Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Gigawebs
Sleutelen zit er nu niet in nee, want in de garage vriest het...;)

Het voelt inmiddels niet meer als vakantie. Ben hier nu vanaf begin mei, dus al vijf maanden. Bijna een half jaar al. Het voelt net zoals wonen in Nederland; dit is de plek waar "thuis" is. Tot nu toe nog geen enkele last van heimwee gehad ook. Gelukkig is contact houden met vrienden en familie in deze moderne tijd veel handiger en goedkoper dan 15 jaar geleden. Viber, Whatsapp en Skype zorgen ervoor dat je met iedereen contact kunt houden, en 't is nog gratis ook! :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Jemig wat is dat een belevenis in Alaska wonen! al 3 weken niet boven 0... Maar fijn dat je ook wat sociale contacten krijgt, dat is voor een mens altijd goed. Zeker nu je in en om het huis niet zo veel meer kunt klussen ivm de kou. Is je huis trouwens al helemaal waterdicht? die lekte toch behoorlijk op 't dak?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Ik zou daar echt dood ongelukkig worden, Alleen al van de tempratuur. voor de rest zou ik het nog niet eens zo erg vinden.

Maar inderdaad wat mensen leren kennen daar is altijd goed. en al die bevriezende dingen ze horen er wel bij maar je zou ook heel goed zonder kunnen neem ik aan.

Heb je ook nog geen heimwee naar een AX? of voldoet de mazda het beter dan verwacht?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Goed nieuws.. Ik lees dus net dat als een auto 25+ jaar oud is, dat ie dan *wel* naar de USA geimporteerd kan worden.. Dus nog heel even wachten, en dan kunnen we je je auto opsturen.. :) Kan je m registreren als "classic" en dan hoef je m niet te crashtesten en emissie-testen enzo.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Losroyos
Ik heb zeker heimwee naar een AX. De Mazda voldoet wel hoor, maar blijft slechts een auto. Ben er niet verliefd op.

@
AlexanderB

Leuk, leuk, leuk. Helaas valt "Die-Andere" niet meer op te sturen, aangezien 't arme beestje allang op de sloop ligt....:(

Aangezien de wegen nu superspekglad zijn is het soms best lastig om geen vierwiel-aangedreven auto te hebben. Bij sommige kruispunten is door al het stoppende en optrekkende verkeer de weg zó glad geworden dat het soms echt lááng duurt voordat de voorwielen überhaupt enige grip vinden. In z'n drie optrekken helpt soms wel.
Maar als je dan vervolgens de vierwiel-aangedreven SUV achter je zonder problemen op ziet trekken snap je weer waarom de meeste mensen hier dus zo'n auto rijden.

En je kunt maar beter erg wennen aan het voortdurend hebben van een gezonde dosis onderstuur (die soms uitmondt in overstuur) met al die spiegelgladde wegen hier.

Een snelheidslimiet van 45 kilometer in de bebouwde kom lijkt 's zomers érg traag, maar is nu niet meer veilig te halen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Kettingen geen optie?
AX 1.1i Volcane Rood

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Spijker bandjes?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Kettingen slijten heel snel op de momenten dat het wel droog asfalt is, dat is meer iets voor tijdelijk.. Spikes zou werken, als die daar legaal zijn..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

En van die rare sneeuwsok-gevallen dan?

Image
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Zijn handig, en makkelijker om te leggen dan kettingen, geven geen slijtage aan het wegdek, maar slijten extreem snel op droog asfalt en in landen waar ze strooien met grind en zand, ipv zout.. en zelfs gewoon op sneeuw hebben ze een levensduur van +/- 700 km, dus ik zou het niet echt een optie vinden voor dagelijks gebruikt, tenzei er echt sneeuw en ijs lag en zo iets de enige methode was om mn auto uit bepaalde situaties (ijs) weg te krijgen. Voor gewoon dagelijks gebruik op de weg... Naaah... Als spikes in Alaska legaal zijn, zou ik ze wel willen hebben ja.. :P Of sneeuwkettingen.. mja, die moet je eigenlijk net zo zien als een lier voorop een landrover, handig om weg te komen als je vast zit, maar niet de methode om elke meter mee af te leggen..

