Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Op dit moment zijn er geen VW's te koop. Alleen een VW Jetta uit 2005, voor 10.000 dollar. Daar pas ik voor... :P

Of een sedan hier praktisch is weet ik niet. Ik kan niet zo goed inschatten hoe de wegen er 's winters uitzien, omdat ik nog nooit een winter hier heb meegemaakt. Een achterwielaangedreven auto is in elk geval een ramp en absoluut geen optie. Maar die zijn hier ook vrijwel niet te koop, dus dat scheelt.

Die pick-up die we nu hebben schijnt het 's winters prima te doen en dat apparaat heeft totáál geen gewicht op de achterwielen. Als ik plankgas ga op een droge asfaltweg dan gaan de bandjes roken. Als ik halverwege een bocht ben en ik ram 't gaspedaal in zodat de automaat abrupt terugschakelt, dan kan je 'm laten glijden. Ik bedoel, in vierwielaandrijving is dit ding eigenlijk ook niet veel meer dan een voorwielaangedreven auto.

Dus ik dénk dat een voorwielaangedreven auto wel kan, maar of het superpraktisch is weet ik niet. Ze worden hier in elk geval wel tweedehands verkocht, ze zijn allemaal winterized (dus ze rijden ook 's winters rond), dus dan neem ik aan dat het geen probleem zal zijn.
Maar persoonlijk zou ik ook liever kiezen voor een All-wheel-drive Subaru...Maarja, dat zijn veelal stationwagons, en die vind zij weer lelijk...

En "leer d'r gewoon schakelen". Ja, maar hoe dan? Ik kan hier niet effe een handgeschakelde auto huren, want huurauto's zijn per definitie automaat. En 7000 dollar in een auto investeren en er dán achterkomen dat ze er toch niet het gevoel voor heeft...Tja, zit je dan. Ik heb haar in mijn AX geprobeerd te leren schakelen, maar dat vonden zowel ik als de arme AX geen goed experiment. Zolang de auto maar éénmaal in beweging was, dan ging 't wel. Maar het optrekken.... En dan vooral op een heuveltje. Oh, jongens toch...Dat ging echt niet goed.

Toen we op een minimale glooiing in het landschap stil stonden voor het stoplicht, en het licht op groen ging en zij de rem losliet en de AX héél langzaam achteruit begon te rollen sloeg bij haar de totale paniek toe. En zij is één van die mensen die, wanneer ze in paniek raakt, ineens vergeet waar de rem zit...
En hier in Alaska zijn alleen maar heuvelachtige wegen. Dat gaat echt niet goed komen...

Het probleem is denk ik dat zij al bijna 8 jaar rondrijdt in een automaat, en je dan totaal geen gevoel voor autorijden leert te hebben. Dan ineens na acht jaar nog beginnen met handgeschakeld rijden is veel lastiger dan met een schone lei te beginnen. Ik wil het haar wel leren, en als tweede auto komt er ook hopelijk wel een handgeschakelde, maar als onze eerste primaire auto lijkt mij dat geen goed plan. Hoe jammer ik het ook vind, want van die achterlijke viertraps automaten word ik echt helemaal simpel.

@Terminal
Haha, tsja...Als je dan in aanrijding komt met de gemiddelde pick-up of SUV, dan ben je in je AX waarschijnlijk zo plat als een dubbeltje... Maar toch zou het mij zóóó cool lijken om hier met een AX rond te tuffen. Dat gaat van z'n leven nooit lukken, omdat je een AX hier nooit goedgekeurd kan krijgen. Maar toch, dromen mag...:)

