Slijpen achterspatbord / montage GT bodykit (17 foto's)
Moderator: webmasters
Slijpen achterspatbord / montage GT bodykit (17 foto's)
Hallo mede AX-ers,
Hier begint dan het topic over hoe je je rechte achterspatborden rond kan maken. Als het goed is moet de webserver van Tiscali het weer goed doen. Dus ook mijn foto's moeten zichtbaar zijn in dit topic.
Mijn AX 1.1 First Impression vond ik er een beetje simpeltjes uit zien, dus ben ik op zoek gegaan naar spoilers en dat soort zaken.
Het is misschien niet zo goed zichtbaar op de foto. Maar mijn bumpers en spiegels waren helemaal grijs / blauwachtig geworden. Dus deze heb ik als eerste met Motip Bumperspray zwart gemaakt. Dit gaf nog niet alle voldoening die ik zocht dus ben ik verder gaan kijken.
Na een tijdje zoeken op internet ben ik Rock's (Aad) tegengekomen op marktplaats en hij had niet alleen dakspoiler zonder pootjes maar ook een GT Bodykit te koop staan. Die spoiler en bodykit waren rood en wit van kleur. Maar dat maakte mij niets uit, want deze zou ik toch zwart spuiten net als mijn bumpers en spiegels. Het wachten was nu op veel vrije tijd om mijn AX te kunnen opleuken. Gelukkig bestaat er in het leven van een student zomervakantie, de ideale tijd van het jaar om aan je auto te klussen als je geen garage tot je beschikking hebt.
Ter voorbereiding van de restyling van mijn AX heb ik met plakband de bodykit bevestigd aan mijn AX om te kijken hoe het er zo'n beetje zou gaan uitzien.
Nu was het zaak om mijn bodykit te gaan schoonmaken / schuren en spuiten. Hiervoor heb ik fijn korrelig waterproof schuurpapier gebruikt. Het nummer weet ik helaas niet uit mijn hoofd. Vanwege het mooie weer kon ik buiten blijven werken met het spuiten van de bodykit. Ik heb hiervoor Motip Bumperspray gebruikt. Dit werkt heel goed en is speciaal voor kunststoffen gemaakt zodat je geen speciale grondlagen meer hoeft aan te brengen.
Nadat de bodykit droog was en mijn inmiddels bestelde spoilerlijm ook gearriveerd was, kon ik verder met het project. Omdat mijn AX niet van die mooie klemmetjes heeft om de bodykit vast te maken heb ik speciale spoilerlijm Elch P1 (Autostyle Catalogus) gekocht om er zeker van te zijn dat ik geen onderdelen ga verliezen op de snelweg.
Het slijp gedeelte:
Ik heb een spatbordverbreder gebruikt als mal om te kunnen bepalen hoeveel ik van mijn spatbord moet wegslijpen om het er netjes uit te laten zien.
Als de boel is afgetekend is het zaak om te gaan slijpen. Ik heb gebruik gemaakt van mijn Aldi Dremel en dat werkte perfect. Als tip zou ik wel willen opmerken om extra slijpschijfjes te kopen bij de "Doe-het-zelf" want je verslijt ze bij het leven. Ook zou ik een bril opzetten tegen de splintertjes, het gruis en de vonken.
Als het grote stuk eraf geslepen is, is het makkelijker om het spatbord netjes rond te slijpen zodat het eindresultaat het fraaiste wordt. Ik heb steeds mijn spatbordverbreder er voor gehouden om te kijken of er meer weg geslepen moest worden. Als dit alles gedaan is ziet het eindresultaat er als volgt uit.
Iedereen weet dat je metaal wat blootgesteld ligt aan de omgeving moet behandelen om roest te voorkomen. Ik heb dit alsvolgt gedaan. Ik heb een dikke elektra kabel in de lengte opengesneden en de 3 koperdraaden eruit gehaald. Deze lege buitenste isolatiemantel van de kabel gebruik ik om het geslepen randje af te dichten. Ik zelf heb met wat sanitair kit de lege kabelmantel volgespoten en deze over mijn slijp randje heen geschoven. Hierdoor wordt het slijprandje geheel afgedekt door kit en isolatiemantel.
Op de foto ziet het lelijk wit uit, maar als de kit droog is kan die natuurlijk in elke kleur gespoten worden. Mijn spatbordverbreder valt hier toch geheel overheen dus is dit niet zichtbaar.
De AX is nu geheel klaar om de bodykit te gaan monteren. Ik heb ook hier foto's van en zal deze binnenkort ook plaatsen. Ik wacht nu eerst even jullie reacties af omdat het anders wel een hele lange openingspost wordt. Ik hoop dat er mensen zijn die aan mijn verhaal en foto's iets hebben. Mochten er dingen niet duidelijk zijn of heb je vragen, dan hoor ik die graag.
