Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)
Moderator: webmasters
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Ik ben ook benieuwd hoe het straks staat, als hij wat dichter bij de grond ligt. Met goede remmerij en nieuwe aandrijfassen hoop ik ook het trillen in het stuur kwijt te zijn. Daarna is er nog veel te doen, maar dat hoeft allemaal niet per direct klaar te zijn. Als het onderstel er onder zit, dan is de binnenkant aan de beurt. CV erin, andere deurpanelen en de B- & C-stijl bekleding, andere zonnekleppen, dashboard weer netjes maken, temperatuurmeter en toerenteller aan de praat helpen, op zoek naar andere stoelen, wat er nu in zit, daar kan ik niet lang prettig op zitten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor de buitenkant hebben we ook nog genoeg plannen, dus voorlopig zijn we nog wel even zoet
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
En nog effe een ploatie van de voorpootjes en aandrijfassen
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
dat ziet er sjiek uit jan!
zo'n setje aandrijfassen moet ik ook es regelen..... bij Brezan wilde ze daar graag +300,- voor... en dan was mn korting er al af......
zo'n setje aandrijfassen moet ik ook es regelen..... bij Brezan wilde ze daar graag +300,- voor... en dan was mn korting er al af......
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
300 euro? dan moet je het is met deze proberen: .
Spoiler Tuning:
Spreken is goud, Ductape is zilver.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Die muts heb ik niet nodig gehad, en ik was nog niet de helft van die 300 euro kwijt. 2 assen waren geloof ik zo'n 115-120 euro (samen, niet per stuk)
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Grootse plannen Jan, wij hopen ook op goed weer.
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Goed bezig hoor Jan!
Mag ik weten waar je die asjes vandaan haalt? Hier kosten ze gelijk waar 150€/stuk, en daar word ik niet zo blij van. (lees: zeker niet omdat ik al vaak nieuwe assen gekocht heb)
Mag ik weten waar je die asjes vandaan haalt? Hier kosten ze gelijk waar 150€/stuk, en daar word ik niet zo blij van. (lees: zeker niet omdat ik al vaak nieuwe assen gekocht heb)
AX-kopen is verslavend.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
En dan loopt zo'n dagje toch anders dan dat je op rekent. De remklauwen die onder de GT zouden komen, komen er toch niet onder. Bij nadere inspectie bleek bij 1 klauw de ontluchtingsnippel afgebroken te zijn. We hebben nog een poging gewaagt om het resterende deel er uit te krijgen, maar dat is niet gelukt. Natuurlijk brak bij de andere klauw de ontluchtingsnippel ook af
Ik kan dus op zoek naar een ander setje remklauwen. Morgen maar eens aan het speuren gaan. Als iemand nog wat goeds geschikts heeft liggen voor standaard geventileerde schijven, dan hoor ik het graag. Ontluchtingsnippels moeten wel gangbaar zijn
Door het geklooi met de klauwen, was het ook al te laat om even langs de sloop te gaan. Daar moet ik volgende week dan maar langs. Moet toch wat reserve Ford-ontstekingsdelen hebben en de 5-deurs mist links en rechts wat afsluitdoppen.
Bij thuiskomst me maar op de 5-deurs geworpen. Eerst de radio uit de Saxo gehaald en deze in de 5-deurs geplaatst. Daarna maar een begin gemaakt met het plaatsen van de CV en de andere deurpanelen. Marco, wat fijn dat je alles, maar dan ook alles erbij hebt zitten Werkt, heerlijk. De rechter portieren zijn nu voorzien van nieuwe slotpennen (de oude waren allemaal afgebroken), andere deurpanelen en CV-motortjes op de sloten. Bekabeling ligt netjes tot onder het dashboard kastje
Morgen de linkerkant maar onder handen nemen. We komen er wel
Ik kan dus op zoek naar een ander setje remklauwen. Morgen maar eens aan het speuren gaan. Als iemand nog wat goeds geschikts heeft liggen voor standaard geventileerde schijven, dan hoor ik het graag. Ontluchtingsnippels moeten wel gangbaar zijn
Door het geklooi met de klauwen, was het ook al te laat om even langs de sloop te gaan. Daar moet ik volgende week dan maar langs. Moet toch wat reserve Ford-ontstekingsdelen hebben en de 5-deurs mist links en rechts wat afsluitdoppen.
