Simon Aalsters - Siemax - 1.1 Volcane 1994

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Siemax
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: Simon Aalsters - Siemax - 1.1 Volcane 1994

Post by Siemax »

AlexanderB wrote:ford pompje is "normaal", is gewoon hetzelfde onderdeel dat door vele fabrikanten word toegepast met soms eigen opdruk, zal uit n sloper gehaald zijn omdat een nieuwe duurder was..

sleepoog mag je uiteraard gewoon afzagen, teruglassen hoeft niet perse, er zitten sowiso nog 2 sleepogen aan de voorkant, alleen met deze bumper kan je geen van de 3 gebruiken, of je moet door het gat van n mistlamp gaan ofzo, of de bumper dr ff af halen als je de auto ooit slepen moet.
Oke dankje voor uitleg van de pomp dacht al zoiets. Tja asls t past en werkt waarom niet.

Sleepoog moet ik een andere oplossing voor zoeken wil wel dat ik me Ax kan lasten trekken. (zal wel nooit nodig zijn ) :D En wil ook dat de lamp erin komt
Krijg nog vervolg Wil volgende maand naar een lasser om me wielkast te lassen (mschien iemand v/d club die geld wil verdienen) Kan zelf niet lassen. Alleen met magnesium poeder. Krijg een gat van hier tot Tokyo. Dat spul wordt gloeiend heet (spoor_industrie en ruimtevaart wordt dat spul gebruikt) Vroeger op de sloop een keer op de dak van een auto gelegd en aangestoken. Ging dwars door dak en bodemplaat heen :D En op de grond een hoopje metaal/koper

(moet bumper nog cleanen dus hij gaat nog meer blingen)

VERDER......
vandaag bezig geweest met voorbumper en ja hij hangt :jump: :dance :jump:
Echt de hele dag mee bezig geweest om m zo netjes mogelijk te monteren. Kwam aardig wat problemen tegen.
- Ophanging links/recht zelf verzonnen :D Stukje geg. staal+koperen aardrail voor versteviging. Moet zeggen dat hij zo goed is dat hij alleen daar op al kan blijven hangen.
-Orginele bumper stang links en recht moet nog zelf iets voor verzonnen worden
- Aan de voorkant bumper steun een rail gemonteerd voor ophanging bumper
Image
Heb er gaten bij gemaakt om de plaat goed te borgen. Onderkant omgebogen zodat de bumper daarop kan rusten
Image
Moeilijk te zien, Aardrail voor versteviging

Image
Image
Tada na een dagje werken wordt t wel beloond moet ik zeggen. Tevens kwamen nog aardig wat mensen langs die de bumper aan t bewonderen waren zelf kwamen ze later met hun auto om ook te klussen was wel grappig :D Ze wisten niet dat je een Ax ook mooi kon maken :S zei al tegen ze Ax is standaard mooi :D Auto's v/d die andere jongens waren ook wel mooi een Supra en een Saxo vts. Ook schokken ze van de inhoud van t blok :D ze moesten wel lachen dat ik dat deed met een 1.1 :D Zei al tegen die jongen van de Saxo dat z'n blok er ook inpast. Toen keek ie nog raarder :D :D

a fijn. M'n bumper zit er eindelijk op. Heb nog een stuk gereden om te kijken of ergens moeren los komen (heb t immers zelf gemonteerd). Even door de woonwijk heen. Als er ergens hobelige wegen zijn is t wel in Almere. Toevallig zijn ze de wijk aan t ophogen op sommige plekken 40 cm gezakt :S Daarna ff de snelweg op richting Almere Haven. Even langs een groene winkel en daarna doorgereden naar strand in Almere Haven om even n paar pics te maken. Volgens mij dezelfde plek als waar vorig jaar Waggel is gehouden. Reed toen ook daar en zag veel Citroën's zag er gezellig uit

