangen) en dan schiet t echt al op!!

groetjes geert
Last edited by AX_Powah on TueSep21, 2004 1:44:23 PM, edited 1 time in total.
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Mooi spul geert :shock:
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Gaat lkkr Geert! Keep up the good work.

Ik heb het topic in technisch niet helemaal gelezen, maar wrom 1 enkele carburateur? Paar dubbele is toch heftiger of niet? :roll:
Freude am Fahren.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

nice..

ik snap alleen eigenlijk niet waarom je niet voor injectie gaat.. ?

1.4 xsi is toch 95 pk.. dat is meer dan 85...
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

@ Master arnie: Daar gaak naar opzoek maar hij moet RDW gekeurd worden en mijn vermogen moet dus zo laag mogelijk zijn anders komt ie r niet door...

@ TTF: Een diesel ombouwen naar benzine-injectie is voor mij te moeilijk! En ik heb een 1.1carb dus kan daar mooi afkijken af en toe :lol: + Ik heb de injectie met dikke winst kunne verkopen!

groetjes geert
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

woofertje ziet er verdomde netjes uit,.. als dat niet knalt weet ik het ook niet meer<...

is die subkist trouwens al voorzien van versterker of komt ie gebrugt op die 4 kanaals te hangen???

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Zo lastig is de ombouw niet denk ik, zal niet veel anders zijn dan een 1.1 carburateur ombouwen naar een 1.4 injectie, enige waar je rekening mee moet houden is de ombouw van de brandstoftank + pomp, en een paar leidingen aanleggen + wat draden voor de brandstofpomp, eigenlijk niet zo bijster ingewikkeld :D

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

@ ralf : Thx :lol: en ja de woofers komen gebrugt op de 4 kanaals versterker met daartussen de condensator. Mijn hoedenplank speakers worden door een climax versterker aangestuurd...

@ IceByte: Da valt dus vies tegen maar ik hou je tegen om t eens te proberen! :) T koste mij teveel tijd en daarnaast heb ik het koelsysyteem en versnellingsbak van de diesel toegepast...een hele hoop aanpassingen dus... en daarnaast ik moet de bodykit er ook nog opmaken + hele auto schuren dus druk zat dacht ik zo :wink: + nu heb ik geen kans op storingen waar ik geen verstand v heb maar nu is t simpel: LOPEN OF NIET LOPEN!

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

AX_POWAH wrote:@ ralf : Thx :lol: en ja de woofers komen gebrugt op de 4 kanaals versterker met daartussen de condensator. Mijn hoedenplank speakers worden door een climax versterker aangestuurd...

@ IceByte: Da valt dus vies tegen maar ik hou je tegen om t eens te proberen! :) T koste mij teveel tijd en daarnaast heb ik het koelsysyteem en versnellingsbak van de diesel toegepast...een hele hoop aanpassingen dus... en daarnaast ik moet de bodykit er ook nog opmaken + hele auto schuren dus druk zat dacht ik zo :wink: + nu heb ik geen kans op storingen waar ik geen verstand v heb maar nu is t simpel: LOPEN OF NIET LOPEN!

AX powah


Sterker nog, ik heb het al geprobeerd, van 1.1 carburateur naar 1.4 injectie, en dat was nagenoeg meteen starten is lopen nadat we de benzinepomp aan et draaien hadden(werd niet geschakeld), en we hadden 0,0 ervaring met et ombouwen van een motor, laat staan et complete injectie en brandstofsysteem

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ik ben nog wel eens benieuwd hoeveel werk het is om van 1.4 singelpoint naar multipoint injectie om te bouwen.. of 1.6 multipoint ;)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Sterker nog, ik heb het al geprobeerd, van 1.1 carburateur naar 1.4 injectie, en dat was nagenoeg meteen starten is lopen nadat we de benzinepomp aan et draaien hadden(werd niet geschakeld), en we hadden 0,0 ervaring met et ombouwen van een motor, laat staan et complete injectie en brandstofsysteem


