Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Drake »

Mwah met een poederblusser is het toch echt uitkijken, in veel gevallen kan je de auto letterlijk afschrijven, dan heb je nog weinig aan een klein brandje die geblust is. Je zou zeggen beter iets dan niets maar in de first komt gewoon een schuimblussertje:

Poederblussers kom je het vaakst tegen voor in de auto. Ze zijn goedkoop en krijgen een vuurtje efficient gedoofd. Het poeder is een soortement zout, in extreem kleine partikels, dat het vuur afsluit van z'n zuurstofbron.Poederblussers zijn erg snel leeg: met een 1kg blusser ben je in een seconde of 6 door je blusmateriaal heen. Zonder voldoende kennis van autobranden (cursus!) valt met een 1kg blusser eigenlijk alleen een zeer klein, beginnend brandje te doven. En meestal merk je een autobrand pas als deze al groter is. Pak daarom altijd minstens een 2kg blusser, dan maak je als leek nog enige kans in de 12 seconden blustijd die je hebt.Een groot nadeel van het poeder is dat het behoorlijke nevenschade aanricht. Het zeer fijne poeder komt overal terecht en als het niet snel en grondig wordt verwijderd, gaat het corroderen als de auto vochtig wordt en roest je net geredde wagen dus onder je kont vandaan. Het elektrisch systeem kan er ook niet goed tegen. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die je auto kunnen reinigen van bluspoeder, maar dat is $$$.

Voordelen van poederblussers zijn hun lage prijs en het feit dat ze alle typen branden kunnen blussen ("ABC" classificatie, voor zowel brandende vaste stoffen, vloeistoffen als gassen).

Schuimblussers zijn beter geschikt voor in de auto: het spul is eenvoudig zelf te verwijderen na het blussen en richt verder geen schade aan. Wel moet je eventueel ondergespoten elektra goed reinigen en drogen voordat je weer gaat rijden, anders heb je kans op kortsluiting, gezien het schuim geleidend is. Vroeger betekende dat dat het niet geschikt was voor auto's (je maakte kans op een schok onder het blussen), maar moderne schuimblussers hebben een soortement pulserende spuitmond die een onderbroken straal produceert, zodat je zelf geen schok kan krijgen. Een tweede voordeel is dat een schuimblusser iets langer doet met dezelfde massa aan blusmateriaal: met een 1kg schuimblusser doe je langer dan met een 1kg poederblusser. De nadelen zijn dat schuimblussers over het algemeen iets duurder zijn en dat ze minder geschikt zijn voor gasbranden (classificatie "AB"). Bovendien kunnen niet alle schuimblussers tegen vorst, aangezien in het schuim ook water zit, al zijn er wel die ook onder 0*C werken.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Dat weet ik Chris, dat is me allemaal bekend. Maar ik heb geen tijd momenteel om voor de technische keuring op zowel te gaan naar een andere blusser. Ik ben al blij dat de auto nu klaar is. Komende 2 weken ben ik erg druk op het werk en komend weekend ook geen tijd.
Image Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Drake »

Geen probleem maar hou het dan in gedachten ;), een klein schuimblussertje heb je al vanaf 15 euro e.d tegenwoordig.

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by TvL »

Heerlijke filmpjes Jan, wat een geluidje komt er uit die AX 8) Welke sloop in Nunspeet is dat trouwens, waar die rooie type 1 ligt? Ik zou wel wat onderdeeltjes van die AX af willen plukken :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Die staat bij Henk van Olst. http://www.henkvanolst.nl/

Ik weet niet wat de plannen er mee zijn, hij stond niet in de rij met slopers. Dus of hij moet nog klaar gemaakt worden (vloeistoffen eruit enzo) of iets anders. Ding was wel volgestouwd met wielen e.d.
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Vanavond de Scorpion demper onder de AX GT vandaan gehaald en deze vervangen door de Cituning demper. Deze is iets minder luidruchtig en dat is wel prettig voor de Pressé :)

Het blijft wel een heerlijk kontje :)

Image


O, en als je het verschil wilt weten tussen de Scorpion en de Cituning, de linker is de Cituning (1 eindpijp) en de Scorpion ligt er naast (2 eindpijpen). De demper van de Scorpion is niet zo groot ;)

Image
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Losroyos »

Hoe zou het toch komen dat ik geen andere sportieve eindempers kan vinden, Ze liggen allemaal in de garage bij Jan :P

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by 2Black »

Losroyos wrote:Hoe zou het toch komen dat ik geen andere sportieve eindempers kan vinden, Ze liggen allemaal in de garage bij Jan :P
Tot 2 weken geleden lag er hier een enorm sportieve uitlaatlijn in de tuin.... was gratis af te halen. Nu is de ijzerboer er blij mee. :)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by citrofenwick »

Zo'n cittuning einddemper heb ik er nu ook onder zitten. Sportief, maar nog doenbaar om dagelijks mee te rijden :)
AX-kopen is verslavend.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Roy, zoveel uitlaatdempers heb ik niet, die Musketier moet nog onder de 5-deurs, dus heb er maar 1 in de schuur liggen om af-en-toe eens te kunnen wisselen.