Image
Image
Image
Image

Nu eindelijk thuis en geen een boutje is los gekomen tijdens t rijden. Tevens heb ik de bouten van de lm-velg gecontroleerd (hoeveel Nm zet je m vast heb een momentsleutel in de bus die tot 500 Nm kan gaan lijk me wel een beetje overdreven :S ) Reed wel lekker kon wel merken dat 195 banden onder een Ax gevoelig rijd daarmee bedoel ik met spoorvorming/kuilen in de weg. Smalere banden is minder gevoelig. A fijn als je t eenmaal weet is t geen probleem om er meet te rijden :D Sturen is ook een minimaal verschil. Me vrouw rijd in een Ford Ka ook zonder stuurbekrachting. De Ka stuurt veel zwaarder als Ax (Ka weegt ook bijna 300 kg)
Toen Mozes in zijn Eendje van de berg afkwam. Bestaat Citroën al zo lang ?

Wie met beide benen op de grond staat, komt geen stap verder

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Het staal gaat volgens het boekje met 94 Nm vast.

Overigens, je weet dat je sleepoog voorop alleen nodig is als je gesleept wordt? Dus niet met zelf slepen.
AX 1.1i Volcane Rood

Siemax
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Siemax »

Laurent wrote:Het staal gaat volgens het boekje met 94 Nm vast.

Overigens, je weet dat je sleepoog voorop alleen nodig is als je gesleept wordt? Dus niet met zelf slepen.

Oke ga morgen kijken op hoeveel Nm hij is tnx

Sleepoog :wink: Wist ik achter zit ie moet alleen nog geen kapje voor. Gelukkig kan ik die wel houden :D Voor is voor om de auto te laten trekken. Of als je een lege accu heb (alleen nodig gehad bij me bus dsl-blok) Niet van plan daarvoor te gaan gebruiken voor me Ax. Heb me ooit laten vertellen dat een benzine blok er niet goed tegen kan. Wel bij andere kleine auto's gebruikt. Maatje van van me had ooit een mini. Hij had t toen niet zo breed moest zijn eigen auto aanduwen snel naar binnen kplng in en in z'n 2 en huppa hij kon weer verder (3maanden lang) :?

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Ik ben 1 keer afgesleept vanaf de snelweg aan het sleepoog. Radiatorslang naar het verwarmingshuis had het begeven. Beste belevenis. En een keer een auto weggesleept (toevallig dezelfde als mij afgesleept heeft) toen deze de motor aan puin had, kostte wel 2 sleepkabels op een kilometer, maargoed. Nu scheelt het dat ik een trekhaak heb, maar toch.
AX 1.1i Volcane Rood

MBa@NL
Archivaris
Archivaris

Post by MBa@NL »

Laurent wrote:Het staal gaat volgens het boekje met 94 Nm vast.
In welk "boekje" staat dat?
Citroën Werkplaatshandboek; Map 008922, sectie 9, blad ZA 471-00/1 wrote:Gegevens van de wielen en banden
stalen velg ... 9 mdaN
aluminium velg ... 9 mdaN
Kluwer Vraagbaak Citroën AX; Benzinemodelle 1986-1988 (ISBN: [url=https://www.google.nl/search?q=9020122592]90 201 2259 2[/url] wrote:15 Aanhaalmomenten in Nm (kgm)

Wielophanging
stalen velg ... 75 (7,5)
aluminium velg ... 90 (9,0)
Let op: bovenstaande is ENKEL ter referentie... 75Nm is een oude waarde, deze is later gelijk getrokken met de aluminium velg (zie ook de leeftijd van het bewuste boekje).
Conclusie: Een normaal wiel op een AX hoort op 90 Nm te staan. Voordeel is dat je ze dan ook nog eens met de wielmoersleutel uit de achterbak perfect kan verwisselen.

90 en 94 schelen niet veel en zijn zo goed als verwaarloosbaar in dít geval) maar nu is het 94 en straks loopt het op tot de 150 (of de 300Nm waar de gemiddelde garage ze op vastzet met de luchttol), in het verleden meermaals gebeurd met aanhaalmomenten hier op het forum dus vandaar weer even de waardes die het voor de wielen wél moeten zijn...

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Zo'n handig onderhoudsboekje. Hoe heet het ook alweer. En uit mijn hoofd was het 90 of 94 Nm.
AX 1.1i Volcane Rood

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Ziet er goed uit maar hij mag wel wat omlaag volgende puntje denk ik?

