Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Ik ben ook benieuwd hoe het straks staat, als hij wat dichter bij de grond ligt. Met goede remmerij en nieuwe aandrijfassen hoop ik ook het trillen in het stuur kwijt te zijn. Daarna is er nog veel te doen, maar dat hoeft allemaal niet per direct klaar te zijn. Als het onderstel er onder zit, dan is de binnenkant aan de beurt. CV erin, andere deurpanelen en de B- & C-stijl bekleding, andere zonnekleppen, dashboard weer netjes maken, temperatuurmeter en toerenteller aan de praat helpen, op zoek naar andere stoelen, wat er nu in zit, daar kan ik niet lang prettig op zitten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor de buitenkant hebben we ook nog genoeg plannen, dus voorlopig zijn we nog wel even zoet :)
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

En nog effe een ploatie van de voorpootjes en aandrijfassen

Image
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by q01z »

dat ziet er sjiek uit jan!

zo'n setje aandrijfassen moet ik ook es regelen..... bij Brezan wilde ze daar graag +300,- voor... en dan was mn korting er al af......
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by DuFF »

300 euro? dan moet je het is met deze proberen:
Spoiler Tuning:
Image
.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Die muts heb ik niet nodig gehad, en ik was nog niet de helft van die 300 euro kwijt. 2 assen waren geloof ik zo'n 115-120 euro (samen, niet per stuk)
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Henk Bats »

Grootse plannen Jan, wij hopen ook op goed weer.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by citrofenwick »

Goed bezig hoor Jan!

Mag ik weten waar je die asjes vandaan haalt? Hier kosten ze gelijk waar 150€/stuk, en daar word ik niet zo blij van. (lees: zeker niet omdat ik al vaak nieuwe assen gekocht heb)
AX-kopen is verslavend.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

En dan loopt zo'n dagje toch anders dan dat je op rekent. De remklauwen die onder de GT zouden komen, komen er toch niet onder. Bij nadere inspectie bleek bij 1 klauw de ontluchtingsnippel afgebroken te zijn. We hebben nog een poging gewaagt om het resterende deel er uit te krijgen, maar dat is niet gelukt. Natuurlijk brak bij de andere klauw de ontluchtingsnippel ook af :evil:

Ik kan dus op zoek naar een ander setje remklauwen. Morgen maar eens aan het speuren gaan. Als iemand nog wat goeds geschikts heeft liggen voor standaard geventileerde schijven, dan hoor ik het graag. Ontluchtingsnippels moeten wel gangbaar zijn ;)

Door het geklooi met de klauwen, was het ook al te laat om even langs de sloop te gaan. Daar moet ik volgende week dan maar langs. Moet toch wat reserve Ford-ontstekingsdelen hebben en de 5-deurs mist links en rechts wat afsluitdoppen.

Bij thuiskomst me maar op de 5-deurs geworpen. Eerst de radio uit de Saxo gehaald en deze in de 5-deurs geplaatst. Daarna maar een begin gemaakt met het plaatsen van de CV en de andere deurpanelen. Marco, wat fijn dat je alles, maar dan ook alles erbij hebt zitten :) Werkt, heerlijk. De rechter portieren zijn nu voorzien van nieuwe slotpennen (de oude waren allemaal afgebroken), andere deurpanelen en CV-motortjes op de sloten. Bekabeling ligt netjes tot onder het dashboard kastje :)

Morgen de linkerkant maar onder handen nemen. We komen er wel :)
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Losroyos »

Nice Bossie :D gaat zo veder. te gekke auto word het :D

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Terminal »

Zijn het alu klauwen? Dan zou je er een moer bovenop kunnen leggen, en een flinke laspit erin leggen. Werkt perfect, al kan het even lastig zijn voordat je een goed pakkende las hebt.
Zo stook je de nippel goed warm en kun je hem zo los draaien :)
AX 11TRE 1988

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Drake »

1.4 GT klauwen? (ofwel massief 247 schijven, met alu bendix remklauwen ).

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Drake wrote:1.4 GT klauwen? (ofwel massief 247 schijven, met alu bendix remklauwen ).
Nope, GTI, ik rij met geventileerde schijven. De klauwen waarvan ze zijn afgebroken kwamen onder een 106 rallye vandaan. Heb nu de voorkeur voor een setje van 106 GTI.
Image Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Mastenhose »