(Ja, ik heb dr ook naar gekeken wat handig was, besloten dat voor die ene week sneeuw per jaar die dr in NL ligt, gewoon op mn zomerbanden te rijden, net als de voorgaande jaren..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Op zomerbanden rijden ging de afgelopen 3 winters nét goed, maar ik vond het echt niet veilig om er nóg een winter mee te rijden.
3-4 millimeter is met winterbanden al niet goed, met zomerbanden is het helemaal een slecht idee...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Moet ik inderdaad bij vermelden dat de 1e winter met zomerbanden a 6mm waren, en ik weinig grip had, bleek dat die banden 13 jaar oude waren, en knetterhard dus. 2e winter met vrijwel nieuwe zomerbanden, zachte compound, 8mm profiel, ging uitstekend op sneeuw.. Deze winter ben ik wel benieuwd, wordt mn 1e winter met (bijna de helft) smallere banden, wel "maar" 6mm profiel weer.. Ben beniuwd hoe dat rijd..

Overigens rijd ik momenteel op "merk X" winterbanden, maar vind de grip echt ontzettend tegenvallen, die brede zomersloffen deden het beter. (!)
en dus bij deze mn mening: beter goede zomerbanden dan merk x winterbanden
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Ik heb een setje Vredestein's... Prima grip tot nu toe...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik reed 's winters ook op mijn zomerbandjes. Heb winterbanden voor die ene week in Nederland dat er misschien een beetje sneeuw ligt altijd een beetje onzin gevonden.

Bedankt voor de tips, iedereen. Helaas zijn banden met spikes niet gratis, en 't geld groeit me niet op de rug.

't Goede nieuws is dat het sinds gisteren niet meer glad is op de wegen.
Het slechte nieuws: Dat komt omdat het kwik gisteren onder de -30 graden celcius is gedaald.

-30 is nog lang niet het koudste voor Alaska, maar wel het koudste wat ik ooit heb meegemaakt tot nu toe.

-30 betekent dat:
  • Je haar direct bevriest als je op de sportschool hebt gedoucht en 10 meter naar je auto moet lopen
  • Je neusharen na ongeveer een minuut beginnen te bevriezen
  • Als je van een warme omgeving naar buiten loopt, de kou je in 't gezicht slaat en ademen de eerste paar keer erg raar is. De ijskoude lucht kriebelt in je keel en je longen; ik krijg iedere keer als ik naar buiten loop spontaan een hoestbui
  • .
Voor de auto betekent het dat:
  • Hij 's ochtends wat moeilijk start (ongeveer 6 á 8 slagen nodig heeft voor 'ie loopt
  • De stuurbekrachtiging erg stroef loopt
  • De koppeling niet goed opkomt. Het pedaal is sponzig en als je 'm loslaat komt 'ie langzaam op
  • De versnellingsbakolie zó dik is dat als je de auto van z'n 1 naar z'n neutraal schakelt, de pook gewoon naar links blijft wijzen. Bakolie is zo dik als stroop. De synchro van de vijfde versnelling doet het niet als de bak zo koud is.
.

Gelukkig gaat het 's ochtends wat beter als je de auto eerst een 15 á 20 minuutjes stationair laat lopen met de interieurkachel volledig uit. Dan is de versnellingsbak niet stroperig meer, en is de stuurberkachtiging/koppeling (gebruiken beide dezelfde vloeistof} ietsje beter.

Fijn! Kan niet wachten tot het -40 is. Vrees er nu al voor dat de auto dan niet meer starten wil. -40 betekent overigens ook dat de autostoelen dan zo hard als cement zijn, en je banden vierkant. De eerste vijf minuten is het dan dus een hoop gebonk en gestuiter op kneiterharde stoelen... :wall

Oh, overigens: ik kwam 20 minuten geleden thuis, en wederom geen stromend water. Pijpen zijn weer bevroren. Weet nu niet meer wat ik er aan moet doen, want heb alles geïsoleerd. Dat betekent dus waarschijnlijk een hele winter zonder water....*zucht*
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by q01z »

poeh... de arme Mazda! alhoewel, dat zijn niet echt auto's waar je meelij mee krijgt natuurlijk..

t klinkt mij wel koud! lijkt me wel leuk om een keer meegemaakt te hebben, maar je vooruitzicht de hele winter geen warm water te hebben door die kou lijkt me niet te doen..
mag je nog hopen dat het niet kapot vriest ook :(
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Kanonne, Hoe doen de rest van de mensen het daar dan?

haha op zon moment dan denk je volgens mij echt, Waar ben ik in godsnaam aan begonnen.... of althans ik wel want ik piep bij 15 graden boven 0 al dat het koud is. voor mij zou eerder een verhuizing naar curaçao erin zitten dan naar alaska.

