Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Holländer »

de auto start altijd op benzine, en als die loopt schakelt die meteen de gas klep open en gaat die op gas lopen. Dit deed die gister niet. Net ff naar de draadjes in de kofferbak gekeken, die bleken allemaal goed vast te zitten, maar na wat gerommel met de stekkertjes sloeg die toch ineens aan...

Naja niet meer aankomen, en lekker rijden ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by pocketmech »

is misschien de reden dat de LPG niveau-indicator niet meer aangesloten zat? Schakelt wellicht over naar benzine als het signaal "LPG is op" krijgt... Tis maar een suggestie, ik heb geen LPG achtergrond :(
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Holländer »

ik denk niet dat dat 't is. Ik had laatst met die draadjes van de LPGindicator gekloot, toen heb ik er een dag mee gereden dat die aangaf dat die leeg was...

en gister gaf die aan dat die vol zat dus...

gewoon een stekkertje die niet goed contact heeft gemaakt denk ik
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Terminal »

Die klep is niks anders als een veiligheidsklep zodat je tank niet leeg loopt ;)
Een verdamper lekt altijd wel iets... en door er een klep tussen te zetten voorkom je simpel weg dat je tank helemaal leeg loopt.
En ik gok dat die inderdaad direct na het starten de klep al open gooit, en vervolgens na een paar km hem over schakelt op gas. Al blijf ik dat nog altijd een raar systeem vinden, motoren kunnen namelijk prima starten op gas...
Moet wel zeggen, van auto lpg systemen weet ik niet zoveel vanaf, maar op het starten op benzine na is er weinig anders aan als waar ik dagelijks aan werk..

Even een algemene tip, overal waar slechte kabelschoentjes tussen zitten die overbodig zijn, lekker solderen en er een krimpkous omheen trekken. Scheelt je in de toekomst een heleboel gezoek!
AX 11TRE 1988

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by IceByte »

Terminal wrote:Die klep is niks anders als een veiligheidsklep zodat je tank niet leeg loopt ;)
Een verdamper lekt altijd wel iets... en door er een klep tussen te zetten voorkom je simpel weg dat je tank helemaal leeg loopt.
En ik gok dat die inderdaad direct na het starten de klep al open gooit, en vervolgens na een paar km hem over schakelt op gas. Al blijf ik dat nog altijd een raar systeem vinden, motoren kunnen namelijk prima starten op gas...
Moet wel zeggen, van auto lpg systemen weet ik niet zoveel vanaf, maar op het starten op benzine na is er weinig anders aan als waar ik dagelijks aan werk..

Even een algemene tip, overal waar slechte kabelschoentjes tussen zitten die overbodig zijn, lekker solderen en er een krimpkous omheen trekken. Scheelt je in de toekomst een heleboel gezoek!
Een oude auto met LPG start altijd op benzine, er zal namelijk altijd wat warmte nodig zijn om de verdamper te laten werken en te voorkomen dat ie bevriest, ben ook geen LPG expert, maar weet wel dat die indicator verder niks doet behalve het peil aangeven, is de tank leeg als ie op lpg staat, dan slaat ie af :)

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Laurent »

Mijn ouders rijden al jaren benzine/LPG in de auto en onze autos starten altijd op benzine en gaan pas nadat je tijdens het rijden een keer de koppeling in trapt over op gas, voor zover ik weet. In praktijk komt dat dus vrij snel. Wellicht omdat benzine iets meer kan hebben (ik krijg hem met gas altijd een paar keer afslaand, terwijl ik op benzine rustig kan rijden) dan gas, het is iets sterker.
AX 1.1i Volcane Rood

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Terminal »

Je verdamper bevriest echt niet zo maar hoor, je kan rustig een aantal km rijden zonder koelwater door je verdamper.
Daarbij, in een heftruck starten ze ook puur op gas, en de huidige systemen doen niet meer onder voor een G3 installatie.
Ik denk inderdaad dan Laurent daar wel een punt heeft, al is dat alsnog gek, met lpg kun je in theorie meer vermogen uit de motor halen als met E95.
AX 11TRE 1988

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Holländer »

mijn vader heeft ook een heftruck, en die start inderdaad op LPG.