Houdoe Remy
Hier begint dan het topic over hoe je je rechte achterspatborden rond kan maken. Als het goed is moet de webserver van Tiscali het weer goed doen. Dus ook mijn foto's moeten zichtbaar zijn in dit topic.
Mijn AX 1.1 First Impression vond ik er een beetje simpeltjes uit zien, dus ben ik op zoek gegaan naar spoilers en dat soort zaken.
Het is misschien niet zo goed zichtbaar op de foto. Maar mijn bumpers en spiegels waren helemaal grijs / blauwachtig geworden. Dus deze heb ik als eerste met Motip Bumperspray zwart gemaakt. Dit gaf nog niet alle voldoening die ik zocht dus ben ik verder gaan kijken.
Na een tijdje zoeken op internet ben ik Rock's (Aad) tegengekomen op marktplaats en hij had niet alleen dakspoiler zonder pootjes maar ook een GT Bodykit te koop staan. Die spoiler en bodykit waren rood en wit van kleur. Maar dat maakte mij niets uit, want deze zou ik toch zwart spuiten net als mijn bumpers en spiegels. Het wachten was nu op veel vrije tijd om mijn AX te kunnen opleuken. Gelukkig bestaat er in het leven van een student zomervakantie, de ideale tijd van het jaar om aan je auto te klussen als je geen garage tot je beschikking hebt.
Ter voorbereiding van de restyling van mijn AX heb ik met plakband de bodykit bevestigd aan mijn AX om te kijken hoe het er zo'n beetje zou gaan uitzien.
Nu was het zaak om mijn bodykit te gaan schoonmaken / schuren en spuiten. Hiervoor heb ik fijn korrelig waterproof schuurpapier gebruikt. Het nummer weet ik helaas niet uit mijn hoofd. Vanwege het mooie weer kon ik buiten blijven werken met het spuiten van de bodykit. Ik heb hiervoor Motip Bumperspray gebruikt. Dit werkt heel goed en is speciaal voor kunststoffen gemaakt zodat je geen speciale grondlagen meer hoeft aan te brengen.
Nadat de bodykit droog was en mijn inmiddels bestelde spoilerlijm ook gearriveerd was, kon ik verder met het project. Omdat mijn AX niet van die mooie klemmetjes heeft om de bodykit vast te maken heb ik speciale spoilerlijm Elch P1 (Autostyle Catalogus) gekocht om er zeker van te zijn dat ik geen onderdelen ga verliezen op de snelweg.
Het slijp gedeelte:
Ik heb een spatbordverbreder gebruikt als mal om te kunnen bepalen hoeveel ik van mijn spatbord moet wegslijpen om het er netjes uit te laten zien.
Als de boel is afgetekend is het zaak om te gaan slijpen. Ik heb gebruik gemaakt van mijn Aldi Dremel en dat werkte perfect. Als tip zou ik wel willen opmerken om extra slijpschijfjes te kopen bij de "Doe-het-zelf" want je verslijt ze bij het leven. Ook zou ik een bril opzetten tegen de splintertjes, het gruis en de vonken.
Als het grote stuk eraf geslepen is, is het makkelijker om het spatbord netjes rond te slijpen zodat het eindresultaat het fraaiste wordt. Ik heb steeds mijn spatbordverbreder er voor gehouden om te kijken of er meer weg geslepen moest worden. Als dit alles gedaan is ziet het eindresultaat er als volgt uit.
Iedereen weet dat je metaal wat blootgesteld ligt aan de omgeving moet behandelen om roest te voorkomen. Ik heb dit alsvolgt gedaan. Ik heb een dikke elektra kabel in de lengte opengesneden en de 3 koperdraaden eruit gehaald. Deze lege buitenste isolatiemantel van de kabel gebruik ik om het geslepen randje af te dichten. Ik zelf heb met wat sanitair kit de lege kabelmantel volgespoten en deze over mijn slijp randje heen geschoven. Hierdoor wordt het slijprandje geheel afgedekt door kit en isolatiemantel.
Op de foto ziet het lelijk wit uit, maar als de kit droog is kan die natuurlijk in elke kleur gespoten worden. Mijn spatbordverbreder valt hier toch geheel overheen dus is dit niet zichtbaar.
