@Roy
Hoe ze dat doen? Gewoon, door te zeggen: Joh! 't Kan altijd kouder... En daar hebben ze groot gelijk in.
@q01z
Klopt. Aan de andere kant, 't is toch zeker geen verkeerde auto, hoor. Prettige vering, comfortabele stoelen... Hij mist alleen wat karakter. En ik heb zeker wél medelijden met de auto, want als hij door de kou stuk gaat, hebben wij een groot probleem. Heb niet het geld voor een andere auto.
Vanochtend wilde hij bijna niet starten. Duurde zo'n 15 seconden voor 'ie aansloeg, en met name de eerste paar slagen gaan erg moeizaam doordat ook de motorolie vrij dik begint te worden. Daar helpt zo'n "oil pan heater" niet echt tegen.
Volgende week gaat 'ie dus naar de garage voor de installatie van een "block heater", want als 't nog kouder gaat worden weet ik zeker dat 'ie niet meer starten gaat, en nu met deze kou starten is echt niet goed voor de motor.
Zo'n blok heater heb je in twee smaken. Je hebt een verwarmingselement die ze in 't gat van een vriesplug monteren. Dan rammen ze dus ergens zo'n plug uit je motorblok, en proppen ze die verwarming erin, zodat je koelwater (en dus je hele motor) lekker warm blijft.
Probleem: Mazda levert geen block heaters meer voor de Protegé, omdat de auto 11 jaar oud is.
De andere vorm is een verwarmingselement die tussen de onderste koelslang wordt gemonteerd. Je knipt de slang in tweeën, en hangt de block-heater ertussen. Ietsje minder betrouwbaar dan één die in het gat van een vriesplug wordt gemonteerd, maar bij een block heater in de koelleiding wordt het koelwater ook automatisch gecirculeerd, doordat het warme water stijgt, en het koude water naar onderen zakt.
Beide vormen houden het motorblok in elk geval warm, zodat 'ie goed kan starten en je per keer dat je 'm koud start niet voor duizenden kilometers aan slijtage schade toebrengt aan je blok, wat ik nu dus volgens mij wél doe...

Rottige kou...
Grootse nadeel van de blockheaters: Krengen zijn 1500 watt. Tel daar de 250 watt oil pan heater bij op, plus de 100 watt battery blanket, en de 40 watt "trickle charger", en je zit op een totaal van 1890 watt dat de auto gaat gebruiken als hij ingeplugd staat. Ik moet nog even zien wat de versnellingsbak gaat doen als 't -40 is, maar als die nog stroperiger gaat worden dan hij nu al is monteer ik daar ook een verwarmingselement op. Die lopen voor een versnellingsbak tussen de 100 á 150 watt.
Zou het totaal dus op 2000 Watt brengen. Ik vrees nu al voor de stroomrekening...
Heb in elk geval een tijdklok aangeschaft voor de auto. Heb op meerdere bronnen op internet gelezen (en ook van meerdere mensen gehoord) dat je auto langer dan 4 uur inpluggen weinig zin heeft. Na 4 uur gebeurt er niet zoveel meer qua verder opwarmen.
De tijdklok schakelt de auto in om 2 uur 's nachts, zodat als ik 'm om half 7 's ochtends start hij een dikke vier uur aan heeft gestaan. Hopelijk houdt dat de stroomrekening betaalbaar...