Mijn auto echter heeft een kastje in de motorruimte staat waar iets opstaat als "benzine starter" ofzo. DIe zorgt er dus voor dat de auto op benzine start.

Echter, zodra de motor loopt hoor je de gasklep op de tank open gaan, en schakelt die over op LPG, echt direct. Ik kan 't weten, want op benzine slaat de auto meteen af, en op gas blijft die lopen. Dus niet een aantal km rijden, of koppeling intrappen, direct.

ik snap nog steeds niks van de indicator lampjes. Tank is nu meer dan half leeg, maar alle 4 de lampjes branden nog. Het metertje op de tank doet het wel (zo weet ik dat die half leeg is) alle draadjes zijn verbonden, maar de 4 lampjes branden. Het enige verschil wat ik gemerkt heb met de draadjes goed verbinden is dat de lampjes nu niet alle 4 in eens aanspringen, maar dat de 1e 2 ineens aanspringen, daarna de 3e en veel later de 4e. Alsof die echt aan't meten is. Maar dat doet die schijnbaar toch niet, want met een half lege tank blijft alles branden.

Zou dit probleem in de lampjesindicator zitten of in de tankmeter? of alsnog in de bekabeling?

de auto loopt trouwens ook niet meer stationair. Naja hij loopt wel stationair, maar echt heel erg bokkend, schokkend en met 400RPM ofzo... Dat doet die alleen als die warm is (koud loopt die gewoon goed stationair) en hij doet het als je je koppeling intrapt ongeveer 20 sec, daarna pakt die het weer op en gaat die beter stationair lopen (nog onregelmatig, maar in iedergeval met een normaal toerental)

Ik weet niet meer waar ik 't zoeken moet...
Eigenlijk (maar daar heb ik de tijd niet voor) zou ik de motorkabelboom moeten vervangen, het complete injectiesysteem moeten reiningen, de complete onstekingsmodule met kabels van mn andere ax over zetten, alle vacuuüm slangetjes moeten controleren, en de stappenmotor over moeten zetten van mn andere ax, om te zien waar het probleem licht...

iemand ideeën?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Ceristimo »

Wat een fantastisch heerlijk beun-AX zeg... Altijd fijn als iemand vóór je er zo aan heeft lopen kloten...

Veel verstand heb ik d'r niet van, maar nadat de kabelbomen in mijn AX waren verbrand door kortsluiting, deed na alle herstelwerkzaamheden de auto het ook niet goed. Liep goed stationair koud, maar ging na 10 minuten sputteren en knallen met 400 toeren stationair en d'r viel niet mee te rijden.

De ECU vervangen was bij mij de oplossing. Schijnbaar kan een ECU dus 'half' kapot zijn. Je hebt toch een andere AX met ook een Magnetti 1.1 systeem? Wissel de ECU 'ns uit? Werkt waarschijnlijk niet, maarja: baat het niet, dan schaadt het niet, niet geschoten is altijd mis, en nee heb je en ja kan je krijgen...

Trouwens, motorkabelboom vervangen is echt een kwartiertje werk...Veel stekker zitten d'r niet aan, en van een andere 1.1 Magnetti kan je 't zo één op één overprikken. Interieurkabelboom is een ander verhaal, maar motorkabelboom is echt zo gedaan.

EDIT:
Oh nee, jij hebt een AX op gas...Die motorkabelboom is vast niet meer in originele staat dan?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Holländer »

Ik had er inderdaad aan zitten denken om de ECU ook eens over te prikken ja. Weet alleen niet 100% zeker dat 't beide Magnetti systemen zijn. Maar anders heb ik in Groningen (bij m'n pa op zolder) nog 'n goede Magnetti ECU liggen.