Lekker bezig geweest Jan! Ben blij dat 't spul gebruikt wordt, dan heb ik 't niet voor niets gedemonteerd én dan is de TZX niet voor nix naar de sloop gegaan! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Afgelopen week een setje 106 GTI remklauwen op de kop getikt. Deze eens lekker uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Gisteren in de garage de klauwen weer in elkaar gezet met een lekker likje vet. Nu lopen ze weer mooi soepel. Nu is het nog even wachten tot de bevestigingsbouten en de remblokken (Ferodo DS2500) binnen komen. De GT kan dan worden voorzien van deze klauwen en een nieuwe HRC. Gisteren ook de ontsteking maar eens bekeken. Die laat ik toch maar voor wat die is. Het wordt nog wel even zoeken waar het geplof vandaan komt, het motortje loopt nog niet zoals het moet. Vanmiddag ga ik een begin maken aan het vervangen van de koppakking. Deze lekt toch al aardig wat olie en wellicht is die verder ook wel niet helemaal jofel meer. Hopelijk is het motortje dan weer in de staat waarin ik hem wil hebben en kom ik geen gekke dingen tegen.
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

En ook hier zit het wel eens tegen. :evil: Vanmorgen eerst langs de electronica boer om te vragen of hij nog ideeën had voor de problematische displays van mijn Terratrip. Eerder op zijn aanraden al een paar elco's vervangen, maar dat verhielp het probleem niet. Terratrip mee, die daar open geschroefd, en hem en een klant die er ook wel kijk op had er eens naar laten kijken. Na veel moeilijk, lastig en misschien onmogelijk, werd een IC aangewezen wat hoogst waarschijnlijk de boosdoener was. Hij in z'n systeem kijken, voor dat IC was er een vervanger en die had hij nog op voorraad ook. Ik blij :) Aangezien het vanmiddag K-weer was, besloten om maar niet met de remmen aan de slag te gaan, maar met de Terratrip. Ding weer uit elkaar geschroefd, IC eruit gesloopt en nieuwe erin gezet. Binnen aan een 12V voeding gehangen, jammer maar helaas, het is alleen maar erger geworden :evil: Binnenkort nog maar even terug en vragen of er nog iets anders mogelijk is, maar hoogst waarschijnlijk schaf ik een nieuwe aan.

Het te vervangen IC

Image

Vanmiddag werd het droog, dus toch maar met de remmen aan de slag gegaan. Natuurlijk met geen mogelijkheid de remslang los te krijgen van de remklauw. Dan maar aan de kant van de leiding loshalen. Dit lukte met enige moeite. Gaatjes van de boutjes om de schijf vast te zetten maar even doorboord en de tap er even doorheen gehaald. De schijf zit nu in ieder geval weer netjes vast met 1 schroefje, de andere kon ik niet vinden, die dus binnenkort maar even bij de dealer meenemen. Vervolgens aan de andere kant kijken of de remslang los wil, natuurlijk niet :evil: Dan de remleiding maar losmaken van de slang. Natuurlijk niet, dat wil ook niet :evil: Snel wielen erop gezet en auto weer tegen de garage gezet. Vanavond maar op zoek naar een setje nieuwe remslangen. En waarschijnlijk volgende week ook even een nieuw stukje remleiding laten maken.

106 GTI remklauw, met Ferodo DS2500 blokken

Image

Een tijdje geleden begon ik al wat onderdeeltjes van mijn garagekrikje te verliezen. Nu maak ik gebruik van een exemplaar dat iets kleiner is. Bagger zooi. Vanmiddag ook maar een nieuwe garagekrik besteld. Dinsdag mogen we die ophalen :) en gelijk ook maar een nieuwe werklamp, kunnen we tenminste nog wat doen als het al donker is.