De AX is nu geheel klaar om de bodykit te gaan monteren. Ik heb ook hier foto's van en zal deze binnenkort ook plaatsen. Ik wacht nu eerst even jullie reacties af omdat het anders wel een hele lange openingspost wordt. Ik hoop dat er mensen zijn die aan mijn verhaal en foto's iets hebben. Mochten er dingen niet duidelijk zijn of heb je vragen, dan hoor ik die graag.
Houdoe Remy
Last edited by Remy on WedJun08, 2005 6:06:51 PM, edited 4 times in total.
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
Okay, okay,
Ik hoop morgen dit topic verder op te leuken. Mijn webruimte laat nog te wensen over dus ik heb tijdelijk een map op de webruimte van een maat van mij. TNX Jeroen!!! Dus ik hoop dat jullie het nog even kunnen uithouden. En 1 geluk aanstaande zondag mag je mijn AX in real life bekijken in Nieuwegein.
Ik hoop morgen dit topic verder op te leuken. Mijn webruimte laat nog te wensen over dus ik heb tijdelijk een map op de webruimte van een maat van mij. TNX Jeroen!!! Dus ik hoop dat jullie het nog even kunnen uithouden. En 1 geluk aanstaande zondag mag je mijn AX in real life bekijken in Nieuwegein.
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
Ja ik moet zeggen dat ik het een hele verbetering vind, die ronde spatborden met die verbreders erop. Nu ziet mijn AX er iets sportiever uit en het is totaal niet moeilijk om het zo te maken. Gelukkig hebben we het forum, zodat andere mensen alvast kunnen zien en navragen hoe je zulke zaken moet aanpakken.
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
Ik zit eraan te denken om het ook te doen. Maar eigenlijk vindt ik het een beetje zonde want met die recht kasten heb je wel wat aparts natuurlijk. Ik ga nog eens lang en hard over nadenken (bert hou je ranzige gedachten voor je ja).
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Deel 2: Montage Bodykit
Okay AX vrienden,
Hier begint het tweede gedeelte van mijn project om mijn AX een nog betere look te geven.
Allereerst wil nog even een fotootje plaatsen van mijn dakspoiler. De pootjes ontbraken hiervan, dus ben ik zelf met wat aluminium aan de slag gegaan en zelf pootjes gemaakt. Omdat twee dunne plaatjes aluminium mijn spoiler niet stabiel genoeg hielden, heb ik aan de zijkanten van de spoiler 2 rubberen deurstopjes met een popnagel aan mijn spoiler bevestigd. Nu kan mijn spoiler ook op de achterkant van mijn AX rusten en gaat ie niet klapperen als ik aan het cruisen ben.
Mijn bodykit is zwart gespoten en mijn Ax heeft er van langs gekregen met een dremel. Dus het is nu tijd om het zaakje degelijk te bevestigen. Want zeg zelf: T is zwaar irritant als je met 135/140 km/h op de snelweg ineens een stuk skirt weg ziet vliegen in je binnenspiegel.
Ik heb van een goeie bekende een paar oprijplaten kunnen lenen, zodat het werk onder de auto makkelijker gaat. Ik heb speciale spoilerlijm (autostyle catalogus) Elch P1 gebruikt om de boel vast te plakken. Ik heb eerst mijn skirt op de plaats van bevestiging gehouden en gekeken welke delen contact maken met de auto. Op deze delen heb ik behoorlijk wat lijm geplaats en daarna het skirtdeel op de auto gedrukt en even tijdelijk vast gezet met plakband. Dit plakband heb ik ongeveer een uurtje of 8 tot 10 laten zitten, zodat de lijm kan drogen.
Verder heb ik, om er zeker van te zijn dat ze blijven zitten, de skirtdelen met 1 popnagel vastgezet in de auto. Deze zijn niet zichtbaar omdat de spatbordverbreder hier netjes overheen komt.
Deze popnagels en de gaatjes die ik in de auto geboord heb, heb ik ook even voorzien van een behoorlijke hoeveelheid lijm om het roesten van het plaatwerk tegen te gaan. Het deel wat tegen de deur van de AX komt heb ik ook vast gelijmd en met 2 popnagels als extra in de deur vast gepopt.
Standaard zitten er op de skirts een aantal gaten waardoor je hem vast kunt zetten met klemmetjes aan de onderkant van de auto. Omdat ik geen klemmetjes op mijn auto heb zitten, heb ik het volgende bedacht:
Ik boor, in het randje dat onder de auto zit, een aantal gaatjes en bevestig mijn skirts met tywraps vast aan de onderkant van de auto. Ik weet nu voor bijna 100% zeker dat deze tijdens het rijden niet los kunnen komen.