Bij thuiskomst me maar op de 5-deurs geworpen. Eerst de radio uit de Saxo gehaald en deze in de 5-deurs geplaatst. Daarna maar een begin gemaakt met het plaatsen van de CV en de andere deurpanelen. Marco, wat fijn dat je alles, maar dan ook alles erbij hebt zitten Werkt, heerlijk. De rechter portieren zijn nu voorzien van nieuwe slotpennen (de oude waren allemaal afgebroken), andere deurpanelen en CV-motortjes op de sloten. Bekabeling ligt netjes tot onder het dashboard kastje
Morgen de linkerkant maar onder handen nemen. We komen er wel
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Nice Bossie gaat zo veder. te gekke auto word het
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Zijn het alu klauwen? Dan zou je er een moer bovenop kunnen leggen, en een flinke laspit erin leggen. Werkt perfect, al kan het even lastig zijn voordat je een goed pakkende las hebt.
Zo stook je de nippel goed warm en kun je hem zo los draaien
Zo stook je de nippel goed warm en kun je hem zo los draaien
AX 11TRE 1988
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
1.4 GT klauwen? (ofwel massief 247 schijven, met alu bendix remklauwen ).
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Nope, GTI, ik rij met geventileerde schijven. De klauwen waarvan ze zijn afgebroken kwamen onder een 106 rallye vandaan. Heb nu de voorkeur voor een setje van 106 GTI.Drake wrote:1.4 GT klauwen? (ofwel massief 247 schijven, met alu bendix remklauwen ).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Lekker bezig geweest Jan! Ben blij dat 't spul gebruikt wordt, dan heb ik 't niet voor niets gedemonteerd én dan is de TZX niet voor nix naar de sloop gegaan!
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Afgelopen week een setje 106 GTI remklauwen op de kop getikt. Deze eens lekker uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Gisteren in de garage de klauwen weer in elkaar gezet met een lekker likje vet. Nu lopen ze weer mooi soepel. Nu is het nog even wachten tot de bevestigingsbouten en de remblokken (Ferodo DS2500) binnen komen. De GT kan dan worden voorzien van deze klauwen en een nieuwe HRC. Gisteren ook de ontsteking maar eens bekeken. Die laat ik toch maar voor wat die is. Het wordt nog wel even zoeken waar het geplof vandaan komt, het motortje loopt nog niet zoals het moet. Vanmiddag ga ik een begin maken aan het vervangen van de koppakking. Deze lekt toch al aardig wat olie en wellicht is die verder ook wel niet helemaal jofel meer. Hopelijk is het motortje dan weer in de staat waarin ik hem wil hebben en kom ik geen gekke dingen tegen.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
En ook hier zit het wel eens tegen. Vanmorgen eerst langs de electronica boer om te vragen of hij nog ideeën had voor de problematische displays van mijn Terratrip. Eerder op zijn aanraden al een paar elco's vervangen, maar dat verhielp het probleem niet. Terratrip mee, die daar open geschroefd, en hem en een klant die er ook wel kijk op had er eens naar laten kijken. Na veel moeilijk, lastig en misschien onmogelijk, werd een IC aangewezen wat hoogst waarschijnlijk de boosdoener was. Hij in z'n systeem kijken, voor dat IC was er een vervanger en die had hij nog op voorraad ook. Ik blij Aangezien het vanmiddag K-weer was, besloten om maar niet met de remmen aan de slag te gaan, maar met de Terratrip. Ding weer uit elkaar geschroefd, IC eruit gesloopt en nieuwe erin gezet. Binnen aan een 12V voeding gehangen, jammer maar helaas, het is alleen maar erger geworden Binnenkort nog maar even terug en vragen of er nog iets anders mogelijk is, maar hoogst waarschijnlijk schaf ik een nieuwe aan.
Het te vervangen IC
Vanmiddag werd het droog, dus toch maar met de remmen aan de slag gegaan. Natuurlijk met geen mogelijkheid de remslang los te krijgen van de remklauw. Dan maar aan de kant van de leiding loshalen. Dit lukte met enige moeite. Gaatjes van de boutjes om de schijf vast te zetten maar even doorboord en de tap er even doorheen gehaald. De schijf zit nu in ieder geval weer netjes vast met 1 schroefje, de andere kon ik niet vinden, die dus binnenkort maar even bij de dealer meenemen. Vervolgens aan de andere kant kijken of de remslang los wil, natuurlijk niet Dan de remleiding maar losmaken van de slang. Natuurlijk niet, dat wil ook niet Snel wielen erop gezet en auto weer tegen de garage gezet. Vanavond maar op zoek naar een setje nieuwe remslangen. En waarschijnlijk volgende week ook even een nieuw stukje remleiding laten maken.
