Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)
Moderator: webmasters
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Mwah met een poederblusser is het toch echt uitkijken, in veel gevallen kan je de auto letterlijk afschrijven, dan heb je nog weinig aan een klein brandje die geblust is. Je zou zeggen beter iets dan niets maar in de first komt gewoon een schuimblussertje:
Poederblussers kom je het vaakst tegen voor in de auto. Ze zijn goedkoop en krijgen een vuurtje efficient gedoofd. Het poeder is een soortement zout, in extreem kleine partikels, dat het vuur afsluit van z'n zuurstofbron.Poederblussers zijn erg snel leeg: met een 1kg blusser ben je in een seconde of 6 door je blusmateriaal heen. Zonder voldoende kennis van autobranden (cursus!) valt met een 1kg blusser eigenlijk alleen een zeer klein, beginnend brandje te doven. En meestal merk je een autobrand pas als deze al groter is. Pak daarom altijd minstens een 2kg blusser, dan maak je als leek nog enige kans in de 12 seconden blustijd die je hebt.Een groot nadeel van het poeder is dat het behoorlijke nevenschade aanricht. Het zeer fijne poeder komt overal terecht en als het niet snel en grondig wordt verwijderd, gaat het corroderen als de auto vochtig wordt en roest je net geredde wagen dus onder je kont vandaan. Het elektrisch systeem kan er ook niet goed tegen. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die je auto kunnen reinigen van bluspoeder, maar dat is $$$.
Voordelen van poederblussers zijn hun lage prijs en het feit dat ze alle typen branden kunnen blussen ("ABC" classificatie, voor zowel brandende vaste stoffen, vloeistoffen als gassen).
Schuimblussers zijn beter geschikt voor in de auto: het spul is eenvoudig zelf te verwijderen na het blussen en richt verder geen schade aan. Wel moet je eventueel ondergespoten elektra goed reinigen en drogen voordat je weer gaat rijden, anders heb je kans op kortsluiting, gezien het schuim geleidend is. Vroeger betekende dat dat het niet geschikt was voor auto's (je maakte kans op een schok onder het blussen), maar moderne schuimblussers hebben een soortement pulserende spuitmond die een onderbroken straal produceert, zodat je zelf geen schok kan krijgen. Een tweede voordeel is dat een schuimblusser iets langer doet met dezelfde massa aan blusmateriaal: met een 1kg schuimblusser doe je langer dan met een 1kg poederblusser. De nadelen zijn dat schuimblussers over het algemeen iets duurder zijn en dat ze minder geschikt zijn voor gasbranden (classificatie "AB"). Bovendien kunnen niet alle schuimblussers tegen vorst, aangezien in het schuim ook water zit, al zijn er wel die ook onder 0*C werken.
Poederblussers kom je het vaakst tegen voor in de auto. Ze zijn goedkoop en krijgen een vuurtje efficient gedoofd. Het poeder is een soortement zout, in extreem kleine partikels, dat het vuur afsluit van z'n zuurstofbron.Poederblussers zijn erg snel leeg: met een 1kg blusser ben je in een seconde of 6 door je blusmateriaal heen. Zonder voldoende kennis van autobranden (cursus!) valt met een 1kg blusser eigenlijk alleen een zeer klein, beginnend brandje te doven. En meestal merk je een autobrand pas als deze al groter is. Pak daarom altijd minstens een 2kg blusser, dan maak je als leek nog enige kans in de 12 seconden blustijd die je hebt.Een groot nadeel van het poeder is dat het behoorlijke nevenschade aanricht. Het zeer fijne poeder komt overal terecht en als het niet snel en grondig wordt verwijderd, gaat het corroderen als de auto vochtig wordt en roest je net geredde wagen dus onder je kont vandaan. Het elektrisch systeem kan er ook niet goed tegen. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die je auto kunnen reinigen van bluspoeder, maar dat is $$$.
Voordelen van poederblussers zijn hun lage prijs en het feit dat ze alle typen branden kunnen blussen ("ABC" classificatie, voor zowel brandende vaste stoffen, vloeistoffen als gassen).
Schuimblussers zijn beter geschikt voor in de auto: het spul is eenvoudig zelf te verwijderen na het blussen en richt verder geen schade aan. Wel moet je eventueel ondergespoten elektra goed reinigen en drogen voordat je weer gaat rijden, anders heb je kans op kortsluiting, gezien het schuim geleidend is. Vroeger betekende dat dat het niet geschikt was voor auto's (je maakte kans op een schok onder het blussen), maar moderne schuimblussers hebben een soortement pulserende spuitmond die een onderbroken straal produceert, zodat je zelf geen schok kan krijgen. Een tweede voordeel is dat een schuimblusser iets langer doet met dezelfde massa aan blusmateriaal: met een 1kg schuimblusser doe je langer dan met een 1kg poederblusser. De nadelen zijn dat schuimblussers over het algemeen iets duurder zijn en dat ze minder geschikt zijn voor gasbranden (classificatie "AB"). Bovendien kunnen niet alle schuimblussers tegen vorst, aangezien in het schuim ook water zit, al zijn er wel die ook onder 0*C werken.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Dat weet ik Chris, dat is me allemaal bekend. Maar ik heb geen tijd momenteel om voor de technische keuring op zowel te gaan naar een andere blusser. Ik ben al blij dat de auto nu klaar is. Komende 2 weken ben ik erg druk op het werk en komend weekend ook geen tijd.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Geen probleem maar hou het dan in gedachten
, een klein schuimblussertje heb je al vanaf 15 euro e.d tegenwoordig.

