Website ziet er qua ontvangst al goed uit. Hier en daar nog wat leeg maar het begin is er zo te zien.
Paar puntjes van kritiek om misschien eens naar te kijken...
Nested tables ten alle tijden vermijden (een tabel in een tabel)...
Een website opmaken doormiddel van tabellen is niet meer de huidige standaard omdat tabellen traag zijn, veel text kosten (inlaadtijd) en niet iedere browser doet er hetzelfde mee. het beste is met DIV's werken, overzichtelijker voor jezelf en als je er eenmaal aan gewend bent en ook minder tijdrovend. De enige die problemen zullen hebben met DIV's zijn mensen met een Windows 9x machine en Internet Explorer 6
Je header wordt in een 1600px vaste brede table weergegeven... hierdoor kun je horizontaal scrollen, niet iets wat bij de opmaak van deze website hoort... Om te beginnen zou ik dus die 1600px vervangen voor 99%, dan staat de website ook gelijk mooi gecentreerd. 100% kun je beter niet doen want 100% is de breedte van het venster inclusief de ruimte onder de verticale scrollbalk. Als de pagina dus te lang is voor 1 venster en de verticale scrollbalk in beeld komt (wat bij iedere pagina wel het geval is) dan kun je alsnog horizontaal scrollen, met 99% los je dat op.
Ik kan mij zo voorstellen dat het forum nog niet in het ontwerp van de website is gegoten maar geef de bezoeker ook een kans om het forum in een apart venster/tabblad te openen. een iframe moet je eigenlijk al vermijden maar een pagina in een iframe die steeds van een andere lengte is is vervelend omdat het vester vrij klein is en je moet scrollen in een venster waarin je al moet/kan scrollen. Met [Ctrl] + linker muisknop op "Forumoverzicht" klikken is een optie maar niet iedereen kent die mogelijkheid.
Ook zou je de website eens door de W3C Validator moeten halen. Hiermee kun je er voor zorgen dat browserproblemen beperkt worden. Wat dat betreft is HTML de meest smerige taal die er maar is. Al dan niet omdat iedere browser er een andere draai aan geeft dan wel omdat heel veel programmeerfouten zonder grote problemen geaccepteerd worden maar wat wel weer resulteert in vertraging of verschillen in weergave.
Neem ook de tijd om een contactformulier in elkaar te zetten in plaats van contact op te nemen via een e-mail adres. dat laatste moet je zeker als mogelijkheid houden maar voor mijn gevoel is een contactformulier soms laagdrempeliger omdat (als hij goed in elkaar zit) je meestal ook op kan geven waarover je een vraag/opmerking hebt en ook kun je dan direct contact opnemen vanaf computers die niet van jezelf zijn (waar dus geen outlook op geconfigureerd staat of je om veiligheids redenen niet wilt inloggen via webmail (of al dan niet omdat dat omslachtig is)).
Persoonlijk zou ik bij bijvoorbeeld de pagina's onder "MEDIA" de foto's ook in het groot willen bekijken. Nu staan de foto's proportioneel mooi op de pagina maar als ik er op klik dan gebeurt er niets... zoiets zou ik wel verwachten bij dit soort berichten. Het mooiste is om dit te doen met een overlay pop-up. Er zijn hiervoor al heel wat toepassingen geschreven op basis van de jQuery bibliotheek waarvan er genoeg moeten zijn die ook commercieel gebruikt kunnen worden.
SEO (Search engine optimization / Zoekmachine Optimalisatie) is ook een ding om eens naar te kijken. Kijk eens op de support-afdeling van Google, hier is veel lering uit te halen op dat gebied en ook wat je vooral wel en niet moet doen bij de opmaak. Een groot gedeelte van je klanten zullen via kanalen als zoekmachines binnenkomen.
Aangezien je markt (lijkt mij) op gebied van zowel jong als oud afspeelt zou ik ook zeker eens kijken naar mobiele apparaten en hun browsers. Denk dan aan tablets en smartphones. Op die laatste (in mijn geval een Android toestel met Firefox) is de site in zijn huidige vorm geen pretje waarbij het forum eigenlijk helemaal niet te doen is omdat je dus met een venster in een venster op een klein scherm werkt.
Neem ook de tijd om een contactformulier in elkaar te zetten in plaats van contact op te nemen via een e-mail adres. dat laatste moet je zeker als mogelijkheid houden maar voor mijn gevoel is een contactformulier soms laagdrempeliger omdat (als hij goed in elkaar zit) je meestal ook op kan geven waarover je een vraag/opmerking hebt en ook kun je dan direct contact opnemen vanaf computers die niet van jezelf zijn (waar dus geen outlook op geconfigureerd staat of je om veiligheids redenen niet wilt inloggen via webmail (of al dan niet omdat dat omslachtig is)).
Ben ik het niet helemaal mee eens, ik vind zo'n contactformulier vooral onpersoonlijkheid uitstralen ("we krijgen zoveel mail dat het teveel moeite is om handmatig te sorteren dus nu kan het automatisch")
Dus als je een contactformulier gebruikt, hou het gewone mailadres (en telefoonnummer enzovoorts) ook beschikbaar, voor de mensen die gewoon liever zelf een mailtje sturen..
Dus als je een contactformulier gebruikt, hou het gewone mailadres (en telefoonnummer enzovoorts) ook beschikbaar, voor de mensen die gewoon liever zelf een mailtje sturen..
Daarom schreef ik dus ook:
MBa@NL wrote:[..] contact op te nemen via een e-mail adres. dat laatste moet je zeker als mogelijkheid houden [..]
Direct een e-mail kunnen sturen is misschien persoonlijker maar het oogt naar mijn idee professioneler om alles via 1 centraal punt te kunnen doen en dus niet afhankelijk te hoeven zijn van de lokale e-mail software of webmail van je klant.