@Rio97
Dat is waar...Met een AX trek je genoeg bekijks. Dat alleen al zou het het waard zijn...;). Wat dat "gelaten over zich heen komen" betreft: ik heb zelf altijd meer het idee dat driekwart van de Amerikanen vanwege de slechte voorbereiding (amper rijlessen en een examen dat niets voorstelt) autorijden voornamelijk dood- en doodeng vinden. Vandaar die 500 meter afstand tussen auto's op de snelweg, die absurd lage snelheidslimieten, het veel te lang stilstaan bij een stopbord, en het angstvallig in je eigen baan blijven rijden, ongeacht of dat betekent dat je de rest van 't verkeer ophoudt... :P Incompetente prutsers.... :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

Haha mooi verhaal heb je weer. Wat een andere wereld! denk je dat je een ax ook niet goedgekeurd krijgt als je er een dikke (uitwendige) rolkooi om/inbouwt? of van de amerikaanse politiebumpers op je auto last? met een ax in alaska is het natuurlijk helemaal vet! (eigenlijk zou je dan een 4x4 moeten nemen :D )

"op dit moment zijn er geen VW's te koop" als dat in Nederland zou gebeuren zou de wereld vergaan denk ik!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Wheelnut »

Blij voor je dat je niet in een VW gedwongen kunt worden!
Hoe het met het met het Amerikaanse meubilair gesteld is weet ik niet, maar de Europese stoelen vind ik een ergonomische ramp!
(Om over die antieke 2,5 litermotoren met ongeveer 100 Amerikaanse paarden maar niet te spreken...)

Zelf zou ik toch kiezen voor de Kobalt. (of was het met een C?) De Focus, hoewel apart (tweedeurs, hadden ze hier ook moeten voeren!),
vind ik die koplampen gewoon niet om aan te zien.
En die G6 zou te groot en te dorstig voor me zijn...

Die Kobalt vind ik op zich nog wel meevallen kwa uiterlijk. Ik heb ze zien rijden, het formaat valt ook mee.
Maar misschien is dat omdat ik een beetje een voorkeur heb voor saai en recht-toe-recht-aan ontwerp...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by AlexanderB »

Ik zie ook niet echt waarom ie niet goedgekeurd zou worden.. Het enige wat zou kunnen is dat het europese lichtbeeld van de koplampen verkeerd is, en dat je dus een setje van die vierkante lampies van eenofander Amerikaans barrel dr in moet fixen (a la soort van vierkante morettes).. Voor de rest, een auto is een auto, deze is goedgekeurd voor de veel strengere regels van Europa.. why not? (oh, en n rolkooi zou ik ook doen, maar niet voor de keuring)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

AlexanderB wrote:oh, en n rolkooi zou ik ook doen, maar niet voor de keuring
haha maar een rolkooi bouwen om een amerikaanse 4x4 tegen te houden moet toch behoorlijk doorwegen op je ax ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by citrofenwick »

Bah, wat zijn die Amerikaanse modellen lelijk.

Een ax daar betrouwbaar op baan krijgen is volgens mij idd zo simpel nog niet. Tegen dat je hok daar op baan staat en die wintershizzle heeft.
Ik zou in jouw plaats denk ik stiekem voor de Focus kiezen. Om te beginnen zal die minder verbruiken.
Ik zou wel eerst nog eens goed kijken en informeren naar de ongevalschade.

succes met het zoeken naar een leuke auto :)
AX-kopen is verslavend.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

Als jij (Ceristimo) nou eens uitzoekt wat er allemaal voor nodig is om een ax daadwerkelijk door de keuring te krijgen om er daar mee rond te rijden... We zijn met een hele axclub, die het natuurlijk super vet zouden vinden als we ook een afgevaardigde in Alaska hebben! Zelf zou ik wel een automaatbak in een ax willen zetten als jij er dan mee rond kan rijden...

en voor een budget van 5000dollar kun je een hele vette ax opbouwen (maar het zal wel een 2e auto worden denk ik?) het fully winterized gedeelte zul je beter zelf kunnen doen in Alaska, hier zullen de onderdelen er niet voor zijn denk ik. Kun je nog wat klussen ook ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Terminal »