De kabelboom is inderdaad niet meer origineel, al heb ik maar weinig verstand van electrisch. Maar er zitten een aantal extra draadjes aan hier en daar, dus 't zal iets meer dan een kwartiertje werk zijn. Ik ben ook bang dat er geen bedradingsschema van te vinden is, dus je moet heel goed opletten en alles 1 op 1 overzetten.

als het nou zomer was, en ik had er de tijd voor... maar das ook niet zo.

En vandaag rij ik weer met de ax, blijft die gewoon stationair lopen... Zelfde weer als gister, zelfde belading als gister, zelfs de zelfde route! Snap dr geen hout meer van...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by AlexanderB »

:) slechte bedrading.. soms werkt het wel, soms niet.. de enige oplossing is alles nalopen, netjes maken, kroonsteentjes vervangen door solderen en krimpkous, etc.. en ja, dat kost n berg tijd.. :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Ceristimo »

@Höllander
Mijn vorige AX (Type 1 met Bosch, inmiddels gesloopt) had óók het probleem dat 'ie soms niet stationair wilde lopen en bijna niet rijden kon. Dan ging overigens wel het motorstoringslampje branden. Dat zat bij die AX in 't injectiehuis. De injector was slecht, en deed het de ene dag wel, en de andere dag niet. Was geen peil op te trekken.

Het verschil tussen Magnetti en Bosch kan je zien aan de:

- ECU. Trek de plastic kap eraf (wordt door een paar van die trekdopjes op z'n plek gehouden), en je kan het aflezen.
- Injectiehuis. Bij een Bosch zitten de bezine aanvoer- en retourslang direct naast elkaar. Bij een Magneti niet.

Maar Mr. Krabs is van '93, dus die heeft Magneti, en Spotje ook, want die is '96. Een AX met 1.1 Bosch kom je in het wild maar héél weinig tegen. Da's een uitgestorven soort.

En echt, zo'n motorkabelboom is een klusje van niks, waar je absoluut geen enkel technisch inzicht voor nodig hebt. Je begint bij de stekker aan de ecu, en je volgt de kabel en trekt alle stekkers die je onderweg tegenkomt los. Op het moment dat je aan de andere kant van je motorruimte bent aangekomen ligt de kabelboom los.

Je hoeft zelfs niets te noteren, want de nieuwe kabelboom past er ook maar op één manier in. En als je begint met de stekker van de ECU, dan is de rest helemaal vanzelfsprekend... Totaal werk: 10 minuten voor loshalen, 10 minuten voor vastmaken...

Dus wat ik zou doen als ik in jouw schoenen stond in onderstaande volgorde:

- Kabelboom overprikken. Eventueel bij de sloop ééntje uitzoeken (15 euro?...) of die van Spotje even wisselen.
- Gasklephuis/injectiehuis wisselen. Klein klusje, en je zou je ook van Spotje moeten kunnen halen.
- Ecu wisselen. Zo'n Magneti moet makkelijk aan te komen zijn. Die haal je gewoon uit Spotje.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Holländer »

Ik wilde eigenlijk vanochtend nog even met Mr. Krabs bezig, maar toen ging het hagelen... en regenen... :?

Als het beide Magnetti is werkt dat natuurlijk al wel gemakkelijk.

Ik zal inderdaad eens het een en ander gaan uitwisselen, zal dan een nieuwe kabelboom moeten halen bij de sloop. Naja dan kan ik ook gelijk zien hoe die vastzit.
Ik kan 'm alleen niet zomaar overzetten, want Mr. Krabs loopt op LPG. Hier zijn in de motorkabelboom ongetwijfelt aanpassingen op gedaan...

Toch zal het moeten gebeuren.

Het testen is wel lastig, want je zal er al 2 dagen mee moeten rijden voordat je ziet of het geholpen heeft (omdat die 't niet altijd doet)

Ik hou jullie op de hoogte!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Holländer »

tjsa... ik zou dus het een en ander gaan wisselen van Spotje naar Mr. Krabs, maar de afgelopen week heeft Mr. Krabs het altijd goed gedaan...