Ik had ook 0,0 ervaring met het ombouwen van een motor maar van diesel naar benzine komt wel iets meer bij kijken:
0.A. brandstofpomp, shoke, carb, kabelboom, blok, uitlaat, accu , koelsysteem, brandstoffilter etc, etc!Maar goed , Erg knap dat t je gelukt is maar ik ga meer doen als alleen het blok en wil me niet teveel moeilijkheden op de nek halen!

groetjes geert
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

TTF wrote:ik ben nog wel eens benieuwd hoeveel werk het is om van 1.4 singelpoint naar multipoint injectie om te bouwen.. of 1.6 multipoint ;)


Dat zal idd wel aardig gecompliceerd zijn, als er een multipoint systeem is voor de AX, dan is het een kwestie van de kabelboom en onderdelen op het blok, verder zou er dan weinig aangepast moeten worden gok ik. Als er geen multipoint systeem is voor een AX, dan wordt het een stuk lastiger, want dan moet je in de kabelboom gaan graven. Is het verschil in prestaties tussen single en multipoint zo groot dan? (zou nl geen flauw benul hebben)

AX_POWAH wrote:Ik had ook 0,0 ervaring met het ombouwen van een motor maar van diesel naar benzine komt wel iets meer bij kijken:
0.A. brandstofpomp, shoke, carb, kabelboom, blok, uitlaat, accu , koelsysteem, brandstoffilter etc, etc!Maar goed , Erg knap dat t je gelukt is maar ik ga meer doen als alleen het blok en wil me niet teveel moeilijkheden op de nek halen!

groetjes geert


Daar hebben wij ook mee te maken gehad, op de choke na, die konden wij eruit slopen.

Ik moet zeggen dat het blok dr lekker schoon uitziet, waarmee heb je dat ding schoongemaakt? Wij hebben helaas geen foto's gemaakt van het ombouwen, het was nogal een smerige bedoening, en niet echt een goede digicam bij de hand. Het kleppendeksel wordt neem ik aan nog wel bijgewerkt, of ziet het er alleen op de foto een beetje vlekkerig uit enzo?

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

De bedoeling onder de kap is als volgt:

* De kleppendeksel is zoals op de foto : ooit eens rood gespoten en inmiddels flink bekrast maar er komt een gepolyste kleppendeksel op maar ook dit gaat gebeuren na de keuring (i.v.m tijd).
* Daarnaast gaan alle draden van de kabelboom in een staal-chromen- slangen.
* De luchtslangen gaan in blauwe ribbelslangen. De slangen van het koelsysteem
* Nog meer schoons maar dat moet je maar n keer in levende lijven zien!

groetjes geert

ps ik heb t schoongemaakt met benzine, motorreiniger en sommige delen met ontvetter! check op de vorige fotos het verschil maars van het voorscherm / stuk bij rechterveerpoot (als je voor de auto staat)!!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

IceByte wrote:
TTF wrote:ik ben nog wel eens benieuwd hoeveel werk het is om van 1.4 singelpoint naar multipoint injectie om te bouwen.. of 1.6 multipoint ;)


Dat zal idd wel aardig gecompliceerd zijn, als er een multipoint systeem is voor de AX, dan is het een kwestie van de kabelboom en onderdelen op het blok, verder zou er dan weinig aangepast moeten worden gok ik. Als er geen multipoint systeem is voor een AX, dan wordt het een stuk lastiger, want dan moet je in de kabelboom gaan graven. Is het verschil in prestaties tussen single en multipoint zo groot dan? (zou nl geen flauw benul hebben)


ax GT injection 1.4 mono / singel point 75 pk
ax gti multipoint 95 pk
106 1.6 xsi multipoint 105 pk

maar ja .. als je een kabel boom van een gti er wil in hangen zal die wel anders zijn vanwege het nieuwe en oude type..