Siemax
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Siemax »

Losroyos wrote:Ziet er goed uit maar hij mag wel wat omlaag volgende puntje denk ik?
Mschien. Vrlopig heb ik eerst andere dingen op me lijst

-Bandjes voor 15 inch
-Wielkast laten repareren
-Side skirts monteren
-Deurpaneel maken
- Sportuitlaat maar niet te luid wordt lastig. Ga een openluchtfilter en voorlopig een sierpijpje
-1.4 blok erin of GT kijk daar nog voor. Heb te weinig verstand omdat zelf te doen.

Dan ben ik wel ff verder voordat dat gedaan is. Kan ik altijd nog kijken om m te verlagen maar voorlopig niet.

Siemax
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Siemax »

Vandaag nog ff wezen neuzen naar auto banden ( 195/45/15 v78)
Nieuw in de winkel gaat me portomonee niet leuk vinden. Zat eerst te denken om gebruikte banden erop te zetten maar daar ben ik niet echt een liefhebber van.

Op internet zie ik leuke bandjes voor een redelijke prijs 45 eutjes tot 95 eutjes. Enige verschil is natuurlijk de naam :D Maar vroeg me af of er zoveel verschil zit tussen een A-merk of een B-merk bandje.

Heb ooit een 306 gehad had er nieuwe velgen onderlaten zetten goedkope huismerk bandjes (Wanli). Heb me laten vertellen door hun dat je t verschil niet zo heel erg merkt vooral als je al een oudere auto hebt. Heb er verder prima mee gereden met die bandjes.

Banden wil ik volgende maand erop gaan doen samen met t lassen van me wielkast :S

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

B merk banden... Daar kan Alexander je alles over vertellen... :P
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

er zit inderdaad wel verschil tussen merken A, B, C en X :lol:

als je nou eens wat namen noemt..? ;) ik heb zelf Uniroyal rainsport 2's, die rijden erg prima voor hun geld, maar ik heb ook Dunlop Sport SP9000 gehad, die zijn dik 2x zo duur, maar verder eigenlijk precies hetzelfde. en dan zijn er nog wel merken met *nog* duurdere banden in dezelfde maat, maar nja.. om nou banden op een AX te zetten die net zo veel waard zijn als de hele auto..

ik had onder mn vorige auto wanli.. dat heeft 1 dag geduurt, ik moest 1x hard remmen en toen was mn auto total loss, 0 grip.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Ziet er goed uit hoor die mod's

a-of B merk maakt naar mijn mening niet zoveel uit met een 1100 motortje ...

bij autobandenmarkt kan je ook zien hoe ze het in de bandentest doen ... in sommige gevallen doet het b merk het beter dan het A merk ... Meestal ging ik voor goodride ofzo.

Mogelijk heb ik andere ideeen over mijn uitlaat (heb eik liever een enkele ovale in het midden maar moet er nog 1 vinden) ... als je geduld hebt kan je mogelijk mijn Devil overnemen tzt
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

bumperkitje ziet er netjes uit hoor Simon!

dit is denk ik toch wel de enige bumperkit die een AX ook echt mooier maakt... :)
Image

Siemax
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Siemax »

Goedkoopste die ik kan vinden is Wanli 45 eutjes Maar als ik jou verhaal al leest geen goede ervaring mee. Maar weet ook dat persoonlijk is. Vredestein, michelin continental zitten bij de 90 a 100 eutjes. Aangezien ik 4 bandjes nodig heb gaat dat wel ff in de portomonee zitten :S

2 jaar geleden heb ik op de auto van me vrouw 2 nieuwe Toyo bandjes eronder latten leggen. Zien er overigens nog steeds goed uit.

Zat eerst te denk aan Wanli 45 eutjes (zelf prima mee gereden) Maar nu ik jou verhaal leest kan t geen kwaad om iets meerk geld uit te geven. Denk een mooi bandje van rond de 60/75 eutjes. (Falken ofzo maatje van me heeft ze ook A3 1.8T) Wat je zelf al zei ' om nou banden op een Ax te zetten die net zo veel waard zijn als de hele auto' Ben ik volkomen mee eens :D
Ax is voor mij wel veel waard hoor :P

Tevens zie ik bij sommige banden staan velgbescherming?? Betekend dat gewoon dat de rand dikker is?