Wat met op is gevallen is dat hoe harder het regent hoe beter die het doet. Als het heel vochtig is rijd die beter, of in ieder geval gaat die niet zo raar stationair lopen. Heeft misschien te maken dat als het heel vochtig is er minder zuurstof in de lucht zit?

Verder meer goed nieuws: mijn tankmeter (LPG) doet het toch! Ik ben er achter gekomen dat de 80% vulstop van de gastank verwijderd is, en ik de tank dus gewoon 100% kan vulln (38ltr). Toen mijn vriendin de tank behoorlijk leeg had gereden gingen de lampjes zowaar uit!

uiteraard is de meter dus niet accuraat, want het eerste kwart is dus + de 20% die er normaal niet inzit. Maar we kunnen nu in iedergeval ongeveer zien hoeveel gas er nog in de tank zit zonder op de tank zelf te hoeven kijken :-)


Verder ben ik alvast wat onderdelen aan het verzamelen voor het "grote onderhoud" wat in de kerstvakantie gaat gebeuren.
De keringen die in de versnellingsbak (eigenlijk differentieel) gaan bij de aandrijfassen waren moeilijk te verkrijgen volgens mijn automaterialenzaak... maar heb ze toch, bij een andere leverancier vandaan. Ook meteen de goede bakolie gekocht (75W80) inderdaad iets meer dan een tientje per liter.

Wil in ieder geval de D-riem + accesoires monteren (spanrol lager begint steeds vaker te zingen) en de 5 bak monteren.
ook wil ik nog het gat achter 't achterlicht dichtlassen, zo roest het alleen maar sneller weg.
en als ik dan toch aan het lassen ben kan ik dat kleine stukje dorpel ook wel meenemen.

de rest hangt af van hoeveel tijd ik nog over heb, ik zal wel niet aan alles toekomen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Bossie »

Holländer wrote:De keringen die in de versnellingsbak (eigenlijk differentieel) gaan bij de aandrijfassen waren moeilijk te verkrijgen volgens mijn automaterialenzaak... maar heb ze toch, bij een andere leverancier vandaan.
Deze zijn gewoon bij de dealer verkrijgbaar (de mijne had ze zelfs op voorraad liggen).
Keerring links, artikelnummer 312144, €10,60 incl. BTW
Keerring rechts, artikelnummer 312146, €12,78 incl. BTW

Mooi dat hij het goed blijft doen en mooi om te zien dat hij langzaam maar zeker weer netjes in ere wordt hersteld (Y)
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by AlexanderB »

Holländer wrote:Wat met op is gevallen is dat hoe harder het regent hoe beter die het doet. Als het heel vochtig is rijd die beter, of in ieder geval gaat die niet zo raar stationair lopen. Heeft misschien te maken dat als het heel vochtig is er minder zuurstof in de lucht zit?
ik denk eerder dat dat in de kabelboom zit.. slecht contact, en met n beetje vocht dat ie dan beter contact maakt.. kleine massastoringen enzo..
Holländer wrote:De keringen die in de versnellingsbak (eigenlijk differentieel) gaan bij de aandrijfassen waren moeilijk te verkrijgen volgens mijn automaterialenzaak... maar heb ze toch, bij een andere leverancier vandaan. Ook meteen de goede bakolie gekocht (75W80) inderdaad iets meer dan een tientje per liter.
+1 voor dealer voor die keerringen, gewoon op vooraad :) bakolie was bij de dealer wel wat duurder..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Holländer »

Ik heb de keerringen vanochtend opgehaald, €7.20 incl BTW per stuk.

klopt het dat links en rechts verschillende maten hebben? vond ik raar. Ook bakolie meegenomen, langzamerhand kunnen we de ax in ere herstellen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by Bossie »

Ja, klopt, het zijn verschillende maten.
Image Image Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by DuFF »

Dat heeft een reden! Anders weet je toch niet welke links en welke rechts moet?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'93 LPG APK!

Post by pocketmech »

whoehaa :lol: Ben voor-kerst-melig :lol:
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

Post Reply