106 GTI remklauw, met Ferodo DS2500 blokken
Een tijdje geleden begon ik al wat onderdeeltjes van mijn garagekrikje te verliezen. Nu maak ik gebruik van een exemplaar dat iets kleiner is. Bagger zooi. Vanmiddag ook maar een nieuwe garagekrik besteld. Dinsdag mogen we die ophalen en gelijk ook maar een nieuwe werklamp, kunnen we tenminste nog wat doen als het al donker is.
De krik
De lamp
Het te vervangen IC
Vanmiddag werd het droog, dus toch maar met de remmen aan de slag gegaan. Natuurlijk met geen mogelijkheid de remslang los te krijgen van de remklauw. Dan maar aan de kant van de leiding loshalen. Dit lukte met enige moeite. Gaatjes van de boutjes om de schijf vast te zetten maar even doorboord en de tap er even doorheen gehaald. De schijf zit nu in ieder geval weer netjes vast met 1 schroefje, de andere kon ik niet vinden, die dus binnenkort maar even bij de dealer meenemen. Vervolgens aan de andere kant kijken of de remslang los wil, natuurlijk niet Dan de remleiding maar losmaken van de slang. Natuurlijk niet, dat wil ook niet Snel wielen erop gezet en auto weer tegen de garage gezet. Vanavond maar op zoek naar een setje nieuwe remslangen. En waarschijnlijk volgende week ook even een nieuw stukje remleiding laten maken.
106 GTI remklauw, met Ferodo DS2500 blokken
Een tijdje geleden begon ik al wat onderdeeltjes van mijn garagekrikje te verliezen. Nu maak ik gebruik van een exemplaar dat iets kleiner is. Bagger zooi. Vanmiddag ook maar een nieuwe garagekrik besteld. Dinsdag mogen we die ophalen en gelijk ook maar een nieuwe werklamp, kunnen we tenminste nog wat doen als het al donker is.
De krik
De lamp
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Niet blijven prutsen, maar jezelf belonen met goeie spullen!! Goed bezig. Ik herken (helaas) het gepruts met de remleidingen. Alleen warmstoken en veel kruipolie (voordat je gaat draaien) brachten uitkomst. Je zou bija preventief elk jaar je remleidingen loshalen
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Als er al 1 ding is dat ik niet heet ga stoken dan zijn het mijn remleidingen. Al helemaal niet het deel waar ze aan de slangen zijn gemonteerd. Ik moet ook de HRC nog vervangen, dus desnoods knip ik die ene leiding door en laat ik een nieuwe maken. Morgen eerst maar een setje nieuwe slangen bestellen.
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Goed bezig, ik heb de zelfde krik al een aantal jaren veel plezier van
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Gelukkig, vandaag eindelijk weer eens een dagje dat het mee zat Vanmorgen begonnen met het demonteren van de linker remklauw en omdat de leiding niet los wilde van de remslang, de remleiding maar van de HRC losgemaakt. Mijn eerste glimlach, wat heerlijk, zo'n mooie nieuwe remleidingsleutel. Dat sleutelt toch een heel stuk fijner aan remleidingen. Enfin, wartel (die was al dol) in de bankschroef gezet en gelukkig kunnen scheiden van de remslang.
Aangezien er een nieuwe leiding gehaald moest worden ook de dynamo maar gedemonteerd. Het bedrijfje waar ik de remleiding ging halen, reviseert ook dynamo's, dus die moest gelijk mee. Even later weer thuis, zonder dynamo, met een versch stukje remleiding
Aan beide zijden van de auto de 106 GTI remklauwen gemonteerd, deze had ik in de afgelopen weken al uit elkaar gehad, schoongemaakt, ingevet en weer in elkaar gezet. Mooie nieuwe Ferodo DS2500 Racing remblokken erin, nieuwe remslangen gemonteerd en de remleidingen gemonteerd.
Toen was het tijd om de nieuwe HRC te monteren. Aangezien de oude al roestig was, en ik het rempedaal soms best diep in moest trappen, ook hier een nieuwe voor laten komen. Oude HRC eraf (heerlijk, zo'n mooie nieuwe remleidingsleutel ) Reservoir gedemonteerd en schoongemaakt, reservoir op nieuwe HRC gezet en de HRC gemonteerd.