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Heerlijke filmpjes Jan, wat een geluidje komt er uit die AX
Welke sloop in Nunspeet is dat trouwens, waar die rooie type 1 ligt? Ik zou wel wat onderdeeltjes van die AX af willen plukken 


Mijn wie=wie

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Die staat bij Henk van Olst. http://www.henkvanolst.nl/
Ik weet niet wat de plannen er mee zijn, hij stond niet in de rij met slopers. Dus of hij moet nog klaar gemaakt worden (vloeistoffen eruit enzo) of iets anders. Ding was wel volgestouwd met wielen e.d.
Ik weet niet wat de plannen er mee zijn, hij stond niet in de rij met slopers. Dus of hij moet nog klaar gemaakt worden (vloeistoffen eruit enzo) of iets anders. Ding was wel volgestouwd met wielen e.d.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Vanavond de Scorpion demper onder de AX GT vandaan gehaald en deze vervangen door de Cituning demper. Deze is iets minder luidruchtig en dat is wel prettig voor de Pressé 
Het blijft wel een heerlijk kontje

O, en als je het verschil wilt weten tussen de Scorpion en de Cituning, de linker is de Cituning (1 eindpijp) en de Scorpion ligt er naast (2 eindpijpen). De demper van de Scorpion is niet zo groot


Het blijft wel een heerlijk kontje


O, en als je het verschil wilt weten tussen de Scorpion en de Cituning, de linker is de Cituning (1 eindpijp) en de Scorpion ligt er naast (2 eindpijpen). De demper van de Scorpion is niet zo groot


Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Hoe zou het toch komen dat ik geen andere sportieve eindempers kan vinden, Ze liggen allemaal in de garage bij Jan 

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Tot 2 weken geleden lag er hier een enorm sportieve uitlaatlijn in de tuin.... was gratis af te halen. Nu is de ijzerboer er blij mee.Losroyos wrote:Hoe zou het toch komen dat ik geen andere sportieve eindempers kan vinden, Ze liggen allemaal in de garage bij Jan

Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Zo'n cittuning einddemper heb ik er nu ook onder zitten. Sportief, maar nog doenbaar om dagelijks mee te rijden 

AX-kopen is verslavend.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Roy, zoveel uitlaatdempers heb ik niet, die Musketier moet nog onder de 5-deurs, dus heb er maar 1 in de schuur liggen om af-en-toe eens te kunnen wisselen.
Ik moet zeggen, de Cituning is wel een lekker stukje rustiger dan de Scorpion. Vandaag lekker met de AX naar het werk gegaan, dat was toch wel weer eens lekker
Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van Full Car Tuning dat de stuurnaaf binnen was gekomen. Op de terugweg gelijk langs Nijkerk gereden om de naaf op te halen. Gelijk nog een spiegel aangeschaft voor over de binnenspiegel. Het is een Broadway spiegel van 270mm.
Het nieuwe stuurtje in de 5-deurs