Holländer wrote: en voor een budget van 5000dollar kun je een hele vette AX opbouwen (maar het zal wel een 2e auto worden denk ik?) het fully winterized gedeelte zul je beter zelf kunnen doen in Alaska, hier zullen de onderdelen er niet voor zijn denk ik. Kun je nog wat klussen ook ;-)
Dat winterklaar maken valt best mee wat het voorstelt, niks anders als warmte matten om de accu, en 2 flinke verwarmingselementen voor de olie in het carter en in het koelsysteem. Al is het wel een uitdaging om het te vinden in de maten dat het in een ax past, maar het systeem is niks anders dan een paar verwarmingselementen en een stekkers :P

Maar mocht je ooit een AX willen hebben daar, ik help graag hoor :)
Er worden duizenden auto's heen en weer verscheept tussen hier en daar volgens mij valt dat kwa kosten allemaal nog best wel mee.
AX 11TRE 1988

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Losroyos »

Haha verwarmings element in het carter ooit gehoord van een frituurpan? dat probleem is al opgelost :P

Maar idd zou leuk zijn een AX road legal te mogen maken voor in Amerika/Alaska wat je wilt.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

zie je, genoeg animo ;-)

en omdat de ax zo'n bescheiden lengte heeft past die nog in een 6mr container ook (maar nog beter is natuurlijk een gedeelde container. Of je stopt de rest van de container vol met wiet, ben je ook weer uit de kosten :-P
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by AlexanderB »

Denk inderdaad dat t cheaper is om n container te delen.. Ik heb me al eens afgevraagd of daar markt in zou zitten.. Zo'n extrahoge zeecontainer, plateau dr in lassen zodat je 4-6 auto's dr in kwijt kan, (naar Amerikaanse maatstaven bijzondere) Euro-bakkies die kant op sturen, oldtimer Amerikanen deze kant op, win-win.. Mja, geen idee..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Wheelnut »

Theoretisch zouden er zonder problemen drie AX-jes bumper-aan-bumper in een 45-voeter passen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Losroyos »

Heeft die meteen genoeg reserve onderdelen :D

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Ceristimo »

Als ik straks wat spaargeld over heb.....Dan zou het wel gaan kriebelen...

Maar bij het importeren van een auto komt zoveel extra's kijken. Lees voor de grap deze website eens door. Of je daaraan moet willen beginnen weet ik niet, hoor...

Maar het blijft een gaaf idee, en ik kan op jullie hulp rekenen...Bedankt hoor :D...Wie weet, wie weet....

Maar nu nog even niet. Op dit moment proberen we contact te krijgen met iemand die een Mazda Protege ES verkoopt. Auto komt uit 2001, is een vier-deurs Sedan, voorwielaangedreven en een handgeschakelde 5-bak met een 130 PK sterke 2.0 liter motor. Moet gemiddeld zo'n 1:12.5 kunnen halen. Volgens de reviews die ik op internet heb gelezen is het een fel autootje die hard een bocht door kan....

Ik ben dus eigenlijk al verkocht. En ik vind 'm nog niet eens zo lelijk ook!...:)

't Beestje heeft 150.000 kilometer gelopen, en staat te koop voor 1600 dollar (1282 euro) en da's ver beneden de marktprijs.

Ik hoop dat 'ie nog beschikbaar is en tijdens de eventuele proefrit blijkt dat 'ie mooi is. Heb ik wat ik wil, een handgeschakeld bakkie, heeft Candice haar vier-deurs Sedan, en hoeven we bij de bank geen lening af te sluiten. Zou echt ideaal zijn.

Fingers crossed dat 'ie nog in goede staat en beschikbaar is....

Image
Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Ceristimo »

Ooh, ik bedenk me nog iets belangrijks! Ik heb alvast een bumpersticker van de Groningse vlag besteld, voor wanneer we onze eigen auto hebben.

Maar er MOETEN natuurlijk ook AXclub stickers op de auto...