Mijn spatbordverbreders monteren gaat iets lastiger omdat deze vrij hol van binnen zijn. Ik heb met mijn spoilerlijm de delen die mijn auto raken volgelijmd en dan de verbreder met plakband op zijn plaats gehouden. Omdat er een kleine sleuf onder de verbreder zit was ik bang dat deze los zou schieten op het moment dat de wind er onder slaat. Ik heb toen een spuit montagekit gekocht en mijn verbreders via deze sleuf ingespoten met montagekit. (Op de verbreders zitten ook weer aansluitpunten voor die klemmetjes. Deze raken de auto net niet. Hier heb ik een flinke hoeveelheid kit gespoten zodat de verbreders ook hier goed vastzitten en niet alleen aan de bovenrand)
Als het hele zaakje ongeveer een dag heeft kunnen drogen en uitharden is het tijd om kleine oneffenheden die tijdens de montage zijn opgetreden weg te werken.
Even nog een korte samenvatting wat betreft de tijdsduur.
- Schuren en spuiten bodykit en spoiler (3 a 4 uur)
- Spatborden slijpen van de AX en afwerken (2,5 a 3 uur)
- Montage bodykit (ik heb m alleen gemonteerd) (10 a 11 uur)
- Afwerking van het geheel (onbeperkt, want je AX is nooit af)
Het uiteindelijk eindresultaat is dan alsvolgt:
Een Citroën AX 1.1 First Impression in GT Style
Ik hoop dat er leden zijn die aan dit hele verhaal iets hebben. Mochten je vragen / opmerkingen of andere zaken dwars zitten, dan hoor ik het graag.
Greetz Remy
Okay AX vrienden,
Hier begint het tweede gedeelte van mijn project om mijn AX een nog betere look te geven.
Allereerst wil nog even een fotootje plaatsen van mijn dakspoiler. De pootjes ontbraken hiervan, dus ben ik zelf met wat aluminium aan de slag gegaan en zelf pootjes gemaakt. Omdat twee dunne plaatjes aluminium mijn spoiler niet stabiel genoeg hielden, heb ik aan de zijkanten van de spoiler 2 rubberen deurstopjes met een popnagel aan mijn spoiler bevestigd. Nu kan mijn spoiler ook op de achterkant van mijn AX rusten en gaat ie niet klapperen als ik aan het cruisen ben.
Mijn bodykit is zwart gespoten en mijn Ax heeft er van langs gekregen met een dremel. Dus het is nu tijd om het zaakje degelijk te bevestigen. Want zeg zelf: T is zwaar irritant als je met 135/140 km/h op de snelweg ineens een stuk skirt weg ziet vliegen in je binnenspiegel.
Ik heb van een goeie bekende een paar oprijplaten kunnen lenen, zodat het werk onder de auto makkelijker gaat. Ik heb speciale spoilerlijm (autostyle catalogus) Elch P1 gebruikt om de boel vast te plakken. Ik heb eerst mijn skirt op de plaats van bevestiging gehouden en gekeken welke delen contact maken met de auto. Op deze delen heb ik behoorlijk wat lijm geplaats en daarna het skirtdeel op de auto gedrukt en even tijdelijk vast gezet met plakband. Dit plakband heb ik ongeveer een uurtje of 8 tot 10 laten zitten, zodat de lijm kan drogen.
Verder heb ik, om er zeker van te zijn dat ze blijven zitten, de skirtdelen met 1 popnagel vastgezet in de auto. Deze zijn niet zichtbaar omdat de spatbordverbreder hier netjes overheen komt.
Deze popnagels en de gaatjes die ik in de auto geboord heb, heb ik ook even voorzien van een behoorlijke hoeveelheid lijm om het roesten van het plaatwerk tegen te gaan. Het deel wat tegen de deur van de AX komt heb ik ook vast gelijmd en met 2 popnagels als extra in de deur vast gepopt.
Standaard zitten er op de skirts een aantal gaten waardoor je hem vast kunt zetten met klemmetjes aan de onderkant van de auto. Omdat ik geen klemmetjes op mijn auto heb zitten, heb ik het volgende bedacht:
Ik boor, in het randje dat onder de auto zit, een aantal gaatjes en bevestig mijn skirts met tywraps vast aan de onderkant van de auto. Ik weet nu voor bijna 100% zeker dat deze tijdens het rijden niet los kunnen komen.