Broadway spiegel gemonteerd in de AX GT

Ik moet zeggen, de Cituning is wel een lekker stukje rustiger dan de Scorpion. Vandaag lekker met de AX naar het werk gegaan, dat was toch wel weer eens lekker

Het nieuwe stuurtje in de 5-deurs

Broadway spiegel gemonteerd in de AX GT

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Kanonne waarom wil je zon grote achterspiegel hebben zit dat niet alleen maar in de weg?
Stuurtje staat keurig alleen ziet dat er veder volgens mij best raar uit in een standaar uitziende auto.
Stuurtje staat keurig alleen ziet dat er veder volgens mij best raar uit in een standaar uitziende auto.

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
De spiegel hangt bij mij wat hoger dan dat ze standaard bij de AX hangen en ik zit lager. Ik kan er dus prima onderdoor kijken.
Die 5-deurs die blijft er niet standaard uitzien Roy
Die 5-deurs die blijft er niet standaard uitzien Roy

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Vandaag was een mooie dag om de 4-gaats achteras voor de 5-deurs eens klaar te maken. Vorige week belde de dealer nl., ze hadden een 3-gaats achteras voor een klant nodig en wisten dat ik die van de 5-drs zou wisselen voor een 4-gaats exemplaar. Afgelopen vrijdag had ik al een paar nieuwe remleidingen voor op de draagarmen laten maken en 's avonds de trommels maar eens losgehaald. Nieuwe remleidingen gemonteerd, nieuwe handremkabels en vandaag ook nog de remslangen. De remslangen waren best slecht en gelukkig slingerde er nog een setje Goodridge staalgevlochten slangen rond in de garage. En verder ook maar een setje Koni Geel achterdempers erbij gepakt.
Vanmiddag de auto achter op bokjes gezet, de luchtsleutel zijn werk laten doen en met de krik de oude as mooi laten zakken en de nieuwe er weer onder gezet. Het enige wat nog gedaan moet worden is het ontluchten van de achterremmen. De aankomende week ook de voorpoten maar afmaken zodat het beestje in zijn geheel op 4-gaats staat, maar daarvoor moet ik nog een setje geschikte remklauwen hebben. Waarschijnlijk wordt dat een setje klauwen van een 106 GTI.
Vrijdag ook Gooze Garage vereerd met een bezoekje. Ze hadden v.d. week nl. gebeld dat mijn onderdeeltjes binnen waren. Mooie kabel en connectors om bougiekabels te maken, die ook nog eens passen op mijn MSD bobine met Ford-connectors. De kabel en connectors zijn ook van MSD en via Gooze Garage een stukje goedkoper dan b.v. via DP-Engineering. De reden dat ik nieuwe kabels wil is dat ik 1 kapotte kabel heb gehad. Dus we bouwen een nieuw setje om te monteren en gelijk een extra setje op reserve. Ik wilde dit voor de Pressé eigenlijk gereed hebben, maar zo snel waren de Ford-connectors helaas niet leverbaar. Gelukkig heb ik met de kabels tijdens de Pressé geen problemen gehad.
Nou vooruit, een paar plaatjes
Een AX 5-deurs die achter op 4-gaats staat

Mooie MSD parts

Vanmiddag de auto achter op bokjes gezet, de luchtsleutel zijn werk laten doen en met de krik de oude as mooi laten zakken en de nieuwe er weer onder gezet. Het enige wat nog gedaan moet worden is het ontluchten van de achterremmen. De aankomende week ook de voorpoten maar afmaken zodat het beestje in zijn geheel op 4-gaats staat, maar daarvoor moet ik nog een setje geschikte remklauwen hebben. Waarschijnlijk wordt dat een setje klauwen van een 106 GTI.
Vrijdag ook Gooze Garage vereerd met een bezoekje. Ze hadden v.d. week nl. gebeld dat mijn onderdeeltjes binnen waren. Mooie kabel en connectors om bougiekabels te maken, die ook nog eens passen op mijn MSD bobine met Ford-connectors. De kabel en connectors zijn ook van MSD en via Gooze Garage een stukje goedkoper dan b.v. via DP-Engineering. De reden dat ik nieuwe kabels wil is dat ik 1 kapotte kabel heb gehad. Dus we bouwen een nieuw setje om te monteren en gelijk een extra setje op reserve. Ik wilde dit voor de Pressé eigenlijk gereed hebben, maar zo snel waren de Ford-connectors helaas niet leverbaar. Gelukkig heb ik met de kabels tijdens de Pressé geen problemen gehad.
Nou vooruit, een paar plaatjes