en dan zit je nog met als je voor de 1.6 gaat dat die ook wel weer anders zal zijn .. :S

maar 105 pk lijkt me leuk in een ax..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

als het goed is zijn type 1 en 2 nagenoeg hetzelfde qua kabelboom, in ieder geval het motorische gedeeltje. Die 1.1 had dezelfde aansluitingen zitten van en naar het blok, de ECU zit op een aparte kabelboom, uiteraard mis je een aantal draden zoals bv voor de brandstofpomp, of storingslampje vd ecu, etc etc, maar als je dan slim bent pak je de complete boom van voor tot achter, ben je in 1x klaar.

AX_POWAH wrote:De bedoeling onder de kap is als volgt:

* De kleppendeksel is zoals op de foto : ooit eens rood gespoten en inmiddels flink bekrast maar er komt een gepolyste kleppendeksel op maar ook dit gaat gebeuren na de keuring (i.v.m tijd).
* Daarnaast gaan alle draden van de kabelboom in een staal-chromen- slangen.
* De luchtslangen gaan in blauwe ribbelslangen. De slangen van het koelsysteem
* Nog meer schoons maar dat moet je maar n keer in levende lijven zien!

groetjes geert

ps ik heb t schoongemaakt met benzine, motorreiniger en sommige delen met ontvetter! check op de vorige fotos het verschil maars van het voorscherm / stuk bij rechterveerpoot (als je voor de auto staat)!!


Je hebt dus nog wel wat werk eraan, al is het meeste cosmetisch.

Had je het blok niet beter kunnen schoonmaken met diesel, dat schijnt beter schoon te maken dan benzine, mn vader gebruikte dat ook altijd om de boel goed schoon te maken, en het is ook nog eens goedkoper per liter :lol:

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

T blok is goed schoon geworden dus ik vind t wel goed zo! En alles wat straks schoner zou moeten kan altijd nog met de motorreiniger! Ik stel voor dat de discussie over de kabelbomen en de 1.6 verhalen verder gaan in het technische topic!

groetjes geert
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Heej mensen! Hier weer een ax_powah update! Tis gruwelijk kl*te weer dus kan hellaas niet veel doen maar heb toch t volgende gedaan:
* Nieuwe electrische brandstofpomp aangesloten
* Alle brandstofslangen/ leidingen vervangen
* Brandstof-filter geplaatst
* Gaskabel aangesloten
* Gekochte onderdelen erop gezet (peilstok, kapje distributieriem)
Image

De hoop met werk wordt steeds kleiner en hopelijk loopt ie binnen 2 weken...maar dan moet t weer ook een beetje meezitten!! ik hou jullie op de hoogte!

groetjes geert
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Looks good. Ik w8 in spanning af. Volgensmij word dit een bommetje :twisted:
Freude am Fahren.

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

??n dingetjes snap ik niet geert,...
je wil je auto toch helemaal blauw met spuiten,....
was het dan niet handiger geweest om de binnenkant van de moter ruimte te doen terwijl het blok eruit was,....

of behoud je de kleur die op de ax zit???

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

De Ax wordt idd helemaal blauw gespoten! T was wel makkelijk geweest als t eerst blauw was maar ik moet nog zoveel doen dat t waarschijnlijk al super beschadigd zou zijn geweest voordat t blok eenmaal erin zat...daarnaast kon ik de brug voor 3 dagen gebruiken en had ik geen tijd om in de tussentijd alles te schuren en te spuiten/ w88 tot t weer droog is...

Het achterscherm is voorzien van bekleding dus hoef ik niet te spuiten en de 2 zijkanten spuit ik zodra het blok loopt! Ik spuit namelijk de volgende onderdelen zelf:
* Motorruimte
* Onderkant motorkap
* Binnenkant achterklep
* Raamstijlen aan de binnenkant
Het is een stuk goedkoper zo en De buitenkant wordt helemaal door een spuiter gedaan!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Locked