Mijn spatbordverbreders monteren gaat iets lastiger omdat deze vrij hol van binnen zijn. Ik heb met mijn spoilerlijm de delen die mijn auto raken volgelijmd en dan de verbreder met plakband op zijn plaats gehouden. Omdat er een kleine sleuf onder de verbreder zit was ik bang dat deze los zou schieten op het moment dat de wind er onder slaat. Ik heb toen een spuit montagekit gekocht en mijn verbreders via deze sleuf ingespoten met montagekit. (Op de verbreders zitten ook weer aansluitpunten voor die klemmetjes. Deze raken de auto net niet. Hier heb ik een flinke hoeveelheid kit gespoten zodat de verbreders ook hier goed vastzitten en niet alleen aan de bovenrand)
Als het hele zaakje ongeveer een dag heeft kunnen drogen en uitharden is het tijd om kleine oneffenheden die tijdens de montage zijn opgetreden weg te werken.
Even nog een korte samenvatting wat betreft de tijdsduur.
- Schuren en spuiten bodykit en spoiler (3 a 4 uur)
- Spatborden slijpen van de AX en afwerken (2,5 a 3 uur)
- Montage bodykit (ik heb m alleen gemonteerd) (10 a 11 uur)
- Afwerking van het geheel (onbeperkt, want je AX is nooit af)
Het uiteindelijk eindresultaat is dan alsvolgt:
Een Citroën AX 1.1 First Impression in GT Style
Ik hoop dat er leden zijn die aan dit hele verhaal iets hebben. Mochten je vragen / opmerkingen of andere zaken dwars zitten, dan hoor ik het graag.
Greetz Remy
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
Ik heb twee zilver grijze AX club stickers op mijn achterruit zitten. Eentje links en eentje rechts van mijn achterwisser. Maar deze foto's zijn gemaakt voordat ik mijn stickers thuis gestuurd heb gekregen. Ik zal binnenkort wel ff een fotootje posten van de achterkant van mijn AXje.
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
-
- AX liefhebber
- Posts: 158
- Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
- Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
- Contact:
Ziet er heel mooi uit allemaal, radiatorrooster is ook heel netjes gedaan.
Heb bij m'n eerste ax net het zelfde gedaan, was best wel kicken toen die wipzaag in mijn achterste spatborden ging , als je je dan vergist... had toen eerst siliconelijm gebruikt, was geen groot succes, nadien polyutheraanlijm, werkte heel goed maar moest wel elk stukje aandrukken met tape, wasknijpers en houtklemmen om te voorkomen dat de lijm teveel aanzwelde.
als je schrik hebt voor roest waar je geboort hebt enzo, een laaje rutex of andere undercoating op het einde doet wonderen. de manier waarop het randje is afgewerkt vind ik trouwens heel degelijk gedaan.
Als er vijfdeursrijders zijn die denken dat dit voor hen onmogelijk is, er zijn nog vijfdeurs GT's gemaakt, ik weet niet of ze in Nederland ooit zijn verkocht maar in Belgie en Frankrijk zeker, hebben hele mooie skirts zonder ronde achterspatborden.
welkom in de club
Heb bij m'n eerste ax net het zelfde gedaan, was best wel kicken toen die wipzaag in mijn achterste spatborden ging , als je je dan vergist... had toen eerst siliconelijm gebruikt, was geen groot succes, nadien polyutheraanlijm, werkte heel goed maar moest wel elk stukje aandrukken met tape, wasknijpers en houtklemmen om te voorkomen dat de lijm teveel aanzwelde.
als je schrik hebt voor roest waar je geboort hebt enzo, een laaje rutex of andere undercoating op het einde doet wonderen. de manier waarop het randje is afgewerkt vind ik trouwens heel degelijk gedaan.
Als er vijfdeursrijders zijn die denken dat dit voor hen onmogelijk is, er zijn nog vijfdeurs GT's gemaakt, ik weet niet of ze in Nederland ooit zijn verkocht maar in Belgie en Frankrijk zeker, hebben hele mooie skirts zonder ronde achterspatborden.
welkom in de club
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk
www.saxoclubvlaanderen.tk
TNX beste AX vrienden voor al jullie aardige complimenten. Het is erg leuk om van mede AX rijders te horen dat je goed werk heb verricht en dat het er toppie uitziet. Tot zondag!
PS. Je moet ook niet volgas proberen om op die bokjes te komen. Een beetje liefde voor je AX moet er toch wel wezen.
Ff nieuwsgierig: hoeveel man kwam er aan te pas om je AX van die bokjes af te tillen???
PS. Je moet ook niet volgas proberen om op die bokjes te komen. Een beetje liefde voor je AX moet er toch wel wezen.
Ff nieuwsgierig: hoeveel man kwam er aan te pas om je AX van die bokjes af te tillen???
Renault Clio 1.4 16V SI
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen
PS. Als me plaatjes het niet doen, ligt de server van Tiscali er weer eens uit. Ik kan er ook niets aan doen