De remslangen en HRC had ik bij autopartsonline.nl besteld en bij je bestelling sturen ze ook altijd remmenreiniger, vet en remvloeistof mee. Dus versche remvloeistof erin, Gunson Eezibleed uit de kast gehaald en de remmen eens even grondig ontlucht. Met als resultaat een goed aanvoelend rempedaal Ik heb de remmen nog niet kunnen testen aangezien er geen dynamo meer inhangt, maar nog wel een v-snaar en wat losse draden.
Toen nog even de bougies eruit gedraaid. De laatste keer reed de GT slecht, op 3 poten en dat moest een oorzaak hebben, ik verwachtte niet dat de GT graag als C1 verder door het leven wilde. En ja, bougie van cilinder 1 drijfnat. Die liep dus niet mee. De bougiekabels maar eens aan een inspectie onderworpen en daaruit bleek dat van de niet meelopende cilinder, het contact in de stekker verder weg zat en dus hoogstwaarschijnlijk geen contact maakte. Ook dit gefixed en nu hopen dat dat probleem ook verholpen is. Al met al dus een goede dag
Verhaal is natuurlijk niet compleet zonder een paar plaatjes, dus die volgen hier.
Remklauw aan de rechterkant, met nieuwe blokken en nieuwe remslang
Remklauw aan de linkerkant, met nieuwe blokken, nieuwe remslang en nieuwe remleiding
Nieuwe HRC met schoon reservoir en versche remvloeistof
M'n nieuwe krik als je die gebruikt hebt, dan wil je niet meer met die bouwmarkt/lidl/aldi/halfords krikjes werken
Kijk mama, met 1 hand
Aangezien er een nieuwe leiding gehaald moest worden ook de dynamo maar gedemonteerd. Het bedrijfje waar ik de remleiding ging halen, reviseert ook dynamo's, dus die moest gelijk mee. Even later weer thuis, zonder dynamo, met een versch stukje remleiding
Aan beide zijden van de auto de 106 GTI remklauwen gemonteerd, deze had ik in de afgelopen weken al uit elkaar gehad, schoongemaakt, ingevet en weer in elkaar gezet. Mooie nieuwe Ferodo DS2500 Racing remblokken erin, nieuwe remslangen gemonteerd en de remleidingen gemonteerd.
Toen was het tijd om de nieuwe HRC te monteren. Aangezien de oude al roestig was, en ik het rempedaal soms best diep in moest trappen, ook hier een nieuwe voor laten komen. Oude HRC eraf (heerlijk, zo'n mooie nieuwe remleidingsleutel ) Reservoir gedemonteerd en schoongemaakt, reservoir op nieuwe HRC gezet en de HRC gemonteerd.
De remslangen en HRC had ik bij autopartsonline.nl besteld en bij je bestelling sturen ze ook altijd remmenreiniger, vet en remvloeistof mee. Dus versche remvloeistof erin, Gunson Eezibleed uit de kast gehaald en de remmen eens even grondig ontlucht. Met als resultaat een goed aanvoelend rempedaal Ik heb de remmen nog niet kunnen testen aangezien er geen dynamo meer inhangt, maar nog wel een v-snaar en wat losse draden.
Toen nog even de bougies eruit gedraaid. De laatste keer reed de GT slecht, op 3 poten en dat moest een oorzaak hebben, ik verwachtte niet dat de GT graag als C1 verder door het leven wilde. En ja, bougie van cilinder 1 drijfnat. Die liep dus niet mee. De bougiekabels maar eens aan een inspectie onderworpen en daaruit bleek dat van de niet meelopende cilinder, het contact in de stekker verder weg zat en dus hoogstwaarschijnlijk geen contact maakte. Ook dit gefixed en nu hopen dat dat probleem ook verholpen is. Al met al dus een goede dag
Verhaal is natuurlijk niet compleet zonder een paar plaatjes, dus die volgen hier.
Remklauw aan de rechterkant, met nieuwe blokken en nieuwe remslang
Remklauw aan de linkerkant, met nieuwe blokken, nieuwe remslang en nieuwe remleiding
Nieuwe HRC met schoon reservoir en versche remvloeistof
M'n nieuwe krik als je die gebruikt hebt, dan wil je niet meer met die bouwmarkt/lidl/aldi/halfords krikjes werken
Kijk mama, met 1 hand
Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94, Saxo '98)
Die krik is lekker he!! Die heb ik ook al een tijdje Tenminste goed laag, passen de verlaagde autos er tenminste ook nog overheen
Goed bezig verder
Goed bezig verder
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).