Vraag:
1) Mag dat op een niet-AX?... :)
2) Bij wie kan ik van die stickers bestellen?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Wheelnut »

Aardig wagentje. Op een paar details na ziet die er ongeveer uit als "onze" 323.

En als mensen een AXclub-sticker op je auto zien, zullen ze dan niet denken dat je lid bent van een houthakkersvereniging?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Ceristimo »

Hahaha...Houthakkersvereniging. Kammenietschelen, ik wil met trots een AX-club sticker voeren....:D

Ik heb de Protege effe gegoogled, en in Europa is 't inderdaad een 323...

Gezien jij dus dezelfde auto hebt...Wat vind je d'r van?...Hoe rijdt dat? ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Holländer »

zeker geen verkeerde auto. Maar... zei je een een aantal post geleden niet dat Candice geen handbak wil? dat 't levensgevaarlijk is als zij handbak gaat rijden?

Edit* Jemig, net ff die site doorgelezen, maar dat is inderdaad nogal wat meer werk dan in Europa!
maar volgens mij zitten er wel een aantal 'gaten' in dit verhaal (al is mijn Engels niet perfect en begrijp ik niet alles helemaal goed)

Eerst het volgende:
Certain vehicles are excluded from emissions requirements. These include (under specified conditions):
-Non-Chassis-Mounted Engine

de motor van een ax zit niet op een chassis, maar in een dragende carroserrie (wat in amerika nog niet zo veel voorkomt?). Denk je dat dit is wat ze bedoelen? en zo niet, wat bedoelen ze dan?

Anders is de gas meting wel ff wat uitgebreider en duurder dan hier zeg. ik vraag me ook altijd af hoeveel ze in amerika begrijpen van onze papieren. Volgens mij is het best mogelijk om 't een en ander een beetje de fauderen zeg maar. Zij weten toch niks van de Citroën ax, of de visa, of wat dan ook. misschien zou je de paps van een visa (van voor 1968) passend kunnen krijgen op een ax. dat scheelt je ook weer $1000.-!

Motor vehicles not more than 25 years old must conform to the Department of Transportation (DOT) motor vehicle safety standards that were in effect when these vehicles were manufactured. Passenger cars manufactured after September 1, 1973 must also meet bumper standards.
Hiermee ga je geheid onderuit. Een ax zal NOOOOOOIT aan de amerikaanse bumper standards voldoen. Maar er is wel een mogelijkheid om dit aan te passen las ik volgens mij iets verder op de site. wel heb je hier ook weer de uitzondering van 25 jaar of ouder of voor '73, dus 1968 zou veel problemen oplossen...

Wat ik ook las is dat je ook een bedrijf in de hand kunt nemen om een auto te importeren. Volgens de site zijn ze duur, maar kan me niet voorstellen dat het nog heel veel duurder is dan als je het zelf doet (gezien zij adresjes en connecties hebben, goedkoper kunnen verschepen en niet alles meer hoeven uitzoeken). Ik weet alleen niet of zij een ax kunnen/willen importeren.

Het is in ieder geval een heel stuk lastiger dan dat ik dacht! een leuke uitdaging, maar dan moet je echt wel geld hebben, want voor minder dan €3000,- heb je volgens mij nog geen ax daar legaal rondrijden....
Last edited by Holländer on TueAug28, 2012 9:11:46 AM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by Losroyos »

Mooie wagen, Lijkt me ook wel krachtig genoeg.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Chevrolet Silverado 4.8L V8 aut. 2007

Post by AlexanderB »

Tja, die emissie-test is een beetje jammer van het geld, omdat er geen officiele cijfers voor zijn voor de AX (hoewel die ruim beter dan 30MPG moet halen, das like 1:12), en die bumpers, als het nou een pickup of SUV was had je een uitzondering... Setje offroadbanden en een bullbar monteren voor import? :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply