Qua auto's is er weer wat nieuws:
Wij zijn opzoek naar een andere. De reden is dat Candice haar zusje begint met school (zij is vijf jaar oud) en haar vader de Silverado nodig heeft om haar naar school te brengen.
We moeten de auto nu dus delen, en dat werkt niet echt. Het betekent dat wij soms zonder auto zitten, en dat we veel extra kilometers maken.
Enfin, we hebben met de bank gepraat en we kunnen een auto-lening tussen 5000 en 11000 dollar krijgen. Ik vind het eerlijk gezegd nog steeds een vervelend idee om een auto op afbetaling te kopen, maar dat is hier de normaalste zaak van de wereld. Misschien moet ik er dan ook maar aan wennen. Maar toch, dat afbetalen zit me absoluut niet lekker, want een kleine rekensom leert al gauw dat je een boel extra betaald qua rente.
Nougoed, ik op internet speuren naar een betaalbare tweedehands auto. Ik had er een paar gevonden, en toen ik ze aan Candice liet zien kwam ik erachter dat zij een hele uitgesproken smaak heeft als het op auto's aankomt. En daar heb ik maar aan mee te doen, want de auto wordt van haar geld betaald (ik heb nog steeds mijn werkpapieren niet...), dus dan is het logisch dat zij mag bepalen wat het wordt, toch?
Nou, de auto mag dus geen pick-up, SUV, station-wagen of hatchback zijn en mag niet handgeschakeld zijn. Oftewel, 90% van de auto's die nu te koop staan vallen gewoon al keihard af. Er blijft dan een hele beperkte selectie over.
Nummer 1 is een vier-deurs Chevrolet Cobalt uit 2007, 85000 mile (136.000km) op de teller.
Nummer 2 is een twee-deurs Ford Focus uit 2008, 36000 mile (57.600km) op de teller.
Nummer 3 is een vier-deurs Pontiac G6 uit 2007, 68000 mile (108.800km) op de teller.
Alle drie de auto's zijn tussen de 7- en 8000 dollar en
"fully winterized, wat betekent dat ze alle verwarmingselementen voor het motorblok, motor-olie, koelvloeistof en accu hebben ingebouwd.
Twee nadelen die ik persoonlijk zie: Ik vind het werkelijk véél te veel geld én ik vind ze alle drie ontzettend lelijk.
De Cobalt is een lelijk hok van een auto (lijkt wel wat op een Volkswagen Bora), heeft redelijk wat kilometers voor z'n leeftijd, maar is redelijk zuinig omdat 'ie "slechts" een 2.2 liter motor heeft.
De Ford Focus ziet er als een prima auto uit, wordt ruim ónder de marktprijs verkocht en is ook redelijk zuinig, vanwege de 2.0 liter motor. Ook heeft de Focus weinig kilometers op de teller. Nadeeltje: De Focus heeft een
"reconstructed title".
Dat betekent dat 'ie ooit een ongeluk heeft gehad. Volgens de advertentie is dat allemaal professioneel gerepareerd, en waren er geen mechanische onderdelen die vervangen hoefden te worden. Het was alleen plaatwerk.
Maargoed, ik ben altijd wel wat huiverig voor auto's die een opdonder gehad hebben. Je weet nooit of die nog helemaal recht is en wat het met de structurele integriteit van de auto heeft gedaan.
De Pontiac G6 is een lelijk hok van een auto, en er zit weer zo'n belachelijk motorblok in. Een 3.5 liter V6. Oftewel, erg zuinig is 'ie niet, dus wat mij betreft valt die eigenlijk gelijk al af.
Blijft eigenlijk alleen de Cobalt of de Focus over. En dan denk ik dat ik toch het meeste zie in de Focus, omdat 'ie een jaar nieuwe is en veel minder kilometers heeft...Maarja, wel een
reconstructed title, en dat kan ook wel lastig worden als wij het ding zelf ooit weer willen verkopen.
Nou, wat zou jij kiezen?...
Iemand die een automaat-bak van een Saxo in een AX wil hangen, en dat ding op de boot richting Alaska sturen kan?....

Ik droom steeds vaker van het rondrijden in een kleine felle, handgeschakelde hatchback. Een AX zou ideaal zijn, én ontzettend zuinig. Maarja, vind die hier maar eens, hè....