Siemax
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Siemax »

Rock's wrote:Ziet er goed uit hoor die mod's

a-of B merk maakt naar mijn mening niet zoveel uit met een 1100 motortje ...

bij autobandenmarkt kan je ook zien hoe ze het in de bandentest doen ... in sommige gevallen doet het b merk het beter dan het A merk ... Meestal ging ik voor goodride ofzo.

Mogelijk heb ik andere ideeen over mijn uitlaat (heb eik liever een enkele ovale in het midden maar moet er nog 1 vinden) ... als je geduld hebt kan je mogelijk mijn Devil overnemen tzt
1100 word ook vervangen voor 1.4 of GT of wat ik ook tzt tegen kom.
Moet eerst uitzoeken hoe en wat. Weet dat t handig is als ik een motor heb dat je bepaalde onderdelen t beste gelijk kan vervangen. Daar heb ik een lijstje van. Verder moet ik kijken welke type motor ik heb om een andere te zoeken. Las op t forum dat je anders in de problemen komt met je kabelboom.
(staat wel een leuke rode ph1 GT inj. op t forum )

Uitlaat komt goed wacht wel op jou Devil.
q01z wrote:bumperkitje ziet er netjes uit hoor Simon!

dit is denk ik toch wel de enige bumperkit die een AX ook echt mooier maakt... :)

En als hij helemaal in een keer paste wel ja :S . Veel werk aan voorbumper gehad en moet nog steeds dingen doen. Achterbumper ook aanpassingen aan gehad. Nu nog de side skirts nog.
Moet m nog netter maken er zitten her en der schoonheids foutjes die ik nog moet fixen.

Achterbumper -beter aansluiten op skirts
Voorbumper - Trekoog weg halen en evt kijken voor op een andere plek - Mistlamp aansluiten en 1 monteren.
Verder sluit de voorbumper niet goed aan bij de skirts En is hij voor bij de bumper korter Daarmee bedoel ik dat hij bij de gril mteen naar beneden gaat terwijl je bij een normale bumper een horizontale lijn hebt. A fijn verder ziet ie er goed uit :D

Enige waar ik nu spijt van heb is datt ik geen automonteur ben. Kon ik meer dingen zelf doen :(

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Rock's wrote:a-of B merk maakt naar mijn mening niet zoveel uit met een 1100 motortje ..
Imho maakt het niet veel uit of je 1.1 of 1.4 rijdt, je moet in geval van noodstop gewoon flink kunnen remmen.
AX 1.1i Volcane Rood

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Rob GT »

Niet besparen op de banden, daar krijg je alleen maar spijt van.

Maar A of B maakt niet zoveel uit. Heb nu ook Viking of zo onder de Saxo? Zat er al onder en is niet van de weg te krijgen. Maar zijn volgens mij niet de meest dure banden.
(van de winter zaten er andere winterbanden onder, voor mensen die bijdehand wilden doen ;))

Zolang je dus maar geen D of E merk neemt.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Goed dat je t zegt.. met je dubbelgevouwen Saxo :lol:
Rob GT wrote:Zolang je dus maar geen D of E merk neemt.
Dat dus. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

bekijk ook eens kumho. Erg goeie banden voor hun geld!

Wanli ed moet je idd vermijden! Remmen moet je met elke auto, altijd goed kunnen goed. Of dat het nu een ax of nieuwe S-klasse is maakt niet uit.

Verder goed bezig hé :)
AX-kopen is verslavend.

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

inderdaad goed bezig, ziet er érg leuk uit!

zelf rij ik op Uniroyal Raintire banden, ben ik erg tevreden over. Waren geloof ik 60 euro p.st. ofzo, maar wel voor 13"dan.

De meeste banden doen het op droog wegdek wel redelijk, maar zodra het nat wordt het met de C/D/E merken direct van de weg af...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Post Reply