Een AX 5-deurs die achter op 4-gaats staat

Mooie MSD parts

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
lekker bezig geweest Jan!
ziet er wijs uit die GTI velgen acher op de 5d... kan me niet voorstellen dat het aanloopt
die bougiekabels zijn ook wel redelijk om bij te kwijlen
ziet er wijs uit die GTI velgen acher op de 5d... kan me niet voorstellen dat het aanloopt

die bougiekabels zijn ook wel redelijk om bij te kwijlen


Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Een GTI as op deze hoogte met Koni Geel op standje Hard gaat denk ik niet snel aanlopen 
Ik zal eens kijken of ze connectors hebben liggen die op een verdelerkap en DIS-bobine passen. Voor nog geen 50 euro heb je dan een setje MSD kabels, 8.5 mm.
Net de remmen even ontlucht en een rondje gereden. Rijdt prima met die achteras. Hoogste tijd dus om de voorpoten af te maken zodat die er ook onder kunnen. Nog even een setje zonnekleppen gemonteerd. Links zat er geen een meer en rechts miste het pootje voor in het steuntje. Aankomende week nog effe langs de garage, kijken of er weer een APK op kan.

Ik zal eens kijken of ze connectors hebben liggen die op een verdelerkap en DIS-bobine passen. Voor nog geen 50 euro heb je dan een setje MSD kabels, 8.5 mm.
Net de remmen even ontlucht en een rondje gereden. Rijdt prima met die achteras. Hoogste tijd dus om de voorpoten af te maken zodat die er ook onder kunnen. Nog even een setje zonnekleppen gemonteerd. Links zat er geen een meer en rechts miste het pootje voor in het steuntje. Aankomende week nog effe langs de garage, kijken of er weer een APK op kan.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Ziet er dik uit, die GTI-velgjes! Nog altijd met de 155 bandjes?
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Ja, nog steeds met de 155 bandjes. Eerst het onderstel helemaal klaar maken (en nog wat andere plannen) en dan gaan we eens bedenken wat we met de wielen gaan doen.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Ik heb nog wel wat keuze aan klauwen, bel anders maar even
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Jaloers... wil ook 4 gaats 


TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
@Ivar, ben al met een setje bezig, maar ik hou het in gedachten, thanks!
@Aad, je hebt toch al 4-gaats? Hoeft er toch alleen nog maar onder? (doe mij anders dat setje wielen maar, zal best leuk staan onder zo'n groene 5-deurs)
Onderhand moet ik ook een begin gaan maken met het schuren van de skirt-set en de voor- en achterbumper die er op moeten komen. Lekker k* werk, maar ja, je moet er soms iets voor over hebben. Komende tijd ook maar op zoek naar een ander interieur, of in ieder geval andere voorstoelen. Wat er nu in zit, zit veel te hoog en verder voor geen meter. Ik zit te denken aan voorstoelen van een 106 Rallye ofzo, dus mocht je nog iets weten, ik hoor het graag.
@Aad, je hebt toch al 4-gaats? Hoeft er toch alleen nog maar onder? (doe mij anders dat setje wielen maar, zal best leuk staan onder zo'n groene 5-deurs)

Onderhand moet ik ook een begin gaan maken met het schuren van de skirt-set en de voor- en achterbumper die er op moeten komen. Lekker k* werk, maar ja, je moet er soms iets voor over hebben. Komende tijd ook maar op zoek naar een ander interieur, of in ieder geval andere voorstoelen. Wat er nu in zit, zit veel te hoog en verder voor geen meter. Ik zit te denken aan voorstoelen van een 106 Rallye ofzo, dus mocht je nog iets weten, ik hoor het graag.