Maar ik vind het wel leuk om dit te volgen. Deze dingen zou je anders nooit te weten komen ook.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Roy
Hoe ze dat doen? Gewoon, door te zeggen: Joh! 't Kan altijd kouder... En daar hebben ze groot gelijk in. :lol:

@q01z
Klopt. Aan de andere kant, 't is toch zeker geen verkeerde auto, hoor. Prettige vering, comfortabele stoelen... Hij mist alleen wat karakter. En ik heb zeker wél medelijden met de auto, want als hij door de kou stuk gaat, hebben wij een groot probleem. Heb niet het geld voor een andere auto.

Vanochtend wilde hij bijna niet starten. Duurde zo'n 15 seconden voor 'ie aansloeg, en met name de eerste paar slagen gaan erg moeizaam doordat ook de motorolie vrij dik begint te worden. Daar helpt zo'n "oil pan heater" niet echt tegen.

Volgende week gaat 'ie dus naar de garage voor de installatie van een "block heater", want als 't nog kouder gaat worden weet ik zeker dat 'ie niet meer starten gaat, en nu met deze kou starten is echt niet goed voor de motor.

Zo'n blok heater heb je in twee smaken. Je hebt een verwarmingselement die ze in 't gat van een vriesplug monteren. Dan rammen ze dus ergens zo'n plug uit je motorblok, en proppen ze die verwarming erin, zodat je koelwater (en dus je hele motor) lekker warm blijft.

Probleem: Mazda levert geen block heaters meer voor de Protegé, omdat de auto 11 jaar oud is.

De andere vorm is een verwarmingselement die tussen de onderste koelslang wordt gemonteerd. Je knipt de slang in tweeën, en hangt de block-heater ertussen. Ietsje minder betrouwbaar dan één die in het gat van een vriesplug wordt gemonteerd, maar bij een block heater in de koelleiding wordt het koelwater ook automatisch gecirculeerd, doordat het warme water stijgt, en het koude water naar onderen zakt.

Beide vormen houden het motorblok in elk geval warm, zodat 'ie goed kan starten en je per keer dat je 'm koud start niet voor duizenden kilometers aan slijtage schade toebrengt aan je blok, wat ik nu dus volgens mij wél doe... :wall Rottige kou...

Grootse nadeel van de blockheaters: Krengen zijn 1500 watt. Tel daar de 250 watt oil pan heater bij op, plus de 100 watt battery blanket, en de 40 watt "trickle charger", en je zit op een totaal van 1890 watt dat de auto gaat gebruiken als hij ingeplugd staat. Ik moet nog even zien wat de versnellingsbak gaat doen als 't -40 is, maar als die nog stroperiger gaat worden dan hij nu al is monteer ik daar ook een verwarmingselement op. Die lopen voor een versnellingsbak tussen de 100 á 150 watt.
Zou het totaal dus op 2000 Watt brengen. Ik vrees nu al voor de stroomrekening... :evil:

Heb in elk geval een tijdklok aangeschaft voor de auto. Heb op meerdere bronnen op internet gelezen (en ook van meerdere mensen gehoord) dat je auto langer dan 4 uur inpluggen weinig zin heeft. Na 4 uur gebeurt er niet zoveel meer qua verder opwarmen.
De tijdklok schakelt de auto in om 2 uur 's nachts, zodat als ik 'm om half 7 's ochtends start hij een dikke vier uur aan heeft gestaan. Hopelijk houdt dat de stroomrekening betaalbaar...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Zou je niet beter hem om en om kunnen schakelen? Uur op, uur af, uur op, uur af en dan voordat je weg wilt langer?
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Nah, hij hoeft alleen 1x op te warmen voor je weg gaat.. Warm houden zolang je er niks mee doet heeft geen zin/nut.. (Zolang de KVS maar een lager vriespunt heeft dan de buitentemperatuur..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Zijn die 4 uur dan echt noodzakelijk? Zou minder niet kunnen, bijv. 2 of 3 uur?
AX 1.1i Volcane Rood

Post Reply