Ik moet zeggen, de Cituning is wel een lekker stukje rustiger dan de Scorpion. Vandaag lekker met de AX naar het werk gegaan, dat was toch wel weer eens lekker :) Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van Full Car Tuning dat de stuurnaaf binnen was gekomen. Op de terugweg gelijk langs Nijkerk gereden om de naaf op te halen. Gelijk nog een spiegel aangeschaft voor over de binnenspiegel. Het is een Broadway spiegel van 270mm.

Het nieuwe stuurtje in de 5-deurs

Image

Broadway spiegel gemonteerd in de AX GT

Image
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Losroyos »

Kanonne waarom wil je zon grote achterspiegel hebben zit dat niet alleen maar in de weg?

Stuurtje staat keurig alleen ziet dat er veder volgens mij best raar uit in een standaar uitziende auto. :P

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

De spiegel hangt bij mij wat hoger dan dat ze standaard bij de AX hangen en ik zit lager. Ik kan er dus prima onderdoor kijken.

Die 5-deurs die blijft er niet standaard uitzien Roy ;)
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Vandaag was een mooie dag om de 4-gaats achteras voor de 5-deurs eens klaar te maken. Vorige week belde de dealer nl., ze hadden een 3-gaats achteras voor een klant nodig en wisten dat ik die van de 5-drs zou wisselen voor een 4-gaats exemplaar. Afgelopen vrijdag had ik al een paar nieuwe remleidingen voor op de draagarmen laten maken en 's avonds de trommels maar eens losgehaald. Nieuwe remleidingen gemonteerd, nieuwe handremkabels en vandaag ook nog de remslangen. De remslangen waren best slecht en gelukkig slingerde er nog een setje Goodridge staalgevlochten slangen rond in de garage. En verder ook maar een setje Koni Geel achterdempers erbij gepakt.

Vanmiddag de auto achter op bokjes gezet, de luchtsleutel zijn werk laten doen en met de krik de oude as mooi laten zakken en de nieuwe er weer onder gezet. Het enige wat nog gedaan moet worden is het ontluchten van de achterremmen. De aankomende week ook de voorpoten maar afmaken zodat het beestje in zijn geheel op 4-gaats staat, maar daarvoor moet ik nog een setje geschikte remklauwen hebben. Waarschijnlijk wordt dat een setje klauwen van een 106 GTI.

Vrijdag ook Gooze Garage vereerd met een bezoekje. Ze hadden v.d. week nl. gebeld dat mijn onderdeeltjes binnen waren. Mooie kabel en connectors om bougiekabels te maken, die ook nog eens passen op mijn MSD bobine met Ford-connectors. De kabel en connectors zijn ook van MSD en via Gooze Garage een stukje goedkoper dan b.v. via DP-Engineering. De reden dat ik nieuwe kabels wil is dat ik 1 kapotte kabel heb gehad. Dus we bouwen een nieuw setje om te monteren en gelijk een extra setje op reserve. Ik wilde dit voor de Pressé eigenlijk gereed hebben, maar zo snel waren de Ford-connectors helaas niet leverbaar. Gelukkig heb ik met de kabels tijdens de Pressé geen problemen gehad.

Nou vooruit, een paar plaatjes :)

Een AX 5-deurs die achter op 4-gaats staat

Image


Mooie MSD parts

Image
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by q01z »

lekker bezig geweest Jan!
ziet er wijs uit die GTI velgen acher op de 5d... kan me niet voorstellen dat het aanloopt ;)

die bougiekabels zijn ook wel redelijk om bij te kwijlen :)
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Een GTI as op deze hoogte met Koni Geel op standje Hard gaat denk ik niet snel aanlopen ;)

Ik zal eens kijken of ze connectors hebben liggen die op een verdelerkap en DIS-bobine passen. Voor nog geen 50 euro heb je dan een setje MSD kabels, 8.5 mm.

Net de remmen even ontlucht en een rondje gereden. Rijdt prima met die achteras. Hoogste tijd dus om de voorpoten af te maken zodat die er ook onder kunnen. Nog even een setje zonnekleppen gemonteerd. Links zat er geen een meer en rechts miste het pootje voor in het steuntje. Aankomende week nog effe langs de garage, kijken of er weer een APK op kan.
Image Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Mastenhose »

Ziet er dik uit, die GTI-velgjes! Nog altijd met de 155 bandjes?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Ja, nog steeds met de 155 bandjes. Eerst het onderstel helemaal klaar maken (en nog wat andere plannen) en dan gaan we eens bedenken wat we met de wielen gaan doen.
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Browny »

Ik heb nog wel wat keuze aan klauwen, bel anders maar even

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Rock's »

Jaloers... wil ook 4 gaats :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

@Ivar, ben al met een setje bezig, maar ik hou het in gedachten, thanks!

@Aad, je hebt toch al 4-gaats? Hoeft er toch alleen nog maar onder? (doe mij anders dat setje wielen maar, zal best leuk staan onder zo'n groene 5-deurs) ;)

Onderhand moet ik ook een begin gaan maken met het schuren van de skirt-set en de voor- en achterbumper die er op moeten komen. Lekker k* werk, maar ja, je moet er soms iets voor over hebben. Komende tijd ook maar op zoek naar een ander interieur, of in ieder geval andere voorstoelen. Wat er nu in zit, zit veel te hoog en verder voor geen meter. Ik zit te denken aan voorstoelen van een 106 Rallye ofzo, dus mocht je nog iets weten, ik hoor het graag.
Image Image Image

Post Reply