De krik

Image

De lamp

Image
Image Image Image

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by pocketmech »

Niet blijven prutsen, maar jezelf belonen met goeie spullen!! Goed bezig. Ik herken (helaas) het gepruts met de remleidingen. Alleen warmstoken en veel kruipolie (voordat je gaat draaien) brachten uitkomst. Je zou bija preventief elk jaar je remleidingen loshalen :(
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Als er al 1 ding is dat ik niet heet ga stoken dan zijn het mijn remleidingen. Al helemaal niet het deel waar ze aan de slangen zijn gemonteerd. Ik moet ook de HRC nog vervangen, dus desnoods knip ik die ene leiding door en laat ik een nieuwe maken. Morgen eerst maar een setje nieuwe slangen bestellen.
Image Image Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by TTF »

Goed bezig, ik heb de zelfde krik :) al een aantal jaren veel plezier van
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by Bossie »

Gelukkig, vandaag eindelijk weer eens een dagje dat het mee zat :) Vanmorgen begonnen met het demonteren van de linker remklauw en omdat de leiding niet los wilde van de remslang, de remleiding maar van de HRC losgemaakt. Mijn eerste glimlach, wat heerlijk, zo'n mooie nieuwe remleidingsleutel. Dat sleutelt toch een heel stuk fijner aan remleidingen. Enfin, wartel (die was al dol) in de bankschroef gezet en gelukkig kunnen scheiden van de remslang.

Aangezien er een nieuwe leiding gehaald moest worden ook de dynamo maar gedemonteerd. Het bedrijfje waar ik de remleiding ging halen, reviseert ook dynamo's, dus die moest gelijk mee. Even later weer thuis, zonder dynamo, met een versch stukje remleiding :)

Aan beide zijden van de auto de 106 GTI remklauwen gemonteerd, deze had ik in de afgelopen weken al uit elkaar gehad, schoongemaakt, ingevet en weer in elkaar gezet. Mooie nieuwe Ferodo DS2500 Racing remblokken erin, nieuwe remslangen gemonteerd en de remleidingen gemonteerd.

Toen was het tijd om de nieuwe HRC te monteren. Aangezien de oude al roestig was, en ik het rempedaal soms best diep in moest trappen, ook hier een nieuwe voor laten komen. Oude HRC eraf (heerlijk, zo'n mooie nieuwe remleidingsleutel :) ) Reservoir gedemonteerd en schoongemaakt, reservoir op nieuwe HRC gezet en de HRC gemonteerd.

De remslangen en HRC had ik bij autopartsonline.nl besteld en bij je bestelling sturen ze ook altijd remmenreiniger, vet en remvloeistof mee. Dus versche remvloeistof erin, Gunson Eezibleed uit de kast gehaald en de remmen eens even grondig ontlucht. Met als resultaat een goed aanvoelend rempedaal :) Ik heb de remmen nog niet kunnen testen aangezien er geen dynamo meer inhangt, maar nog wel een v-snaar en wat losse draden.

Toen nog even de bougies eruit gedraaid. De laatste keer reed de GT slecht, op 3 poten en dat moest een oorzaak hebben, ik verwachtte niet dat de GT graag als C1 verder door het leven wilde. En ja, bougie van cilinder 1 drijfnat. Die liep dus niet mee. De bougiekabels maar eens aan een inspectie onderworpen en daaruit bleek dat van de niet meelopende cilinder, het contact in de stekker verder weg zat en dus hoogstwaarschijnlijk geen contact maakte. Ook dit gefixed en nu hopen dat dat probleem ook verholpen is. Al met al dus een goede dag :)

Verhaal is natuurlijk niet compleet zonder een paar plaatjes, dus die volgen hier.


Remklauw aan de rechterkant, met nieuwe blokken en nieuwe remslang

Image


Remklauw aan de linkerkant, met nieuwe blokken, nieuwe remslang en nieuwe remleiding

Image


Nieuwe HRC met schoon reservoir en versche remvloeistof

Image


M'n nieuwe krik :) als je die gebruikt hebt, dan wil je niet meer met die bouwmarkt/lidl/aldi/halfords krikjes werken

Image


Kijk mama, met 1 hand

Image
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)

Post by grietje »

Die krik is lekker he!! Die heb ik ook al een tijdje :D Tenminste goed laag, passen de verlaagde autos er tenminste ook nog overheen :D


Goed bezig verder :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply